Mint bootable stick ziet interne ssd niet -mcb air a1465 w11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 05:42
2 oude macbooks gekregen, leuk voor mint. Eentje liet zich prima installeren, de ander niet.

De ander heeft ook een andere route genomen, wellicht heeft het ermee te maken.

Op eentje heb ik w11 geïnstalleerd, mint kan daar dus geen ssd in vinden en de installer crashed dan.
Zowel geprobeerd te installeren van de live mint usb stick (dat mint dus draait) als ook met de oem installer van het boot menu, zelfde resultaat. Refresh devices levert ook niks op.

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bqT06y6KW4reqVWOqEtcwDvW50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFtACd7kwpQwayjEDvnAvZto.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aO1asuyldykHgPxXVvqTQMj4To=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZdUu8RGFkH4iOQ7Sv7vcgpJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ergens gelezen dat het aan fast startup kan liggen van w11. Probleem is ik kan niet inloggen op w11, die w11 installer had ik ooit gemaakt voor iemand met blijkbaar al een password erin, ik kan er niet inkomen. Bij booten van w11 vraagt w11 het het oude wachtwoord en vraagt w11 om een nieuwe in te stellen. Zo ver ik weet is fast startup alleen uit te zetten als je ingelogd bent.

Ik ga de macbook maar even herstellen, zie op dit moment geen andere opties. Duurt lang maar lost het waarschijnlijk wel op.

Edit: wereldbol met uitroepteken ai ai ai ik heb ws de boel aardig verstierd met die w11 installatie.

Nu w11 geresset... even kijken of het nu gaat werken met fast boot uit.

Fast boot uitgeschakeld heeft geen effect helaas.

Wie oh wie kan helpen?

[ Voor 64% gewijzigd door Sunrise op 29-04-2025 12:38 ]

Beste antwoord (via Sunrise op 30-04-2025 10:11)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:49

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik kwam https://askubuntu.com/que...ize-my-ssd-on-macbook-air tegen:
If anyone stumbles across the same issue as described by Saúl, I solved it by adding intel_iommu=off in the live cd kernel options (at boot time).
Kijk eens of dat werkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:57
Kan je eens linux mint opstarten vanaf je usb-stick, een terminalvenster openen en het volgende commando uitvoeren:
code:
1
sudo fdisk -l

(het laatste teken is een letter L, dus niet het cijfer 1)
Dat geeft een overzicht van de beschikbare schijven in je systeem, als dat enkel je usb-stick toont, vrees ik dat er inderdaad een probleem is met de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
LievenD schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:54:
Kan je eens linux mint opstarten vanaf je usb-stick, een terminalvenster openen en het volgende commando uitvoeren:
code:
1
sudo fdisk -l

(het laatste teken is een letter L, dus niet het cijfer 1)
Dat geeft een overzicht van de beschikbare schijven in je systeem, als dat enkel je usb-stick toont, vrees ik dat er inderdaad een probleem is met de schijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GN_a7-AaLFXn8dVqOr1AFB3DVeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrjvRFHjUOVcfkZbZrYAox7x.jpg?f=fotoalbum_large

De schijf is denk ik wel in orde, er draait nu w11 op en daarvoor mac os lion.

Ik denk dat w11 de schijf beschermt op een of andere manier.

[ Voor 3% gewijzigd door Sunrise op 29-04-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zou niet moeten kunnen, een OS kan niet op magische wijze de hardware onzichtbaar maken als het niet draait.

Wat mogelijk is, omdat je het over oudere Macbooks hebt, is dat je om een of andere reden in Bootcamp modus bent gestart, ipv EFI modus. Vroeger met Bootcamp moest je partities maken en markeren als MBR partitie in Disk Utility/Bootcamp config in MacOS. Deed je dat niet, dan zag je niet de partities.

Als je in Mint eens journalctl --grep EFI uitvoert, krijg je dan wat te zien? Krijg je niks terug, dan kan je er aardig vanuit gaan dat je niet in EFI modus bent gestart. En heb je de verklaring waarom je geen andere schijf ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Bootia32 efi ok
Bootx64 efi ok
Grubx64 efi ok

Wat misschien de oorzaak kan zijn is dat ik alle partities heb verwijderd bij w11 installatie, ook een kleine efi partitie.

[ Voor 57% gewijzigd door Sunrise op 29-04-2025 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nah, dat bevat normaal gesproken de EFI loader en heeft Windows toen zelf aangemaakt. Linux kan dat ook gewoon. Op m'n werk heb ik een paar keer een MBP moeten resetten en een wipe gooit ook alles van de schijf weg, geen partitie meer te zien en toch kon het MacOS weer installeren via recovery.

Je geeft aan dat het om een MB Air gaat, maar het modelnummer, a1465, spant meerdere jaren, van 2012 tot half 2015. Dat maakt het niet echt makkelijk om te achterhalen welke hardware je nou exact hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Hero of Time schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:40:
Nah, dat bevat normaal gesproken de EFI loader en heeft Windows toen zelf aangemaakt. Linux kan dat ook gewoon. Op m'n werk heb ik een paar keer een MBP moeten resetten en een wipe gooit ook alles van de schijf weg, geen partitie meer te zien en toch kon het MacOS weer installeren via recovery.

Je geeft aan dat het om een MB Air gaat, maar het modelnummer, a1465, spant meerdere jaren, van 2012 tot half 2015. Dat maakt het niet echt makkelijk om te achterhalen welke hardware je nou exact hebt.
Ik weet dat ook niet precies, er zit een als ik het goed heb een i5 4200u in.

Maar ik ben nu wel een stapje verder met mac os herstel, geen uitroepteken meer.

Schijfhulp programma
121,33gb apple ssd ts0128f Media
(Grijs) disk0s2
BOOTCAMP (OP W11 geinstalleerd wat nu crashes veroorzaakt, dat terzijde)
(Grijs) disk0s4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igw9gyIvjbrZHS8zdx34f8ZCFcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyQ9nviBJAfkpxUZPcndnBOA.jpg?f=fotoalbum_large

Zegt dit iets?

Ik ga mac os er weer opzetten en dan kijken of ik mint erop kan zetten.

Oh... zie plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3gxHhuJAcdLrnqp_fh1PWLa2jQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7Q8BwexvbtgUXstCd0eVFg6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Sunrise op 29-04-2025 20:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik kwam https://askubuntu.com/que...ize-my-ssd-on-macbook-air tegen:
If anyone stumbles across the same issue as described by Saúl, I solved it by adding intel_iommu=off in the live cd kernel options (at boot time).
Kijk eens of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Ik weet niet hoe ik die prompt moet krijgen, via google moet ik E indrukken tijdens het booten van de live usb stick? Maar dat lukt mij niet.

(Had trouwens net de ssd gewist met goede hoop dat het probleem dan
opgelost zou zijn, maar het heeft niet geholpen)

Okay ik moet dus TAB klikken .. momentje

Zoiets? En dan f10 voor boot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUAzEZoBcAPM0wjRBeDmP10a6vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8zCF0rTRu8fmjAg3NewPXWU.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas geen verschil.

[ Voor 30% gewijzigd door Sunrise op 29-04-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het moet op de regel waar 'linux' staat, helemaal achteraan, na 'quiet splash --'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Hero of Time schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:16:
Het moet op de regel waar 'linux' staat, helemaal achteraan, na 'quiet splash --'.
Double checking, zo dus?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7sg7smgLRZhNuwQf_nimTLeIks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wj2DilkV5PGPqwRw8lhbp14V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jep, zou het moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Helaas geen verschil. Ik ga nog eens terug naar mac os recovery, kijken of ik daar iets kan vinden of doen.

( Geen ssd zichtbaar gparted en sudo fdisk -l )

De andere macbook air, die geen problemen heeft hiermee, is niet hetzelfde model, voor de duidelijkheid.

[ Voor 25% gewijzigd door Sunrise op 29-04-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Windows kon iig wel wat zien, had je die installatie media met iets als Rufus gemaakt, of gewoon 'vanilla' via de MS eigen tool? Dit om even zeker te weten dat je W11 ook echt in EFI modus had draaien. Want Linux zou dat zeker zonder al te veel gedoe moeten kunnen. Enige wat ik voor je kan doen is wat jij zelf ook kan: online zoeken naar tips en guides hoe je Linux op dat ding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Hero of Time schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:09:
Windows kon iig wel wat zien, had je die installatie media met iets als Rufus gemaakt, of gewoon 'vanilla' via de MS eigen tool? Dit om even zeker te weten dat je W11 ook echt in EFI modus had draaien. Want Linux zou dat zeker zonder al te veel gedoe moeten kunnen. Enige wat ik voor je kan doen is wat jij zelf ook kan: online zoeken naar tips en guides hoe je Linux op dat ding krijgt.
W11 bootable stick, weet ik eigenlijk niet meer, met extra opties om tpm vereiste uit te schakelen en opties om een al een user aan te maken. Het is lang geleden dat ik die heb gemaakt. Ik had alleen nog een ipad dus kon niks vers maken, usb sticks die ik nog had liggen.

linux mint met Unetbootin versie 680 dacht ik, op mac os, hogere versies gaven een error. (Had geen windows voorhanden op dat moment)

Mavericks is nu nog steeds aan het installeren, als die niet vast is gelopen, dat kan ook. Geen beweging in voortgangsbalk en estimated time. Maar gelezen dat het heel lang kan duren, dus ik blijf geduldig wachten.

[ Voor 14% gewijzigd door Sunrise op 29-04-2025 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
for anyone might read this in the future: in the bootmenu where u can select which version of linux u wanna boot u can press "e" and then u need to add intel_iommu=off at the end of the line of the "linux" row - i had some double dashes at the end for me it did the job when I add them before the double dashes. Dus niet achter de dubbele streepjes waar ik het geplaatst had.

Ik heb dus weer een nieuwe kans.

Mavericks installatie is bijna klaar of vastgelopen op extra onderdelen installeren... maar dat is toch zinloos als die fix hierboven werkt, kap het wel af.

Zal straks een updateje geven

Ja opgelost! Bedankt voor de hulp.

Heeft dit met elkaar te maken of is dit een ander probleem? Mint start dus niet op na installatie. Als het er niks mee te maken heeft dan ga ik flink googlen. Al begonnen daarmee natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5057-deVLKkj0GLKIWeIz6Ml65Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbEPrXQ5St5k4300k4TusJST.jpg?f=fotoalbum_large
Waarschijnlijk weer te maken met die iet wat vreemde ssd, dat intel regeltje moet denk ik ergens geplaatst worden zodat mint altijd die schijf kan zien.

Waar moet dat regeltje komen en is het dan altijd zo (gesaved)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97jJUDSfhdqUSyfO8wSMcNXV6fE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvA72ZP16e9mhYhUkkD5X8Lr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Sunrise op 30-04-2025 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je tijdens het opstarten invult, is alleen voor die boot. Je moet in /etc/default/grub de opties zetten en daarna 'sudo update-grub' uitvoeren om het permanent te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Hero of Time schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:26:
Wat je tijdens het opstarten invult, is alleen voor die boot. Je moet in /etc/default/grub de opties zetten en daarna 'sudo update-grub' uitvoeren om het permanent te maken.
Ik probeerde het via een live stick maar dat is niet mogelijk. Dus ik zal intel_iommu=off in het veld hieronder moeten plaatsen (zodat ik in het geinstalleerde mint kan komen) maar waar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97jJUDSfhdqUSyfO8wSMcNXV6fE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvA72ZP16e9mhYhUkkD5X8Lr.jpg?f=fotoalbum_large

Via de grub prompt van boot menu werkt intel...off in ieder geval niet.

Oke al gevonden / gewoon geprobeerd. Twee spaties achter quiet splash intel....blabla

Alles gelukt nu, helemaal blij. 😀

[ Voor 10% gewijzigd door Sunrise op 30-04-2025 22:35 ]

Pagina: 1