Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bman80
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 21:16
Af en toe verschijnt er spontaan een opdrachtpromptvenster op mijn computer. Het gaat zo snel voorbij dat ik niet kan lezen wat erin staat, en eerlijk gezegd heb ik geen idee waar het mee te maken heeft. Omdat ik deze laptop voornamelijk gebruik voor mijn administratie, wil ik toch graag weten wat er aan de hand is.

Mijn apparaat is een HP Spectre x360 Laptop 14-eu0620nd:
BesturingssysteemWindows 11 Pro.
ProcessorIntel® Core™ Ultra 5 - 125H.
Geheugen16 GB RAM.
Opslagcapaciteit512 GB SSD.
Scherm35.6 cm (14"), 3K (2880 x 1800), OLED Touchscreen, 120 Hz, 0.2 ms Reactietijd.
VideokaartIntel® Arc™-videokaartBekijk alle specs.

Ik heb al geprobeerd via Taakbeheer te controleren of er iets opvallends is, en ik heb de logboeken geraadpleegd, maar zonder succes. De pop-up verdwijnt zo snel dat het onmogelijk is om te achterhalen wat het precies doet.
Heeft iemand een idee hoe ik kan ontdekken wat deze mysterieuze vensters veroorzaakt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je het niet vertrouwd, controleer dan ook op malware, virussen e.d. Komt de popup op vaste tijden, of zit er een vaste interval/stramien in of is het willekeurig?

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 29-04-2025 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:17
Al eens op google gezocht? Ik kom een aantal commando's en oplossingen tegen met de zoekzin "fast disappearing command prompt".
Onderandere:
tfc /scannow
go to Task Scheduler > Microsoft > Office > Right click "OfficeBackgroundTaskHandlerRegistration" > Disable
I think it's fixed! I checked the Task Scheduler, like NetServOps said, and found one line item that was scheduled to run every 10 minutes. "Firefox Default Browser Agent A99BB431EF49E2C3". I disabled it and have not had the flash of the cmd prompt since! Thank you so much.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Malantur Het lijkt mij wel zinvoller om eerst eens uit te zoeken wat het exact veroorzaakt. de "oplossingen" die je geeft lijken dan meer shotgun debugging te zijn dan echt een daadwerkelijke oplossing voor het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:49
bman80 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:19:
Af en toe verschijnt er spontaan een opdrachtpromptvenster op mijn computer. Het gaat zo snel voorbij dat ik niet kan lezen wat erin staat, en eerlijk gezegd heb ik geen idee waar het mee te maken heeft.
Ik zie dat ook wel af en toe voorbijkomen na een Windows update/herstart.
Soms zijn het er meerdere achter elkaar.
Dus het zal daar wel mee te maken hebben.

Google: command prompt after window update

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 29-04-2025 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:17
CH4OS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:35:
@Malantur Het lijkt mij wel zinvoller om eerst eens uit te zoeken wat het exact veroorzaakt. de "oplossingen" die je geeft lijken dan meer shotgun debugging te zijn dan echt een daadwerkelijke oplossing voor het probleem.
Mijn 'oplossingen' zijn een uitnodiging om zelf eens google erbij te nemen met de zoekzin "fast disappearing command prompt" en wat beginnen lezen want het gaat verschillende kanten op (virus, office, firefox, adobe, en vast nog wel veel meer als dat..)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58
The_Doman schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:41:
[...]

Ik zie dat ook wel af en toe voorbijkomen na een Windows update/herstart.
Soms zijn het er meerdere achter elkaar.
Dus het zal daar wel mee te maken hebben.

Google: command prompt after window update
Kan inderdaad een zogenoemde custom action van een setup of update zijn. Ik heb zelf ook wel setups gemaakt die custom actions gebruiken en afhankelijk van hoe je die maakt kan je daarvan een command prompt voorbij zien komen.
In de Windows EventViewer/Logboeken zou je daarvan logs moeten zien, vaak van de source/bron MsiInstaller.
Als de poster het weer een keer ziet zou hij de logs moeten controleren rond het tijdstip waarop je het command prompt zag voorbij komen.

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Begin inderdaad met nalopen van task scheduler.

Als je er bang voor bent, ook even een offline virusscan doen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Malantur schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:29:
Mijn 'oplossingen' zijn een uitnodiging om zelf eens google erbij te nemen met de zoekzin "fast disappearing command prompt" en wat beginnen lezen want het gaat verschillende kanten op (virus, office, firefox, adobe, en vast nog wel veel meer als dat..)
Aan de andere kant stuur je dan ook iemand (die wellicht ook niet zo technisch onderlegd is) met een kluitje het riet in, voor TS zal dat ook niet werken. Zeker met oplossingen die geboden worden op pagina's Server Fault en/of Stack Overflow kunnen op zich zeker wel werken, Maar of die topics / threats een vergelijkbaar probleem is met wat de TS heeft, weet je niet en waarschijnlijk gaat de oplossing dan niet werken.

Dan lijkt het mij zinvoller om eerst te achterhalen wat er nu exact aan de hand is en daarvoor een oplossing zoeken. Natuurlijk kan je ook blind deze opties proberen, misschien stoppen de spontane vensters dan ook, maar is het probleem dan ook daadwerkelijk opgelost? :) Er kunnen zoveel redenen zijn waardoor spontane CMD / Windows Terminal vensters kunnen openen, je geeft er zelf al 3, iemand anders geeft Windows Update aan (dat is al 4), wat op zich allemaal gegronde redenen kunnen zijn, maar wat niet de oplossing hoeft te zijn voor deze casus.
Pagina: 1