PSU en MOBO voor game PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 21:41
Ik wil een nieuwe game PC gaan bouwen en heb de volgende componenten in gedachten:

GPU ASUS Prime GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition
CPU Intel Core i7-14700F Tray
SSD Samsung 990 Pro (met heatsink) 4TB (PC Pack)
RAM G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5

Welke mainboard zou je me daarbij advizeren ? Ik wil ben er verder niet veel geks mee van plan, ik ga niet overclocken ofzo. Alleen een 2e M2 slot zou opzich nog een interessante optie zijn zodat ik evt in de toekomst nog een SSD bij zou kunnen plaatsen. Maar heel veel meerprijs is me dat ook niet waard.

En Welke PSU ? Ik vind dit wel een onderdeel waar ik kwaliteit wil en weinig geluid.

Ohja en een lekker stille CPU fan ook nog. Of is de boxed fan goed en stil ?

Verdere opmerkingen over de gekozen componenten zijn natuurlijk ook welkom.
Ik wil het overigens allemaal gaan inbouwen in mijn 10 jaar oude kast waar ik net mijn I5 2500 uitgesloopt heb. Ik neem aan dat de schroefjes in het mobo nog op dezelfde plaats zitten ?

[ Voor 10% gewijzigd door ArjenSmit op 28-04-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-09 20:25
Wat heb je zelf gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:22
ArjenSmit schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:53:
Ik wil het overigens allemaal gaan inbouwen in mijn 10 jaar oude kast waar ik net mijn I5 2500 uitgesloopt heb.
Dan is wellicht handig te posten welke kast je nu hebt. Je wil er een CPU+GPU in gaan bouwen welke samen dik 500W kunnen verbruiken, alhoewel er zeker wat oudere kasten zijn waarin dat prima kan zijn er genoeg voornamelijk oudere kasten welke helemaal niet op dit soort verbruik bedacht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ArjenSmit schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:53:
CPU Intel Core i7-14700F Tray
...
Ik wil ben er verder niet veel geks mee van plan, ik ga niet overclocken ofzo.
...
Ohja en een lekker stille CPU fan ook nog. Of is de boxed fan goed en stil ?
Heb je door dat de 14-serie, en dan met name de i7/i9-K-varianten, bekend staan als hittemonsters? Die dingen klokken standaard al zo hoog dat overklokken geen ding is, en zelfs met waterkoeling kan er nog thermal throttling optreden. Je hebt dus een goede koeling nodig om het stil te houden (combinatie van zware CPU-koeler en een kast met goede airflow).

Deze K-CPU's komen v.z.i.w. dan ook niet met boxed koelers, die zijn daarvoor te licht. Tray-CPU's komen trouwens in het algemeen niet met boxed koelers, want ze zitten in een tray, niet in een box. ;)

Wat is je motivatie om nog voor een 14-serie te gaan? Een 8-core AMD is wat koeling betreft een stuk makkelijker en heeft een betere prijs-kwaliteit-verhouding. Als je niet te veel moeite in de koeling/kast wil steken is een nieuwe Intel core 200-serie nog geschikter wat mij betreft (al scoort die net wat minder in gaming).
Ik neem aan dat de schroefjes in het mobo nog op dezelfde plaats zitten ?
De formaten zijn nog gewoon hetzelfde, ja. Dus ATX, micro-ATX en mini-ITX, van groot naar klein. Als je huidige kast ATX is passen die formaten allemaal.

Als je USB-poorten op de voorkant van je kast hebt zullen die wel van een oudere/tragere versie zijn dan bij een nieuwe kast.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 21:41
Bedankt, ik heb intussen inderdaad zelf ook verder gekeken. En de wensenlijst functie van de pricewatch gebruikt. Best handig eigenlijk :) Hierbij dus de nieuw geupdate lijst:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265KF Tray€ 322,78€ 322,78
1MoederbordenASRock B860M X€ 116,08€ 116,08
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition€ 899,-€ 899,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 28,68€ 28,68
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 113,90€ 113,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 134,74€ 134,74
1SSD'sSamsung 990 Pro (met heatsink) 4TB (PC Pack)€ 308,68€ 308,68
Totaal€ 1.923,86

En de specifieke vragen die overblijven:
-Gaat dit allemaal goed samenwerken of zie ik nog iets over het hoofd ?
-Specifiek de SSD met heatsink, en de CPU koeler, gaat dat allemaal fysiek passen
-Zijn er behalve AMD GPU/CPU onderdelen die je zou vervangen door een ander merk/model?

En om een kort verhaal lang te maken:
Bovenstaande reacties hebben me wat zorgen doen maken over de cooling. Ik keek vannacht onderstaande video daarover.
YouTube: Best CPU Coolers We've Tested (2024): Thermals, Noise Levels, & Value

Het laat een 60C temperature boven omgeving zien voor luchtkoelers en ongeveer 50C voor water coolers. Resulterend in een 85 en 75C core temperature respectievelijk (ik heb AC). Google geeft aan dat de maximale temperatuur in de 90-100C range ligt en ze op 100C gaan throttlen. Dat zou ie dus niet halen, maar 85 klinkt wel als redelijk dicht in de buurt en wat stof in de fan en het word hoger...
Is het redelijk om die cyfers uit de video op deze manier te interpreteren ?
Dus nu overweeg ik een upgrade naar de Arctic liquid Freezer 360 of een sidegrade naar core ultra 7.
Ik heb nog nooit waterkoeling gehad, voor het geld hoef ik het opzich niet te laten zie ik, maargoed, het hele principe achter core ultra van (energie)-efficienter maken ipv nog meer performance ten koste van alles staat me wel aan. Ik hoop dat de volgende generatie GPU's dat ook gaan doen.

Waarom intel ipv AMD ? Dat is denk ik simpelweg omdat ik al 30 jaar intel gebruik en me daar goed bij voel. Zwak argument waarschijnlijk. Maar het prijs/prestatie verhaal, zowel in CPU als GPU vind ik ook niet erg overtuigend. Als ik naar de benchmarks kijk zie ik dat die altijd heel erg dicht bij elkaar liggen. (lijkt me ook duidelijk dat de prijzen aangepast worden om dat zo te laten zijn). In dit geval gaat het dus vooral om die koeling / stroom gebruik waarbij Nvidea het voordeel lijkt te hebben en intel 13-14 het nadeel.

En dan die kast die ik heb. Dat is een Cooler Master Centurion uit het tijdperk van 2th gen intel dus. Ik vind hem mooi, hij voelt solide. Ik ga het dus maar gewoon proberen. Als de boel te warm word dan kan ik altijd nog een andere kopen.
Pagina: 1