Vervanging game PC met hergebruik onderdelen oude PC (€500?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:46
Mijn huidige PC is aan vervanging toe, dat komt vooral door het einde van de W10 support. Een upgrade naar W11 is op het huidige systeem eigenlijk niet mogelijk, want dan moet er een nieuwe CPU in en de beschikbaarheid van W11 CPUs die in mijn huidige moederbord kunnen is beperkt of staan al op de lijst die OEMs niet meer mogen gebruiken (en ik zit niet te wachten op nu een nieuwe CPU erin te zetten die al half op de schopstoel zit bij MS). Ik heb gekeken of Linux met Proton een alternatief zou kunnen zijn op het huidige systeem, maar hoewel de games die ik het meest speel Platinum of zelfs Linux native staan bij ProtonDB, is er een groot deel Gold of slechter, en ik heb weinig zin om voor iedere game voordat ik kan spelen uit te moeten gaan zoeken welke aanpassingen ik precies moet doen voor een goede speelervaring.

Vandaar mijn keuze voor vervanging met hergebruik van bepaalde onderdelen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem zal vooral voor gamen zijn, met een focus op oudere games en games die meer belang hebben bij een flinke CPU (OpenTTD, citybuilders, RCT). Ook merk ik dat ik relatief minder game op mijn PC en ook weinig nieuws meer aanschaf.

Vandaar dat ik bijvoorbeeld geen nieuwe GPU in onderstaande lijst heb opgenomen en mijn 1070 hergebruik, terwijl de rest van de onderdelen in verhouding misschien iets te krachtig lijken. Wel wil ik de optie openhouden om er later toch een andere GPU in te kunnen zetten als ik toch weer meer ga gamen op mijn PC (of recente games wil spelen).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn huidige lijst komt op 500 euro uit, dat lijkt me een mooi richtbedrag voor wat ik kwijt wil zijn op dit moment als ik kijk naar wat ik nodig denk te hebben en wat ik al heb. Als ik iets vergeten ben of als ik beter een onderdeel waarvan ik nu denk het te kunnen hergebruiken in de nieuwe beter een tweede leven kan geven in de oude, dan is daar wel ruimte voor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voor de volledigheid en als indicatie waar ik nu op zit, mijn huidige PC uit 2016 bevat de volgende onderdelen:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6600 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-B150-HD3P€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 AERO 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 605€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 850 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

Daarvan denk ik het volgende te kunnen (her)gebruiken in mijn nieuwe PC:
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 AERO 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 605€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 850 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

De rest wat ik niet hergebruik zal ik t.z.t. een tweede leven geven in een extra PC, maar ik heb daar nog geen concretere plannen voor waar ik die dan voor ga gebruiken of neerzetten (behalve dan dat de onderdelen in ieder geval niet mee kunnen naar de nieuwe).

Verder is deze aangesloten op een 4K tv via HDMI, een stereoset via de groene audio out van het moederbord (voor als ik internetradio op wil zetten zonder beeld), internet via Ethernetkabel, en wat standaard randapparatuur zoals muis en toetsenbord via een of andere merkloze USB hub.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb eigenlijk de 1440p BBG als uitgangspunt genomen vanwege de iets krachtigere processor en de nieuwste generatie t.o.v. de 1080p BBG, minus alles wat ik denk te gaan hergebruiken vanuit de oude. Daarnaast heb ik het alternatieve moederbord gekozen vanwege de ATX form factor van de behuizing en de tray versie van de CPU genomen vanwege de losse koeler.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Tray€ 175,99€ 175,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 88,31€ 88,31
Totaal€ 463,20

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De computer staat in de woonkamer, dus stil is wel een wens. Ook heb ik geen behoefte aan RGB verlichting of iets.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Is het plan dat ik heb opgevat voor een nieuwe PC met hergebruik van de oude onderdelen een werkbaar plan, kan ik misschien meer hergebruiken of is het handiger/noodzakelijk om juist meer vervangen (ook gelet op de leeftijd van alles en het feit dat ik de restanten van de oude op een gegeven moment ook weer aan wil vullen naar een compleet systeem) en spelen de onderdelen goed samen (mijn grootste zorg is vooral de GPU)?

Beste antwoord (via Transportman op 30-04-2025 19:05)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:12
De Gelid is een torenkoeler, de derde foto is het bovenaanzicht. Je kunt ook een m-ATX moederbord in die kast kwijt, en de processor in mijn lijst is wat goedkoper door het ontbreken van de overbodige ingebouwde GPU en presteeert nagenoeg evengoed, en het geheugen heeft een wat lagere latency en is presteert daardoor wat beter dan het setje uit jouw lijst. Met een goede voeding blijf je dan bijna binnen budget met
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 142,99€ 142,99
1MoederbordenASRock A620M Pro RS WiFi€ 116,99€ 116,99
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock LP€ 47,49€ 47,49
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 95,90€ 95,90
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 89,90€ 89,90
Totaal€ 493,27

(kijk naar deze foto voor het zijaanzicht van de Gelid, de voet zet je vast op de CPU met behulp van de meegeleverde beugels, de koelpijpen loen van de voet naar bovenin, er valt niets plat te leggen....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7jcDGo4bhiy4Aw1209UD9fZOYA=/i/2005238316.jpeg
)

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 27-04-2025 21:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:06
Gelet op de leeftijd zou ik een nieuwe voeding er in stoppen.
Wanneer je dan je 'nieuwe' systeem gaat opbouwen weet je in ieder geval zeker dat alle onderdelen voldoende prik krijgen de aankomende jaren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:16
Die Gelid Solutions Tranquillo past niet in je kast. Koeler mag maximaal 125 mm hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Yaksa schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:06:
Gelet op de leeftijd zou ik een nieuwe voeding er in stoppen.
Wanneer je dan je 'nieuwe' systeem gaat opbouwen weet je in ieder geval zeker dat alle onderdelen voldoende prik krijgen de aankomende jaren.
Bedankt voor de tip, je hebt gelijk, de voeding begint ook op leeftijd te raken, kan ik net zo goed er meteen een nieuwe voeding in stoppen aangezien ik toch een keer een voeding moet gaan kopen, of het nou voor de nieuwe is of voor de tweede leven (en dan kan ik beter de nieuwe van een nieuwe voorzien).
LievenD schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:24:
Die Gelid Solutions Tranquillo past niet in je kast. Koeler mag maximaal 125 mm hoog zijn.
Ik las de specs en foto's van de Gelid juist dat die 74 mm hoog zou zijn in mijn kast omdat alles plat ligt en op basis van de foto's zou ik denken dat de pijlen naar de CPU wijzen, waardoor de kortste lengtemaat omhoog staat (eigenlijk zoals de 3e foto in de PW).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• martyw
De Gelid is een torenkoeler, de derde foto is het bovenaanzicht. Je kunt ook een m-ATX moederbord in die kast kwijt, en de processor in mijn lijst is wat goedkoper door het ontbreken van de overbodige ingebouwde GPU en presteeert nagenoeg evengoed, en het geheugen heeft een wat lagere latency en is presteert daardoor wat beter dan het setje uit jouw lijst. Met een goede voeding blijf je dan bijna binnen budget met
Totaal€ 493,27

(kijk naar deze foto voor het zijaanzicht van de Gelid, de voet zet je vast op de CPU met behulp van de meegeleverde beugels, de koelpijpen loen van de voet naar bovenin, er valt niets plat te leggen....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7jcDGo4bhiy4Aw1209UD9fZOYA=/i/2005238316.jpeg
)

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 27-04-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:00
Transportman schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:45:
[...]

Bedankt voor de tip, je hebt gelijk, de voeding begint ook op leeftijd te raken, kan ik net zo goed er meteen een nieuwe voeding in stoppen aangezien ik toch een keer een voeding moet gaan kopen, of het nou voor de nieuwe is of voor de tweede leven (en dan kan ik beter de nieuwe van een nieuwe voorzien).

[...]
Ik heb recent nog een HX750W doorgeschoven die uit 2010 stamt dus zou me er persoonlijk niet te druk om maken.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 12:57
sdk1985 schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:59:
[...]

Ik heb recent nog een HX750W doorgeschoven die uit 2010 stamt dus zou me er persoonlijk niet te druk om maken.
Dat je recent een 15 jaar oude voeding hebt doorgeschoven maakt het nog niet dat dit aan te raden is. De consensus is toch wel dat een +-10 jaar oude voeding bij het bouwen van een nieuw systeem beter vervangen kan worden.
Daarnaast is 550W om wel aan de krappe kant als we tzt een nieuwe GPU in zou komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Boris1986 op 28-04-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Boris1986 schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:48:
[...]

Dat je recent een 15 jaar oude voeding hebt doorgeschoven maakt het nog niet dat dit aan te raden is. De consensus is toch wel dat een +-10 jaar oude voeding bij het bouwen van een nieuw systeem beter vervangen kan worden.
Daarnaast is 550W om wel aan de krappe kant als we tzt een nieuwe GPU in zou komen.
Blijkbaar is die consensus er niet :Y) . Maar even serieus. Het gaat hier over een gold voeding terwijl dezelfde GPU, de GTX 1070, hergebruikt gaat worden. Dus we weten al dat de voeding werkt. Aan de cpu kant gaat er niks spannends gebeuren, dus dat gaat echt helemaal goedkomen. Zelfs bij een nieuwe videokaart is het maar de vraag of de voeding dan vervangen dient te worden. Stel het wordt een RTX 5070 dan ligt je maximale belasting op 257W terwijl de voorgestelde cpu nog geen 60W in gaming loads verstookt. Daar zit meer dan genoeg overhead in om eventuele spikes op te vangen van dat kaliber kaarten.

De uitvoering: Corsair RM650e (2025) Zwart is sowieso geen verbetering, dat moet dan echt de 750 variant worden die daadwerkelijk een moderne gpu via de nieuwe 12VPR native kabel kan aansturen. Het 650w model is beperkt tot 300W over die kabel, en maakt rare geluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broud
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-07 20:18
sdk1985 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:30:
[...]

Blijkbaar is die consensus er niet :Y) . Maar even serieus. Het gaat hier over een gold voeding terwijl dezelfde GPU, de GTX 1070, hergebruikt gaat worden. Dus we weten al dat de voeding werkt. Aan de cpu kant gaat er niks spannends gebeuren, dus dat gaat echt helemaal goedkomen. Zelfs bij een nieuwe videokaart is het maar de vraag of de voeding dan vervangen dient te worden. Stel het wordt een RTX 5070 dan ligt je maximale belasting op 257W terwijl de voorgestelde cpu nog geen 60W in gaming loads verstookt. Daar zit meer dan genoeg overhead in om eventuele spikes op te vangen van dat kaliber kaarten.

De uitvoering: Corsair RM650e (2025) Zwart is sowieso geen verbetering, dat moet dan echt de 750 variant worden die daadwerkelijk een moderne gpu via de nieuwe 12VPR native kabel kan aansturen. Het 650w model is beperkt tot 300W over die kabel, en maakt rare geluiden.
Het gaat er niet om dat de voeding nu nog werkt, het gaat erom dat hij de komende 10 jaar ook probleemloos vooruit kan. Het is iets waar ik persoonlijk in ieder geval niet op zou besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
sdk1985 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:30:

Hardware Busters (https://hwbusters.com/psu...650e-atx-v3-1-psu-review/) vind hem stil, misschien had jij een maandagmorgen exemplaar? En deze voeding voldoet voor midrange videokaarten als de RTX5070/RX9070, meer is daar niet voor nodig.

[ Voor 37% gewijzigd door martyw op 28-04-2025 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
martyw schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:36:
misschien had jij een maandagmorgen exemplaar?
nieuws: Corsair past weerstanden in RMe-voedingen aan om 'knettergeluid' op t...

Zelf zou ik waarschijnlijk wel de oude voeding voorlopig behouden als er anders niets meer mee gedaan zou worden, maar:
Transportman schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:45:
aangezien ik toch een keer een voeding moet gaan kopen, of het nou voor de nieuwe is of voor de tweede leven (en dan kan ik beter de nieuwe van een nieuwe voorzien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Broud schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:53:
[...]

Het gaat er niet om dat de voeding nu nog werkt, het gaat erom dat hij de komende 10 jaar ook probleemloos vooruit kan. Het is iets waar ik persoonlijk in ieder geval niet op zou besparen.
Die garantie heb je bij een nieuw voeding helaas ook niet. Er zijn voedingen met 5 jaar garantie maar ook dat is dan weer geen daadwerkelijke garantie dat het product 5 jaar blijft werken, alleen dat je een vervangend exemplaar krijgt mocht hij defect gaan.

Er zijn genoeg voedingen die hemel in geprezen waar achteraf van alles mis bleek te zijn. Zie mijn eigen ervaring met de in de best buy guide aangeprezen rm650e. Bij Seagate was het zelfs 2x raak, eerst de bug dat bij lage power states je systeem niet meer wakker werd. Vervolgens het verhaal van de power spikes naar de gpu waarbij je systeem crasht. Seagate is jaren lang hier op het forum als de heilige graal voor voedingen gepresenteerd.

In de basis beschermt OVP, OCP, UVP en SCP je systeem in geval van een condensator knal (blauwe flits), wat je krijgt op basis van thermische condensator slijtage. Persoonlijk heb ik in al die jaren één keer zo'n flits meegemaakt en toen was er daarna met het systeem zelf niks aan de hand. Dat was een Pentium 3 of 4.

Bliksemschade is wel iets wat ik meerdere keren heb gezien, dat is wel echt een risico. Je kunt wat dat betreft beter zo'n Brennenstuhl stekkerdoos kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 28-04-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broud
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-07 20:18
sdk1985 schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:57:
[...]

Die garantie heb je bij een nieuw voeding helaas ook niet. Er zijn voedingen met 5 jaar garantie maar ook dat is dan weer geen daadwerkelijke garantie dat het product 5 jaar blijft werken, alleen dat je een vervangend exemplaar krijgt mocht hij defect gaan.

Er zijn genoeg voedingen die hemel in geprezen waar achteraf van alles mis bleek te zijn. Zie mijn eigen ervaring met de in de best buy guide aangeprezen rm650e. Bij Seagate was het zelfs 2x raak, eerst de bug dat bij lage power states je systeem niet meer wakker werd. Vervolgens het verhaal van de power spikes naar de gpu waarbij je systeem crasht. Seagate is jaren lang hier op het forum als de heilige graal voor voedingen gepresenteerd.

In de basis beschermt OVP, OCP, UVP en SCP je systeem in geval van een condensator knal (blauwe flits), wat je krijgt op basis van thermische condensator slijtage. Persoonlijk heb ik in al die jaren één keer zo'n flits meegemaakt en toen was er daarna met het systeem zelf niks aan de hand. Dat was een Pentium 3 of 4.

Bliksemschade is wel iets wat ik meerdere keren heb gezien, dat is wel echt een risico. Je kunt wat dat betreft beter zo'n Brennenstuhl stekkerdoos kopen.
toon volledige bericht
Punt blijft dat een voeding een beperkte levensduur heeft. Dat jij het risico wil nemen om er langer mee te doen is prima, maar als iemand (waarschijnlijk met beperkte kennis) op dit forum om advies vraagt, dan vind ik het niet verantwoord om te adviseren lekker z'n oude voeding te blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Broud schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:33:
[...]

Punt blijft dat een voeding een beperkte levensduur heeft. Dat jij het risico wil nemen om er langer mee te doen is prima, maar als iemand (waarschijnlijk met beperkte kennis) op dit forum om advies vraagt, dan vind ik het niet verantwoord om te adviseren lekker z'n oude voeding te blijven gebruiken.
Ik leg net uit waarom er geen risico is. Dus ik snap je reactie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
sdk1985 schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:57:
[...]

Op Tweakers heeft ook al gestaan dat Corsair het gefixed heeft. Ik zou er niet al te zeer aan tillen cq het hangt ervan af of je usecase overeenkomt met de condities waarin het 'geknetter' voorkomt. Tweakers heeft het geluid nog eens versterkt (zeggen alleen niet hoeveel) om het überhaupt goed hoorbaar te maken.

Echte bliksem schade lijkt via zo'n Brennenstuhl ding niet afgevangen te worden. Dat las ik ergens bij een bliksembeveiligingsexpert. Vermoedelijk omdat bij een directe inslag de spanning veel hoger zal zijn dan 25000V. Ergens kan het ook niet als echte bliksembeveiliging 1000-den euro's kost en zo'n speciale stekkerdoos een paar euro meer dan een normale versie, zonder overspanningsbeveiliging. Ik heb gelukkig nog nooit last gehad van inslag (in de buurt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
Allereerst bedankt iedereen voor de suggesties en de discussie tot nu toe, dat waardeer ik enorm en leer ik ook weer van. In ieder geval genoeg stof om over na te denken.

Wat betreft de discussie rondom de voeding en een eventuele upgrade van de GPU, als ik ooit ga upgraden of de GPU moet vervangen zal dat hooguit een midrange kaart zijn die ik er dan in stop, en dat lijkt met wat aan voeding is voorgesteld prima te kunnen.
martyw schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:41:
Totaal€ 493,27
Heel erg bedankt voor je suggesties, rond het budget dat ik in gedachte had en voldoet aan wat ik wil bereiken (en zelfs een voeding erbij). Ik had er ook helemaal niet bij stil gestaan dat een mATX moederbord ook zou kunnen, aangezien ik een ATX kast en ATX moederbord heb, dacht ik dat er ook weer een ATX moederbord in moest.
[Afbeelding]
)
Bedankt, nu snap ik hem, dat gaat dan inderdaad niet.
sdk1985 schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:59:
[...]

Ik maak me er niet per se druk over, maar als ik toch een voeding aan moet gaan schaffen voor een systeem (aangezien ik wel van plan ben de rest van het oude systeem ook op een of andere manier in te gaan zetten), dan gaat die toch echt in het nieuwe systeem.
Broud schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:33:
[...]

Ik vind het goed om in ieder geval beide kanten te horen zodat ik daarna met mijn (inderdaad) beperkte kennis zelf de afweging kan maken (als ik niet zelf de afweging zou willen maken had ik wel een kant en klaar systeem gekocht). Ik wil met dit systeem weer een aantal jaar vooruit kunnen en met de leeftijd van mijn huidige voeding en het feit dat ik toch een voeding nodig ga hebben voor een van de twee systemen, is voor mij de afweging heel makkelijk, terwijl het voor iemand in een net andere situatie de afweging anders kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:28
De voeding uit 216 zit nog op garantie. Als het kapot gaat krijg je vervangende voeding gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Overigens vind ik zelf een IGP een fijne toevoeging. Heb je ooit gedoe met je pc dan maakt het alles een stuk makkelijker omdat je geen GPU nodig hebt om beeld te krijgen en dus te troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
De voeding vervangen lijkt mij heel onlogisch. Die zit zelfs nog in de garantie periode. Dus ga er maar vanuit dat die nog heel lang mee kan. Anders kwam die niet met zo'n lange garantieperiode. De voeding moet immers ook lang mee kunnen als die 10 jaar zwaar wordt belast. Iets wat die met de huidige PC nooit is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
andru123 schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:26:
De voeding uit 216 zit nog op garantie. Als het kapot gaat krijg je vervangende voeding gratis.
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:55:
De voeding vervangen lijkt mij heel onlogisch. Die zit zelfs nog in de garantie periode. Dus ga er maar vanuit dat die nog heel lang mee kan. Anders kwam die niet met zo'n lange garantieperiode. De voeding moet immers ook lang mee kunnen als die 10 jaar zwaar wordt belast. Iets wat die met de huidige PC nooit is geweest.
Hij zit inderdaad nog in de garantie (tot medio volgend jaar), maar zoals ik in mijn eerdere posts ook al heb aangegeven, de onderdelen die ik niet hergebruik wil ik op termijn weer aanvullen tot een volledig systeem en dan ga ik toch een voeding nodig hebben. Dan koop ik liever nu een nieuwe die ik meteen in het nieuwe systeem kan zetten, dan dat ik over een paar maanden het systeem weer deels uit elkaar moet gaan halen om de voeding te vervangen.
sdk1985 schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:46:
Overigens vind ik zelf een IGP een fijne toevoeging. Heb je ooit gedoe met je pc dan maakt het alles een stuk makkelijker omdat je geen GPU nodig hebt om beeld te krijgen en dus te troubleshooten.
Als er gedoe is is het makkelijk, maar is dat die 30-40 euro extra waard? Aangezien ik niets bijzonders ga doen op de PC en dat op mijn huidige systeem ook nooit gedoe is geweest schat ik de kans op gedoe in het nieuwe systeem ook laag in (zeker gedoe waarbij ik helemaal geen beeld meer heb), dan voelt het toch een beetje zonde om 5-10% extra uit te geven.

Het is ook niet zo dat als de PC het begeeft ik helemaal niets meer kan, aangezien ik ook nog een laptop heb, dus het is ook niet dat ik per se een IGP nodig heb om het geval dat de GPU het begeeft toch een computer te kunnen gebruiken.

Maar misschien onderschat ik de kans op gedoe wel, als ik het systeem weer jaren ga gebruiken (en met een GPU die richting de 10 jaar oud gaat), kan het die 30-40 euro wel waard zijn, al ben ik op dit moment nog niet helemaal overtuigd. Ik zal het in ieder geval wel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Mja voor de 7500 vs 7600 is het wellicht te duur omdat het procentueel ook zoveel scheelt, zeker als je de IGP niet wil gebruiken voor bijvoorbeeld OBS. Zelf vond ik het destijds wel 2-3 tientjes waard en toevallig vorige maand mijn 8700K doorgeschoven naar mijn moeder, dus zonder videokaart. Maar als je uiteindelijk een oude GPU hebt liggen dan gaat het ook wel. Zowel voor doorschuiven als testen.

Ik zat eerder vermoedelijk eerder aan een 9600X te denken omdat die recent in prijs is gedaald:

-ietsje sneller in gaming (2-11%)
-een stuk sneller in productivity zie bijvoorbeeld https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-9600x/11.html

Maar dat is dan 70 euro extra en dat is veel geld voor een paar procent in gaming en een IGP, dus wellicht is die 7500F gewoon de beste deal. Hoe dan ook enorm veel sneller dan je 6600.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
De bestelling is de deur uit, ik heb de lijst van martyw in "Vervanging game PC met hergebruik onderdelen oude PC (€500?)" overgenomen met 1 kleine aanpassing, ik ben voor het moederbord zonder Wi-Fi gegaan (aangezien mijn computer toch aan de kabel ligt), scheelde weer een paar euro en de levertijd was een stuk gunstiger, dus als het goed is komt alles volgende week binnen en kan ik dat weekend het allemaal in elkaar zetten.

Iedereen bedankt voor de tips en discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Transportman schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:04:
De bestelling is de deur uit, ik heb de lijst van martyw in "Vervanging game PC met hergebruik onderdelen oude PC (€500?)" overgenomen met 1 kleine aanpassing, ik ben voor het moederbord zonder Wi-Fi gegaan (aangezien mijn computer toch aan de kabel ligt), scheelde weer een paar euro en de levertijd was een stuk gunstiger, dus als het goed is komt alles volgende week binnen en kan ik dat weekend het allemaal in elkaar zetten.

Iedereen bedankt voor de tips en discussie.
Succes! Laat vooral even weten of de voeding krakende geluiden maakt. Ben benieuwd of dat ondertussen daadwerkelijk is opgelost.

Pagina: 1