Jamie25 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:47:
Bedankt voor het meedenken! qua wasmachine zit hij dan toch wel in de goede richting:)
Qua droger lees ik dat warmtepompdrogers heel kort meegaan en dus het niet waard zijn? We zouden wel voorkeur hebben voor een stoomfunctie voor overhemden.
Wij hebben een warmtepomp droger gehad van AEG en dat was zo'n beetje de eerste lichting in 2000 en ging 15+ jaar mee. Dat is niet kort. We hebben nu een Bosch, die ook al 9 jaar mee gaat en was een stuk goedkoper dan toentertijd die AEG. Je moet ook wel even de inflatie meerekenen (en in ons geval, zelfs nog een euro conversie).
Als je bij een lokale witgoedboer langs gaat, weet hij wel te vertellen welke merken het langste meegaan en het minste storingen hebben. Als ik me goed herinner was hij niet te spreken over Samsung (gaat te snel kapot). Miele heeft wel de naam, maar is inmiddels peperduur en de vraag is of ze minder lang meegaan dan de BSH merken of bijv. AEG/Electrolux. Ik denk dat Asko en Miele de topmerken zijn, met bijbehorende prijzen, AEG, Electrolux, Bosch/Siemens het middensegment zijn en daaronder Samsung, Zanussi, Whirlpool, Philips, Beko.
Op zich zeggen die merken niet alles, want ik heb - nog langer geleden - een Zanker gehad. Tegenwoordig lagere klasse, toen onverwoestbaar (en mega zaar in gewicht).
Wij kwamen daarom toen uit op een 'midden-klasse apparaat'. Volgens mij 7kg inhoud, voor een groot gezin. En prijzen zo rond de 600-700 euro. En niet smart (yes, heerlijk). Wel start timer (we draaien de was regelmatig 's nachts) en waterbeveiliging (voor wat dat waard is). Als je een 9kg trommel hebt, moet je ook - als je de droger niet gebruikt - een waslijn hebben waar je zoveel was kwijt kunt

.
Wat de prijs wel opdrijft: een wasmachine met een centrifuge van 1600 toeren ipv 1400. Die eerste zijn dunner gezaaid, maar scheelt wel behoorlijk t.o.v. 1400 (al kun je daar ook prima mee leven). Overigens zal een 9kg trommel met 1400 toeren een hogere snelheid hebben dan een 5kg wasmachine op 1600 toeren (want de trommel is een stuk kleiner).
PS: alle info komt van iemand die de wasmachine zelden meer aanraakt ;-)
[
Voor 3% gewijzigd door
kdekker op 02-05-2025 14:55
]