Standleiding - bochten kort na elkaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpango
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07:27
Dag allen,

Voor onze renovatie, een houtskeletbouw die we verstevigd hebben door een extra constructie in te plaatsen, heb ik een vraag over de afvoerleiding van enerzijds het toilet en anderzijds de douche en het bad.

We zouden de afvoerbuizen in de oude muur kunnen steken, maar dat zou betekenen dat deze buizen 4 keer kort na elkaar een bocht moeten maken. Ik schets het op de afbeelding hieronder op de rechterkant.

Ik zou ruimte willen winnen in onze keuken (of eerder: niet willen verliezen), door de buizen pas nét voor de 110 afvoerbuis onder de betonplaat gaat te laten samenvloeien, maar deze buis maakt ook onder de betonplaat meteen een bocht natuurlijk. Is dit een probleem?

Het zou enerzijds gaan over een 90 mm buis voor toilet en anderzijds een 75mm (of 50mm eerder?) voor bad en douche. Beide buizen worden belucht door een dakdoorvoer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNHGQyP_KYuBLByGBzsjE3P_dZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mhvsvz4JdWUvY7ZuxXnRWIIB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Mpango op 28-04-2025 23:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:52

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpango
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07:27
Heb ik al een paar keer doorgenomen maar geraak er niet volledig uit wijs.

In principe is dat een versleping van een standleiding (pg 16) - maar dat houdt dan in dat dat sprongstuk maximaal 1.5 meter mag zijn, en er dan een aansluitvrije zone is van 1m. Maar ik weet dan niet goed of die bocht in de betonplaat wordt gezien als een 'aansluiting' of niet.

Wat ik ook kan doen is de bocht doorheen de muur te maken onder een lichtere hoek van bvb 2x 30 graden, waardoor het sprongstuk langer is en de 2 bochten dus minder abrupt zijn, en er vervolgens nog een stuk valleiding in mijn keukenkast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mpango schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:45:
Heb ik al een paar keer doorgenomen maar geraak er niet volledig uit wijs.

In principe is dat een versleping van een standleiding (pg 16) - maar dat houdt dan in dat dat sprongstuk maximaal 1.5 meter mag zijn, en er dan een aansluitvrije zone is van 1m. Maar ik weet dan niet goed of die bocht in de betonplaat wordt gezien als een 'aansluiting' of niet.
Een bocht is geen aansluiting. Een aansluiting is bijvoorbeeld de afvoer van een wasbak o.i.d. in dat gedeelte.

Zo lang je 45 graden bochten gebruikt en géén 90 graden bochten moet er een boel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-04 16:09
Heb je een foto van de situatie? Ik snap het probleem niet helemaal eigenlijk.

Als ik je tekening goed snap zit je rechts buiten correct? Waarom zit die buis in het beton niet tegen/in de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:52
djluc schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:05:
Heb je een foto van de situatie? Ik snap het probleem niet helemaal eigenlijk.

Als ik je tekening goed snap zit je rechts buiten correct? Waarom zit die buis in het beton niet tegen/in de muur?
Hij wil de buis IN de muur verwerken maar dan kom je er dus ook weer een keer uit. Anders moet je ook IN je fundering. Dat gaat niet goedkomen.
Dus om uit die muur te komen en door de fundering komt er een soort hele lange bocht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vind 90 voor het toilet wel wat magertjes... doorgaans is dat een 110...

en ja een bocht van je inbouwresevoir is 90, de aansluiting op je keramieken troon is 90.. maar daarna is het wel 110..

404 Signature not found

Pagina: 1