Dictators bevestigen op aluminium deuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Hallo, ik heb advies nodig, aangezien je volgens mij bij aluminium maar 1 kans hebt om het goed te doen en ik zou het jammer vinden om mijn aluminium tuindeuren te vernielen.

Ik heb twee dictators besteld om mijn tuindeuren vast te kunnen zetten als ze open staan. Echter heb ik hier standaard schroeven bij gekregen en ik vraag me af of ik die kan gebruiken om ze vast te zetten.
Het aluminium frame van de deur is hol, dus dat is hooguit een paar mm op op vast te grijpen. Wat is de beste manier om deze dictators correct te bevestigen? Hieronder wat fotos om wat beter idee van de situatie te kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6BP1fj7wYB4Gb_Pm4ExxJ1jpRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpgFJOCxLCzSDxMoxivp2H78.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBBFLw5wLlTzeISMxq1GWQMNfXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhSHTzU74Ltt5H6wTlv1D4vA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkZ2bXzxmDiqGYvU2JZbG5Xnw3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BePkEjIc0q6OfdrVjwAbjazg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thl0EDmU9MAQphlBRHmCEFbhv48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHfyaou8u0GxYwlHMUjHVrvW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3wxVHVLp3LpjbD7ziUpggXT4Yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5g7pph1BOP6yjGEvkTMxqeNR.jpg?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-06 02:15
Je kan voorboren en RVS zelftappers gebruiken:
https://www.wovar.nl/welk...t-voor-montage-aluminium/
Is sowieso wel goede info om even door te lezen, vooral dat je niet te vast moet aandraaien!

Maar ik denk dat draad er in tappen en verzonken rvs-boutjes gebruiken, langer goed blijft.

Als dat niet houdt, zou je (ook daarna nog) kunnen proberen om er helicoils in te zetten, of als het materiaal te dun daarvoor blijkt te zijn, zijn blindklinkmoeren nog een optie:
https://www.hbm-machines....indklinktangset-in-koffer
Het is wel de vraag of de blindklinkmoeren niet net zichtbaar zijn achter je armatuur (kwestie van nameten) en om te zorgen at de klemdiepte van de gebruikte moeren voldoende is (zie het derde plaatje bij deze blindklinkmoeren, bij M4 en M5 is de maximale materiaaldikte dus respectievelijk 2,0 en 2,5 mm, en bij M4 is de totale zichtbare diameter 8,8 mm en dus 2,4 mm breed rondom de bout). Naarmate het materiaal dikker is, werkt een helicoil beter (op zich zou ik dat wel aandurven als er 3 slagen draad (dus 3*0,7=2,1 mm bij M4) dikte is).

Omdat je voor die laatste 2 oplossingen in oplopende volgorde groter moet boren dan de gebruikte boutjes, zou je eerst één van de eerste opties kunnen proberen, alvorens over te gaan op zwaardere geschut. Voor het eindresultaat maakt dat niet uit.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Aftekenen boren met de juiste boor en dan draad in tappen is mijn idee. Misschien heeft onze raam en deur zetter een juistere oplossing @Jellabie?

[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 27-04-2025 14:15 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:46
Dat zou gewoon met plaatschroeven of parkers moeten kunnen. Wat je daar hebt is daar te lang voor, dat lijkt voor hout.

Je zou creatief kunnen doen en er nog een laagje spiegeltape ertussen kunnen doen. Die verkopen ze ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:53
zelftappers of popnagels. Wat zegt de leverancier van je deuren hoe je dit het beste kan doen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 12:05
Bedenk wel dat rvs in aluminium problemen geeft door contacterosie. Schroefdraad (in dit geval inwendig) in aluminium draai je snel kapot, met rvs schroeven gaat dat nog sneller, want rvs is taai/hard.

Kan je geen keilbouten of iets dergelijks gebruiken? Of misschien kan je hele sterke lijm gebruiken.

Neem anders ook eens contact op met de winkel/fabrikant van de deur/dictator. Misschien is er wel een makkelijke oplossing. Of mischien kan je het laten doen.

Als het uiteindelijk nodig is om (zelf) te gaan boren, boor dan eerst een gat. Zet dan de dictator vast met een schroef en boor of markeer dan pas de andere gaten. Zorg ervoor dat het gat in het midden van de markering komt, zoek hier eventueel ook een trucje voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-06 19:30

Dido

heforshe

@necessaryevil Ik vermoed dat kelibouten niet zijn wat jij denkt dat het zijn ;) Ik zou ze in ieder geval niet in een aluminium deur proberen te gebruiken.

@jeroen3 Ik denk dat op die dictators "iets" meer (en andere) krachten komen te staan dan op een spiegel die je tegen de muur plakt, dus ik denk dat spiegeltape niet veel toevoegt :P

@Wild Chocolate Ik heb met genoegen je post zitten lezen. Dit is waarom mensen een vraag stellen op GoT!

[ Voor 48% gewijzigd door Dido op 27-04-2025 14:56 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:18

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

De schroeven die erbij zitten is wat ze/wij altijd gebruiken. Dat zijn zelftappers, voorboren met 3 of 3.2mm

Als het wat gemakkelijker moet, zelfde soorten schroeven maar zelfboorders gebruiken :) die gebruik ik allesinds 9 keer van de 10.

(In buiten schrijnwerk altijd rvs gebruiken, nooit problemen met gehad, ook niet na 10jaar ofzo)

Edit;

Wel beetje opletten met de onderste schroef, dat je net niet in de pershoek zit :)

[ Voor 12% gewijzigd door Jellabie op 27-04-2025 15:30 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Jellabie schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:28:
De schroeven die erbij zitten is wat ze/wij altijd gebruiken. Dat zijn zelftappers, voorboren met 3 of 3.2mm

Als het wat gemakkelijker moet, zelfde soorten schroeven maar zelfboorders gebruiken :) die gebruik ik allesinds 9 keer van de 10.

(In buiten schrijnwerk altijd rvs gebruiken, nooit problemen met gehad, ook niet na 10jaar ofzo)

Edit;

Wel beetje opletten met de onderste schroef, dat je net niet in de pershoek zit :)
Het is geen schrijnwerk het is aluminium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:18

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

No Hands schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:31:
[...]

Het is geen schrijnwerk het is aluminium.
Alu/pvc/hout valt allemaal onder buitenschrijnwerk ;)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Jellabie schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:57:
[...]

Alu/pvc/hout valt allemaal onder buitenschrijnwerk ;)
Weer wat geleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-06 02:15
necessaryevil schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:51:
Bedenk wel dat rvs in aluminium problemen geeft door contacterosie. Schroefdraad (in dit geval inwendig) in aluminium draai je snel kapot, met rvs schroeven gaat dat nog sneller, want rvs is taai/hard.
(...)
Contactcorrosie gaat juist sneller met verzinkte schroeven. Vandaar toch het advies om rvs te gebruiken, zie ook de eerste link uit mijn post. Het is nu eenmaal niet echt een goede optie om aluminium boutjes te gebruiken, dus kies je het minst kwade. Voor wat betreft de hardheid van rvs, dat is één van de redenen voor het vast=vast advies uit dezelfde link.

Ik heb genoeg boutjes in aluminium gedraaid en weer losgemaakt bij mijn motorfietsen om te weten dat het met dat corroderen echt wel meevalt. En dat was dan nog een toepassing die in contact kwam met opspattend vuil water en pekel. Je hebt in theorie helemaal gelijk, maar kom dan wel met een beter alternatief. Lijmen zal technisch kunnen, maar als het ding dan stukgaat, moet je je hele deur vervangen, vrees ik.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
No Hands schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:48:
zelftappers of popnagels. Wat zegt de leverancier van je deuren hoe je dit het beste kan doen?
Die reageert helaas niet 😅
Dank voor alle reacties, ik zal ze eens doorlezen en kijken hoe ik dit aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
necessaryevil schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:51:
Of misschien kan je hele sterke lijm gebruiken.
Dit is een optie die ik nog niet overwogen had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:37
Blindklinkmoeren, maar daar heb je wel speciaal gereedschap voor nodig.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Contactcorrosie gaat juist sneller met verzinkte schroeven. Vandaar toch het advies om rvs te gebruiken,
Zelf heb ik echt heel andere ervaringen,Ik schuif jou ervaringen toch nog niet helemaal opzij, maar aan de andere kant is voorzichtig zijn niet fout. Er zijn schroeven met speciale coating en misschien helpt montagepasta zoals kopervet of penetrox. Zink zit dichter bij aluminium dan nikkel en ijzer, maar het verschil is dusdanig klein dat het me niet doorslaggevend lijkt, dus hoe dat zit weet ik niet,
@necessaryevil Ik vermoed dat kelibouten niet zijn wat jij denkt dat het zijn ;) Ik zou ze in ieder geval niet in een aluminium deur proberen te gebruiken.
Ik schreef "keilbouten of zoiets" en dat was een dom voorbeeld. Ik bedoelde iets dat uit zet in de holle deur. Keilbouten zelf zijn inderdaad geen goed idee, die zullen teveel ujitzetten.

@ts
Ik had nog niet aan popnagels gedacht. dat lijkt me ook wel een mooie oplossing. Die zijn meestal al van aluminium. Lijm kan ook, Wild Chocolate schreef dat je dat nooit meer los krijgt, niet aan gedacht, ik maakte me meer zorgen over het vast genoeg krijgen. Dat moet overigens wel kunnen, maar ik heb er weinig ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:23
Damic schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:14:
Aftekenen boren met de juiste boor en dan draad in tappen is mijn idee. Misschien heeft onze raam en deur zetter een juistere oplossing @Jellabie?
Ik zou ook nog wat Loctite 222 of 243 toepassen, extra stevigheid op aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
tappen lijkt me lastig in een dun plaatje aluminium. In blik zie je weleens dat de gaten geponst zijn, zodat je ook nog draad hebt in de 'kraag' van het gat, dus het materiaal dat naar binnen is geperst. Ik weet niet of dat makkelijk gaat ... ik weet overigens ook niet dat ponsen het goede woord is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-06 13:03
necessaryevil schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:34:
tappen lijkt me lastig in een dun plaatje aluminium. In blik zie je weleens dat de gaten geponst zijn, zodat je ook nog draad hebt in de 'kraag' van het gat, dus het materiaal dat naar binnen is geperst. Ik weet niet of dat makkelijk gaat ... ik weet overigens ook niet dat ponsen het goede woord is.
Je bedoelt waarschijnlijk https://nl.wikipedia.org/wiki/Vloeiboren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Zit hier al een jaar of tien prima met de bijgeleverde schroeven. Met welke maat ik heb voorgeboord weet ik helaas niet meer.
Wel kan ik mij herinneren dat ik schroeven korter heb moeten maken, welke weet ik niet meer. Dit moest omdat er dieper in de deur ook nog materiaal zat waar het geboorde gat in doorliep. Dan moet je dus in twee gaten achter elkaar tappen, dat ging niet. De Dictators zitten dus alleen vast in het buitenste deel van de deurprofielen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frnGDZ2Ika8cE8fohVFrfqRa5_c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dmhoEnaBjZCRYclgxsptyxUR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Prisma16 schreef op maandag 28 april 2025 @ 07:54:
Zit hier al een jaar of tien prima met de bijgeleverde schroeven. Met welke maat ik heb voorgeboord weet ik helaas niet meer.
Wel kan ik mij herinneren dat ik schroeven korter heb moeten maken, welke weet ik niet meer. Dit moest omdat er dieper in de deur ook nog materiaal zat waar het geboorde gat in doorliep. Dan moet je dus in twee gaten achter elkaar tappen, dat ging niet. De Dictators zitten dus alleen vast in het buitenste deel van de deurprofielen.

[Afbeelding]
Deze foto geeft mij echt bijzonder veel vertrouwen! Dit is precies wat ik probeer te bereiken!
Als dit gewoon werkt, dan denk ik dat ik gewoon met een hele kleine metaalboor voorboor en vervolgens die schroeven probeer te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
@Prisma16 op basis van je foto ben ik er maar gewoon voor gegaan! Ik moest inderdaad 1cm kortere schroefjes gebruiken omdat er volgens mij inderdaad iets structureels achter zit, maar verder prima!
FYI, ik had voorgeboord met 3mm en de schroeven waren 5mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uv7EBDCvTZ69nAt69VBEYtOetoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhoA7NhPUEaQLZe7w76zwPeB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 28-04-2025 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:37:
@Prisma16 op basis van je foto ben ik er maar gewoon voor gegaan! Ik moest inderdaad 1cm kortere schroefjes gebruiken omdat er volgens mij inderdaad iets structureels achter zit, maar verder prima!
Perfecte planning! Uitstekend weer op de deuren wagenwijd open te gooien en goed vast te zetten!
Pagina: 1