P1 module itho daalderop via p1 splitter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_i_c_h_a_r_d
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-05 18:35
Heeft iemand een itho daalderop boiler met P1 module via een P1splitter blijvend werkend gekregen?

Deze module zou het overschot van de zonnepanelen moeten gebruiken om de boiler naar 85 graden op te warmen.

Het is mij wel gelukt om het systeem werkend te krijgen, maar na een paar dagen verliest de module contact met de boiler. Foutmelding w2.

Ik gebruik een actieve P1 splitter van Home wizard. Hierop is de P1 meter van Home Wizard en de P1 module van itho daalderop aangesloten.

Ook heb ik zowel de splitter als de module voorzien van stroom, hoewel dat bij mijn redelijk nieuwe slimme meter niet nodig zou hoeven te zijn.

Ik heb de P1 module ook al verlengd met een langere P1 kabel van 5 meter zo dat deze dichter bij de boiler (op zolder) hangt.

Het lijkt erop dat de P1 module van itho daalderop na verloop van tijd niet meer met het signaal van de splitter uit de voeten kan.

Ik weet nu niet zo goed hoe ik dit kan oplossen.

Bij voorbaat dank voor suggesties.
Richard

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@r_i_c_h_a_r_d Waarom denk je dat het probleem zit tussen splitter en module? Persoonlijk zou ik eerder dus de draadloze verbinding verdenken.

P1 is ook maar gewoon 1-weg communicatie. Het is domweg de meter die waarder uitspuugt. Dus in dat opzicht is een splitter dus ook maar een redelijk dom ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_i_c_h_a_r_d
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-05 18:35
Ik heb de afstand tussen boiler (zolder) en module (bgg) met een verlengde P1 kabel van 5 meter aanzienlijk verkleind. De afstand is nu nog maar 1 meter. Toch verlies ik het contact tussen beide.

Itho Daalderop schrijft in de handleiding dat de werking via een splitter niet wordt gegarandeerd, maar dat je, als je toch een splitter gebruikt, een actieve splitter moet gebruiken. Als ik de P1 module rechtstreeks in de slimme meter stop, heb ik geen probleem en wordt de afstand bgg --> zolder zonder problemen overbrugd. Maar dan kan ik mijn P1 meter van Home Wizard dus niet meer gebruiken.

Vandaar dat ik denk dat het aan de soort splitter ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isola
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-07 10:15
Ik heb ook zonet geprobeerd de module te koppelen aan de Green Energy boiler. Oranje ledlampje brandt continu, dus voeding is in orde. Bij indrukken knopje begint groene ledlampje te knipperen, maar na 5 sec en loslaten knopje uit en weer continu oranje. Zelfde configuratie: splitter met voeding waar ook de HomeWizzard module op zit aangesloten. Wifisignaal voldoende sterk. Wat is er mis? Geeft de boiler onvoldoende sterk signaal af? Heeft Ith Daalderop hiervoor een servicecontact? Want installateur heeft hier geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:48
Als de module contact met de boiler verlies dan ligt dat hoogst waarschijnlijk aan de draadloze communicatie tussen die module en de boiler en heeft het niets met die splitter te maken.

Waarschijnlijk te veel demping tussen de module en de boiler.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenBrown
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online
Isola schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:59:
Ik heb ook zonet geprobeerd de module te koppelen aan de Green Energy boiler. Oranje ledlampje brandt continu, dus voeding is in orde. Bij indrukken knopje begint groene ledlampje te knipperen, maar na 5 sec en loslaten knopje uit en weer continu oranje. Zelfde configuratie: splitter met voeding waar ook de HomeWizzard module op zit aangesloten. Wifisignaal voldoende sterk. Wat is er mis? Geeft de boiler onvoldoende sterk signaal af? Heeft Ith Daalderop hiervoor een servicecontact? Want installateur heeft hier geen ervaring mee.
Ik ben zelf ook in de weer geweest met de boiler van mijn vader. Deze volgorde werkte in die situatie:
- Boiler AP mode: On zetten
- Bind mode: On zetten
- Module knop indrukken ± 3 seconden

Vervolgens was (en is) er verbinding. Al wil de verbinding nog wel eens wegvallen (aldus mijn vader).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DolphS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 05:49
helaas is dit een "bekend" probleem te Itho Daalderop.

Sinds januari 2025 ben ik bezig de club te " idsupport@ithodaalderop.nl " mijn Green Energy Smartboiler
werkend te houden.

Vele eigen initiatieven hebben reeds de revue gepasseerd, allen tevergeefs w.o:
- p1 module nieuw pairen
- apart 2,4ghz access point gekocht voor de boiler
- p1 signaal over WiFi laten gaa, zodat p1 module daardoor letterlijk nog geen 2 meter van boiler vandaan in open ruimte hing

Na ditalles ( en nog veel meer ) kenbaar te maken bij mijn leverancier, verwees hij mij door naar "idsupport" waar men hetvolgende ( begin april 2025 ) kon vertellen, ik citeer:

"Ongeveer 2 weken geleden is over dit communicatieprobleem (tussen P1 module en de boiler) overleg geweest met onze technici en de betrokken productmanager. Momenteel wordt er gewerkt aan een verbeterde versie van de HMI interface, omdat is gebleken dat hier de oorzaak in zit.

Wij hebben uw contactgegevens genoteerd, zodra de nieuwe HMI versie beschikbaar is nemen wij contact met u op om een afspraak te maken zodat de HMI vervangen kan worden."

Met andere woorden, klim in de pen en zorg dat je dit bekend maakt te Itho en zij dit komen fixen, of hoop dat Itho net als Siemens een samenwerking zoekt met de p1 module van homewizard energy...
Zodra dit is opgelost, zal ik dit terugkoppelen ( en of het idd werkt )...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isola
Bedankt DolphS. Ik heb net ook bericht gestuurd naar idsupport. Hoop dat ze het snel oplossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolphS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 05:49
Ik heb ook nog maar eens een bericht die kant opgestuurd, waarom het stil blijft... :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItalFrk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:47
Ik vond twee manieren om het aantal W2-storingen te reduceren:
1. Verwijderen de ClimateConnect-app
2. Verhogen het verschil tussen het PV-startvermogen (PVSTA KW) en het PV-stopvermogen (PVSTO KW)

ClimateConnect
De ClimateConnect laat zich (soms) lastig koppelen, doet niet wat je verwacht, veroorzaakt storing en houdt de internetverbinding hooguit twee dagen in stand. En als je het dan toch aan de praat gekregen hebt, probeer dan eens binnen korte tijd de boost een paar keer in” en “uit” te schakelen. De boiler houdt dat tempo niet bij en valt - bij mij - in storing. Geen W2, maar gewoon “UIT” (=koud water). De oplossing daarvoor is simpel: weg met die app. Doet niet wat je verwacht en geeft alleen maar storing. Je boiler is dan weliswaar niet meer vanaf je mobiel of tablet te bedienen, maar verder doet hij wat je verwacht: warm water leveren.

PV
Daalderop adviseert om het verschil tussen het PV-startvermogen (PVSTA KW) en het PV-stopvermogen (PVSTO KW) gelijk of iets groter te maken dan het vermogen van de boiler. Dit geadviseerde verschil is te laag en veroorzaakt mede de W2-storing. Maak dit verschil een stuk groter dan geadviseerd (boilervermogen + bijvoorbeeld 500W) en de W2-storing treedt minder frequent (of niet) meer op.

Door bovenstaande maatregelen werkt m’n boiler nu bijna drie weken storingsvrij (zonder app).

(Mijn voorzichtige) analyse
De boiler schakelt in zodra de zonnepaneelopbrengst de ingestelde waarde van het PV-startvermogen bereikt. Daalt de zonnepaneelopbrengst (bijvoorbeeld door een wolk), dan schakelt de boiler weer uit omdat het PV-stopvermogen als snel wordt bereikt. Bij wisselende bewolking schakelt de boiler dan frequent “in” en “uit”. En dan raakt hij van z’n padje, gooit de handdoek in de ring en roept “W2" (boiler) = “error 202” (app) = “W02” (handleiding). De stuureenheid van de boiler is blijkbaar niet zo snel en niet in staat om de snelle wisselingen van de energieopbrengst van de zonnepanelen bij te houden. En dat zou ook mogelijk ook de oorzaak kunnen zijn van de slecht/niet werkende app. De boiler kan de opdrachten van de app gewoon niet bijhouden.

Mijn situatie
Het betreft hier een Daalderop Green Energy smartboiler 1750W met een P1-module rechtstreeks (zonder splitter) aan de slimmemeter (SMR 5.0) en een afstand tussen boiler en P1-module van ca. vijf meter met twee houten tussenvloeren. Daalderop adviseert een delta groter dan 1,8kW. Ik heb de delta ingesteld op 2,3kW.

BOIL: ON
SMART ON
TEMP: 65
TMAX: 75
TMIN: 55
PV ON: ON
PV SP: 85
PVSTA KW: 1.8
PVSTO KW: -0.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel79
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20:38
Ook hier dezelfde probleempjes gehad met de Daaldrop Green Energy smartboiler 1750W.

Ik heb talloze verschillende combinaties geprobeerd met allemaal dezelfde conclusie. Het verliezen van de communicatie.

1. Boiler met P1-module via spliter van Homewizard met en zonder extrene voeding.

2. Boiler met P1-module rechtstreeks op de slimme meter met en zonder extrene voeding.

3. TP-link deco punt naast de boiler geplaatst in meedere hierboven beschreven mogelijkheden geprobeerd.

Alle situaties was de boiler na een aantal dagen niet meer via de app te bedienen of uit te lezen.

Wat mij opviel was dat als ik de boiler spanningsloos maakte en na een minuutje wachten de spanning er weer opzette de communicatie vanzelf weer terugkwam.

Heb nu de situatie dat de boiler via de Homewizard energy socket aan en uit gaat en dat werkt tot opheden prima.
Heb de socket nu op 3000W boiler aan gezet via de homewizard app. Dat is in mijn situatie prima te doen i.v.m. grote PV installatie.

Had echt meer verwacht van ITHO Daalderop qua techniek. Intussen wacht ik met smart op een oplossing voor dit probleem. Zodat ik als het straks wat minder zonnig weer wordt ik wel via de P1-module de boiler kan laten functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isola
(michel79) schrijft "Zodat ik als het straks wat minder zonnig weer wordt ik wel via de P1-module de boiler kan laten functioneren." Mijn probleem is juist dat nu er volop zon is ik niets heb aan de p1-module (kostprijs 150 euro) en ook niets aan de 'Green Energy' functie waarmee itho daalderop zo trots adverteert. Ik heb hun serviceafdeling daarover drie weken geleden een mail gestuurd, maar nog geen antwoord ontvangen. Hebben anderen soortgelijke ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalFrk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:47
Mijn ervaringen:
De nagenoeg onbereikbare helpdesk weet van toeten noch blazen als het gaat om de ClimateConnect-app. Hetzelfde geldt voor de ondersteuning van de P1-module. Zelfs mijn installateur wordt met een kluitje in het riet gestuurd: “Kijkt u maar in de handleiding". Ondanks dat Daalderop op de hoogte is van de problemen met de ClimateConnect-app is er de laatste vijf maanden geen update verschenen. N.a.v. mijn - negatieve - review op Trustpilot, verzocht Daalderop mij om contact met hen op te nemen. Daarop heb ik ze een zeer een uitgebreid verslag gestuurd. Nu ruim een maand later heb ik daar nog geen enkele reactie op ontvangen.

Mogelijk werken mijn tips die ik in een eerder bericht in dit draadje schreef ook bij jou. Samengevat:
1. Verwijder de ClimateConnect-app
2. Verhoog het verschil tussen het PV-startvermogen (PVSTA KW) en het PV-stopvermogen (PVSTO KW)
Pagina: 1