overloop regenput hoger plaatsen voor wadi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 20:32
Beste,

Voor een aanbouw aan ons huis zijn we verplicht om onze regenput af te koppelen, en moeten we een wadi aanleggen.
Om goed uit te komen in een wadi zouden we genoodzaakt zijn om deze nieuwe overloop een 10 tal cm hoger moeten maken dan de toevoer van de dakgoten.
Volgens de architect was vroeger de norm dat er geen water in de buizen mocht blijven staan, maar nu met de wadi's kan het vaak niet meer anders dat ze tijdelijk vol water blijven staan.
Tenzij je een zeer diepe wadi wil gaan maken.
Kan dit kwaad en zijn er nog die dit probleem hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door wes40 op 29-04-2025 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Komt de bodem van de wadi lager dan de onderkant van de buizen? Zo ja, zou je een hevelsysteem kunnen bedenken om de toplaag water toch afgevoerd te krijgen naar de wadi.
Dan blijven de buizen niet vol water staan.

Ik vermoed dat de voornaamste zorg is dat er luchtverversing is in de waterput, tijdens regen is dat geen probleem (lucht komt mee met water), als de buis naar wadi leeggestroomd is ventileert het weer langs daar, dus lijkt me geen probleem.

Zorg wel dat je regenwater gebruikt, echt continue water in de buizen zal verstoppingen geven. Paar keer toilet doorspoelen en het water zakt wel weer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
naftebakje schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:02:
Komt de bodem van de wadi lager dan de onderkant van de buizen? Zo ja, zou je een hevelsysteem kunnen bedenken om de toplaag water toch afgevoerd te krijgen naar de wadi.
Dan blijven de buizen niet vol water staan.

Ik vermoed dat de voornaamste zorg is dat er luchtverversing is in de waterput, tijdens regen is dat geen probleem (lucht komt mee met water), als de buis naar wadi leeggestroomd is ventileert het weer langs daar, dus lijkt me geen probleem.

Zorg wel dat je regenwater gebruikt, echt continue water in de buizen zal verstoppingen geven. Paar keer toilet doorspoelen en het water zakt wel weer.
De onderkant van mijn toevoerbuizen in mijn regenput zitten nu op 40cm t.o.v. het maaiveld.
Dus nieuwe overloop (richting wadi) zou dan hoger zitten dan de toevoerbuizen. De toevoerbuizen van dakgoten naar regenput zullen inderdaad maar zelden volstaan met water en enkel bij langdurige regen met een volle regenput.
We gebruiken het regenwater voor wasmachine, wc, autowassen enz. Dus het waterniveau zal zoiezo snel zakken bij een weekje geen regen. Bedoeling is om in de wadi ook een overloop te steken richting riolering. Dus in principe zal de overloopbuis richting wadi niet met water vol komen te staan. Deze zou dus kunnen zorgen voor luchtverversing in de regenput.
Dus als ik het goed begrijp lijkt dit allemaal geen probleem te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:40
een overloop in de wadi richting riolering mag dan toch niet? Je moet juist afkoppelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Als het België is mag dat wel. Zo van je spaart je water op maar als het teveel is mag het in hemelwaterafvoer (riool) gestort worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
No Hands schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:14:
een overloop in de wadi richting riolering mag dan toch niet? Je moet juist afkoppelen.
Idd voorlopig mag het hier nog. Sommige steden mag het ook al niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
wes40 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:04:
....
Dus als ik het goed begrijp lijkt dit allemaal geen probleem te zijn?
Idd, ik zie er geen issue in.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1