Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-06 15:05
Dag Tweakers,

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op het vlak van videografie. Ik ben momenteel video-analist bij een amateurvereniging, maar daarbij is mij ook gevraagd om op het vlak van social media af en toe mee te denken.

Ik maak voor vrienden wel eens filmpjes met Davinci Resolve, en heb dit in het verleden altijd meer als een vriendendienst gedaan. Dat vond ik wel leuk om te doen.

Het leek me daarom wel interessant om misschien met een camera beelden te maken van wedstrijden van het eerste elftal, en om bijvoorbeeld bij evenementen (lees: toernooien) beelden te maken en eventueel een after-movie in elkaar te zetten.

In principe zou dit iets zijn waar ik beter in wil worden, dus waar ik niet geld aan ga verdienen.

Met dat in het achterhoofd heb ik momenteel al wel een DJI Mavic 3 drone waar ik beelden mee kan maken (als aanvulling op de normale beelden).

Ik zag de DJI Osmo Pocket 3 als optie, omdat hier ook gelijk een stabilisator bij zit (gimbal), maar mochten jullie betere suggesties hebben is dat natuurlijk welkom. Als jullie een instapmodel qua camera aan zouden raden waar ik eventueel betere lenzen bij kan kopen als ik het leuk vindt, zou dat ook welkom zijn.

Mijn budget ligt rond de €700, omdat ik er op dit moment nog geen inkomsten mee ga genereren. Wel zou ik het fijn vinden als ik de camera in de toekomst nog kan uitbreiden of verbeteren, bijvoorbeeld door andere lenzen te gebruiken.

Hebben jullie tips voor een goede camera binnen dit budget? En zijn er bepaalde modellen die jullie zouden aanraden (bijvoorbeeld systeemcamera's of camcorders)?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:27

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Om sportmomenten goed vast te leggen is een beetje optische zoom wel een must. Daarmee vallen dus alle camera's in de klasse 'actiecamera' wel zo'n beetje af.

700 euro is een krap budget. Als je een klein beetje future proof wil zijn en in de toekomst met meerdere objectieven zou willen werken, dan kom je uit op bijvoorbeeld een Sony ZV-E 10.

Een goede traditionele videocamera (of camcorder) is ook niet goedkoop. In jouw prijsklasse zou je de Panasonic HC-VX3E-K kunnen overwegen. Of even doorsparen voor een Canon Legria HF series camera. Dan heb je 5-assige stabilisatie en meer dan genoeg optische zoom, wat je gaat helpen om stabiel en beeldvullend materiaal te schieten.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-06 15:05
DexterDee schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:54:
Om sportmomenten goed vast te leggen is een beetje optische zoom wel een must. Daarmee vallen dus alle camera's in de klasse 'actiecamera' wel zo'n beetje af.

700 euro is een krap budget. Als je een klein beetje future proof wil zijn en in de toekomst met meerdere objectieven zou willen werken, dan kom je uit op bijvoorbeeld een Sony ZV-E 10.

Een goede traditionele videocamera (of camcorder) is ook niet goedkoop. In jouw prijsklasse zou je de Panasonic HC-VX3E-K kunnen overwegen. Of even doorsparen voor een Canon Legria HF series camera. Dan heb je 5-assige stabilisatie en meer dan genoeg optische zoom, wat je gaat helpen om stabiel en beeldvullend materiaal te schieten.
Met de ZV-E 10 kan ik dus eigenlijk al verder en future proof opbouwen? Ik ben wel bereid om door te sparen als dit de beste optie is.

Dan zal ik inderdaad niet voor een action cam gaan, en ga ik liever voor een goede normale camera gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:27

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Prijstechnisch zit de ZV-E 10 nét binnen budget en is een hele capabele camera. Als je het hebt over future proof, dan zie ik eigenlijk maar één echt nadeel aan die camera. En dat is dat 'ie video op 4K maximaal op 30fps kan schieten. Dat is later niet te upgraden naar 60fps (of meer) als je daar aan toe bent. Op Full HD kun je wel met 120fps schieten. Dat levert mooie slowmotion beelden op van voetbalacties.

Als je een collectie van E mount objectieven zou aanleggen, dan kun je die later op een duurdere en betere systeemcamera van Sony zetten. In die zin zal dat dus een duurzame collectie worden. Je commit jezelf wel tot het Sony ecosysteem uiteraard. Een systeemcamera van Canon of Nikon of een ander merk kan natuurlijk ook. Maar ik denk dat Sony op dit moment de meeste "bang for buck" geeft.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW