Nieuwe groep elektra aanleggen; welke draad gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Voor de airco (met een verbruik van 1950 Watt) wil ik een nieuwe groep aanleggen in de groepenkast. Er is in de groepenkast nog plaats en er loopt een loze leiding. Nou is het enige punt, die loze leiding is door prutsers aangelegd, dus is deels flexbuis en loopt ongetwijfeld door allerlei maffe hoeken. Er is een zwarte trekdraad aanwezig in de leiding die je in zoverre in beweging krijgt dat je met 2 man duidelijk merkt dat de ander wat doet, maar die er in zijn huidige vorm ook zeker niet soepel doorheen glijdt. Ik vraag me dus af wat ik mag doen om het doortrekken van de nieuwe draden wat makkelijker te maken. Mijn vragen zijn:

- Mag ik 1,5mm draad gebruiken ipv 2,5? Ik begrijp dat het opzich mag maar niet het meest sjiek is (Maarja, het is nog altijd sjieker dan _geen_ extra groep aanleggen).

- Mag ik flexibele aansluitdraad gebruiken (zoals deze: https://www.elektramat.nl...-2-5-mm2-blauw-per-meter/ ), of mag dit alleen met VD draad? Of is dit een beetje een kwestie van smaak?

Ik ben sowieso van plan om eerst met behulp van de huidige trekdraad een trekveer er doorheen te trekken en dan pas met de trekveer de nieuwe draden. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe moeilijk dat gaat zijn. Ik heb in mijn leven tot nu toe ongeveer 27 kilometer UTP door elke mogelijke kwaliteit aan PVC buizen getrokken, maar nog niet eerder installatiedraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:09
UTP is minder glad dan VD draad, ik trek ze regelmatig..
Goed merk VD draad trekt erg gemakkelijk, samen met glijmiddel van 3M nog beter.
Neem een goede trekveer, die van Wymefa zijn perfect, van dat andere merk trok ik in mijn eentje de kop eraf, en was erg slap.

Zou 1.5 mm aardedraad met harde kern ook mogen? scheelt weer, fase en nul met 2.5 mm!

Aan-knopen van de 3 draden op de veer doe je achterelkaar, dan met tape strak omwikkelen.
Als je 2 draden door het oog doet, dan de ene draad links en de andere draad rechts door het oog halen dan de 2 uiteinden in elkaar draaien, gaat nooit meer los.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vd draad trekt vaak wel makkelijker dan utp...

Maar goed als ze strakke bochtjes hebben.. Tja wordt 't lastiger van maar ok.

En soms wil het vanaf de ene kant niet terwijl het vanaf de andere kant gaat als of het niks is...

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:16
Soepel is lastig, want dat kun je gedeeltelijk kapot trekken en je kunt dat niet achteraf meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nikel schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:50:
(Maarja, het is nog altijd sjieker dan _geen_ extra groep aanleggen).
Mwoah... Vanaf 1950 watt is pas een eigen groep verplicht.

Ik zou in jouw geval eerst een bestaande groep proberen, grote kans dat dit prima gaat. Die airco gaat echt niet volcontinue 1950 Watt trekken. Met een beetje mazzel kan de airco op een groep geplaatst worden die nauwelijks belast wordt.

Ik zou daarnaast overwegen om áls je al 1.5mm2 gaat gebruiken, de groep af te zekeren met een automataat van 10A. Dat is genoeg voor je airco, en je automaat slaat eerder af dan dan het maximum wat er aan stroom door je 1,5 mm2 mag (da's 15A). :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Stap 1 is wat mij betreft gewoon proberen hoe het hoort: 2,5mm2 stugge VD.

Goed in de gaten houden/meten hoever je erin zit voor je begint, dan kan je een beetje schatten waar een eventuele verstopping zit.

Als dat misgaat verstoppingen verwijderen. (Een stukje uitbikken is echt niet zo moeilijk. En een stukje beton/gips vlak afsmeren is ook echt geen wereldklus.
Als dat ook niet lukt een YMVK langs een andere route leggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Illusion op 27-04-2025 18:05 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-09 08:45
Een standaard airco (3.5kw) trekt misschien in zijn top max 1000watt en zakt daarna terug naar 300-600watt. Een aparte groep is niet verplicht en kan dus gewoon bij een bestaande groep op. Dit heb ik zelf ook, nooit een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
jeroen3 schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:38:
Soepel is lastig, want dat kun je gedeeltelijk kapot trekken en je kunt dat niet achteraf meten.
Ik denk dat dit eigenlijk het antwoord is op een van mijn vragen; nee dus, soepele draad mag niet. Klinkt inderdaad ook wel logisch met deze uitleg.
Question Mark schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:51:
[...]
Ik zou daarnaast overwegen om áls je al 1.5mm2 gaat gebruiken, de groep af te zekeren met een automataat van 10A. Dat is genoeg voor je airco, en je automaat slaat eerder af dan dan het maximum wat er aan stroom door je 1,5 mm2 mag (da's 15A). :)
Dat is een goeie, mocht het daar toch op uitkomen dan ga ik dat inderdaad doen.
Illusion schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:05:
Stap 1 is wat mij betreft gewoon proberen hoe het hoort: 2,5mm2 stugge VD.
Helemaal mee eens. Als dat inderdaad is hoe het hoort :). Wat dus wel zo lijkt te zijn.

Edit: 2.5mm VD en glijmiddel (hihi) besteld. Ik ga het maar gewoon proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nikel op 27-04-2025 18:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:11

rdejongjr

Gnome

Nikel schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:39:
[...]
Edit: 2.5mm VD en glijmiddel (hihi) besteld. Ik ga het maar gewoon proberen.
Voordat je de hele tube erin spuit, eerst even goed de stofzuiger erop om eventueel gruis eruit te zuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
En voor alle duidelijkheid, die aanwezige trekdraad is om een trekveer door de buis te trekken.

Daaraan maak je dan de 3x2,5 mm2 VD-draad vast, en trek je er doorheen.

De draden handig bevestigen vereist oefening. Je kunt wel wat filmpjes vinden met hints op YouTube, ik heb ze zo niet bij de hand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Vooral niet doen wat @natural colour hint. De aarde moet lagere of gelijke weerstand hebben dan de overige kabels. Dus moet zelfde diameter (of dikker).
Dus gewoon 3x 2.5mm, dan zit je mooi met wat extra ruimte mocht je ooit die airco willen vervangen voor iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 08:24
Is het trouwens toegestaan om de aarde aan te sluiten op een andere groep die makkelijker te bereiken is? Stel dat er naast die airco een vaatwasser is met wandcontactdoos en aarde. Dan hoeven er maar 2 VD draden door de buis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:16
@Commander Zulu nee dat is niet aanbevolen, als je die bestaande groep namelijk af zet kan er nog steeds stroom door aarde lopen, en dus spanning ontstaan zodra je deze onderbreekt.
En, dan is ook de aarde weg voor die nieuwe groep, maar die is nog wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:41
Van boven naar beneden werken scheelt ook. Heb je de zwaartekracht mee. En een "duwer" aan de andere zijde.

[ Voor 20% gewijzigd door Noutie op 29-04-2025 09:56 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
Inmiddels zit de draad erin. Zoals verwacht kostte het erg veel moeite, maar er ligt nu 3x 2,5mm VD draad door de leiding.

Dank voor de tips allen :).
Pagina: 1