Triangle Borea BR8 luidsprekers vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klopjo
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-05 07:19
Beste lezers,

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een Advance Paris Playstream A5.
Ik heb hier meteen een stel luidsprekers bij gekocht. De Triangle Borea BR8. Dit zijn luidsprekers die ik half op de gok heb gekocht. Ik zeg half omdat de recensies overal positief zijn maar ik had ze nooit zelf beluisterd. Belangrijk was dat de luidsprekers niet te duur zouden zijn uit angst dat mijn dochtertje het nog steeds leuk zou vinden om door de conus te prikken met haar vinger. Het voelde niet zo goed toen dit jaren geleden was gebeurt met mijn B&W 7xx.
Goed, mijn dochter is duidelijk ouder geworden en toont geen interesse meer om de luidsprekers te slopen _/-\o_

En ja...eigenlijk vallen deze Triangle luidsprekers mij wat tegen. Mijn woonkamer is 30 vierkante meter groot, met nog een open keuken van ongeveer 12 M2. Samen dus 42 M2. De luidsprekers staan van de achtermuur en van de zijmuren. Niet zover als de ideale voorschriften maar welk normaal persoon heeft dat wel?
En toch...het voelt soms, vooral bij bepaalde nummers, alsof de bas niet goed weg kan. En wat ik heel vreemd vind is dat ik de woofer niet zie bewegen, trillen, in zijn rubbers. Zelfs als ik een nummer opzoek met extreme bas, en deze eventueel nog maximaliseer in mijn versterker, zie ik nog de bas niet bewegen. Ik voel hem en ik hoor hem wel. Iemand hier ervaring mee? In een filmpje op youtube zag ik wel de woofers van de BR8 dansen.

Maar goed, ik wil dus eigenlijk ook wel andere luidsprekers. En ja, de volgende ga ik eerst luisteren. Maar hoe weet ik wat er goed bij mijn woonkamer past? Het kan in de luisterruimte perfect klinken maar hoe is dat dan thuis. Ik vind het best lastig. De B&W luidsprekers die ik eerder had klonken na mijn idee geweldig. Die ervaring zoek ik weer. Het budget is niet onbeperkt. Ik wil er maximaal 3000 euro per set voor uitgeven. Monitor audio Silver 500? Of is mijn woonkamer daar te klein voor? Alle hulp en suggesties is welkom. Alvast bedankt _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Klopjo schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:04:
En ja...eigenlijk vallen deze Triangle luidsprekers mij wat tegen. Mijn woonkamer is 30 vierkante meter groot, met nog een open keuken van ongeveer 12 M2. Samen dus 42 M2. De luidsprekers staan van de achtermuur en van de zijmuren. Niet zover als de ideale voorschriften maar welk normaal persoon heeft dat wel?
En toch...het voelt soms, vooral bij bepaalde nummers, alsof de bas niet goed weg kan. En wat ik heel vreemd vind is dat ik de woofer niet zie bewegen, trillen, in zijn rubbers. Zelfs als ik een nummer opzoek met extreme bas, en deze eventueel nog maximaliseer in mijn versterker, zie ik nog de bas niet bewegen. Ik voel hem en ik hoor hem wel. Iemand hier ervaring mee? In een filmpje op youtube zag ik wel de woofers van de BR8 dansen.
Zet er eentje in de tuin en kijk of de conus daar wel uit zijn behuizing stuitert. Als daar ook weinig gebeurd heb je misschien onbewust ergens iets weggefilterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 14:40
Inderdaad, het klinkt alsof er iets niet goed is ingesteld.
Crossovers na gekeken? heb je ook een sub aan gekoppeld?
De vraag is natuurlijk, als de bas wel meer aanwezig is, ben je dan wel tevreden?
of wil je nu gewoon nieuwe speakers?

Voor 3K is er aardig wat te krijgen! ( maar je bent het ook zo kwijt)
De volgende vragen komen dan wel naar voren:

1: wat verwacht je?
2: wat zoek je precies? 5.1? atmos? stereo? subwoofers?
3: wat ga je allemaal gebruiken? draadloos streamen? playstation erop?
4: zijn floorstanding een optie? voorkeuren kwa merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klopjo
Dank voor de antwoorden. Ik zal je vragen beantwoorden:

1) Ik verwacht een zuiver, rijk en vol geluid bij elk volume waarbij het geluid op geen enkel moment zich lijkt te verslikken. Ik weet, smaak is subjectief.

2) Stereo, mijn versterker is ook alleen stereo. Geen subwoofer, full range zuil luidsprekers.

3) Draadloos streamen inderdaad. De Advanced Paris Playstream is tevens een streamer. TV ook aangesloten maar gebruik ik alleen bij muziek.

4) Ja zuilen. De Triangle BR08 zijn ook zuilen. Voorkeuren qua merk heb ik niet echt. Wel vind ik het uiterlijk ook belangrijk.

De bas is wel aanwezig, maar het geluid is niet zoals omschreven bij punt 1. Dit staat los van het missen van dansende woofers. Wat ik domweg niet begrijp. Ik heb geen crossovers nagekeken, het zijn nieuwe luidsprekers. Wel denk ik inderdaad dat ik beter nieuwe luidsprekers kan kopen. Ik ben gewoon ontevreden.

Verder ben ik het eens, 3K is veel geld maar je bent het zo kwijt in de luidspreker wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:13
Speaker uitgangen A+B misschien actief in plaats van alleen A?

Kan me voorstellen dat een versterker dan wat vermogen afknijpt om zichzelf en de speakers te beschermen bij dubbel aangesloten set.

Misschien een prop in de baspoort?

Tone defeat al eens aangezet zodat je zeker weet dat niet 1 of andere toon instelling iets verprutst?

Moet toch zat uit die speakers kunnen komen.

Roll off van die speakers volgens spec is 40Hz.

Als je van de dance of R&B bent dan verwacht je misschien lagere tonen en kan je misschien beter geld aan een subwoofer uit gaan geven.

[ Voor 19% gewijzigd door RobbieT op 28-04-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klopjo
Dank voor je reactie. De playstream A5 kent slechts 1 paar luidspreker uitgangen. Het heeft inderdaad wel een source direct oid. Dit maakt geen verschil. In de baspoort zit geen foam of iets anders.
Ik ben niet op zoek naar extreme bassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topictitel aangepast ter verduidelijking

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:06
Een B&W 7 lijn voor ca € 6K per set is natuurlijk wel wat anders dan een Triangle lijn voor € 1K per set. Triangle is qua sound trouwens echt dag en nacht met B&W. Triangle is open, in your face, terwijl B&W heel ingetogen is. Persoonlijk ben ik niet zo fan van de B&W sound (CM10 toentertijd gehoord), maar ik vond de Triangle Esprit Antal EZ fantastisch klinken. Dat is een stapje hoger dan de Borea lijn. Uiteindelijk toch de Focal Aria 926 gekocht. Die vond ik nog fijner klinken.

Ik heb bij Stassen hifi geluisterd. Vond ik een fijne ervaring. Geef je budget op en ga luisteren naar merken als: Dali, B&W, KEF, Monitor Audio, Focal, Triangle, Q acoustics, Phonar, Sonus Faber.

Speakers van ca € 3K per set hebben overigens zeker baat bij een subwoofer.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 29-04-2025 12:34 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcnarF
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-09 22:05
Weet je zeker dat je speakers niet uit fase zijn? M.a.w. check (nogmaals) de +/- van je bekabeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:16
Daarnaast: staat de high current switch aan of uit, loudness? Als die opties het verschil niet maken, wellicht dichterbij de achterwand plaatsen en kijken wat dat met de bas doet. Deze setup zou toch echt wel goed moeten kunnen werken in zo'n ruimte. Luisterpositie maakt ook uit, als je bank middenin de ruimte staat bv hoor je veel minder laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klopjo
Hulleman schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:33:
Een B&W 7 lijn voor ca € 6K per set is natuurlijk wel wat anders dan een Triangle lijn voor € 1K per set. Triangle is qua sound trouwens echt dag en nacht met B&W. Triangle is open, in your face, terwijl B&W heel ingetogen is. Persoonlijk ben ik niet zo fan van de B&W sound (CM10 toentertijd gehoord), maar ik vond de Triangle Esprit Antal EZ fantastisch klinken. Dat is een stapje hoger dan de Borea lijn. Uiteindelijk toch de Focal Aria 926 gekocht. Die vond ik nog fijner klinken.

Ik heb bij Stassen hifi geluisterd. Vond ik een fijne ervaring. Geef je budget op en ga luisteren naar merken als: Dali, B&W, KEF, Monitor Audio, Focal, Triangle, Q acoustics, Phonar, Sonus Faber.

Speakers van ca € 3K per set hebben overigens zeker baat bij een subwoofer.
Jaja ik begrijp dat ik de Borea BR8 geen B&W 7 lijn kwaliteit kan verwachten. Wat betreft een subwoofer wil ik deze perse niet toevoegen aan twee zuilen. Hoewel ik begrijp da thet baat zou kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klopjo
kcnarF schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:05:
Weet je zeker dat je speakers niet uit fase zijn? M.a.w. check (nogmaals) de +/- van je bekabeling...
Hele goede vraag! En inderdaad, ik had het al 7 keer gecontroleerd maar nu een achtste keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klopjo
ErikIrie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:10:
Daarnaast: staat de high current switch aan of uit, loudness? Als die opties het verschil niet maken, wellicht dichterbij de achterwand plaatsen en kijken wat dat met de bas doet. Deze setup zou toch echt wel goed moeten kunnen werken in zo'n ruimte. Luisterpositie maakt ook uit, als je bank middenin de ruimte staat bv hoor je veel minder laag.
Dit is nog wel een goed idee inderdaad. Ik ga morgen proberen de luidsprekers wat dichter op de achterwand te plaatsen. Ik heb de speakers maximaal uitgedaagd, een vol bas nummer en de bas vol open gedraaid. Mijn vloer trilt, ik voel de bas in mijn lichaam.....maar de woofers bewegen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien heb je wel gewoon wat stugge woofers. Kan natuurlijk. Als je de bas hoort en voelt is ie er wel degelijk toch?
Wat heb je voor nummer gebruikt om mee te testen btw? Probeer anders deze eens: https://open.spotify.com/playlist/7KBNuyBiF39CWNHugkG1tA

Wat ook nog kan: je luisterplek buiten de sweetspot. Moet je die speakers toevallig indraaien ivm afstraling (zie je boekje)?

Andere invalshoek: als je ze wel voelt maar niet hoort kan er ook nog sprake zijn van iets van equalizer settings. Die op je amp al eens gecontroleerd?

Last: kun je met een andere versterker testen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klopjo
The Eagle schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:25:
Misschien heb je wel gewoon wat stugge woofers. Kan natuurlijk. Als je de bas hoort en voelt is ie er wel degelijk toch?
Wat heb je voor nummer gebruikt om mee te testen btw? Probeer anders deze eens: https://open.spotify.com/playlist/7KBNuyBiF39CWNHugkG1tA

Wat ook nog kan: je luisterplek buiten de sweetspot. Moet je die speakers toevallig indraaien ivm afstraling (zie je boekje)?

Andere invalshoek: als je ze wel voelt maar niet hoort kan er ook nog sprake zijn van iets van equalizer settings. Die op je amp al eens gecontroleerd?

Dank voor het meedenken. Je hebt gelijk, wat is het probleem als ik hem wel hoor en voel. Eigenlijk niets maar ik begrijp het niet. Wat echter blijft is dat bij sommige nummers het klinkt alsof de bas niet goed weg kan. Beetje lastig uit te leggen.
Morgen ga ik zeker jouw playlist ook even gebruiken. Wie weet maakt het nog verschil.

Ik heb nog een Akai AA-1020. Het is een receiver die ik heb gekocht omdat mijn ouders er zo eentje hadden, iets van nostalgie. 2 keer 20W of zoiets (denk ik) maar wel puur Klasse A. Ik heb het ook al een paar keer bedacht om deze er eens op aan te sluiten. Toch maar eens gaan proberen inderdaad. Dank en ik laat het je weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ik weet niet hoe lang je die Triangle Borea BR8 speakers hebt maar bij sommige speakers kan het een tijdje duren eer ze pas echt goed klinken. Zeg maar een beetje hetzelfde effect als bij een nieuwe benzine/diesel auto die je ook eerst moet inrijden. Zeker die basspeakers kunnen in het begin nogal stug zijn en even tijd nodig hebben dus ik zou toch nog eens afwachten.

Persoonlijk kende ik het merk niet en ik zelf eigenlijk van begin af aan altijd wel KEF fan geweest ben, dat dan in combinatie met Marantz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klopjo
The Eagle schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:25:

Het is ongelooflijk, ik heb de woofers zien "dansen". Zeker niet bij elk nummer van de playlist die je stuurde maar er waren 3 nummers bij die de woofers in sommige passages echt laten dansen. Er is heel veel voor nodig om dit te kunnen waarnemen. Ik denk dat je gelijk kunt hebben met "stugge woofers".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klopjo
Roel1966 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:48:
Ik weet niet hoe lang je die Triangle Borea BR8 speakers hebt maar bij sommige speakers kan het een tijdje duren eer ze pas echt goed klinken. Zeg maar een beetje hetzelfde effect als bij een nieuwe benzine/diesel auto die je ook eerst moet inrijden. Zeker die basspeakers kunnen in het begin nogal stug zijn en even tijd nodig hebben dus ik zou toch nog eens afwachten.

Persoonlijk kende ik het merk niet en ik zelf eigenlijk van begin af aan altijd wel KEF fan geweest ben, dat dan in combinatie met Marantz.
Het is waar wat je schrijft. Ze moeten altijd inspelen maar dat doen ze al enige tijd. Ik had de luidsprekers op de gok gekocht. Ik verwachte geen wonderen maar had goede hoop nav de positieve reviews en testen. En de luidsprekers koste geen vermogen. Ik heb een aantal jaren de B&W Zeppelin hoog boven de TV gehad zodat mijn dochter er niet bij kon. Ik zal langzaam en rustig gaan zoeken naar de luidsprekers die ik nu echt wil hebben. En trouwens, ik deel je mening over Marantz. Voor het Zeppelin avontuur liet ik de B&W 7xx ook aansturen door een Marantz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Als ik het zo inschatten kan en B&W je heel goed beviel dan raad ik je toch aan ook eens naar KEF te gaan luisteren. Persoonlijk eigenlijk nooit B&W gehad maar ik schat in dat die ook de typische "Engelse" sound hebben en wat warmer klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Klopjo schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:28:
[...]

Het is ongelooflijk, ik heb de woofers zien "dansen". Zeker niet bij elk nummer van de playlist die je stuurde maar er waren 3 nummers bij die de woofers in sommige passages echt laten dansen. Er is heel veel voor nodig om dit te kunnen waarnemen. Ik denk dat je gelijk kunt hebben met "stugge woofers".
Een zichtbaar wapperende woofer is volledig afhankelijk van de frequentie die je probeert weer te geven en of deze binnen of buiten het bereik van de speaker ligt. Zeker als de speaker nog een baspoort heeft begint het dansen pas buiten het bereik van de speaker/baspoort combinatie en dat is niet het punt waar de speaker lang heel blijft. :+
Stugge woofers is weer zo'n hifi-liefhebbers-ding waar meer waarde aan gegeven wordt dan nodig, een speaker laten bezorgen door PostNL of een van hun vrienden zorgt er echt wel voor dat de woofers flexibel zijn wanneer ze bij je thuis aankomen. :P
Uiteraard wordt een speaker naar verloop van tijd een fractie losser, maar dat verschil ga je niet zien.

Volgens de specs doen de speaker iets tot 40Hz, zet maar eens een toongerator aan op 50Hz en ga dan langzaam omlaag in frequentie tot de 25Hz. Zal je zien dat ergens rond de 40 ze opeens beginnen te dansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klopjo
Roel1966 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:46:
Als ik het zo inschatten kan en B&W je heel goed beviel dan raad ik je toch aan ook eens naar KEF te gaan luisteren. Persoonlijk eigenlijk nooit B&W gehad maar ik schat in dat die ook de typische "Engelse" sound hebben en wat warmer klinken.
Ik ga ook de Q11 beluisteren.... leverbaar in de kleur die ik mooi vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klopjo
jadjong schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 00:01:
[...]

Een zichtbaar wapperende woofer is volledig afhankelijk van de frequentie die je probeert weer te geven en of deze binnen of buiten het bereik van de speaker ligt. Zeker als de speaker nog een baspoort heeft begint het dansen pas buiten het bereik van de speaker/baspoort combinatie en dat is niet het punt waar de speaker lang heel blijft. :+
Stugge woofers is weer zo'n hifi-liefhebbers-ding waar meer waarde aan gegeven wordt dan nodig, een speaker laten bezorgen door PostNL of een van hun vrienden zorgt er echt wel voor dat de woofers flexibel zijn wanneer ze bij je thuis aankomen. :P
Uiteraard wordt een speaker naar verloop van tijd een fractie losser, maar dat verschil ga je niet zien.

Volgens de specs doen de speaker iets tot 40Hz, zet maar eens een toongerator aan op 50Hz en ga dan langzaam omlaag in frequentie tot de 25Hz. Zal je zien dat ergens rond de 40 ze opeens beginnen te dansen.
Ik heb niet eerder zoveel uit de kast moeten halen om een woofer te zien dansen. Maar je zult gelijk hebben. Het stemt me een soort van gerust nu ik gezien heb dat ze het wel kunnen. Ergens had ik zoiets van .....ze zullen toch wel in orde zijn?
Pagina: 1