Dak vernieuwen! Help input nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASAP!
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 11:37
Hi all,

Wij willen op korte termijn de platte daken van de carport / garage (1 stuk), aanbouw en een erkertje voor vernieuwen. Graag willen we de garage, aanbouw en erker dan ook meteen laten isoleren.

Nu hebben we verschillende dakdekkers langs laten komen en ieder zegt iets anders met betrekking tot de
(aanvullende) isolatie van de aanbouw en erker.

Aanbouw (14 m2), geplaatst in 2004
De bitumendak is nog in goede staat en er zit al (oudere) isolatie (7 cm PIR).

Dakdekker 1 zegt dat je er bovenop kan isoleren, en dan weer een bitumenlaag kan branden.
Dakdekker 2 durft niet over de bestaande bitumendak te isoleren, omdat hij aangeeft dat het vocht niet weg kan en dus op termijn vochtprobleem kan ontstaan. In zo'n geval moet eerst het bestaande dak worden gesloopt om vervolgens een nieuwe dak (met verbeterde isolatie te plaatsen).

Erker (1,6m = 60x270cm)
Ik dacht nu we toch bezig zijn, laten we het erkertje ook maar isoleren.
Beide dakdekkers geven aan dat je wel wat meer afval hebt, omdat je met een gootje moet werker.
Dakdekker 1 geeft dat die 20cm van de rand een gootje moet maken, en dakdekker 2 begint op 30 cm.

Ik ben met name benieuwd naar jullie gedachten over:
1. Kan je bij de aanbouw isoleren over bestaande bitumenlaag? Iemand goede / slechte ervaring mee?
2. Wat zouden jullie doen met het erkertje: (a) isoleren en overlagen, (b) alleen overlagen?

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Voor antwoord 1:
Online een hoop te vinden over isoleren als een 'warm dak' (isolatie aan de buitenkant).
Er moet een dampscherm aangebracht worden onder de isolatie om te voorkomen dat condensatievocht in je isolatie kan trekken. Een bitumen laag in redelijke staat kan prima dienen als vochtscherm. Een maand of 2 geleden heeft een dakdekker bij ons 12cm PUR isolatie + roofing gelegd over een bestaand dak met 5cm EPS en oude roofing.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De bestaande laag gebruiken als dampremmer kan. Ik weet wel dat er ook negatieve ervaringen door opsluiten van vuil en/of vocht mee zijn. maar in basis kan het dus. en hangt e.e.a. af van de staat van het dak en hoe de werkzaamheden worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASAP!
Thanks!

Online veel gelezen, maar ik krijg dan toch de indruk dat ze het voornamelijk hebben over een "omgekeerde dak" op een bestaand dak.

Verder leek ik online te begrijpen dat een bitumendak juist waterdicht is, waardoor het niet als damscherm kon dienen.

Haha, er is zoveel informatie waardoor het een overload is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:46
Ten alle tijde zou ik de oude bitumenlaag weghalen.
Doe je dat niet kan bij lekkage water tussen het oude en nieuwe dak komen, en op een compleet andere plaats naar binnen gaan lekken. Waardoor de reparatie van simpele reparatie naar een complete dakrenovatie gaat.

Dat verwijderen is zelf ook te doen in een weekendje, dus je kan daarop kosten besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Je kan prima bovenop de bestaande bitumen werken. Alle materialen die je gebruikt zijn waterbestendig, of watervast wat is het verschil eigenlijk? Als je aan het werk bent is het droog en heet dus er zal weinig vocht zijn om op te sluiten.
Maar als de dakdekker het niet doen wil dan kun je hem niet dwingen, ook al zegt internet dat het kan.
Die goot hoeft niet zo heel breed, met 30cm goot blijft er weinig dak over op een erker. Als de afwatering van dat gootje in een afvoer goed is dan is die 20cm grot genoeg.

wat @FRANQ zegt is ook een punt maar dit is bij platte daken altijd. Lekkage van je bitumen kan ervoor zorgen dat het water naar de andere hoek van de ruimte gaat en daar pas ergens naar buiten loopt. dat is niet per se alleen zo bij deze manier van werken. Daarbij, als het nieuw is mag je een jaar of 30 een lek vrij dak verwachten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASAP!
Tussen de aanbouw en het huis zit een lichtstraat. Dat maakt dat de gevolgen van een mogelijke lekkage beperkt worden tot het stuk van 14m2.

Ik hik er beetje tegen aan, omdat je dan aanvullende kosten ook hebt met een dikkere isolatie en werkzaamheden (ben een kantoorpikkie met 2 linkerhanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
FRANQ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:46:
Doe je dat niet kan bij lekkage water tussen het oude en nieuwe dak komen, en op een compleet andere plaats naar binnen gaan lekken. Waardoor de reparatie van simpele reparatie naar een complete dakrenovatie gaat.

Dat verwijderen is zelf ook te doen in een weekendje, dus je kan daarop kosten besparen.
Dat is met elke dampremmer of zelfs alleen al goed geplaatste isolatie plaaten. De lek zit bij een warm dak eigenlijk nooit waar het uit het plafond komt. bij een geisoleerd koud dak trouwens vaak ook niet.

oud spul eraf halen zou ik persoonlijk ook doen, maar omdat ik liever gen oude meuk in het huis laat zitten, ik heb het talent om het weer tegen te komen. Maar vooral ik wil kunnen zien hoe het dakbeschot e.d. eraan toe is, maargoed dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
FRANQ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:46:

Ik zie het verschil niet hoor. Als er een lek is in je roofing wordt je isolatie alsnog nat wordt (waardoor het vocht zich minstens al een plaatlengte/breedte kan verschuiven) en dan alsnog op je dampscherm komt te liggen.

Het voordeel is net dat je oude isolatie blijft zitten, dus minder manuren om het af te breken, geen geld om de oude isolatie en roofing af te voeren en je uiteindelijke isolatie is in totaal dikker.
twain4me schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:55:
[...]

oud spul eraf halen zou ik persoonlijk ook doen, maar omdat ik liever gen oude meuk in het huis laat zitten, ik heb het talent om het weer tegen te komen. Maar vooral ik wil kunnen zien hoe het dakbeschot e.d. eraan toe is, maargoed dat is persoonlijk.
Mijn dakdekker heeft een stukje van 15x15cm oude roofing open gesneden om te kijken of er vocht onder de roofing en in de oude isolatie zat. Dit was allemaal droog en je kon eronder ook de staat van het hout bekijken. Alles was in orde en dan heeft de dakdekker dit stukje teruggeplaatst en waterdicht afgesmeerd.
In mijn geval zit er ook een vals plafond onder waardoor je via de spotjes ook de onderkant van het dak kan inspecteren.

[ Voor 31% gewijzigd door Malantur op 29-04-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASAP!
No Hands schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:51:
Je kan prima bovenop de bestaande bitumen werken. Alle materialen die je gebruikt zijn waterbestendig, of watervast wat is het verschil eigenlijk? Als je aan het werk bent is het droog en heet dus er zal weinig vocht zijn om op te sluiten.
Dat laatste benadrukte dakdekker 1 dus ook. Het moet droog zijn als we de werkzaamheden gaan uitvoeren ( voorlopige planning medio / eind juni)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
ASAP! schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:00:
[...]

Dat laatste benadrukte dakdekker 1 dus ook. Het moet droog zijn als we de werkzaamheden gaan uitvoeren ( voorlopige planning medio / eind juni)
Als je kiest voor een bitumenlaag heeft de dakdekker zijn brander bij en wordt de oude roofing droog gebrand voordat ze beginnen met isoleren. Het moet dus vooral in de dag zelf droog zijn :) In mijn geval is het in februari gebrand en lag er nog bevroren dauw op het dak maar dit was dus geen enkel probleem.

Pagina: 1