Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobvanHamersvel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:41
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een thuisbatterij en kan jullie hulp goed gebruiken bij het maken van de juiste keuze.

Ik heb een aantal belangrijke wensen en randvoorwaarden waar het systeem aan moet voldoen:

Onbalansmarkt:
Ik wil tot het einde van de salderingsregeling actief kunnen handelen op de onbalansmarkt om zo het rendement wat te verhogen. Flexibiliteit richting de toekomst vind ik belangrijk.

Lokale controle & toekomstbestendigheid:
Ik wil niet afhankelijk zijn van cloud-diensten. Over 10 jaar moet ik nog steeds lokaal de basisfunctionaliteiten kunnen aansturen, mocht de fabrikant of cloud service verdwenen zijn.
Daarnaast wil ik realtime lokale data beschikbaar hebben, zodat ik deze in Home Assistant kan gebruiken – eerst voor rapportagedoeleinden, mogelijk later ook voor automatiseringen.

Geluidsniveau:
De batterij moet stil of fluisterstil zijn. De plaatsingslocatie is in de hal op de tweede verdieping, waar een open trap naar de eerste verdieping aanwezig is.
Ik heb naar de Sessy-producten gekeken, maar daar lees ik regelmatig klachten over ventilatorgeluid. Geluid is dus echt een belangrijke factor.

Type batterij:
Ik zoek een systeem dat gebruikmaakt van Lithium-ijzerfosfaat (LiFePO₄) batterijen vanwege de hogere veiligheid, langere levensduur en betere temperatuurbestendigheid.

Capaciteit en vermogen:
Ik wil graag ongeveer 15 kWh aan capaciteit en dat kunnen laden / ontladen met minimaal 4 kW, maar liever hoger.

Prijs en terugverdientijd:
Mijn budget is ongeveer €8.000 excl. btw.
Ik zie het project als een duurzaamheidsinvestering en hobby, en accepteer een terugverdientijd van ca. 15 jaar.

Onze situatie
Huishouden: 3 personen

Energiecontract en aansluiting:
  • 3 x 25A aansluiting
  • Dynamisch stroomcontract bij Tibber (ingang: 1 mei 2025)
  • Vast gascontract bij United Consumers (1 jaar vast, ingang: 1 mei 2025)
Verwarming:
  • Vloerverwarming (begane grond) via gasgestookte cv-ketel
  • Alle ruimtes voorzien van airco's (voor bijverwarming/koeling)
PV-installaties:
  • 3600 Wp op het dak (SolaX 1-fase omvormer)
  • 2500 Wp op de carport (GoodWe 1-fase omvormer)
EV:
  • Hyundai Kona 2024, ~15.000 km/jaar
  • Alleen thuisladen via een 'domme' Shell Recharge laadpaal (start/stop via Home Assistant / Node-RED)
  • Leasecontract loopt tot juli 2029. Wat daarna komt (wel/geen EV) is nog onzeker.
Onderstaande producten heb ik tot nu toe bekeken:
  • AlphaESS SMILE G3-T10: geïntegreerd systeem, maar afhankelijk van cloud voor volledige sturing. Ik lees hier en daar wel dat monitoring lokaal via ModBus mogelijk is maar dat het aansturen van het systeem toch via de cloud diensten moeten. Door de geintergreerde PV-omvormer zou ik de SolaX omvormer kunnen verwijderen, deze zit namelijk op dezelfde plaats waar het batterijsysteem geplaatst moet worden.
  • Growatt APX 15.0P + MIN-XH omvormer: aantrekkelijk qua prijs, maar sterk cloudgericht en beperkte lokale controle. Daarnaast lijkt het erop dat er een module (en abbonenement a 7 euro per maand) van Binq nodig is om te handelen op de onbalans en/of EPEX markt.
  • Sessy thuisbatterijen: uitstekende lokale controle en open API, maar twijfel door gerapporteerd ventilatorgeluid.
  • Sigenergy SigenStor: modulair, toekomstbestendig en zeer compleet, maar relatief duur en nog weinig lange termijn data.
Tot nu to neig ik naar een AlphaESS systeem, zijn er mensen actief hier die wat ervaringen met het systeem kunnen delen? Maar mocht er toch nog een andere optie zijn die wellicht beter bij ons past dan lees ik dat natuurlijk ook graag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 06:26
Hier al gekeken? Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

En verder zijn van de meeste merken aparte topics. Daar worden ook ervaringen gedeeld.

Succes!