Eindversterker op een 7.1 receiver.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigpapa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-06 17:35
Ik heb een Yamaha 7.1 reciever.
Te weten Yamaha RX-V 685
90 watt p/kanaal.
Ik heb kwa boxen de monitor audio Silver 8.
Deze heb ik een half jaar geleden aangeschaft 2e hands.
Daarvan heb ik 2 front speakers center en rear en de Dolby Atmos aan het plafond.

Nu is mij verteld dat als ik een aparte eindversterker op de receiver aansluit dat het geluid vele malen beter wordt op de front speakers.
Ik heb een Rotel RB1572 gevonden.

Als ik deze aanschaf en aansluit, gaan mijn front speakers dan niet harder klinken dan de rest.

Graag jullie bevindingen.
Als jullie meer willen weten hoor ik dit graag.
...

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou niet weten waarom het beter zou moeten klinken. Alle versterkers en receivers klinken exact hetzelfde wanneer ze in de 'pure direct'-stand (of vergelijkbare aanduiding) en op exact hetzelfde volume ingesteld staan. Het enige wat het apparaat moet doen is het geluid zo transparant mogelijk doorgeven.

Als je toch verschillen hoort, dan is dat een kwestie van volume, equalizers of een andere instelling van je roomcorrectie. Als laatste kan psycho-akoestiek meespelen. Je denkt dat een luxer, duurder of extra apparaat wel anders/beter moet klinken, dus je hersens laten je dat ook geloven.

Zelfs als er meetbare verschillen zijn, dan zijn deze natuurkundig en biologisch zo onbeduidend dat wij ze niet kunnen waarnemen.

Lang verhaal kort: je speakers gaan niet vele malen en ook niet een klein beetje beter klinken met een extra eindversterker.

Mocht je naast uitleg over de meerwaarde toch aankoopadvies willen, dan verplaats ik het topic naar het juiste subforum, waarna je uitgebreid antwoord moet geven op deze vragen:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
toon volledige bericht

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

https://www.stereophile.c...A%2080%E2%80%93200W%20RMS.
Gevoeligheid 90dB, dus die stuur je nog met een wekkerradio aan als het moet :P
Je Yamaha kan die speakers makkelijk aan. Je gaat niet of nauwelijks profijt hebben van een aparte versterker voor je speakers.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

bigpapa schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:11:

Als ik deze aanschaf en aansluit, gaan mijn front speakers dan niet harder klinken dan de rest.
Niet perse door het vermogen, maar mogelijk wel door een andere 'gain' van de eindversterker met de pre-outs. Dit heb je zo gecorrigeerd in je speakersetup van je receiver.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:08
The Eagle schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:57:
Je Yamaha kan die speakers makkelijk aan. Je gaat niet of nauwelijks profijt hebben van een aparte versterker voor je speakers.
Ach, als het budget er voor is kan de topicstarter prima een aparte eindversterker uitproberen. Zeker als deze tweedehands gekocht gaat worden, dan verlies je vaak ook niets op.

Dit is natuurlijk een riskante discussie in hoe verre er verschillen zijn kwa versterkers die binnen hun specificatie werken. Ook al zal er weinig verschil zijn, het gaat zo-wie-zo beter klinken ook al is het puur een placebo effect.

[ Voor 3% gewijzigd door Roderiktweaker op 29-04-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:55
The Eagle schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:57:
Wel gevoelig maar ook 4ohm.
Daar willen surroundversterkers nog weleens problemen mee hebben.
die Yamaha is 90 watt 2 kanaals / 150 watt 1-kanaal, ik heb zo'n idee dat de voeding krap aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hij draait er al een half jaar mee. Dus het werkt al.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bigpapa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-06 17:35
Bedankt voor jullie reacties. Jullie hebben allemaal wel geen. In Pure Direct zaak je idd geen verschil merken.
Misschien dacht ik.... Als je een eindversterker erop aansluit zal de receiver ontlast worden, waardoor hij misschien beter gaat klinken in 7.1. Maar daar zijn ook meningen over , en denk als je wil geloven dat het beter klinkt klinkt het altijd beter. Maar of het zo is......

Dank jullie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Marcel Br schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:10:
[...]

Wel gevoelig maar ook 4ohm.
Daar willen surroundversterkers nog weleens problemen mee hebben.
die Yamaha is 90 watt 2 kanaals / 150 watt 1-kanaal, ik heb zo'n idee dat de voeding krap aan is.
In huis-tuin-en-keukensituaties gebruik je hooguit een paar Watt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
Vertel dat even aan de dure Pioneer receiver die onder garantie 3x terug moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:32
Marcel Br schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:59:
Had dat te maken met de impedantie van de speakers? Of wellicht een model van na de fusering met Onkyo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Marcel Br schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:59:
Kan wel wezen. Ongeveer de helft van de speakers is 4ohm en alle versterkers die verkocht worden zijn van kaliber "pioneer" ongeveer. Dat levert in principe geen problemen op en zeker een RX-V685 gaat dat prima kunnen handlen. Sterker nog, dat doet ie toch al. Sterker nog de speclist heeft het zelfs over dynamisch power bij 2ohm.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
Met mijn NAD nu geen enkel probleem hoor.
Maar een AX10 was geen standaard Pioneer, zelf houd ik het op een overactieve beveiliging.
(En een servicedienst die in solderen dacht en niet in firmware)

[ Voor 20% gewijzigd door Marcel Br op 03-05-2025 12:12 ]

Pagina: 1