Situatie
Sinds oktober vorig jaar heb ik een huis in Italië (Toscane) waar nog wat (kuch) aan moet gebeuren.Huidige elektra aansluiting is 3KW met twee groepen die met tape aan elkaar hangen (1 voor de badkamer en 1 voor 4 verdiepingen van het huis) en de verwarming is via radiatoren op een dieselbrander (dit kan ook via houtvuur, maar dat gaan we niet gebruiken). Geen gasaansluiting,
Daarbij hangt er een 40 of 50 liter boiler in de badkamer (met stekker op 25 cm van de douche
Mijn doel is om van het diesel af te gaan, elektrisch te gaan koken, zonnepanelen te plaatsen en wellicht een batterij voor het opvangen van stroomuitval die nog wel eens voorkomt.
Huidige vraag is over het vervangen van de dieselbrander met een L/W pomp maar het wordt een beetje een bomen & bos verhaal moet ik zeggen.
Naar wat ik tot nu toe gelezen heb is de handigste methode om een L/W met boilervat van 200 liter te plaatsen om daar alles op aan te passen. Dan kan ook de boiler naast in de douche weg.
Paar concrete vragen:
- Hoe kom ik aan de huidige verwarmingsafgifte met die dieselbrander?
- L/W met boiler is uitsluitend 3 fasen? Waar moet ik dan op rekenen qua stroomvraag (dit in verband met aanvraag verzwaring aansluiting)
- Waar moet ik rekening mee houden qua keuzes?
Afgiftesysteem:
- 7 grote gietijzeren radiatoren, waterinhoud onbekendSWW:
- plek voor boiler: Ja- Aantal liter nodig nog niet helemaal duidelijk ivm huidige situatie waar de waterdruk slecht is en dus het douchen niet representatief. We zullen ook een bad plaatsen iig.
- DWTW aanwezig? Nee, wel mogelijk denk ik.
Warmtepompvoorkeur:
L/Wverkrijgbaarheid italië, stil, zuinig,domotica-integratie
Wie gaat het installeren?
Uitbesteed.Plaatjes kan ik over een week of 2 leveren want dan ben ik er weer.