Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57
Sinds vorige week nieuwe hardware in bezit voor een kleine home server.

CPU: Ryzen 3 3200G / Ryzen 5 5600GT
Mobo: Gigabyte B550M K Rev 1.1 BIOS FEh 11 Maart 2025 (nieuwste)
RAM: G.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB
SSD: Samsung 980 500GB M2 SSD
Powersupply: Coolermaster 500 Silent Pro

Ik liep echter gelijk met eerste bouw tegen problemen aan, dat was vorige week. Initieel had ik de Ryzen 3 3200G CPU erbij besteld. Ik liep bij zowel Ubuntu (even als test) en Proxmox (uiteindelijke doel OS) gelijk tegen problemen aan. Proxmox installatie wilde niet in de GUI runnen. Proxmox installatie liep gelijk vast en er gebeurde tijdens starten wat spontane reboots. GUI van installatie nooit gezien.
Ubuntu verliep installatie wel ok, maar heb nooit kunnen booten. Zwart scherm was enige wat ik kreeg (volgens mij geen spontane reboots, maar goed, ik heb dit na 2 boot pogingen opgegeven aangezien dit toch niet het doel OS is).

Proxmox installatie uiteindelijk kunnen afronden nadat ik de IGP disabled had in de BIOS en een aparte GPU erin had gedaan (oude Nvidia 9600GT). En de terminal installatie gekozen (zonder GUI). GUI met externe GPU werkte ook niet, liep constant vast bij starten installatie, nog voordat ik naam e.d. kon opgeven.
Proxmox boot nu wel, maar zodra ik ook maar iets in de UI doe (via webbrowser) dan klapt de boel eruit. Geen reactie meer van systeem, reboot niet.

Na wat onderzoeken toen maar gaan nakijken of ik kon achterhalen of er iets kapot is qua hardware. Memtestx86 gerunt, zonder errors (wel maar 1 pass).
En toen liep ik tegen andere mensen op internet aan die de Ryzen 3 3200G icm de B550 chipset niet aan de praat kregen. Veel tegenstrijdige informatie op het internet, maar het leek er toch op dat de 3200G niet compatible is met de B550 chipset (Picasso cores zouden niet compatible zijn met B550 chipset) . Goed, vervelend, maar ik zat toch al beetje in me maag dat 4 cores zonder HT van de 3200G wel een beetje karig kon gaan zijn.
Ryzen 5 5600GT besteld (3200G nog in bezit, nog niets geruild oid) en die is vandaag aangekomen.
CPU gewisseld. BIOS gereset, en weer opnieuw willen beginnen met Proxmox. Verse installatie dacht ik zo. Toch zo gedaan....
Met de IGP kom ik niet verder dan vorige week met de 3200G zijn IGP. Tijdens starten Proxmox installatie loopt hij vast en reboot hij na enige tijd om weer van voren af aan te beginnen. Zelfde liedje als vorige week.

Dan maar weer de externe GPU erin. Proxmox installatie maar even gelaten en kijken of hij de installatie die nu op de SSD staat kan starten. Ja, dat lukt na enkele pogingen (geen goed teken). Om vervolgens weer na 1 klik in de Web UI vast te lopen. Errors die ik op scherm van Proxmox zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRwuzqFLO9-5tvzBDtY_Dq2DJ9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TS7088wRhBFFXFnxRHpfHnx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDeV2_rI4UBC3eZIA4W3RSCV3B0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyQz9wx1Z4fTeghQRUC5oD0C.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begin sterk het vermoeden te krijgen dat de Gigabyte B550M K mobo defect is, of super kieskeurig qua welke CPU hij slikt. Volgens de website van Gigabyte zouden zowel de 5600GT en de 3200G compatible zijn. Alleen heb ik dat gebaseerd op de zin: Supports AMD Ryzen™ 5000 Series/ Ryzen™ 5000 G-Series/ Ryzen™ 4000 G-Series and Ryzen™ 3000 and Ryzen™ 3000 G-Series Processors

Ik heb niet 1:1 staan dat de 3200G of 5600GT compatible is, maar daar mag ik toch een aanname op doen na die bovenstaande zin, toch?

Heeft iemand hier nog een idee way ik kan proberen om het probleem boven water te krijgen? Of zouden jullie deze retour sturen? Of nog andere ideeen?
Of ben ik gewoon te lang weggeweest van systeem bouwen (laatste echte was in 2010 :| ). En vergeet ik iets waar je tegenwoordig rekening mee moet houden en waar ik geen weet van heb. Ik dacht nog redelijk op de hoogte te zijn van hoe en wat qua bouwen...

[ Voor 3% gewijzigd door Erik070 op 28-04-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-05 15:59
Memtest86 gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Ja, 1 pass gedaan zonder problemen. Sorry ik noemde het memtestx86. Aangezien ik bij elke boot problemen heb zou ik verwachten dat memtest86 niet een hele pass zonder errors zou kunnen doorlopen als het aan het RAM ligt. Maar correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Vanuit je PSU wel alles goed aangesloten op je moederbord? Omdat je zelf aangeeft dat je al 10 jaar niets meer met PC installs gedaan hebt ;)

En toch meer passes met memtest laten draaien zou ik zeggen. Laat hem eens 24 uur aan staan, zodat de temps ook een beetje oplopen.

Installeerd Windows wel goed? Of geeft die ook bluescreens? Even om OS uit te sluiten. :?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik070
Ja, PSU wel goed aangesloten (denk ik). 24 pins connector zit er goed in en 8 pins ook.
10 jaar geen pc gebouwd, maar ik heb niet 10 jaar geen pc hardware aangeraakt :)

Memtest86 vannacht 5 uur gedraaid. 3 passes, geen problemen. Temp niet gecheckt.

Ik zal Windows 10 eens proberen. Goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Je kan ook even met een WInPE testen zoals Hiren’s BootCD PE
Soms kan dat ook al een indicatie geven bij systeem/HW problemen zoals in dit recente topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Goed idee inderdaad. Hiren's Bootcd was helemaal uit mijn geheugen verdwenen. Ga zo wat tests starten.

Update:
Hiren's viel me wat tegen. Ik meen van vroeger te herinneren dat er wel wat stress test applicaties in zaten. Maar ik kwam voornamelijk monitor en recovery tools tegen. Ja CPUz kan een soort stress test doen, maar daar hielt het wel op helaas.

Vannacht nog wel een lange Memtest86 run gedaan. 9 passes, 0 errors en max temp van 59 graden. Volgens mij prima in orde.

Win10 boot usb maken ben ik nog mee bezig. Dat is met alleen een Mac M1 laptop in huis best lastig ben ik achtergekomen....

Update2:
Win10 installatie is gelukt. Kwam nog best ver in de setup, maar liep helaas tijdens account aanmaken e.d. tegen een BSOD aan. Probleem met memory management:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2__SXHUwiVDpUE7WfaPrJHYDOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeiYe0JY2yPaSnNXV1S9fnGd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb inmiddels een andere moederbord besteld. Even voor de zekerheid de "oude"/defecte nog gehouden. Kijken hoet met andere mobo gaat verlopen.

[ Voor 107% gewijzigd door Erik070 op 01-05-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Kan ook nog aan je ssd liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainfaal
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-05 13:09
Ik had laatst ook problemen met een nieuwe build (geen Linux, dat dan weer wel..) waar uiteindelijk (na veel geklooi en zoeken want ook al 10+jr geen build meer gemaakt) uitkwam dat de temperaturen toch wat te hoog opliepen waardoor het mobo in een veilige stand sloeg...

Het stomme is wel: heb alleen de CPU koeler er even af gehad. Waarschijnlijk is met het terugplaatsen de pasta beter verdeeld over de CPU waardoor hij nu gewoon goed gekoeld wordt en ik geen problemen meer ervaar :) Wellicht toch eens de temps checken als je dit nog niet hebt gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Erik070 schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:58:
Ja, 1 pass gedaan zonder problemen. Sorry ik noemde het memtestx86. Aangezien ik bij elke boot problemen heb zou ik verwachten dat memtest86 niet een hele pass zonder errors zou kunnen doorlopen als het aan het RAM ligt. Maar correct me if I'm wrong.
Wrong, Memtest moet je minimaal 24 uur laten lopen.

Hoeveel stickjes heb je? heb je al eens geprobeerd (als het er meer zijn) met 1 stick, en dan omwisselen?
Dan ook nog verschillende sloten testen met stickje (om en om)

edit : zijn dus 2 sticks, zie hierboven

[ Voor 20% gewijzigd door CrankyGamerOG op 02-05-2025 13:05 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik070
En hier sla ik me voor mn kop. Ik draai met 2 mem sticks. 1 eruit gehaald en ineens start Win10 normaal. Beetje rondgeklikt, prima, lijkt te werken. Shutdown en andere stick erin, zelfde bank. Bij inloggen zelfde BSOD.
Ok, eerste stick er weer in, alles start weer normaal. 2de stick in andere bank, ook BSODs.

Proxmox installatie ook vlekkeloos zojuist kunnen afronden.

Ondanks memtest dus geen errors geeft (ok, geen 24 uur gedraaid maar uiteindelijk wel een run van 14 uur ofzo gehad, zonder errors).

Nieuwe mobo gelukkig nog niet eens uitgepakt, die gaat weer retour als de huidige setup 24 uur draait. En dan RAM rma melden.
Pagina: 1