Gaatje boren voor netwerkkabel lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-06 16:54
Op dit moment bezig om een gaatje te boren op de eerste verdieping, langs een leiding. Hiervoor heb ik zojuist een boorhamer met sds boor gehuurd, maar ik kom na 6-7 centimeter voor geen mogelijkheid verder. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Heb de boorhamer nog tot 20:30 uur…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5PCKMt_fo8poH8jXS-PKzL4ZJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVUq8z6qTqIVYktaWxo7mYDG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Betonijzer?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:55
Paar centimeter opschuiven en opnieuw boren voordat je je boortje bot maakt op het betonijzer.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Leiding zit in de weg?

Heb je een mogelijkheid om het op een andere plek te proberen?

Kan het dit soort beton zijn?: https://www.hb-betonwerke...74821-slider-1024x683.jpg

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Inmiddels al meerdere plekken geprobeerd maar overal hetzelfde resultaat…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHLJfXL49MU82cUgi87Z8EgC_Yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rrybh4xKVsx74SMcjYuDArUV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:44
Ik zou ze niet op één lijn boren, omdat je dan misschien op hetzelfde ijzer stuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
wErudite schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:36:
Inmiddels al meerdere plekken geprobeerd maar overal hetzelfde resultaat…

[Afbeelding]
Een cm of 2 verder van de muur af proberen?
Je zit nu zo'n beetje op dezelfde lijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 18:58
om wat voor type woning gaat het, dat zou misschien iets kunnen verklappen hoe de vloer gemaakt is.
Mijn eerste reactie zou ook zijn dat je op het betonijzer zit.
Vloeren van appartementen zijn vaak enorm hard.

Klinkt het toevallig ook als metaal zodra je 'vastloopt' ?
Misschien is het mogelijk nadat je met een stofzuiger al het stof hebt weggehaald om erin te kijken / schijnen met een zaklamp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:04
Boor niet scherp?

Ik kom met mijn zware boorhamer en goedkope boren ook niet in de vloer. De betonboorder prikt er zo doorheen (ipv 22mm meteen maar 150mm laten doen :P). Elk ander materiaal is geen probleem met de boorhamer.

Heb je onder die rozet niet nog 5mm voor een kabel over? :P

[ Voor 27% gewijzigd door Rukapul op 28-04-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@wErudite Op wat voor boorstand staat hij? Want ik heb het idee dat je alleen door de dekvloer (is zacht) heen komt en dan bij beton terecht komt en er niet door komt.

Edit: Nvm, staat op hamer zie ik op de foto.

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 28-04-2025 19:30 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
marcop23 schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:38:
Ik zou ze niet op één lijn boren, omdat je dan misschien op hetzelfde ijzer stuit.
Liggen 2 gaatjes niet altijd op een lijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 23:19
Kheos schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:07:
[...]

Liggen 2 gaatjes niet altijd op een lijn?
2 gaatjes vormen een lijn >:) Maar in dit geval zie ik al 3 gaatjes :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ben ik de enige die vindt dat de gaten dichtbij de verwarmingsbuizen zitten?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Stalen ligger

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:55
Schuif dat afdekplaatje van de verwarmingsbuis eens omhoog. Vaak zit er naast zo'n ijzeren verwarmingsbuis ruimte omdat die gaten veel groter zijn. Terk je vaak zo een kabel doorheen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:48
Skynett schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:18:
Schuif dat afdekplaatje van de verwarmingsbuis eens omhoog. Vaak zit er naast zo'n ijzeren verwarmingsbuis ruimte omdat die gaten veel groter zijn. Terk je vaak zo een kabel doorheen.
Dat is toch altijd het eerste waar je probeert een kabel door te trekken?
Pas na 1x coax, 1x telefoonkabel en 1x netwerkkabel begon het hier pas een beetje te knellen vruuger :+

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-06 23:56
Ad de Jong schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:06:
[...]

Dat is toch altijd het eerste waar je probeert een kabel door te trekken?
Pas na 1x coax, 1x telefoonkabel en 1x netwerkkabel begon het hier pas een beetje te knellen vruuger :+
Eens, maar als je een eenvoudige boorhamer moet huren dan heb je denk ik gewoon geen tot weinig ervaring met zulke zaken. Waar ik overigens zeker niks negatiefs mee bedoel. Je doet het nu maar wel!

[ Voor 8% gewijzigd door marcelcee op 28-04-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:47
Het is 20:30 geweest. Zijn huurperiode zit erop. mag dit topic aub naar de hk of hk regels toegepast krijgen? Mijn vingers jeuken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:30
Kijk volgende keer eerst eens goed naar de boor. Als er metaalgruis aan je boorpunt hangt zit je in metaal te boren: betonijzer, een latei of mogelijk een ander metalen constructieonderdeel.
Is dat niet het geval: na 6-7 cm ben je net door de dekvloer, en kom je de grotere kiezels tegen. Maar dit is eigenlijk maar een kleine machine (2.5J). Voor het boren van gaten in verdiepingsvloeren pak ik altijd mijn grotere boormachine: SDS max, met meer joules slagkracht. In tegenstelling tot mijn 2-28 gaat die wel soepel door het harde beton van de vloeren.
Verder zou ik een boorhamer aanschaffen, want dit is vast niet de laatste keer dat je iets in beton hebt moeten boren. Een exemplaar van de Lidl was vast al net zo duur als huren: https://www.lidl.nl/p/parkside-boorhamer-1050-w/p100373420

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wErudite
Mijn lieftallige buurman heeft me een scherpere (nieuwe) boor aangeboden, hij kwam toevallig thuis dus ben ik naar beneden gesprint om hem om hulp te vragen. Met dezelfde boorhamer ging het wel goed in oorspronkelijk het eerste gaatje (rechts van de leiding). Volgende stap is naar zolder, maar dat komt door de tijdsdruk een andere keer.

Via de leidingen kon niet want dit is helemaal dichtgesmeerd met betonmortel.

Dank allen voor de hulp. Excuus voor de twee linkerhanden.

[ Voor 9% gewijzigd door wErudite op 28-04-2025 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 23:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sanity check: weet je wel zeker dat je boor de goede kant in draaide eigenlijk?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
The Eagle schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:03:
Sanity check: weet je wel zeker dat je boor de goede kant in draaide eigenlijk?
Yes, m'n buurman gaf ook aan dat de Karwei me gewoon een erg botte boor heeft meegegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:35
Tsja huurboor, door de vorige huurder(s) waarschijnlijk verkloot door onjuist gebruik, of is al zó vaak aan klanten meegegeven dat hij versleten is, en dan zo’n baliemedewerker van de Karwei die niet kan beoordelen of hij/zij een goede boor meegeeft.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:27
Bezuiniger schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:44:
Kijk volgende keer eerst eens goed naar de boor. Als er metaalgruis aan je boorpunt hangt zit je in metaal te boren: betonijzer, een latei of mogelijk een ander metalen constructieonderdeel.
Is dat niet het geval: na 6-7 cm ben je net door de dekvloer, en kom je de grotere kiezels tegen. Maar dit is eigenlijk maar een kleine machine (2.5J). Voor het boren van gaten in verdiepingsvloeren pak ik altijd mijn grotere boormachine: SDS max, met meer joules slagkracht. In tegenstelling tot mijn 2-28 gaat die wel soepel door het harde beton van de vloeren.
Verder zou ik een boorhamer aanschaffen, want dit is vast niet de laatste keer dat je iets in beton hebt moeten boren. Een exemplaar van de Lidl was vast al net zo duur als huren: https://www.lidl.nl/p/parkside-boorhamer-1050-w/p100373420
Dat ding heb ik ook. Beetje zwaar ding maar knalt zelfs met de meest verrotte boren door beton alsof het boter is.
Parkside is prachtig spul voor de incidentele klusser.
Pagina: 1