Brother nieuwe laserprinter doet het nauwelijks

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemels
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-05 20:53
Hi allemaal,
Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen met ideeen. Ik heb de Brother HL-L2375DW laserprinter en gebruik Windows 11 op een desktop PC. Ik gebruik een MSI Z490-A PRO moederbord met daarop een Realtek® RTL8125B-CG 2.5G LAN Controller. Ik heb de printer meerdere keren via WIFI en LAN geinstalleerd. Maar hij werkt niet. Een paar pagina's printen lukt soms, maar dat is van korte duur. Ik heb hem ingezonden voor reparatie maar hij test perfect op WIFI, LAN en USB.

Ondanks mijn schijnbaar succesvolle printer installaties - want geen foutmeldingen - zie ik Microsoft drivers geinstalleerd staan voor het apparaat. Alhoewel ik daarna het Brother .EXE installatie bestand handmatig had uitgepakt - en Windows mijn exacte printer driver had aangewezen - deed mijn printer het nog steeds niet al zag ik daarna Brother drivers geinstalleerd staan voor het apparaat.

Ik heb de firmware geupdate. Ik heb manueel het WIFI wachtwoord ingevoerd via het printerschermpje. Ik heb het LAN-IP adres handmatig ingevoerd. Alles lijkt goed te gaan. Na het invoeren zegt hij dat ie verbonden is. Maar Windows zegt dat de printer offline is.

Wat kan ik nog proberen? Waar zou de oorzaak kunnen liggen?

Wat input zou ik erg waarderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:59

chromeeh

the Gnome

En USB?
Want dat is het meest simpele wat je kunt proberen :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemels
Dank je wel..., ja ik heb eraan gedacht, maar de printer drivers willen niet installeren, in feite (daar lijkt het tenminste op). Windows zegt dat de printer offline is. Ik ben bang dat het kopen van zo'n kabel dan weggegooid geld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Heb je op de pc ook daadwerkelijk de printer gekoppeld? Dat je het wifi wachtwoord en IP adres handmatig hebt ingevoerd op de printer wil niet zeggen dat hij gekoppeld is aan je pc.
Op je pc zul je windows duidelijk moeten waken op welke poort / aansluiting / IP adres Windows je printer kan bereiken. Afhankelijk van de installatie is dit via een USB poort of IP adres.

Ik heb geen ervaringen met exact dit merk en type printer. Over het algemeen zit er iets van een wizard in het installatie process. Hiermee zal Windows naar een beschikbare printer zoeken en die dan uiteindelijk op de juiste manier koppelen en installeren.

Wat eerder is gezegd, een USB kabel is de meest simpele manier. Als je geen USB kabel meer hebt liggen, zou je dan ergens eventueel een kabel kunnen lenen. Dan kun je in ieder geval testen of de printer het wel echt doet of dat er meer aan de hand is.

Aangezien de drivers niet willen installeren en de printer als offline in Windows staat lijkt het mij dat er tijdens de installatie wat mis is gegaan en dat Windows de printer niet kan "zien".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:03

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Hemels schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:59:
Dank je wel..., ja ik heb eraan gedacht, maar de printer drivers willen niet installeren, in feite (daar lijkt het tenminste op). Windows zegt dat de printer offline is. Ik ben bang dat het kopen van zo'n kabel dan weggegooid geld is.
https://www.mediamarkt.nl...-meter-grijs-1768519.html

Nou..... 6 of 10 euro afhankelijk van welke lengte je nodig denkt te hebben.
En "beter mee dan om verlegen". Je zult maar iets willen uitprinten op het moment dat je router de geest geeft. Ook dan ben je blij dat je nog ergens de kabel had liggen.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemels
Ik heb meerdere keren de Brother installatie-wizard gedaan. Daar vond hij soms de printer niet in het netwerk (LAN). Daar krijg je de optie handmatig het IP adres in te voeren. Vervolgens ziet de installatie de printer ook daadwerkelijk en gaat de installatie verder. Dus de Windows component van de installatie zou wel uitgevoerd moeten zijn.

Ik heb via printer properties wel een kijkje genomen naar de poorten en het IP adres e.d. Maar ik begreep dat niet helemaal. Misschien dat ik daar een screenshot van moet posten als ik tijd heb zodat ik er achter kan komen of alles daar juist ingesteld staat

[ Voor 36% gewijzigd door Hemels op 30-04-2025 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemels
Coach4All schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:16:
[...]

https://www.mediamarkt.nl...-meter-grijs-1768519.html

Nou..... 6 of 10 euro afhankelijk van welke lengte je nodig denkt te hebben.
En "beter mee dan om verlegen". Je zult maar iets willen uitprinten op het moment dat je router de geest geeft. Ook dan ben je blij dat je nog ergens de kabel had liggen.
Dank je wel! Ik wilde al uitzoeken hoe deze soort USB kabel precies heet!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 13:48
Vast ip adres ? DHCP reservering of DHCP adres ?
Bij DHCP kan hij een ander ip adres krijgen na een tijdje uit gestaan te hebben, en dan werkt hij niet meer.
Indien mogelijk, mak een reservering in de DHCP server/router

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:27
Ik heb bij een netwerkprinter wel eens gehad dat Windows aangaf dat deze offline was. Bleek dat SNMP enabled was in de properties van de TCP/IP printer poort. Na uitzetten werkte het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:08
Zorg er voor dat je printer in je router een vast IP adres krijgt, dat is een van de zaken die kan helpen in het proces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:16

elmo1

Kona Electric jan-2019

Probeer eens via ibrother op de smartphone.
En zit je printer op hetzelfde netwerk?
Kun je checken door ip adres in browser te typen.

[ Voor 4% gewijzigd door elmo1 op 30-04-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemels
Ik heb een reservering voor het IP adres gemaakt in de router voor mijn printer (word gezien in het netwerk dus). Alles leek te lukken, zelfs de testpagina printen. Direct daarna - toen ik zelf probeerde te printen - kreeg ik een "printer default error". Ik kon hem niet op default krijgen of nog printen. Ik moet wel zeggen dat er nu tenminste andere dingen gebeuren, met andere meldingen, dus dat schept hoop!

Ik had zelf btw de exacte printer driver gevoerd aan Windows. Direct daarna moet ik het IP adres ingeven en tussen IPP printer of TCP IP printer kiezen (ik had voor IPP gekozen). In dat laatste geval moet ik een poort opgeven maar die kan ik alleen achterhalen via printer properties wanneer het apparaat geinstalleerd is (met mijn niveau van kennis)

Ook kan ik kiezen voor "add local printer or network printer manually"; dan moet ik ook zelf een poort opgeven. Wat zou ik kunnen opgeven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_ProtvBDw2wUQmCgKQHriukRs0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TVuQ9lZT7uUhqxtOKIM9zw9w.jpg?f=user_large

Ik heb overigens een Netgear network switch zou dat misschien nog voor problemen kunnen zorgen? Daar zit mijn NAS, PC en Printer op.

[ Voor 4% gewijzigd door Hemels op 30-04-2025 16:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hemels
Het lijkt gelukt. Voor de documentatie zal ik vertellen wat ik gedaan heb (je weet nooit wie dit ooit leest)

Eerst driver zelf geinstalleerd dmv "have disk". Toen zelf een printer toegevoegd via Windows configuratiescherm (add printer). Kiezen voor zelf aanwijzen via IP adres. Kiezen voor een WSD IPP port.

Het zal me benieuwen of hij het morgen nog steeds doet. Voorlopig heb ik via elke app geprint, zelfs nadat ik alles uit en weer aan gezet heb :). Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1