Uiteraard is het al vaker gesteld en ik heb al heel wat informatie gevonden op het internet maar ook in tweakers, waarvoor mijn dank. Maar toch, altijd een twijfel momentje dus hierbij mijn vraag:
In de garage wil ik graag een 2e meterkast. Mede vanwege het gebruik van elektrische apparaten zoals koelkast, diepvries en buitenlicht. De installatie zal waarschijnlijk door een installateur gebeuren, maar ik wil graag begrijpen wat er precies gebeurt. Dus mijn vraag is of jullie tips en/of feedback hebben op het onderstaande.
Het idee: De grondkabel achter een nieuwe (3-fase?) aardlekschakelaar vanuit de hoofdkast naar de 2e meterkast. In de 2e meterkast een hoofdschakelaar met erachter 2 aardlekschakelaars en max 8 groepen. De aardlitze zal aangesloten worden op de aardrail van de hoofdkast.
Hoofdmeterkast 3 x 25 ampère
Ø Hoofdschakelaar
Ø 3 aardlekautomaat (16A)
Ø 7 groepen in gebruik + 1 vrije groep
2e meterkast -> garage
Ø 17 meter lange grondkabel YMvK 4mm 4-aderig kabel
Ø Meterkast met:
○ Hoofdschakelaar
○ 2x Aardlekschakelaar (10A)
○ 8 groepen (kleine koelkast, kleine diepvries, tuinverlichting, overig garage)
Graag ontvang ik input! Bij voorbaat dank
Edit: Tips verwerkt Ik sta open voor nog meer feedback. Zoals de ampere berekening en of het idee zo goed is.
In de garage wil ik graag een 2e meterkast. Mede vanwege het gebruik van elektrische apparaten zoals koelkast, diepvries en buitenlicht. De installatie zal waarschijnlijk door een installateur gebeuren, maar ik wil graag begrijpen wat er precies gebeurt. Dus mijn vraag is of jullie tips en/of feedback hebben op het onderstaande.
Het idee: De grondkabel achter een nieuwe (3-fase?) aardlekschakelaar vanuit de hoofdkast naar de 2e meterkast. In de 2e meterkast een hoofdschakelaar met erachter 2 aardlekschakelaars en max 8 groepen. De aardlitze zal aangesloten worden op de aardrail van de hoofdkast.
Hoofdmeterkast 3 x 25 ampère
Ø Hoofdschakelaar
Ø 3 aardlekautomaat (16A)
Ø 7 groepen in gebruik + 1 vrije groep
2e meterkast -> garage
Ø 17 meter lange grondkabel YMvK 4mm 4-aderig kabel
Ø Meterkast met:
○ Hoofdschakelaar
○ 2x Aardlekschakelaar (10A)
○ 8 groepen (kleine koelkast, kleine diepvries, tuinverlichting, overig garage)
Graag ontvang ik input! Bij voorbaat dank
Edit: Tips verwerkt Ik sta open voor nog meer feedback. Zoals de ampere berekening en of het idee zo goed is.
[ Voor 4% gewijzigd door Brabander87 op 28-04-2025 16:01 ]