Verwarmingspomp ter vervanging van dieselverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 15:59
Situatie
Sinds oktober vorig jaar heb ik een huis in Italië (Toscane) waar nog wat (kuch) aan moet gebeuren.
Huidige elektra aansluiting is 3KW met twee groepen die met tape aan elkaar hangen (1 voor de badkamer en 1 voor 4 verdiepingen van het huis) en de verwarming is via radiatoren op een dieselbrander (dit kan ook via houtvuur, maar dat gaan we niet gebruiken). Geen gasaansluiting,
Daarbij hangt er een 40 of 50 liter boiler in de badkamer (met stekker op 25 cm van de douche :+). De waterdruk in het huis is ook wat zwak. Historisch gasdieselverbruik is onbekend.

Mijn doel is om van het diesel af te gaan, elektrisch te gaan koken, zonnepanelen te plaatsen en wellicht een batterij voor het opvangen van stroomuitval die nog wel eens voorkomt.

Huidige vraag is over het vervangen van de dieselbrander met een L/W pomp maar het wordt een beetje een bomen & bos verhaal moet ik zeggen.

Naar wat ik tot nu toe gelezen heb is de handigste methode om een L/W met boilervat van 200 liter te plaatsen om daar alles op aan te passen. Dan kan ook de boiler naast in de douche weg.

Paar concrete vragen:
  1. Hoe kom ik aan de huidige verwarmingsafgifte met die dieselbrander?
  2. L/W met boiler is uitsluitend 3 fasen? Waar moet ik dan op rekenen qua stroomvraag (dit in verband met aanvraag verzwaring aansluiting)
  3. Waar moet ik rekening mee houden qua keuzes?
Afgiftesysteem:
- 7 grote gietijzeren radiatoren, waterinhoud onbekend
SWW:
- plek voor boiler: Ja
- Aantal liter nodig nog niet helemaal duidelijk ivm huidige situatie waar de waterdruk slecht is en dus het douchen niet representatief. We zullen ook een bad plaatsen iig.
- DWTW aanwezig? Nee, wel mogelijk denk ik.
Warmtepompvoorkeur:
L/W
verkrijgbaarheid italië, stil, zuinig,domotica-integratie
Wie gaat het installeren?
Uitbesteed.

Plaatjes kan ik over een week of 2 leveren want dan ben ik er weer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:03
Split-airco’s een optie? Die zijn daar spotgoedkoop en kun je in de zomer nog mee koelen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuddyMagical
ThinkPad schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:45:
Split-airco’s een optie? Die zijn daar spotgoedkoop en kun je in de zomer nog mee koelen ook.
Wil geen opties op voorhand uitsluiten, maar voorkeur gaat wel uit naar een L/W pomp. Dit in combinatie met het warmwater voor de rest van het huis en het feit dat met een split-airco ik er meerdere moet gaan hangen voor elke ruimte.

Er gaat zeker wel een airco komen voor de slaapkamer & kantoor om te koelen, maar das voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Wat zijn de tarieven (vastrecht) in IT voor 1-fase en 3-fase?
Met 8kW moet je wel wegkomen maar mooier is natuurlijk 3-fase 17kW.
Een 250L-300L boiler zou prima zijn lijkt me. Je installateur zal wel met een type WP komen waar hij graag mee wilt werken, ik vraag mij alleen wel af of deze grote radiatoren goed samenwerken met lagetemperatuurverwarming.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
Jim423 schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:07:
Wat zijn de tarieven (vastrecht) in IT voor 1-fase en 3-fase?
Met 8kW moet je wel wegkomen maar mooier is natuurlijk 3-fase 17kW.
Een 250L-300L boiler zou prima zijn lijkt me. Je installateur zal wel met een type WP komen waar hij graag mee wilt werken, ik vraag mij alleen wel af of deze grote radiatoren goed samenwerken met lagetemperatuurverwarming.
Tarieven is een goeie, daar ga ik even achteraan. Uiteraard moet de installateur kunnen werken met de apparatuur.

Wat bedoel je met de radiatoren en lagetermperatuurverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:03
Ik herinnerde mij een webshop in IT die hier op Tweakers wel eens voorbij kwam omdat mensen er goedkoop een airco bestelden en in NL lieten leveren.

Prijzen zien er wat vriendelijker uit dan hier in NL: https://caldaiemurali.it/...eat-pump-chiller-category

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:40
Als die Diesel Kachel goed werkt, dan ging ik daar niet aan sleutelen. Zo achteraf van de bewoonde wereld kon het lastig zijn iets moderners in de lucht te houden.
Warmtepomp erbij, soit. Maar de diesel zou ik houden. Zelfs in Nederland jaagt men ons angst aan met 72 uur stroomuitval, laat staan in een minder geavanceerd land cq buitengebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:43
Het vermogen van die diesel brander zal wel vrij fors zijn, omdat dat vrij makkelijk kan. Tenminste, dat is wat ik in België en Noord-Frankrijk regelmatig ben tegengekomen in vakantiehuizen (ja, ik ben zo'n rare gast die het interessant vindt bij vakantiehuisjes te kijken hoe ze het daar hebben geregeld).

Maar het max vermogen zegt eigenlijk niks, de vraag is wat je in een winter echt nodig hebt.

Een CV in de meeste Nederlandse huizen kan vaak ook bv. 28 of 35 kW, wat leuk is voor een 25 l/minuut stortdouche, maar voor verwarmen van een doorsnee vinex-woning vanaf ca. 1992 (bouwbesluit dat R=2,5 vereist) je met 6 a 8 kW een eind komt.

Een L/W is vaak 3-fasen, maar dat is geen gegeven. Met 5 kW heb je 200 liter water in 2 uur van 10 naar 55 graden (en hoger lukt je daarmee toch niet). En 5 kW aan de thermische kant trekt net (ruim) 1 kW aan de electrakant. Dat kan dus makkelijk, in theorie zelfs op je huidige aansluiting, al klinkt het alsof die sowieso sanering kan gebruiken en een fatsoenlijke groepenkast en aansluiting. Het zijn de COP=1 backup-elementen die wel veel stroom kunnen trekken en vaak 3-fasen vereisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-09 16:07

Jan2023

KISS

MuddyMagical schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:35:
[...]

Tarieven is een goeie, daar ga ik even achteraan. Uiteraard moet de installateur kunnen werken met de apparatuur.

Wat bedoel je met de radiatoren en lagetermperatuurverwarming?
Bedenk even dat je met een L/W warmtepomp gemiddeld zo,n 30 graden watertemperatuur door het systeem duwt om je huis te verwarmen , en dan met een groot debiet.
Dus je leidingwerk moet daar op afgestemd zijn , toch al snel zo,n 28 mm rond als aanvoer tussen de verschillende verdiepingen.
En die grote gietijzeren radiatoren zijn naar mijn idee niet geschikt voor een lage temperatuur verwarming.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Pagina: 1