Wat uit te geven aan wasmachine en droger

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamie25
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-06 06:25
Hoi allen!
Onze oude wasmachine is aan vervanging toe na 15 jaar. De prijzen zijn niet was ze waren toen ik uit huis ging :) Maar wat is een redelijke prijs voor een goede wasmachine en droger? Mijn vriend heeft er 2 uitgezocht voor totaal 2000 euro wat ik ontzettend veel geld vind, maar misschien is dit wat het nu kost?

Wensen zijn oa:
Laadvermogen van 9kg
Stil
Duurzaam

Hij had deze 2 gevonden:
https://www.coolblue.nl/e...002/bosch-wgb244acnl.html
https://www.coolblue.nl/e...989/bosch-wqb246c5nl.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hangt helemaal van de gezinssituatie (nu en over 3 jaar) af.
O ja, een waslijn is goedkoper (en milieuvriendelijker) dan een droger.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamie25
Nu met 2 en 2 katten en snel met meer (mensen :) )
Hebben nu geen droger, maar mis hem wel voor de lakens en op lange termijn ook wel vaker nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:47
Check consumentenbond testen zou ik zeggen.

Maar voor stille machines met grote trommel van A merk kwam ik op vergelijkbaar budget uit

Bosch=siemens trouwens. Check ook direct op hun site, scheelde wel 100-150 euro tov coolblue.

2e hands kan natuurlijk ook. Scheelt een hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:49
Kan zeggen dat idos top werkt, 1x in de maand wasmiddel er in doen en de rest regelt de machine zelf op basis van gewicht en programma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Moeten de machines "slim" zijn? Dat is wat ze kennelijk wat prijziger maakt.

Even gekeken naar de 9kg apparaten met 3 of meer sterren in de pricewatch, die zijn niet zo dikbezaaid. Dan zit je al snel aan de €1000 voor een wasmachine. De 2 goedkoopste Bosch machines zijn nier meer leverbaar vanuit Bosch, hooguit dat een winkel nog een restant heeft staan.

Ook even op de website van AEG gekeken, daar is aardig wat assortiment wat niet allemaal in de pricewatch staat. https://www.aeg.nl/laundr...t-loader-washing-machine/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamie25
Bedankt voor het meedenken! qua wasmachine zit hij dan toch wel in de goede richting:)
Qua droger lees ik dat warmtepompdrogers heel kort meegaan en dus het niet waard zijn? We zouden wel voorkeur hebben voor een stoomfunctie voor overhemden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamie25
Oh helaas, kom er net achter door onze elektriciteitsaansluiting is een niet warmtepompdroger niet mogelijk zonder nog een groep aan te sluiten :) Dus moet toch warmtepomp worden

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:59
Tja, je zoekt wel in de duurste klasse nu.

Ik bedoel, Bosch heeft ook vermoedelijk prima machines die de helft kosten: uitvoering: Bosch Serie | 6 WGG244ZANL

Bij warmtepompdrogers is dat ook wel ongeveer het geval. Random: uitvoering: Bosch WTH8520LNL gewoon warmtepomp ook.

Voor sommige extra fancy features vragen ze een hoop extra, terwijl het nut op zijn best twijfelachtig is. Ik hoef geen appje dat de wasmachine thuis klaar is als ik toch op mijn werk zit, en er zelf zeep in doen als ik er toch al naast sta om hem aan te zetten moet ook nog net wel lukken.

De constructie van bv. 8 serie t.o.v. 6 serie is vermoed ik niet wezenlijk beter - als er monteurs zijn die me daarin corrigeren omdat er echt betere materialen worden gebruikt, dan graag.

Kortom, ik denk dat je voor grofweg 2x€600 eigenlijk het grootste deel van het laaghangend fruit qua features en duurzaamheid ook wel hebt, bv. grote trommel, energiezuinig (A label), 1400 of 1600 toeren (dat heeft nut als je een droger hebt), en 10 verschillende programma's waarvan je er 2 echt gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 29-04-2025 22:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:59
Dus wat ik heb gedaan toen we moesten vervangen, vergelijk een paar van die modellen rond de €600 eens met die van €1200 en vraag je af of je die verschillen nou echt nodig hebt of gaat merken. En nee, die duurdere machine gaat echt niet 2x zo lang mee, ik geloof er tenminste niks van.

Misschien heb je het verschil er wel voor over, ook goed natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:03

Jorissie87

No diggity

Koreaans (LG en Samsung) hoeven niet perse duur te zijn en zijn in mijn ervaring beide erg goed in kwaliteit. Als je een wasmachine en droger samen koopt kun je wellicht nog iets met de prijs doen als je bijvoorbeeld bij een Mediamarkt koopt. Als ze beide op zolder komen dan zou ik altijd een verkoper kiezen met (gratis) instalatie. Zelf wil je dat ding echt niet de trap op sjouwen!

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-06 14:56
Jamie25 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:56:
Hoi allen!
Onze oude wasmachine is aan vervanging toe na 15 jaar. De prijzen zijn niet was ze waren toen ik uit huis ging :) Maar wat is een redelijke prijs voor een goede wasmachine en droger? Mijn vriend heeft er 2 uitgezocht voor totaal 2000 euro wat ik ontzettend veel geld vind, maar misschien is dit wat het nu kost?

Wensen zijn oa:
Laadvermogen van 9kg
Stil
Duurzaam

Hij had deze 2 gevonden:
https://www.coolblue.nl/e...002/bosch-wgb244acnl.html
https://www.coolblue.nl/e...989/bosch-wqb246c5nl.html
ik heb als monteur met merken als Bosch/Siemens en Aeg de ervaring dat je meer en meer voor de merknaam betaald terwijl ze steeds meer inleveren op kwaliteit. Enkel bij de duurste kan je soms 5 jaar garantie krijgen, maar meestal zit je met 2 jaar garantie. Als je op Bol de 9kg Inventum wasmachine en droger koopt ben je veel minder geld kwijt, de wasmachine is absoluut stil. De droger is niet super stil, maar ook geen herriebak. Er zijn stillere maar het is aan jou of je daar honderden euro's extra voor over hebt. Inventum geeft 5 jaar volledige garantie. Het kan zelfs nog goedkoper zonder in te leveren op levensduur en kwaliteit, maar voor het gemak is 2 van hetzelfde merk wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ng.tregge96
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 05-06 14:58
Toen ik 5 jaar geleden op mezelf ging wonen heb ik een was-droogcombinatie van Haier gekocht (HWD90-BP14636) voor zo'n €500,-. Draait nog steeds als een tierelier, (nog) nooit problemen mee gehad. Op dit moment helaas niet meer leverbaar, dus daar heb je dus niet zoveel meer aan. Het merk bevalt me in ieder geval wel!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:43
Je bent met 2 man en 2 katten en dan zoek je op een 9kg machine?

Hier thuis met 2 pubbers, 2 honden, 2 katten, 10 kippen hebben we een 8 kg machine en die kan het makkelijk aan. Dus ik betwijfel of je wel voor een 9kg machine moet gaan. In jullie geval met 1 op komst (of in de toekomst) zou je met een 6-8kg machine wel uit kunnen.

Idos goed kijken of je dat wel wilt. Die pompjes hebben nogal de neiging om na een aantal jaar vast te lopen, eea afhankelijk van gebruik.

De machines van de BSH groep zijn gewoon goed. Samsung heeft op wasmachine gebied een beetje hun naam te grabbel gegooid, de ecobubble machines waren dramatisch. LG maakt ook leuke machines en de aziatische machines daar is het je krijgt wat je er voor betaald. Ik vind het altijd apart dat bij de consumentenbond (Duitsland en NL) de merken zoals Haier, Hisense, Midea etc. niet meedoen. Dat moet toch een reden hebben lijkt me?

Ben er niet op tegen maar je, de andere merken hebben ruimschoots hun sporen al verdiend.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb 'high end' (warmtepomp)droger + wasmachine van de BSH groep in de aanbieding gekocht enkele jaren geleden (volgens mij iets van 1.200 bij elkaar). Er zitten allerlei functies op waaronder WiFi , eerlijk gezegd gebruiken we die allemaal niet.
Ik kan niet oordelen over de gebruikte materialen in de diverse prijsklassen binnen een bepaald merk, maar als dat gelijk is dan zou ik een A merk kiezen en dan de basis versie zonder allerlei opties die je waarschijnlijk niet gebruikt.

Deze bijvoorbeeld https://www.mediamarkt.nl...t%20feed&utm_term=1806536
629 met 50 euro cashback

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 01-05-2025 10:12 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
nodri2000 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:51:

Hier thuis met 2 pubbers, 2 honden, 2 katten, 10 kippen hebben we een 8 kg machine en die kan het makkelijk aan. Dus ik betwijfel of je wel voor een 9kg machine moet gaan. In jullie geval met 1 op komst (of in de toekomst) zou je met een 6-8kg machine wel uit kunnen.

Idos goed kijken of je dat wel wilt. Die pompjes hebben nogal de neiging om na een aantal jaar vast te lopen, eea afhankelijk van gebruik.

De machines van de BSH groep zijn gewoon goed. Samsung heeft op wasmachine gebied een beetje hun naam te grabbel gegooid, de ecobubble machines waren dramatisch. LG maakt ook leuke machines en de aziatische machines daar is het je krijgt wat je er voor betaald. Ik vind het altijd apart dat bij de consumentenbond (Duitsland en NL) de merken zoals Haier, Hisense, Midea etc. niet meedoen. Dat moet toch een reden hebben lijkt me?

Ben er niet op tegen maar je, de andere merken hebben ruimschoots hun sporen al verdiend.
De consumentenbond test alleen als een merk een machine ter beschikking stelt. In tegenstelling tot de ANWB bijvoorbeeld die bij een bandentest de banden zelf inkoopt bij gewone verkopers. De importeurs achter Midea en Hisense machines besteden nauwelijks budget aan reclame e.d wat zich ook weer vertaald in een lagere prijs. Overigens test de consumentenbond niet op levensduur. Ik vind het grote voordeel dat Inventum, Everglades, Frilec en Heinner door Midea en Hisense in staat worden gesteld om 5 jaar garantie te bieden. Als een merk 5 jaar garantie durft te bieden nemen ze de verantwoordelijkheid voor hun product. Veel merken die als a-merk worden gezien nemen die verantwoordelijkheid niet, wat ik zeker gezien de prijs, rede genoeg vind om ze niet te kopen. Bosch geeft op hun site zelf een levensduur van 2-8 jaar aan, dat vind ik te weinig voor die prijzen. Haier valt overigens vaak erg tegen die zou ik nooit aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Persoonlijk zou ik een machine van 7 kilo of lager trommelinhoud afraden, ik heb er zo een en ik kan mijn beddengoed niet in 1x wassen, dan zit de trommel te vol. Dat is een bed van 180x200 met een dekbed van 220x240, plus 4 kussenslopen. Als je lekker knus in een twijfelaartje slaapt zou het wel passen, maar de volgende keer ga ik zelf dus een andere keuze maken! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:43
Techfreak schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:30:
[...]

De consumentenbond test alleen als een merk een machine ter beschikking stelt. In tegenstelling tot de ANWB bijvoorbeeld die bij een bandentest de banden zelf inkoopt bij gewone verkopers. De importeurs achter Midea en Hisense machines besteden nauwelijks budget aan reclame e.d wat zich ook weer vertaald in een lagere prijs. Overigens test de consumentenbond niet op levensduur. Ik vind het grote voordeel dat Inventum, Everglades, Frilec en Heinner door Midea en Hisense in staat worden gesteld om 5 jaar garantie te bieden. Als een merk 5 jaar garantie durft te bieden nemen ze de verantwoordelijkheid voor hun product. Veel merken die als a-merk worden gezien nemen die verantwoordelijkheid niet, wat ik zeker gezien de prijs, rede genoeg vind om ze niet te kopen. Bosch geeft op hun site zelf een levensduur van 2-8 jaar aan, dat vind ik te weinig voor die prijzen. Haier valt overigens vaak erg tegen die zou ik nooit aanraden.
Tja, je hoeft niet elke keer een apparaat ter beschikking te stellen maar als je dat nou 1 x per 2 jaar doet ofzo en je komt goed uit de test dan ben je spekkoper. De duitse consumentenbond test wel degelijk op levensduur en de nederlandse haalt daar ook hun info uit. Daaruit blijkt dat de bekende merken het toch wel goed doen.

Nogmaals ik kraak het niet af maar als je graag een voet tussen de deur wilt krijgenin de markt kun je je als consument afvragen waarom ze niet meedoen aan deze testen in NL, DE, FR en BE.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:47

de Peer

under peer review

2 honden, 2 katten, 10 kippen hebben we een 8 kg machine
Domme vraag misschien, maar dragen die kippen, katten en honden ook kleertjes die gewassen moeten worden?
moet je voor die huisdieren meer wassen en drogen?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:37

Freakie1NL

Grote Baas

Waarom je in deze samenstelling een 9KG nodig hebt is mij een raadsel.
Hier komen wij prima uit de voeten met een 7KG met 2 katten en 3 mensen waaronder een grootverbruiker (hoe kleiner ze zijn).

Door naar die 9 te zoeken betaal je onnodig veel. Hier een A-merk 7 KG kunnen kopen voor net iets meer dan 600.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:22
de Peer schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:20:
[...]

Domme vraag misschien, maar dragen die kippen, katten en honden ook kleertjes die gewassen moeten worden?
moet je voor die huisdieren meer wassen en drogen?
Je eigen kleding wordt natuurlijk sneller vies met huisdieren...
Dus ja, dan heb je meer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:06
Ik heb bewust gekozen voor een goedkope, Chiq.
Deze:
https://www.bol.com/nl/nl...boNIlA.4_7.8.ProductTitle

30-10-23, gezin van 5, honden, katten, gemiddeld 2 wassen op een dag, soms 4-5.
Werkt prima.
Garantie maak ik mij niet heel druk om ivm de wettelijke garantie.

Tevens kan ik circa 2.5 van deze goedkope kopen ten opzichte van veel duurdere machines dus stel dat deze maar 5 jaar mee gaat, koop ik gewoon weer een nieuwe die ook 5 jaar mee gaat en dan zit ik al op 10 jaar gebruik.

Een wasdroger heb ik wel een relatief goede gekocht destijds maar daar zou ik nu ook een goedkopere voor terugkopen als hij stuk gaat.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Frieda schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:15:
[...]

Persoonlijk zou ik een machine van 7 kilo of lager trommelinhoud afraden, ik heb er zo een en ik kan mijn beddengoed niet in 1x wassen, dan zit de trommel te vol. Dat is een bed van 180x200 met een dekbed van 220x240, plus 4 kussenslopen. Als je lekker knus in een twijfelaartje slaapt zou het wel passen, maar de volgende keer ga ik zelf dus een andere keuze maken! :)
In onze 9kg machine kunnen we zelfs het dekbed zelf wassen. In de 7kg machine die we hiervoor hadden kon dat ding er niet in.
9kg is geen overkill meer tegenwoordig. Waar het een paar jaar geleden premium was zie je nu al machines van 11 en 12kg.

Ik heb gisteren in 1 dag onze vakantiewas weggedraaid, dat was me met een kleinere machine niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:03
De (absolute) link tussen trommelgrootte en gezinsgrootte zie ik eerlijk gezegd ook niet.

Het voordeel van een grote trommel is dat je veel was tegelijkertijd kan doen. Ja, handig voor een groot gezin, want daar is natuurlijk veel wasgoed.
Maar ook gunstig voor de alleenstaande of kinderlozen: Je kan het aantal wasbeurten terugbrengen.

Daarnaast spelen ook nog andere factoren mee in de hoeveelheid was, bijvoorbeeld het moeten wassen van je werkkleding, een hobby die veel smerige kleding oplevert, lidmaatschap van een sportclub waarbij het gewoonte is om bij toerbeurt de tenue's te wassen

Om ook nog op de oorspronkelijke vraag terug te komen. Je kan het zo gek maken als je zelf wil.
Hier zijn we superblij met onze Miele's, nog ietsje duurder dan de modellen van Bosch.

[ Voor 13% gewijzigd door FredvZ op 02-05-2025 14:31 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jamie25 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:47:
Bedankt voor het meedenken! qua wasmachine zit hij dan toch wel in de goede richting:)
Qua droger lees ik dat warmtepompdrogers heel kort meegaan en dus het niet waard zijn? We zouden wel voorkeur hebben voor een stoomfunctie voor overhemden.
Wij hebben een warmtepomp droger gehad van AEG en dat was zo'n beetje de eerste lichting in 2000 en ging 15+ jaar mee. Dat is niet kort. We hebben nu een Bosch, die ook al 9 jaar mee gaat en was een stuk goedkoper dan toentertijd die AEG. Je moet ook wel even de inflatie meerekenen (en in ons geval, zelfs nog een euro conversie).

Als je bij een lokale witgoedboer langs gaat, weet hij wel te vertellen welke merken het langste meegaan en het minste storingen hebben. Als ik me goed herinner was hij niet te spreken over Samsung (gaat te snel kapot). Miele heeft wel de naam, maar is inmiddels peperduur en de vraag is of ze minder lang meegaan dan de BSH merken of bijv. AEG/Electrolux. Ik denk dat Asko en Miele de topmerken zijn, met bijbehorende prijzen, AEG, Electrolux, Bosch/Siemens het middensegment zijn en daaronder Samsung, Zanussi, Whirlpool, Philips, Beko.

Op zich zeggen die merken niet alles, want ik heb - nog langer geleden - een Zanker gehad. Tegenwoordig lagere klasse, toen onverwoestbaar (en mega zaar in gewicht).

Wij kwamen daarom toen uit op een 'midden-klasse apparaat'. Volgens mij 7kg inhoud, voor een groot gezin. En prijzen zo rond de 600-700 euro. En niet smart (yes, heerlijk). Wel start timer (we draaien de was regelmatig 's nachts) en waterbeveiliging (voor wat dat waard is). Als je een 9kg trommel hebt, moet je ook - als je de droger niet gebruikt - een waslijn hebben waar je zoveel was kwijt kunt _/-\o_ .

Wat de prijs wel opdrijft: een wasmachine met een centrifuge van 1600 toeren ipv 1400. Die eerste zijn dunner gezaaid, maar scheelt wel behoorlijk t.o.v. 1400 (al kun je daar ook prima mee leven). Overigens zal een 9kg trommel met 1400 toeren een hogere snelheid hebben dan een 5kg wasmachine op 1600 toeren (want de trommel is een stuk kleiner).

PS: alle info komt van iemand die de wasmachine zelden meer aanraakt ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door kdekker op 02-05-2025 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jamie25
Super bedankt voor het meedenken allemaal.
Zijn bij Bosch gebleven maar een iets goedkoper model. Meerdere wasjes mee gedraaid ondertussen en helemaal blij mee.
Even snel een stukje vloer gelegd voordat ze kwamen😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFNrjjSF9VrJjunavJm4Ifo6YaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bExdca9S1RJFgErkSyU7rXFj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:01

FreakNL

Well do ya punk?

Ik vind 2000 euro helemaal niet zoveel voor twee witgoed apparaten.

Je wilt ook niet rommel kopen wat over 5 jaar kapot is en niet meer te repareren
(Daar zouden overigens ook boetes om moeten staan uit milieu-oogpunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:25

JME

zeg maar Jamie

FreakNL schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:56:
Je wilt ook niet rommel kopen wat over 5 jaar kapot is en niet meer te repareren
Hier een Miele wasmachine en een Samsung droger. De Miele kon ik zelf de koolstofborstels van vervangen, alles geschroefd en redelijk makkelijk bij te komen. De Samsung loopt aan en krijg ik niet eens rondom open, laat staan gerepareerd. Alles is geklikt en geplakt, randen zijn scherp als messen, drama!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:16
edit

[ Voor 93% gewijzigd door SCIxX op 04-05-2025 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18
Jamie25 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:11:
Nu met 2 en 2 katten en snel met meer (mensen :) )
Hebben nu geen droger, maar mis hem wel voor de lakens en op lange termijn ook wel vaker nodig denk ik.
Hier met 4 personen en 1 kat 8) (snap niet zo goed wat die 2 katten in het verhaal doen. Die van mij ligt in een mand of is buiten en wastafel en droogt zichzelf continue) .
1 wasmachine en geen droger. Lakens gaan aanleggen de waslijn in de zomer en anders over de deuren en in een dag droog.
De was aan 2 rekjes in een kamer met altijd het raam open.

Verbaas me over al die mensen met drogers, dure machines kleren slijten sneller en kosten een berg energie op jaarbasis (en nog iets met milieu).

Kwa wasmachine heb ik zo'n idos systeem maar die deed voor mijn gevoel teveel wasmiddel toevoegen want was elke keer 1 schuim spektakel dus doseer gewoon met de hand (of een pod).

[ Voor 19% gewijzigd door jongetje op 04-05-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
FreakNL schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:56:
Ik vind 2000 euro helemaal niet zoveel voor twee witgoed apparaten.

Ik ben het niet met je eens. Ja het milieu is belangrijk, maar ik vind dat de lasten daarin vooral door de grote bedrijven gedragen moeten worden. Als de stuurmodule van de invertermotor van Bosch na 5 jaar, soms nog eerder kapot gaat, kost vervangen met behulp van een monteur meer dan de goedkoopste wasmachine. Ik zou met je mee gaan als de grote merken om het milieu te redden 10 jaar gratis volledige garantie geven en die 10 jaar garant staan voor alle reparaties. De goedkope merken dragen hun steentje al bij met 5 jaar garantie, waardoor je nu ruime keuze hebt in budget machines die niet zoals vroeger binnen 3 jaar naar het grof vuil gaan. 1000 euro voor een machine prima, maar dan ook premium service. In het voorbeeld over die stuurmodule zou bij reparatie de consument nu betalen, bovenop de aankoopprijs om het milieu te redden, terwijl Bosch alleen maar verdiend, aan de verkoop van dure machines en dure onderdelen. Zodra de grote witgoedmerken hierin hun verantwoordelijkheid nemen ben ik het helemaal met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamie25
jongetje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:28:
[...]

Hier met 4 personen en 1 kat 8) (snap niet zo goed wat die 2 katten in het verhaal doen. Die van mij ligt in een mand of is buiten en wastafel en droogt zichzelf continue) .
1 wasmachine en geen droger. Lakens gaan aanleggen de waslijn in de zomer en anders over de deuren en in een dag droog.
De was aan 2 rekjes in een kamer met altijd het raam open.

Verbaas me over al die mensen met drogers, dure machines kleren slijten sneller en kosten een berg energie op jaarbasis (en nog iets met milieu).

Kwa wasmachine heb ik zo'n idos systeem maar die deed voor mijn gevoel teveel wasmiddel toevoegen want was elke keer 1 schuim spektakel dus doseer gewoon met de hand (of een pod).
2 maine coons die ook naar buiten dus overal haar en troep (lang leve robo stofzuiger) maar de nieuwe wasmachine/droger zijn top. Alles is schoon, zacht en droog. Geen hoge lat blijkbaar haha. Maar ook de droger die tijden aanpast op hoe nat het wasgoed is is superfijn.
Pagina: 1