Mijn huidige PC is aan vervanging toe, dat komt vooral door het einde van de W10 support. Een upgrade naar W11 is op het huidige systeem eigenlijk niet mogelijk, want dan moet er een nieuwe CPU in en de beschikbaarheid van W11 CPUs die in mijn huidige moederbord kunnen is beperkt of staan al op de lijst die OEMs niet meer mogen gebruiken (en ik zit niet te wachten op nu een nieuwe CPU erin te zetten die al half op de schopstoel zit bij MS). Ik heb gekeken of Linux met Proton een alternatief zou kunnen zijn op het huidige systeem, maar hoewel de games die ik het meest speel Platinum of zelfs Linux native staan bij ProtonDB, is er een groot deel Gold of slechter, en ik heb weinig zin om voor iedere game voordat ik kan spelen uit te moeten gaan zoeken welke aanpassingen ik precies moet doen voor een goede speelervaring.
Vandaar mijn keuze voor vervanging met hergebruik van bepaalde onderdelen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem zal vooral voor gamen zijn, met een focus op oudere games en games die meer belang hebben bij een flinke CPU (OpenTTD, citybuilders, RCT). Ook merk ik dat ik relatief minder game op mijn PC en ook weinig nieuws meer aanschaf.
Vandaar dat ik bijvoorbeeld geen nieuwe GPU in onderstaande lijst heb opgenomen en mijn 1070 hergebruik, terwijl de rest van de onderdelen in verhouding misschien iets te krachtig lijken. Wel wil ik de optie openhouden om er later toch een andere GPU in te kunnen zetten als ik toch weer meer ga gamen op mijn PC (of recente games wil spelen).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn huidige lijst komt op 500 euro uit, dat lijkt me een mooi richtbedrag voor wat ik kwijt wil zijn op dit moment als ik kijk naar wat ik nodig denk te hebben en wat ik al heb. Als ik iets vergeten ben of als ik beter een onderdeel waarvan ik nu denk het te kunnen hergebruiken in de nieuwe beter een tweede leven kan geven in de oude, dan is daar wel ruimte voor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voor de volledigheid en als indicatie waar ik nu op zit, mijn huidige PC uit 2016 bevat de volgende onderdelen:
Daarvan denk ik het volgende te kunnen (her)gebruiken in mijn nieuwe PC:
De rest wat ik niet hergebruik zal ik t.z.t. een tweede leven geven in een extra PC, maar ik heb daar nog geen concretere plannen voor waar ik die dan voor ga gebruiken of neerzetten (behalve dan dat de onderdelen in ieder geval niet mee kunnen naar de nieuwe).
Verder is deze aangesloten op een 4K tv via HDMI, een stereoset via de groene audio out van het moederbord (voor als ik internetradio op wil zetten zonder beeld), internet via Ethernetkabel, en wat standaard randapparatuur zoals muis en toetsenbord via een of andere merkloze USB hub.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb eigenlijk de 1440p BBG als uitgangspunt genomen vanwege de iets krachtigere processor en de nieuwste generatie t.o.v. de 1080p BBG, minus alles wat ik denk te gaan hergebruiken vanuit de oude. Daarnaast heb ik het alternatieve moederbord gekozen vanwege de ATX form factor van de behuizing en de tray versie van de CPU genomen vanwege de losse koeler.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De computer staat in de woonkamer, dus stil is wel een wens. Ook heb ik geen behoefte aan RGB verlichting of iets.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Is het plan dat ik heb opgevat voor een nieuwe PC met hergebruik van de oude onderdelen een werkbaar plan, kan ik misschien meer hergebruiken of is het handiger/noodzakelijk om juist meer vervangen (ook gelet op de leeftijd van alles en het feit dat ik de restanten van de oude op een gegeven moment ook weer aan wil vullen naar een compleet systeem) en spelen de onderdelen goed samen (mijn grootste zorg is vooral de GPU)?
Vandaar mijn keuze voor vervanging met hergebruik van bepaalde onderdelen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem zal vooral voor gamen zijn, met een focus op oudere games en games die meer belang hebben bij een flinke CPU (OpenTTD, citybuilders, RCT). Ook merk ik dat ik relatief minder game op mijn PC en ook weinig nieuws meer aanschaf.
Vandaar dat ik bijvoorbeeld geen nieuwe GPU in onderstaande lijst heb opgenomen en mijn 1070 hergebruik, terwijl de rest van de onderdelen in verhouding misschien iets te krachtig lijken. Wel wil ik de optie openhouden om er later toch een andere GPU in te kunnen zetten als ik toch weer meer ga gamen op mijn PC (of recente games wil spelen).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn huidige lijst komt op 500 euro uit, dat lijkt me een mooi richtbedrag voor wat ik kwijt wil zijn op dit moment als ik kijk naar wat ik nodig denk te hebben en wat ik al heb. Als ik iets vergeten ben of als ik beter een onderdeel waarvan ik nu denk het te kunnen hergebruiken in de nieuwe beter een tweede leven kan geven in de oude, dan is daar wel ruimte voor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voor de volledigheid en als indicatie waar ik nu op zit, mijn huidige PC uit 2016 bevat de volgende onderdelen:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-6600 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Gigabyte GA-B150-HD3P | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1070 AERO 8G | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 605 | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K8G4DFD8213 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair RM550x Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 850 EVO 500GB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 0,- |
Daarvan denk ik het volgende te kunnen (her)gebruiken in mijn nieuwe PC:
---|---|---|---|---|
1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1070 AERO 8G | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 605 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair RM550x Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 850 EVO 500GB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 0,- |
De rest wat ik niet hergebruik zal ik t.z.t. een tweede leven geven in een extra PC, maar ik heb daar nog geen concretere plannen voor waar ik die dan voor ga gebruiken of neerzetten (behalve dan dat de onderdelen in ieder geval niet mee kunnen naar de nieuwe).
Verder is deze aangesloten op een 4K tv via HDMI, een stereoset via de groene audio out van het moederbord (voor als ik internetradio op wil zetten zonder beeld), internet via Ethernetkabel, en wat standaard randapparatuur zoals muis en toetsenbord via een of andere merkloze USB hub.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb eigenlijk de 1440p BBG als uitgangspunt genomen vanwege de iets krachtigere processor en de nieuwste generatie t.o.v. de 1080p BBG, minus alles wat ik denk te gaan hergebruiken vanuit de oude. Daarnaast heb ik het alternatieve moederbord gekozen vanwege de ATX form factor van de behuizing en de tray versie van de CPU genomen vanwege de losse koeler.
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600 Tray | € 175,99 | € 175,99 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 169,- | € 169,- |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo REV. 5 | € 29,90 | € 29,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 88,31 | € 88,31 |
Totaal | € 463,20 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De computer staat in de woonkamer, dus stil is wel een wens. Ook heb ik geen behoefte aan RGB verlichting of iets.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Is het plan dat ik heb opgevat voor een nieuwe PC met hergebruik van de oude onderdelen een werkbaar plan, kan ik misschien meer hergebruiken of is het handiger/noodzakelijk om juist meer vervangen (ook gelet op de leeftijd van alles en het feit dat ik de restanten van de oude op een gegeven moment ook weer aan wil vullen naar een compleet systeem) en spelen de onderdelen goed samen (mijn grootste zorg is vooral de GPU)?