2e groepenkast in garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabander87
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-05 11:31
Uiteraard is het al vaker gesteld en ik heb al heel wat informatie gevonden op het internet maar ook in tweakers, waarvoor mijn dank. Maar toch, altijd een twijfel momentje dus hierbij mijn vraag:

In de garage wil ik graag een 2e meterkast. Mede vanwege het gebruik van elektrische apparaten zoals koelkast, diepvries en buitenlicht. De installatie zal waarschijnlijk door een installateur gebeuren, maar ik wil graag begrijpen wat er precies gebeurt. Dus mijn vraag is of jullie tips en/of feedback hebben op het onderstaande.

Het idee: De grondkabel achter een nieuwe (3-fase?) aardlekschakelaar vanuit de hoofdkast naar de 2e meterkast. In de 2e meterkast een hoofdschakelaar met erachter 2 aardlekschakelaars en max 8 groepen. De aardlitze zal aangesloten worden op de aardrail van de hoofdkast.

Hoofdmeterkast 3 x 25 ampère
Ø Hoofdschakelaar
Ø 3 aardlekautomaat (16A)
Ø 7 groepen in gebruik + 1 vrije groep

2e meterkast -> garage
Ø 17 meter lange grondkabel YMvK 4mm 4-aderig kabel
Ø Meterkast met:
○ Hoofdschakelaar
○ 2x Aardlekschakelaar (10A)
○ 8 groepen (kleine koelkast, kleine diepvries, tuinverlichting, overig garage)

Graag ontvang ik input! Bij voorbaat dank _/-\o_

Edit: Tips verwerkt Ik sta open voor nog meer feedback. Zoals de ampere berekening en of het idee zo goed is.

[ Voor 4% gewijzigd door Brabander87 op 28-04-2025 16:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59
Als je toch moet graven zou je kunnen overwegen om meteen een 3-fase geschikte kabel te leggen (dus YMVK-as 4-polig). Als je aardlekschakelaars achter elkaar wil zetten dan moet je kijken naar selectieve aardlekschakelaars, het werkt iig niet hetzelfde als normale automaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:41
Ik sluit me ten eerste geheel bij Nielson aan mbt de kabel. En ik zou er als je toch moet graven ook meteen netwerk bij leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabander87
Nielson, bedankt voor je antwoord en tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabander87
Nielson schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:09:
Als je toch moet graven zou je kunnen overwegen om meteen een 3-fase geschikte kabel te leggen (dus YMVK-as 4-polig). Als je aardlekschakelaars achter elkaar wil zetten dan moet je kijken naar selectieve aardlekschakelaars, het werkt iig niet hetzelfde als normale automaten.
Nielson, moet dan in beide kasten een selectieve aardlekschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-09 13:59
Zou een 20A 3-fase aardlekautomaat niet gaan werken in de groepenkast en dan werken met 16A groepen in de onderverdeler (welke wordt geschakeld middels een standaard hoofdschakelaar)?

Qua selectiviteit niet geheel je van het, maar een groep van 10A (is 2,2kW) is ook nogal matig. Een beetje terrasverwarming trekt die al zo vol volgens mij.

Qua YMVK kabel; naar mijn idee heb je een 5-aderige kabel. Je hebt immers de 3 fasen, de nul en dan nog een aarde nodig.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetism
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:26
Ik zit met hetzelfde momenteel. Mijn idee was om vanaf de hoofdschakelaar in de meterkast een 6mm2 of 10mm2 5 aderige YMVK kabel (gaat niet door de grond, vandaar) te leggen en dan in de garage een extra groepenkast met hoofdschakelaar, aardlek en groepen etc. aan te leggen.
Dan hoef je niet zo veel kabels vanaf de hoofd groepenkast te trekken.

--<BR>Duh?<BR>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Leut schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:21:

Qua YMVK kabel; naar mijn idee heb je een 5-aderige kabel. Je hebt immers de 3 fasen, de nul en dan nog een aarde nodig.
YMVK grondkabel, das YMVK-AS toch? Dan heb je aan 4 aders genoeg want de litze/mantel is de aarde?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59
Brabander87 schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:02:
Nielson, moet dan in beide kasten een selectieve aardlekschakelaar?
Als ik het goed heb juist in de hoofdkast, tenminste als het de bedoeling is dat die in eerste instantie niet uitvalt (en daarmee een groot gedeelte van je huis) als er wat achter de 2e kast gebeurt.
Oogje schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:26:
[...]

YMVK grondkabel, das YMVK-AS toch? Dan heb je aan 4 aders genoeg want de litze/mantel is de aarde?
Jup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:31
Ik zou een 3 fasen groep in de meterkast laten zetten, dus zonder aardlek. Er zit alleen een kabel achter, geen apparaten. Dus aardlek niet nodig (en niet selectief als je er meerdere in serie zet).
In je onderverdelen in je garage natuurlijk wel aardlekschakelaars toepassen (achter je hoofdschakelaar)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Ik zie alleen maar kleine gebruikers en je gaat nogal een uitgave doen.

Ik weet niet wat je toekomstplannen zijn, maar voor nu komt het op mij over als dat je het allemaal veel te uitgebreid doet en dus aan geldverspilling doet. Vriezer, koelkast, wat verlichting e.d. kun je allemaal op 1 groep zetten. En dan heb je nog steeds vermogen over voor elektrisch gereedschap, want je zal vast geen 2kW lasapparaat hebben.

Tenzij je grote verbruikers hebt die je hier niet noemt, zou ik zelf 2stuks 3x2,5 kabel leggen vanaf de meterkast. Beiden op een 16A/0,03 aardlekautomaat, 1 voor de algemene zooi als verlichting, vriezer, koelkast e.d. en 1 groep voor het klussen e.d. en dan gewoon op kabeldozen in de schuur afwerken waar je vanaf tapt en niets van aparte onderverdeler o.i.d. en dan heb je ook je selectiviteit gelijk opgelost en gewoon 2 groepen van 16A

Leuk om een dure 5x4 kabel te leggen, met 3 fasen groep in de meterkast en onderverdeler e.d. en fijn voor de toekomst, maar als je het niet nodig bent, dan ben je het niet nodig en is het gewoon zonde van je geld en tijd.

[ Voor 16% gewijzigd door Groningerkoek op 28-04-2025 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:15
@Groningerkoek Eens!

@Brabander87 Gewoon 2 kabels trekken, heb je 2 groepen in je garage. Voldoende wat je nu hebt en je kan in de toekomst voldoende uitbreiden.
Mocht je echt gekke dingen in de toekomst gaan doen, kan je je plan altijd nog uitvoeren, want de kabels liggen er dan al. Eventueel zou je nu voor 4mm2 kunnen gaan ipv. 2.5mm2.

Maar nu een aparte groepenkast is echt zonde van je geld. Je kan beter je huidige groepenkast upgraden, want 7/8 groepen is gewoon erg weinig voor een compleet huis. Investeer dan eerst in een flinke groepenkast met minimaal 12 groepen en wat krachtstroomgroepen (koken, EV, warmtepomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:18
Als je toch de bekabeling zelf legt: gewoon 2 kabels trekken vanuit je hoofdkast, 4 of 5 aderig.

Je kan deze dan eventueel als 1 fase aansluiten middels een bruggetje. Kan je altijd later makkelijk om naar 3 fase.https://www.superflink.nl/3-fase-brug-tbv-3-fase-kast-aansluiten-op-1-fase-tijdelijke-oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabander87
Nielson schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:28:
[...]
Als ik het goed heb juist in de hoofdkast, tenminste als het de bedoeling is dat die in eerste instantie niet uitvalt (en daarmee een groot gedeelte van je huis) als er wat achter de 2e kast gebeurt.
Dit is inderdaad wel de bedoeling dat alles in het huis aan blijft :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:14

Fe2O3

Ja das roest

Eupeodes schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:15:
Ik sluit me ten eerste geheel bij Nielson aan mbt de kabel. En ik zou er als je toch moet graven ook meteen netwerk bij leggen.
En water

:)

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabander87
Groningerkoek schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:03:
Ik zie alleen maar kleine gebruikers en je gaat nogal een uitgave doen.

Ik weet niet wat je toekomstplannen zijn, maar voor nu komt het op mij over als dat je het allemaal veel te uitgebreid doet en dus aan geldverspilling doet. Vriezer, koelkast, wat verlichting e.d. kun je allemaal op 1 groep zetten. En dan heb je nog steeds vermogen over voor elektrisch gereedschap, want je zal vast geen 2kW lasapparaat hebben.

Tenzij je grote verbruikers hebt die je hier niet noemt, zou ik zelf 2stuks 3x2,5 kabel leggen vanaf de meterkast. Beiden op een 16A/0,03 aardlekautomaat, 1 voor de algemene zooi als verlichting, vriezer, koelkast e.d. en 1 groep voor het klussen e.d. en dan gewoon op kabeldozen in de schuur afwerken waar je vanaf tapt en niets van aparte onderverdeler o.i.d. en dan heb je ook je selectiviteit gelijk opgelost en gewoon 2 groepen van 16A

Leuk om een dure 5x4 kabel te leggen, met 3 fasen groep in de meterkast en onderverdeler e.d. en fijn voor de toekomst, maar als je het niet nodig bent, dan ben je het niet nodig en is het gewoon zonde van je geld en tijd.
@Groningerkoek Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Uiteraard is dit ook een mogelijkheid. Wat ik nog niet vertelt heb, is dat er in de toekomst ook een vijver komt + een geiser voor een hondenwasplaats. En ja, die grondkabels zijn duur maar als je er meerdere gaat neerleggen ben je haast net zoveel kwijt als een extra groepenkast :P Er zit wel een verschil in de 10A of 16A, uiteraard liever de 16 8)
Ik neem je antwoord mee! Nogmaals bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabander87
Dat gaat inderdaad mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brabander87
chrisborst schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:08:
@Groningerkoek Eens!

@Brabander87 Gewoon 2 kabels trekken, heb je 2 groepen in je garage. Voldoende wat je nu hebt en je kan in de toekomst voldoende uitbreiden.
Mocht je echt gekke dingen in de toekomst gaan doen, kan je je plan altijd nog uitvoeren, want de kabels liggen er dan al. Eventueel zou je nu voor 4mm2 kunnen gaan ipv. 2.5mm2.

Maar nu een aparte groepenkast is echt zonde van je geld. Je kan beter je huidige groepenkast upgraden, want 7/8 groepen is gewoon erg weinig voor een compleet huis. Investeer dan eerst in een flinke groepenkast met minimaal 12 groepen en wat krachtstroomgroepen (koken, EV, warmtepomp)
@chrisborst
Bedankt voor je input _/-\o_ Ik zeg niet dat geld geen issue is, maar het mag best iets kosten mits het gereed is voor de toekomst. Er zijn toekomstplannen voor een vijver + boiler in de garage voor een hondenwasplaats.

Momenteel is de hoofdkast 3-fasen vanwege de krachtgroep -> elektrisch koken. Ik heb uitbreidingsmogelijkheden zat, maar momenteel niet nodig in (het kleine) huis. Er is nu 1-fase per aardlek met erachter hooguit 3 groepen.

L1 met 3 groepen
* Woonkamer met in totaal 6 WCD
* Licht benedenverdieping + koelkast + 1x WCD keuken
* 3x WCD keuken + vaatwasser

L2 met 3 groepen
* garage
* 2e verdieping - totaal 8 WCD
* reserve

L3 met 2 groepen
* Zolder + wasmachine
* Vloerverwarming keuken

+ 3-fasen krachtgroep met aparte aardlek voor elektrisch koken.

Er is plek voor meer aardlekschakelaars + groepen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Brabander87 schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:29:
[...]

@Groningerkoek En ja, die grondkabels zijn duur maar als je er meerdere gaat neerleggen ben je haast net zoveel kwijt als een extra groepenkast
Als je mantelbuis gebruikt. (Om mij zelfs 1x110mm rioolpijp) ben je net zo flexibel voor de toekomst als je zelf wilt, en heb je geen grondkabel nodig maar volstaat normale YMVK.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:22
Onno ! schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:45:
Ik zou een 3 fasen groep in de meterkast laten zetten, dus zonder aardlek. Er zit alleen een kabel achter, geen apparaten. Dus aardlek niet nodig (en niet selectief als je er meerdere in serie zet).
In je onderverdelen in je garage natuurlijk wel aardlekschakelaars toepassen (achter je hoofdschakelaar)
Let wel op dat er twee redenen zijn waarom een aardlek nodig kan zijn. Voor aanvullende bescherming en dat is inderdaad niet nodig als er achter die kabel een onderverdeler zit met aardlekschakelaars op de afgaande groepen.
Maar de tweede reden (en dat is wat ingewikkelder en bij veel mensen niet bekend) is dat een aardlekschakelaar ook nodig is als je een TT-stelsel hebt en de aardverspreidingsweerstand is niet laag genoeg om in geval van een kortsluiting naar aarde voldoende snel af te schakelen.
Je aardverspreidingsweerstand heeft immers invloed op de grootte van de kortsluitstroom bij een kortsluiting naar aarde en de grootte van de kortsluitstroom bepaalt de afschakeltijd. Als je bij een TT-stelsel geen hele goede aardpen hebt, dan is de kans aanzienlijk dat je dus toch een aardlekschakelaar nodig hebt voor zo'n kabel naar een onderverdeler.
Als je dat niet doet en er ontstaat toch een sluiting naar aarde (bijvoorbeeld als iemand de schop in de kabel zet), dan staat er een behoorlijke spanning tussen alles in je huis dat met aarde is verbonden en 'verre aarde'. En dat wil je echt niet.

Als je een TN-stelsel hebt (dus als je aarde vanuit de netbeheerder krijgt aangeleverd), dan is dit in vrijwel de meeste gevallen geen issue.

Maar als je een TT-stelsel hebt of niet weet wat voor stelsel je hebt, dan kun je maar beter een aardlekschakelaar (of aardlekautomaat) gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

8 groepen voor die dingen die gemakkelijk op eentje kunnen?

Hier na dubben over een onderverdeler uiteindelijk toch maar gekozen voor meer koper in de grond en minder meterkast. Met 30 meter afstand kon ik met een 100m rol 5x2,5mm2 ymvk (door mantelbuis dus geen as) van marktplaats a 130 euro 3 keer de schuur bereiken.

Hier dus de huis-groepenkast uitgebreid met aardlekautomaten voor:

1. Dedicated 1 fase groep voor de schuur, 16a is zat voor wat je wil. Grijs en zwart gebruik ik om tuinverlichting vanuit huis te schakelen.
2. Krachtgroep voor gereedschap
3. PV op de schuur. Nu nog 1 fase met twee overbodige aders maar wie weet wat de toekomst doet.
(En nog 2x utp)

Alles centraal in de huis groepenkast leek me toch fijner. Bovendien goedkoper dan onderverdeler. En geen gedoe met selectiviteit (als je daar al druk over zou maken).

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabander87
Groningerkoek schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:12:
[...]

Als je mantelbuis gebruikt. (Om mij zelfs 1x110mm rioolpijp) ben je net zo flexibel voor de toekomst als je zelf wilt, en heb je geen grondkabel nodig maar volstaat normale YMVK.
@Groningerkoek Bedankt voor je input. Stof tot nadenken en inderdaad een stuk makkelijker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabander87
Wuursj schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:59:
8 groepen voor die dingen die gemakkelijk op eentje kunnen?

Hier na dubben over een onderverdeler uiteindelijk toch maar gekozen voor meer koper in de grond en minder meterkast. Met 30 meter afstand kon ik met een 100m rol 5x2,5mm2 ymvk (door mantelbuis dus geen as) van marktplaats a 130 euro 3 keer de schuur bereiken.

Hier dus de huis-groepenkast uitgebreid met aardlekautomaten voor:

1. Dedicated 1 fase groep voor de schuur, 16a is zat voor wat je wil. Grijs en zwart gebruik ik om tuinverlichting vanuit huis te schakelen.
2. Krachtgroep voor gereedschap
3. PV op de schuur. Nu nog 1 fase met twee overbodige aders maar wie weet wat de toekomst doet.
(En nog 2x utp)

Alles centraal in de huis groepenkast leek me toch fijner. Bovendien goedkoper dan onderverdeler. En geen gedoe met selectiviteit (als je daar al druk over zou maken).
@Wuursj Het lijkt mij inderdaad makkelijker dan extra dit en dat.... Ik zal ook eens MP in de gatenhouden. In mijn geval doe ik dan 2x 3-aderig yvmk in mantel kabels. Voorlopig is 2 groepen prima.
Bedankt voor de input _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Groningerkoek schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:12:
[...]Als je mantelbuis gebruikt. (Om mij zelfs 1x110mm rioolpijp) ben je net zo flexibel voor de toekomst als je zelf wilt, en heb je geen grondkabel nodig maar volstaat normale YMVK.
Ik ben ook hevig voorstander van dikke regenpijp (met rubber manchet dus gemakkelijk waterdicht) gebruiken als mantelbuis. Gebruik enkel bochten van 45°, dan krijg je er (later) gemakkelijk allerhande door. Je kan perfect nu beginnen met een kring met 3x2.5mm²; en als je later toch wil upgraden trek je een nieuwe dikkere kabel (met de huidige als trekdraad).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1