TLDR; Ik ben op dit moment opzoek naar een (tweedehands) videokaart van max +-150 euro ivm het mogelijk stuk zijn van mijn oude kaart. Het is voornamelijk voor casual gaming.
Hola,
Ik heb een tijdje geleden besloten om mijn oude game pc weer eens op te schonen zodat ik die kan gebruiken voor mijn studiemateriaal aan de universiteit en af en toe wat casual, oude, relatief weinig vragende games te spelen (bioshock, skyrim, civilization).
Echter crasht mijn pc wanneer ik op sommige van deze spellen op bepaalde stukken kom die veel lijken te vragen van mijn pc. Ik ben al bij een techneut geweest en het nodige geld uitgegeven, nieuwe harddrive erin, nieuw besturingssysteem en even de koelpasta van m'n cpu vervangen. Toen waren de problemen even weg voor +-7 dagen, maar nu zijn ze helaas weer terug. Conclusie: waarschijnlijk is het mijn videokaart (bereikt temp van 100C bij 70% stresstest). Enige manier om het zeker te weten is door een andere kaart erin te doen.
Nu ben ik een beetje huiverig met nóg meer geld erin stoppen, aangezien ik hoopte dat ik hem gewoon even makkelijk kon opknappen en verder er niks aan uit hoefde te geven en ben nu al 290 euro verder.
Nu leek het mij het beste om er een tweedehands decent kaart in te gooien. Ik heb op veel plekken gelezen dat de amd radeon 5700xt een prima optie is, maar deze zijn niet zo heel makkelijk aan te slepen. Dus zijn er nog suggesties van goeie videokaarten die prima spellen kunnen draaien? Hieronder zijn mijn computer specs:
Besturingssysteem: Microsoft Windows 11 Pro, Versie 10.0.26100
Versie DirectX-runtime: DirectX 12
Stuurprogramma: Game Ready-stuurprogramma - 572.83 - Tue Mar 18, 2025
CPU: Intel(R) Core(TM) i7-6700K CPU @ 4.00GHz
RAM: 16.0 GB
Opslag (2): HDD - 931.5 GB,SSD - 476.9 GB
Grafische kaart
GPU-processor: NVIDIA GeForce GTX 970
Functieniveau Direct3D: 12_1
CUDA-kernen: 1664
Grafische klok: 1088 MHz
Aanpasbare balk: Nee
Gegevenssnelheid geheugen: 7.01 Gbps
Geheugeninterface: 256-bits
Geheugenbandbreedte: 224.32 GB/s
Totaal beschikbaar grafisch geheugen: 12222 MB
Toegewezen videogeheugen: 4096 MB GDDR5
Videogeheugen systeem: 0 MB
Gedeeld systeemgeheugen: 8126 MB
BIOS-versie beeld: 84.04.2f.00.43
IRQ: Niet gebruikt
Bus: PCI Express x16 Gen3
Zou een nieuw kaart bv ook meer voeding eisen dan mijn 970? Of is er risico dat mijn cpu gaat bottlenecken?
Ik hoor graag of jullie tips hebben
Hola,
Ik heb een tijdje geleden besloten om mijn oude game pc weer eens op te schonen zodat ik die kan gebruiken voor mijn studiemateriaal aan de universiteit en af en toe wat casual, oude, relatief weinig vragende games te spelen (bioshock, skyrim, civilization).
Echter crasht mijn pc wanneer ik op sommige van deze spellen op bepaalde stukken kom die veel lijken te vragen van mijn pc. Ik ben al bij een techneut geweest en het nodige geld uitgegeven, nieuwe harddrive erin, nieuw besturingssysteem en even de koelpasta van m'n cpu vervangen. Toen waren de problemen even weg voor +-7 dagen, maar nu zijn ze helaas weer terug. Conclusie: waarschijnlijk is het mijn videokaart (bereikt temp van 100C bij 70% stresstest). Enige manier om het zeker te weten is door een andere kaart erin te doen.
Nu ben ik een beetje huiverig met nóg meer geld erin stoppen, aangezien ik hoopte dat ik hem gewoon even makkelijk kon opknappen en verder er niks aan uit hoefde te geven en ben nu al 290 euro verder.
Nu leek het mij het beste om er een tweedehands decent kaart in te gooien. Ik heb op veel plekken gelezen dat de amd radeon 5700xt een prima optie is, maar deze zijn niet zo heel makkelijk aan te slepen. Dus zijn er nog suggesties van goeie videokaarten die prima spellen kunnen draaien? Hieronder zijn mijn computer specs:
Besturingssysteem: Microsoft Windows 11 Pro, Versie 10.0.26100
Versie DirectX-runtime: DirectX 12
Stuurprogramma: Game Ready-stuurprogramma - 572.83 - Tue Mar 18, 2025
CPU: Intel(R) Core(TM) i7-6700K CPU @ 4.00GHz
RAM: 16.0 GB
Opslag (2): HDD - 931.5 GB,SSD - 476.9 GB
Grafische kaart
GPU-processor: NVIDIA GeForce GTX 970
Functieniveau Direct3D: 12_1
CUDA-kernen: 1664
Grafische klok: 1088 MHz
Aanpasbare balk: Nee
Gegevenssnelheid geheugen: 7.01 Gbps
Geheugeninterface: 256-bits
Geheugenbandbreedte: 224.32 GB/s
Totaal beschikbaar grafisch geheugen: 12222 MB
Toegewezen videogeheugen: 4096 MB GDDR5
Videogeheugen systeem: 0 MB
Gedeeld systeemgeheugen: 8126 MB
BIOS-versie beeld: 84.04.2f.00.43
IRQ: Niet gebruikt
Bus: PCI Express x16 Gen3
Zou een nieuw kaart bv ook meer voeding eisen dan mijn 970? Of is er risico dat mijn cpu gaat bottlenecken?
Ik hoor graag of jullie tips hebben