Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timpie28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17-05 10:25
TLDR; Ik ben op dit moment opzoek naar een (tweedehands) videokaart van max +-150 euro ivm het mogelijk stuk zijn van mijn oude kaart. Het is voornamelijk voor casual gaming.

Hola,

Ik heb een tijdje geleden besloten om mijn oude game pc weer eens op te schonen zodat ik die kan gebruiken voor mijn studiemateriaal aan de universiteit en af en toe wat casual, oude, relatief weinig vragende games te spelen (bioshock, skyrim, civilization).

Echter crasht mijn pc wanneer ik op sommige van deze spellen op bepaalde stukken kom die veel lijken te vragen van mijn pc. Ik ben al bij een techneut geweest en het nodige geld uitgegeven, nieuwe harddrive erin, nieuw besturingssysteem en even de koelpasta van m'n cpu vervangen. Toen waren de problemen even weg voor +-7 dagen, maar nu zijn ze helaas weer terug. Conclusie: waarschijnlijk is het mijn videokaart (bereikt temp van 100C bij 70% stresstest). Enige manier om het zeker te weten is door een andere kaart erin te doen.

Nu ben ik een beetje huiverig met nóg meer geld erin stoppen, aangezien ik hoopte dat ik hem gewoon even makkelijk kon opknappen en verder er niks aan uit hoefde te geven en ben nu al 290 euro verder.

Nu leek het mij het beste om er een tweedehands decent kaart in te gooien. Ik heb op veel plekken gelezen dat de amd radeon 5700xt een prima optie is, maar deze zijn niet zo heel makkelijk aan te slepen. Dus zijn er nog suggesties van goeie videokaarten die prima spellen kunnen draaien? Hieronder zijn mijn computer specs:

Besturingssysteem: Microsoft Windows 11 Pro, Versie 10.0.26100
Versie DirectX-runtime: DirectX 12
Stuurprogramma: Game Ready-stuurprogramma - 572.83 - Tue Mar 18, 2025
CPU: Intel(R) Core(TM) i7-6700K CPU @ 4.00GHz
RAM: 16.0 GB
Opslag (2): HDD - 931.5 GB,SSD - 476.9 GB
Grafische kaart
GPU-processor: NVIDIA GeForce GTX 970
Functieniveau Direct3D: 12_1
CUDA-kernen: 1664
Grafische klok: 1088 MHz
Aanpasbare balk: Nee
Gegevenssnelheid geheugen: 7.01 Gbps
Geheugeninterface: 256-bits
Geheugenbandbreedte: 224.32 GB/s
Totaal beschikbaar grafisch geheugen: 12222 MB
Toegewezen videogeheugen: 4096 MB GDDR5
Videogeheugen systeem: 0 MB
Gedeeld systeemgeheugen: 8126 MB
BIOS-versie beeld: 84.04.2f.00.43
IRQ: Niet gebruikt
Bus: PCI Express x16 Gen3

Zou een nieuw kaart bv ook meer voeding eisen dan mijn 970? Of is er risico dat mijn cpu gaat bottlenecken?

Ik hoor graag of jullie tips hebben :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarijnP01
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 00:41
Ik zie dat je CPU al +- 10 jaar oud is. Wordt dat geen enorme bottleneck als je daar een 7700xt bijplaatst?

Als ik het goed begrijp wil je je GPU vervangen omdat hij mogelijk niet meer goed functioneer, niet omdat je niet meer tevreden bent over de prestaties. Is het dan niet een beter idee om op zoek te gaan naar een tweedehands 970 of 1060/1070 oid? Op V&A staan een aantal 1060 kaarten voor +- 50 euro.

Je stelt ook nog een vraag over de voeding. Ik zie in het rijtje niet terug welke je hebt (kan best dat ik er overheen kijk). Maar als die ook tegen de tien jaar oud is, kan het ook best zijn dat die op zijn einde loopt.

Ik vraag me af of je niet veel beter af bent met een nieuw systeem. Ik vind het ook nogal wat dat die 'techneut' voor 260 euro aan werkzaamheden heeft verricht voor deze pc. Ik zou zeggen dat dat hiet meer waard was. Het BBG 1080p systeem is nieuw +- 800 euro, terwijl je flink betere prestaties zal hebben en niet bang hoeft te zijn dat een onderdeel het ek moment kan begeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Met €290 voor wat ze hebben gedaan ben je best opgelicht voor een systeem uit 2015/2016. De gemiddelde verkoopprijs voor zo'n systeem is minder dan de helft :(

Maar dat je videokaart 100 graden wordt hoort inderdaad niet. Die heeft een schoonmaakbeurt en verse pasta nodig.

Voeding heb je niet vermeldt, dus die nog even opzoeken ;) nieuwere kaarten vereisen veelal meer stroom.

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 28-04-2025 16:55 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
En die 'techneut' heeft je ook vertelt dat de cpu (i7-6700K) officieel niet wordt ondersteund door Windows 11?

Een gebruikte RX 6600 (XT) zou je naar kunnen kijken. Wel nog even het merk en type van de voeding opzoeken want na een jaar of 10 zijn de meeste niet betrouwbaar meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

MarijnP01 schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:54:
Het BBG 1080p systeem is nieuw +- 800 euro, terwijl je flink betere prestaties zal hebben en niet bang hoeft te zijn dat een onderdeel het ek moment kan begeven.
Dat geld al voor iets als het basissysteem met een videokaartje als de RX6600 ernaast voor <600 euro...

Ja, moderne videokaarten vragen vaak wat anders van een voeding dan 10 jaar geleden. De specs zijn de laatste jaren wel wat veranderd, al heb je het nu waarschijnlijk over de categorie van budget-videokaarten waarin dat verschil misschien meevalt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timpie28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17-05 10:25
Sorry, wegens drukte was ik hier even niet meer aan toe gekomen.

Ik zoek inderdaad een andere kaart ivm het feit dat hij mogelijk niet meer functioneert, niet vanwege performance.

Achteraf gezien was inderdaad de investering die ik nu in de 'reparatie' heb gestopt het niet echt meer waard. Helaas, daar valt achteraf niks meer aan te doen.

Ik denk nu wel te begrijpen uit jullie reacties (kon even niet vinden hoe ik persoonlijk reageer op iedereen) dat het dus eigenlijk niet waard is nog meer geld in losse upgrades in mijn huidige systeem te stoppen omdat veel onderdelen verouderd zijn en niet goed ondersteund meer dus. Als ik iets wil, beter een goed tweedehands systeem dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Timpie28 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:24:
Als ik iets wil, beter een goed tweedehands systeem dus?
Hoewel we niet in jouw portemonnee kunnen kijken, ja.

Qua waar voor je geld is een setje met een Ryzen 5000 serie CPU met moederbord en RAM de beste upgrade. Ze zijn betaalbaar en presteren meer dan goed genoeg voor de komende paar jaar.

Als je nog vast zit in het verleden en liever Intel koopt, is 11e/12e generatie ook meer dan prima, maar wel veelal duurder.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1