Hoe vloer aanleggen achter knieschot zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanDeGebruiker
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-08 18:54
Mijn vraag
Ik woon in een huis uit eind jaren 30, de vorige bewoner heeft een vaste trap naar de zolder gemaakt en de boel afgewerkt met gipsplaten.

Hier is jammer genoeg best wat ruimte verloren gegaan en ik zou dan graag ook achter de knieschotten opslagruimte willen maken.

Nu heb ik de gipsplaten daar weg gehaald, alleen zitten er na de laatste balk geen vloerplanken meer. Je kijkt zo op de bovenkant van het plafond. Afstand die geen vloer heeft is ongeveer 59cm.

Mijn vraag is hoe ik hier een vloer kan leggen om deze ruimte te gebruiken. Kan ik een lat tegen de achterste balk aanschroeven en hierop osb plaat leggen? Of is dit gat expres gedaan en moet ik dit niet gebruiken? (Bijvoorbeeld vanwege constructieve redenen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHL6pzIOHPxy2jqtQ5kDx57USN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjakh07E9VNCdZe9IpdHk4ZK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_M7JEmEBjCsPG5dbJZWF3rfNro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YLhrBXQC6Kh4PzKLN89teIZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmqgWvKx94kdZCjlRof8XUl1Nlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eXt8EQqwyuMP1NMjdPFvdFq.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via VanDeGebruiker op 10-07-2025 09:04)

• cellkuh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:47

cellkuh

Tesla referral: marcel333963

Die ruimte kun je wel gebruiken. Die heeft voor de rest geen functie.

Geen latten en osb gebruiken. Maak een mooi frame met kepers en schroef deze tegen de gording en de balk waar de vloerplanken op rusten. Flinke japen van schroeven gebruiken zodat het keperframe nooit gaat rusten op de plafondplaten. Vervolgens underlaymend platen gebruiken.

Met het restant kun je misschien nog mooie schuifdeuren maken

Succes 😉

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• cellkuh

cellkuh

Die ruimte kun je wel gebruiken. Die heeft voor de rest geen functie.

Geen latten en osb gebruiken. Maak een mooi frame met kepers en schroef deze tegen de gording en de balk waar de vloerplanken op rusten. Flinke japen van schroeven gebruiken zodat het keperframe nooit gaat rusten op de plafondplaten. Vervolgens underlaymend platen gebruiken.

Met het restant kun je misschien nog mooie schuifdeuren maken

Succes 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanDeGebruiker
Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 16:07
Vanwege de beperkte hoogte zou ik me er prima bij voelen om gewoon op beide balken een panlat te schieten met een spijkerpistool , en daar een strook osb/underlayment op te leggen.

Er kan niet op gelopen worden, en tenzij je haltersets verzamelt op die plek gaat daar echt niks staan wat te zwaar is.

Een verhuisdoos is al te hoog.

Let er op dat een knieschot dragend kan zijn.
Het lijkt erop dat het hier niet het geval is omdat hij voor de gording lijkt te staan, maar ik zeg het toch even.

[ Voor 19% gewijzigd door FRANQ op 29-04-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:11

Haan

dotnetter

Ik heb iets vergelijkbaars op zolder, ik heb er gewoon wat losse stukken laminaat in gelegd die nog over waren. Bij mij staan er wat verhuisdozen en losse meuk achter die schotten dus het maakt allemaal niet zoveel uit. Je kan er ook iets moois van maken zoals @cellkuh voorstelt, ligt er een beetje aan wat je precies wil en hoe makkelijk de schotten bereikbaar blijven.
Ik had niet goed gelezen en niet gezien dat de vloerplanken juist niet helemaal tot het einde doorlopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Haan op 30-04-2025 08:51 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:51
FRANQ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:12:
Vanwege de beperkte hoogte zou ik me er prima bij voelen om gewoon op beide balken een panlat te schieten met een spijkerpistool , en daar een strook osb/underlayment op te leggen.

Er kan niet op gelopen worden, en tenzij je haltersets verzamelt op die plek gaat daar echt niks staan wat te zwaar is.

Het lijkt erop dat het hier niet het geval is omdat hij voor de gording lijkt te staan, maar ik zeg het toch even.
Ja dit. Als je echt een Pietje Precies bent, kun je proberen een heel frame te maken, maar dat is echt niet nodig. Wat kun je hier nou nog aan gewicht kwijt?
Je zou op de achterste gording misschien niet eens latjes nodig hebben, omdat die schuin staat. Dus een nog makkelijkere oplossing is een lat op de voorste gording schroeven en dan een beetje strak platen erop. Ter plaatse van de achterste gording zou je de kopsekant van de platen een beetje kunnen afschuinen, zodat hij wat mooier op de gording valt, maar ook dat hoeft niet eens. Die platen kunnen geen kant meer op. Helemaal niet als je ze ook nog van bovenaf op je lat schroeft, maar zelfs dat hoeft niet.

Less is more.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:12:

+1. Niet ingewikkelder maken dan het is. Prima oplossing voor je kerstboom/dekbedden/kampeerspul/etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-08 15:53
panlatje vooraan en achteraan, plaatje multiplex d'r op en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59
Bij ons (nieuwbouw) heeft het plaatwerk op het houten geraamte een constructieve functie, mss even controleren of dat bij jou zeker niet aan de orde is

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cellkuh

cellkuh

Ik ben het niet met bovenstaande eens. ietsjes meer moeite en je weet zeker dat de CV monteur er ooit eens kan kruipen, of de kinderen/kleinkinderen daar een hut kunnen bouwen zonder dat ze 3 meter naar beneden kukelen.

Als je wil beunen bij je zelf, Prima 👍 maar dat is geen advies aan anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:25

DukeBox

loves wheat smoothies

I.p.v. osb ben ik altijd wel fan van betonplex voor dit soort plekken. Kan beter tegen vocht/lekkage (gezien de leeftijd van de woning) en in omdat het lekker glad is kan je er veel makkelijker dingen in en uit schuiven vanuit het midden (uitgaande dat je alleen daar iets van een opening maakt).

Je zou zelfs met een hoekanker de plaat aan de dak kant kunnen 'ophangen' aan je balk (die platte zodat je ze een beetje kan 'molden').

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 29-04-2025 22:54 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 16:07
cellkuh schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:35:
Ik ben het niet met bovenstaande eens. ietsjes meer moeite en je weet zeker dat de CV monteur er ooit eens kan kruipen, of de kinderen/kleinkinderen daar een hut kunnen bouwen zonder dat ze 3 meter naar beneden kukelen.

Als je wil beunen bij je zelf, Prima 👍 maar dat is geen advies aan anderen!
Het is 20cm of hooguit 30 cm hoog op het hoogste punt.
Daar gaat helemaal nooit iemand liggen.

En als iemand dat wel voor elkaar krijgt, valt die osb plaat ook niet spontaan door een gat wat ruim 40mm te smal is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb ooit eens piepschuim gebruikt om het vloervlak op dezelfde hoogte te krijgen als de zoldervloer vervolgens afgewerkt met ubderlayment. Dit alles achter een schuifdeursysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat 'knieschot' is geen knieschot maar een aftimmering onder je gording, die kan je weghalen en de vloer gewoon doorleggen als je dat zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:25
Wippie1234 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:54:
Ik heb ooit eens piepschuim gebruikt om het vloervlak op dezelfde hoogte te krijgen als de zoldervloer vervolgens afgewerkt met ubderlayment. Dit alles achter een schuifdeursysteem
Piepschuim is niet brandveilig en zou ik nooit gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VanDeGebruiker
Bedankt voor de reacties!

Inmiddels ook de tijd gevonden om het uit te voeren en ik heb gekozen om een simpel frame te maken en die met flinke houtschroeven vast te maken in de balken. Daarop heb ik underlayment gelegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TnjZom0zxFUp2MIoMXQo0Sp7_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxgZnjn6fTkFO42HR4qgoxxM.jpg?f=fotoalbum_large

Later nog afwerken door wat resten klik laminaat erop te leggen, zijmuren met gipsplaten te bedekken en af te werken met schuifdeuren.
Pagina: 1