Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matjojo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-04 18:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De reden voor het kopen van het nieuwe systeem is de onhoudbaar lange compilatie tijd bij programmas zoals Ladybird en KDE. Ik zou graag meer willen doen met die projecten, en ik ben klaar met de studie en heb een baan nu ( :*) ) dus er is ruimte voor iets moois.

Ik speel wel wat spellen, maar geen AAA. Vooral Factorio en GregTech: New Horizons (beide sterk CPU limited,) maar met de nieuwe pc zou het leuk zijn om op 1080P(!) wat intensere games te spelen zoals GTAV en wat RPGs (fan van Skyrim, maar zou wel Kingdom Come: Deliverance willen proberen enzo.) Ik houd het op 1080P, omdat ik drie monitoren hier al heb staan die nog lang niet vervangen hoeven te worden.

Ik draai Linux hier (Arch btw :+) dus ik heb het liefst geen Nvidia GPU.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2000 tot 2500 euro richt ik op, maar gezien de kleine hoeveelheid GPU-limited games die ik speel kan de GPU ook later komen, en hoeft dus niet (volledig) uit dit budget te komen. (Als de CPU dat toelaat met een onboard gpu natuurlijk.)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • SSD. (Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 1TB)
  • Muis Toetsenbord, koptelefoon.
  • Drie monitoren. Een is VGA, de andere twee hebben HDMI. Ik gebruik nu een adaptor voor VGA->HDMI en 2HDMI->USB-C.
  • NAS. (Niet echt een component, maar extra opslag is dus niet relevant.)
  • Bedraade internetaansluiting. Ik heb voor mijn laptop nu een USB-C naar internetkabel adaptor, maar het zou ideaal zijn als dat niet nodig is voor de PC, dan kan die weer ergens anders heen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor zo ver ik het zie zoek ik naar de gehele computer, behalve de opslag en randapperatuur dus.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals eerder genoemd zoek ik naar een niet-Nvidia GPU voor wat driver-gemak. Ook wil ik graag de AMD 9950X3D CPU gebruiken, omdat de extra cache gigantisch helpt met Factorio performance, en de extra CPU cores gigantisch helpen met compilatie-snelheid.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte maakt me niet zo zeer erg uit. Klein is fijn, maar een mini-variant die lastig in elkaar te zetten is is niet nodig. Voor mijn part gaan de vorm altijd na de prijs. Voor de kast zoek ik dus niet naar een mooi model om naarbinnen te kijken, maar gewoon een kast met goede koelingsmogelijkheden voor een degelijke prijs.

Het geluidsnivea is idealiter natuurlijk zo laag mogelijk, maar omdat ik hem niet verwacht 's nachts erg vaak aan te laten staan is het niet belangrijk dat het zo stil mogelijk is.

Hetzelfde geldt voor het energieverbruik. Ik snap de dat CPU-keuze hier al een deuk ik maakt, maar daar moet ik het dan maar mee doen. Voor de rest is het logisch iets te letten op het verbruik, maar het moet qua meerprijs wel opwegen tegen de prijs per kWh die je dan bespaart.

Het is niet de bedoeling dat de kast een meubelobject word. Het liefst zo min mogelijk fel. Ik zit dus niet te zoeken naar een licht en geluidsinstallatie in de behuizing.

Het zou ideaal zijn als het moederbord beide bedraad en draadloos internet support. Ik heb nu bedraad internet in huis, maar dat zou kunnen veranderen in de toekomst.

Voor RAM kijk ik naar het liefst 64 GB, maar als het qua budget lastig is is 32 ook goed, als het in de toekomst maar te upgraden is. (Alsin, het moederbord zou daar dan de RAM slots voor moeten hebben.)

Als het logisch is om voor de "permanente" GPU gaan in een keer, dan hoop ik meer dan de 4BG Vram te hebben dan ik nu heb.

Ga je overklokken?
Ik denk dit niet te gaan doen, behalve als het instellen van een EXPO profiel op de RAM (en dingen zoals dat) onder overklokken valt.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb via kanalen als GN, en Tweakers nieuws wel een redelijk beeld op de qualiteit van cpus en gpus, maar er zijn zo veel varianten van de gpus om te begrijpen. Om nog maar niet te spreken over moederborden met alle chipsets en merken, cpu koelers, en RAM snelheden enzovoort.

Ik kan zelf natuurlijk wel de filters in de Pricewatch instellen, maar past het dan in de kast? Als de koeler op de socket past, past het dan ook altijd op de CPU? En als de CPU TDP 170W is (voor zover het TPD getal nog iets betekend,) hoe weet ik dan of de koeler dat "aankan"? Vooral in context van hoe open/dicht de kast is. Ik zie wel de posts van GN bijvoorbeeld, maar zit niet meer genoeg in de wereld om alle keuzes naast elkaar te kunnen zien.

Zijn er andere tools om hiermee te helpen (behalve dit forum natuurlijk?) Zoals sites die bvb de formaten van alle objecten kennen, en de feature matrices van moederborden en voedingen, en dat soort dingen?

Beste antwoord (via matjojo op 29-04-2025 21:44)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:04
850W voeding is ruim genoeg, zie voor een calculator: https://www.bequiet.com/en/psucalculator
Arctic is ook bekend van zijn koelpasta, weinig reden om iets anders te kopen.

Een witte behuizing was je eigen keus in een eerdere build, daarom als voorbeeld ook een witte build gemaakt.

Bij een videokaart is de koeler het belangrijkst, de verschillen in fps zijn beperkt. Hoe beter/groter de koeler des te stiller kan de videokaart blijven. Coil whine is irritant, maar valt vooraf vrijwel niet uit te sluiten.
Tweakers heeft inmiddels een beperkt aantal kaarten getest: https://tweakers.net/revi...n-sapphire-conclusie.html

Het geheugen 6000CL36 kan sneller door voor 6000CL30 te kiezen, maar is ook duurder.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Bij een 9950X3D heeft maar één chiplet de extra cache. Je kunt voor Factorio dus veel geld besparen door voor een 9800X3d cpu te kiezen, die maar één werkende chiplet heeft, zodat alle taken altijd gebruik kunnen maken van de extra cache. Volgens deze benchmark scoort de 9800X3D in Factorio ook aanzienlijk beter dan een 9950X3D: https://factoriobox.1au.u...4ce3e5b3cc6dd999605e8d509
Zie ook deze post: https://forums.factorio.com/viewtopic.php?t=105677

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12
Oehh KCD 1 en 2 zijn beiden geniaal. Dus om die reden zou ik ten zeerste de RX 9070 aanraden. Die is meer dan sterk genoeg voor die games op 1080p ultra. Als je op je budget wilt letten kan je ook goed uit de voeten met de 7800 XT.

Hier een opzetje:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X3D Tray€ 743,59€ 743,59
1MoederbordenGigabyte X870 AORUS ELITE WIFI7 ICE€ 284,99€ 284,99
1VideokaartenPowercolor Reaper AMD Radeon RX 9070€ 649,90€ 649,90
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 79,95€ 79,95
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 360€ 84,90€ 84,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 195,74€ 195,74
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 1000W€ 128,05€ 128,05
1SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 148,96€ 148,96
Totaal€ 2.316,08

9950X3D ultieme CPU voor programmeren en gaming
een beefy moederbord met veel power stages die alle load makkelijk kan hebben en stabiel blijft.
Grote kast met voldoende koeling
CPU waterkoeler zodat die tijdens heftige loads lekker koel en snel blijft
snel 64 GB RAM
snelle SSD

Als je wilt besparen kan je een uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 140 Black nemen als koeler en/of de uitvoering: Powercolor AMD Radeon RX 7800 XT 16GB , ook prima voor jouw workload!

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matjojo
Woezik schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:29:
Bij een 9950X3D heeft maar één chiplet de extra cache. Je kunt voor Factorio dus veel geld besparen door voor een 9800X3d cpu te kiezen, die maar één werkende chiplet heeft, zodat alle taken altijd gebruik kunnen maken van de extra cache. Volgens deze benchmark scoort de 9800X3D in Factorio ook aanzienlijk beter dan een 9950X3D: https://factoriobox.1au.u...4ce3e5b3cc6dd999605e8d509
Zie ook deze post: https://forums.factorio.com/viewtopic.php?t=105677
Bedankt voor je advies! Goede vergelijkings-site voor Factorio daar. Goed om in de pocket te hebben. Voor mij is, vooral kijkende naar de compilatie-snelheid, een halvering van het aantal rekenkernen niet een goede afweging tegen de prijs-winst. Zeker omdat compilatie eigenlijk zo ongeveer 1:1 schaalt met corecount. Wel opvallend dat Factorio zo veel slechter werkt op een grotere CPU, mischien kan ik op Linux nog wat doen met scheduling rules om factorio op het goede core complex te houden.
Dekar schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:56:
Oehh KCD 1 en 2 zijn beiden geniaal. Dus om die reden zou ik ten zeerste de RX 9070 aanraden. Die is meer dan sterk genoeg voor die games op 1080p ultra. Als je op je budget wilt letten kan je ook goed uit de voeten met de 7800 XT.

Hier een opzetje: (snip)
Bedankt voor de lijst! Ik ben vandaag een hele sloot GN videos langs geweest om zelf een lijstje in de pricewatch in elkaar te zetten. Ik was eigenlijk blij verast met de prijzen ten opzichte van mijn budget. Deze lijst is zonder GPU, maar ik denk dat de 9070 (xt), die binnen het budget vallen een goede keuze zijn.

Ik post de lijst hieronder, en ga dan later vanavond en morgen de twee lijsten vergelijken. Als jullie nog verassende verschillen zien tussen de twee lijsten waar ik op moet letten dan hoor ik het graag, anders dan maak ik een keuze tussen de selecties die ik hier zie denk ik.

De grootste twijfel in mijn eigen lijst gaat over het moederbord. Mischien kan ik nog wat beter filteren met de USB headers die nodig zijn voor de case, enzovoort.

De keuzes in de lijst hier komen vooral uit de GN videos, vaak de bovenste paar van de performance lijst in de video vergeleken in de pricewatch, alleen dus niet bij het moederbord. Wat zijn eigenlijk de dingen om op te letten op dat vlak? Je noemt de VRMs, is het naïef te denken dat een moederbord dat een socket support dan ook alle elektrische kracht kan leveren die het socket understeunt?

1MoederbordenASRock B850 Pro-A WiFi€ 178,27€ 178,27
1BehuizingenLian Li Lancool 207 Wit€ 84,90€ 84,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3636F32GX2-RS5K€ 162,60€ 162,60
Totaal€ 1.254,26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12
Wat je soms ziet is dat VRMs erg heet worden, wat in ieder geval niet goed is voor de levensduur en soms zelfs voor stabiliteit en snelheid.

In principe is Ryzen geen vermogen-monster als bv een Intel i9 14900KS. Maar voor het beetje extra geld krijg je de zekerheid dat die 9950X3D zo snel draait als die kan. Goedkoper kan zeker. 90% van de moederborden uit dat linkje zijn OK.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
G.Skill S5 geheugen ondersteunt alleen Intel XMP overklokprofielen. Kies voor AMD in dat geval G.Skill X5 geheugen dat AMD Expo ondersteunt.
De radiator van de Arctic Pro is 38mm dik en de pro fans hebben een hoger min.rpm en max. rpm van 3.000. Goed voor de performance, minder goed voor geluid.

Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X3D Boxed€ 789,-€ 789,-
1MoederbordenASUS Prime X870-P WIFI€ 245,20€ 245,20
1VideokaartenXFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070XT White Gaming Edition€ 792,09€ 792,09
1BehuizingenPhanteks XT Pro Ultra D-RGB Wit€ 77,98€ 77,98
1WaterkoelingLian Li Galahad II Trinity Performance Wit€ 129,95€ 129,95
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C30BWEAK2-64€ 207,57€ 207,57
1VoedingenThermaltake Toughpower GT 850 watt, Wit€ 96,99€ 96,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.338,78
Moederbord met wifi/BT, 1120A stroomvoorziening en 3 snelle M2 sloten.
Het prijsverschil tussen een 9070 en 9070XT is niet heel groot, deze heeft een 67mm dikke koeler, 3x DP en 1x HDMI aansluiting. Voor gamen op 1080P kan een oudere goedkopere videokaart prima.
Phanteks behuizing met 4x 14cm pwm fans, dat betekent meer lucht voor je AIO-koeler.
Lian Li AIO koeler met 5jaar garantie, 32mm dikke radiator, dikkere 27mm fans en low noise switch: https://www.tomshardware....ahad-ii-performance-360/2
Witte ATX3.1 voeding.
Sneller 6000CL30 geheugen (met ARGB was goedkoper, dan zonder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matjojo
Bedankt voor de tip over de RAM profielen, nog eens zoiets waarvan ik niet eens wist dat je er op moest letten. Ik heb de AMD variant van dezelfde RAM toegevoegd.

Voor het moederbord heb ik die video van HU erbij gepakt en ben ik met de pricewatch
gaan filteren. Dat de data niet in tekst stond was niet ideaal, maar ik ben uitgekomen op een die qua prijs goed zit en alsnog de features heeft die ik zoek.

Voor de koeler, goede tip over de hogere minimale snelheid van de fans. Doch, de GN koeler pagina laat zien dat de niet-pro variant hoog op de noise normalised temperatuur grafiek staat terwijl de fans nog ruim boven de minimum RPM van de pro variant uitkomt. Dus ik snap de pure gedachte van het geluid, maar de extra fin surface area voelt voor mij nuttig. Plus de prijs is zeker goed te opzichte van de alternatieven.

Ik was helemaal de voeding vergeten. Ook daar is het lastig te weten wat goed is, dus ga ik er maar van uit dat de ratings te vertrouwen zijn, en ga ik niet voor een onbekend merk. Ik zie online wat paginas over het wattage. Op basis daarvan, en jullie voorbeeldkeuzes, lijkt 850W me een goed plan. Via de pricewatch, met wat efficientie en geluids-eisen, kom ik dan uit op een mooie keuze van een bekend merk.

Dan dacht ik ineens aan koelpasta. Kan je je daar een buil aan vallen? Ik zie online dat de koeler met pasta komt, dus zonder reden om aan de qualiteit daarvan de twijfelen doe ik dat maar niet.

Voor de case is die APEX een goede keuze, volgens de Tweakers review ruim goed voor de koeling, en ook ruimte genoeg voor de radiator. Dat de PC dan niet meer zo verblindend wit is is ook een mooie bonus.

Dan de GPU, de AMD 9070 RX lijkt me mooi, en valt nog netjes in budget. Maar... Welke dan? Ik zie heel veel opties, en niet echt sites en artikelen voor een vergelijking van de kaarten naast elkaar. Iemand nog ideeen?

Als laatste, dit is nu dus de huidige selectie. Als er nog waarschuwingen zijn over ruimte in de case / cabels ofzo waar ik op moet letten hoor ik het graag. Een collega raadde me aan pcpartpicker te gebruiken omdat die ook wat automatisch zou kunnen checken, dus daar ga ik morgen nog even bij langs.

1MoederbordenASRock B850 Steel Legend WiFi€ 202,99€ 202,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F32GX2-FX5W€ 166,67€ 166,67
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 131,35€ 131,35
Totaal€ 1.409,45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matjojo
Voor de GPU vooral gekeken naar de lijst met gpu en boost clocks op de pagina hier:
https://www.techpowerup.c...s/radeon-rx-9070-xt.c4229

Ook nog even gekeken naar de USB aansluitingen op de kast en het moederbord, en die komen ook redelijk overeen.

Bedankt voor de hulp, dit is het geworden:

1MoederbordenASRock B850 Steel Legend WiFi€ 202,99€ 202,99
1VideokaartenAcer Nitro Radeon RX 9070 XT OC 16GB€ 799,-€ 799,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F32GX2-FX5W€ 166,67€ 166,67
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 134,74€ 134,74
Totaal€ 2.211,84

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
850W voeding is ruim genoeg, zie voor een calculator: https://www.bequiet.com/en/psucalculator
Arctic is ook bekend van zijn koelpasta, weinig reden om iets anders te kopen.

Een witte behuizing was je eigen keus in een eerdere build, daarom als voorbeeld ook een witte build gemaakt.

Bij een videokaart is de koeler het belangrijkst, de verschillen in fps zijn beperkt. Hoe beter/groter de koeler des te stiller kan de videokaart blijven. Coil whine is irritant, maar valt vooraf vrijwel niet uit te sluiten.
Tweakers heeft inmiddels een beperkt aantal kaarten getest: https://tweakers.net/revi...n-sapphire-conclusie.html

Het geheugen 6000CL36 kan sneller door voor 6000CL30 te kiezen, maar is ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matjojo
Woezik schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:39:
Ja dat was de laatste waar ik nog over twijfelde, maar het prijsverschil was best redelijk vond ik uiteindelijk.
Pagina: 1