Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devalph
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-04 12:05
Hoi!

We gaan binnenkort flink verbouwen in huis, project 1 is het aanleggen van vloerverwarming.
Inmiddels zijn we tot de conclusie gekomen dat frezen in het beton niet gaat. Het is te dun.

Dan blijven er een aantal opties over, waar ik graag wat meningen over zou horen.

1. Het leggen van een dekvloer met Knauf Brio (of Fermacell) platen en daarin laten frezen.
2. Het aanleggen van een WARP systeem
3. Het aanleggen van een Renodexx systeem

Ik vind het lastig om te bepalen waar we goed aan doen, dus hopelijk kan ik hier even spiegelen.
1 is aan onze kant een stuk meer werk, maar daarna hebben we vertrouwde "standaard" vloerverwarming.
2 is enorm duur, maar de reviews zijn erg goed online.
3 is qua kosten vergelijkbaar met 1, maar we hebben er zelf nagenoeg geen werk aan. Het nadeel is dat ik online (vrijwel) niets kan vinden over ervaringen met dit systeem. Er is ook maar één partij die het legt.

Dus, mijn vraag is: zijn er anderen die voor ditzelfde vraagstuk hebben gestaan en welke keuze hebben jullie gemaakt? En, zijn er hier mensen die Renodexx hebben laten leggen die ervaringen willen delen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:13

Wuursj

want worst is al bezet

Renodexx lijkt 'gewoon' op noppenplaten met een vloeilaag er over maar dan met een merknaam? Dat is zeker niet nieuw of uniek en dat kunnen talloze partijen. Alleen heet het dan niet Renodexx. Dat kan je ook deel zelf doen: noppenplaten leggen,slangen leggen en dan een andrahyt of dekcement boer laten komen om de boel dicht te gooien. Dat kan ook met 16mm buis ipv de erg wel dunne 10mm buis van renodexx.

Ik heb zelf in fermacell gefreesd (waar ik uitermate tevreden over ben) omdat ik geen betonvloer heb maar met betonvloer zou ik noppenplaat + andrahyt of dekcement zeker overwegen. Ook als je het (deels) zelf doet is het minder werk dan fermacell leggen en frezen. Vaak nog goedkoper ook. Doorgaans wordt het pakket wel wat dikker dan de 25mm van fermacell omdat er een minimale diktelaag op de slang moet liggen. De dunne vloer van renodexx komt dus door die erg dunne slangen.

Met noppenplaat + andrahyt/dekcement/egaline heb je wat meer buffer dan met fermacell. Of dat een voor- of juist een nadeel is, ligt aan je gebruik.

[ Voor 24% gewijzigd door Wuursj op 28-04-2025 12:16 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 00:28
Is Renodexx niet ongeveer als WARP (maar ander merk) maar dan een laag egaline erover heen?

Heb je ook gekeken naar droogbouw als EPS30 of NEO20? (Om je nog meer opties te geven...)
Al zou dat niet heel anders moeten zijn dan WARP. Uiteindelijk is het maar een plaatmateriaal met groeven voor je leidingen.

Ik denk in praktijk het enige verschil tussen die systemen is of er een laag egaline (of andersoortig deklaag) overheen gaat, of niet.
Zonder egaline is het makkelijker om de boel open te breken als dat ooit nodig gaat zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Dun beton los bikken is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devalph
Wuursj schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:09:
Renodexx lijkt 'gewoon' op noppenplaten met een vloeilaag er over maar dan met een merknaam? Dat is zeker niet nieuw of uniek en dat kunnen talloze partijen. Alleen heet het dan niet Renodexx. Dat kan je ook deel zelf doen: noppenplaten leggen,slangen leggen en dan een andrahyt of dekcement boer laten komen om de boel dicht te gooien. Dat kan ook met 16mm buis ipv de erg wel dunne 10mm buis van renodexx.

Ik heb zelf in fermacell gefreesd (waar ik uitermate tevreden over ben) omdat ik geen betonvloer heb maar met betonvloer zou ik noppenplaat + andrahyt of dekcement zeker overwegen. Ook als je het (deels) zelf doet is het minder werk dan fermacell leggen en frezen. Vaak nog goedkoper ook. Doorgaans wordt het pakket wel wat dikker dan de 25mm van fermacell omdat er een minimale diktelaag op de slang moet liggen. De dunne vloer van renodexx komt dus door die erg dunne slangen.

Met noppenplaat + andrahyt/dekcement/egaline heb je wat meer buffer dan met fermacell. Of dat een voor- of juist een nadeel is, ligt aan je gebruik.
We hebben opzich ongeveer 3CM speling om omhoog te komen, dus dat biedt mogelijkheden.

Ik heb me inderdaad niet gerealiseerd dat het een veelgebruikte manier van leggen is met een ander naampje. Ik zal daar ook nog even wat meer op zoeken.
We proberen maximaal zo rond de €6.000 te blijven voor het geheel. Er moet daarna klik pvc overheen, dus het maakt voor ons niet zoveel uit hóe, áls het maar egaal is.

Zelf doen klinkt intimiderend en daardoor ben ik er tot nu toe van weggebleven, maar ik lees online inderdaad ook verhalen dat het best goed te doen is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devalph
RareHenk schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:14:
Is Renodexx niet ongeveer als WARP (maar ander merk) maar dan een laag egaline erover heen?

Heb je ook gekeken naar droogbouw als EPS30 of NEO20? (Om je nog meer opties te geven...)
Al zou dat niet heel anders moeten zijn dan WARP. Uiteindelijk is het maar een plaatmateriaal met groeven voor je leidingen.

Ik denk in praktijk het enige verschil tussen die systemen is of er een laag egaline (of andersoortig deklaag) overheen gaat, of niet.
Zonder egaline is het makkelijker om de boel open te breken als dat ooit nodig gaat zijn.
Ik geloof het ja, hoewel WARP SpeeTherm volgens mij geen egaline nodig heeft en daarna de vloer er rechtstreeks overheen mag.

Die heb ik nog niet bekeken, ik ga het onderzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devalph
Schway schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:21:
Dun beton los bikken is geen optie?
Helaas, volgens de meest recente aannemer zijn dit de 'constructieplaten' waar we op lopen. Als we beton losbikken staan we daarna in de kruipruimte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:13

Wuursj

want worst is al bezet

3cm is aan de krappe kant. Is de vloer wel extact recht? Want als er 1 cm verschil tussen links en rechts zit, kom je met plaat materiaal wel goed uit waar iets vloeibaars mogelijk weer lastig wordt.

Hoe dan ook, met noppen en afgieten zit je dan wel vast aan dunne slangen waar je met fermacell wel gewoon aan de 16mm slang kan.

Iets van schuim zonder plaat matetriaal of vloeibare laag er over heen zou ik zelf niet zo snel aandurven met klik PVC maar eerlijkheidshalve heb ik alleen ervaring met plak-pvc.

Als je dus fatsoelijke 16mm leidingen wil, blijft eigenlijk alleen fermacell /brio over. Het leggen van de platen is niet eens zoveel werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 28-04-2025 13:20 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schway
  • Niet online
devalph schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:25:
[...]

Helaas, volgens de meest recente aannemer zijn dit de 'constructieplaten' waar we op lopen. Als we beton losbikken staan we daarna in de kruipruimte :)
Okay maar dan kan je toch nieuwe vloer opbouwen gelijk met vloerverwarming?

Ik zit er tegen op te kijken om mijn hele vloer het uit te halen, inclusief dik beton. Ik wou dat ik snel in de kruipruimte kon komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-05 12:30
3cm zou genoeg moeten zijn om gewoon de boel op krimpnetten vast te binden en 16mm buis te gebruiken. Als je géén folie gebruikt maar de dekvloer vast laat hechten op de betonnen ondervloer is dat genoeg dikte. Een zwevende dekvloer is absoluut geen noodzaak voor vloerverwarming. 'Ouderwets' is goed als zeker goedkoper dan alle bovengenoemde systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devalph
Wuursj schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:29:
3cm is aan de krappe kant. Is de vloer wel extact recht? Want als er 1 cm verschil tussen links en rechts zit, kom je met plaat materiaal wel goed uit waar iets vloeibaars mogelijk weer lastig wordt.

Hoe dan ook, met noppen en afgieten zit je dan wel vast aan dunne slangen waar je met fermacell wel gewoon aan de 16mm slang kan.

Iets van schuim zonder plaat matetriaal of vloeibare laag er over heen zou ik zelf niet zo snel aandurven met klik PVC maar eerlijkheidshalve heb ik alleen ervaring met plak-pvc.

Als je dus fatsoelijke 16mm leidingen wil, blijft eigenlijk alleen fermacell /brio over. Het leggen van de platen is niet eens zoveel werk.
Goeie vraag! Het is bouw uit 1980 - het oogt recht, maar een centimeter verschil op een lengte van 12 meter is natuurlijk lastig te zien. Momenteel ligt er een laminaatje op dus ik moet alles beoordelen op basis van foto's die ik twee jaar geleden heb gemaakt. Een vloeibare laag is denk ik ook voor klikpvc ook wel een must. En dat biedt uiteindelijk nog mogelijkheden ooit over te gaan op plak pvc o.i.d., dus WARP droogbouw valt wel af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devalph
Schway schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:54:
[...]

Okay maar dan kan je toch nieuwe vloer opbouwen gelijk met vloerverwarming?

Ik zit er tegen op te kijken om mijn hele vloer het uit te halen, inclusief dik beton. Ik wou dat ik snel in de kruipruimte kon komen.
Dat zou inderdaad kunnen, maar dan halen we ons wel een stevige klus op de hals en dat was weer niet de planning. We hopen eigenlijk in twee weken de boel klaar te hebben, van vloerverwarming + gestuct tot nieuwe vloer erin en weer door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schway
  • Niet online
Je hebt nu de kans om het in 1x goed te doen.
De volgende keer is over 30 jaar.
Pagina: 1