Buizen bevestigen aan hollewanddoos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-06 20:12
Ik weet niet of hiervan al een topic is maar ik kon hem iig niet vinden.
Daarom hier de vraag: wat is de beste manier om een toevoerbuis 3/4 of 5/8 aan te sluiten op een hollewanddoos zoals de ABB/HAF HW52?
Ik heb al diverse van deze dozen gebruikt om contactdozen te verlagen in een HSB wand (9mm OSB en 12,5mm stucplaat). Dat lukt me goed behalve dat ik altijd zit te pielen om de buis vast te maken aan de tuit en dan de tuit vast te klikken in de doos. Met flexbuis is dan de buisspanning meestal te hoog zodat deze de tuit weer uit de doos drukt. Met vaste buis is het erg lastig om de buis in de tuit vast te zetten als de doos in de wand zit. Dusss, hoe doen jullie dat? >:)

Ik zie enkele opties:
  • gebruik flexbuis die je dan door de doos haalt, daarna de doos in de wand, flexbuis afsnijden en in tuit en dan de tuit in de doos klikken en hopen dat het geheel blijft zitten,
  • gebruik vaste buis vantevoren op juiste lengte gemaakt,
  • gebruik vaste buis met schuifstuk (dwz stukje 3/4 in 5/8 of omgekeerd) en zet deze vast in tuit.
Ik hoor graag jullie technieken en tips ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07 22:08

Illusion

(the art of)

https://new.abb.com/low-v...ozen/hollewanddoos-hw52-f

Ik zou gewoon instructie fabrikant volgen. Zie filmpje “productvideo” op bovenstaande link.
-flexbuis door doos trekken
-doos plaatsen
-tuit aan buis en deze in doos drukken.

[ Voor 7% gewijzigd door Illusion op 27-04-2025 13:39 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-07 16:18
Illusion schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:38:

Ik zou gewoon instructie fabrikant volgen. Zie filmpje “productvideo” op bovenstaande link.
-doos plaatsen
En dat laatste werkt vaak voor geen meter. Ik heb bij de meesten de tuitjes achterwege gelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:06
Ik kom dit in mijn werk met ABB hollewand dozen vaak tegen, ik heb jaren geleden een tooltje gemaakt om de tuit met de flexibele buis in de doos te drukken; ik maak het ene tuitje -waar geen draad in zit- open en zet daar het uiteinde van het tooltje er in, vervolgens druk het geheel in de doos.
Je moet met stugge flexibele buis de buis wel wat in de juiste kromming brengen, bedrade buis is vaak veel soepeler.
Zit er in beide tuitjes draad dan heb ik een tooltje met smallere kop.

Wil het dan nog niet dan laat ik het tuitje gewoon achterwege. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SMuAn2dm8_pAAcvZw_uyVpDWHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2GeQY4WOSdnXec6fSkEkrFf.jpg?f=fotoalbum_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07 22:08

Illusion

(the art of)

Rien43 schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:46:
[...]
En dat laatste werkt vaak voor geen meter. Ik heb bij de meesten de tuitjes achterwege gelaten.
natural colour schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:07:
Ik kom dit in mijn werk met ABB hollewand dozen vaak tegen,

ik maak het ene tuitje -waar geen draad in zit- open en zet daar het uiteinde van het tooltje er in

Wil het dan nog niet dan laat ik het tuitje gewoon achterwege.
En dat is dus bij jullie allebei reden tot afkeur.

Ongebruikte openingen dienen afgedicht te zijn, en draden dienen van trekontlasting voorzien te zijn. Daarvoor is dat hele tuitje bedacht. Viezigheid en ongedierte kan zich nu in de doos verzamelen en bedrading kan uitzakken/losraken met kans op kortsluiting/brand.

Misschien eens proberen of een ander merk doos je beter bevalt? Zeker als je het voor je werk doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 27-04-2025 17:54 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald164
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22-07 14:36
Ik gebruik in een holle wand vaste buis en een lengte van 50 cm flex.de flex in de tuit en "overtollig"terugduwen in de vaste buis.
Helaas komt het voor dat de ruimte beperkt is en dan wil dit niet lukken.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald164 op 27-04-2025 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:49
Eerst het tuitje aan de doos en dan de pijp erin; dus van belang is om goed te buigen en op lengte te brengen. Tevens een schroot een 20 cm van de doos vandaan en daar de pijp nog eens vast zetten met een klem beugel. Gaat nergens heen. Desnoods op 60 cm van de doos de pijp wederom vast zetten aan een schroot. Het tuitje weglaten of dat rommelige gekit/tape/tyrap is helemaal niet nodig. Even voor gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
Illusion schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:38:

-doos plaatsen
Fijn te horen dat ik niet de enige ben met dit issue :)
Het is dit laatste onderdeel idd, "...en plaats de tuit" wat het werk is. Vooral met de flexbuizen die een gladde binnenlaag hebben en daarom wat stugger zijn lukt dit vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
natural colour schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:07:
Ik kom dit in mijn werk met ABB hollewand dozen vaak tegen, ik heb jaren geleden een tooltje gemaakt om de tuit met de flexibele buis in de doos te drukken; ik maak het ene tuitje -waar geen draad in zit- open en zet daar het uiteinde van het tooltje er in, vervolgens druk het geheel in de doos.
Je moet met stugge flexibele buis de buis wel wat in de juiste kromming brengen, bedrade buis is vaak veel soepeler.
Zit er in beide tuitjes draad dan heb ik een tooltje met smallere kop.
Goh, dat brengt me wel op een idee om zelf eens zoiets te gaan uitproberen. Heb wel eens op dat tuitje staan duwen om het vast te laten klikken tot mijn vingers pijn deden en het dan maar los laten hangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-07 16:41
Bij het gebruik van hollewanddozen maak ik altijd gebruik van 3/4 (19mm) buis in de wand. Deze laat ik zo'n 25 cm boven de positie van de hollewanddoos eindigen. Hierin steek je een stuk 5/8 (16mm) flex met wat overlengte.
Na het boren van de hollewanddoos gaten pak je de 16mm flex op, steek je in het spruitstuk, plaats de doos en vouw je het spruitstuk om. De 16mm flex schuift dan in de 19mm vaste buis en dus geen last van knikken/overlengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
Bedankt voor de reacties! Ik ga eens kijken of ik met een tooltje en wat schuifstukjes een wat "professioneler" resultaat kan verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:05

BCC

Kromme_plank schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:57:
Bij het gebruik van hollewanddozen maak ik altijd gebruik van 3/4 (19mm) buis in de wand. Deze laat ik zo'n 25 cm boven de positie van de hollewanddoos eindigen. Hierin steek je een stuk 5/8 (16mm) flex met wat overlengte.
Na het boren van de hollewanddoos gaten pak je de 16mm flex op, steek je in het spruitstuk, plaats de doos en vouw je het spruitstuk om. De 16mm flex schuift dan in de 19mm vaste buis en dus geen last van knikken/overlengte.
This is the way

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1