Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinges012
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-04 08:08
goeiedag,

ik heb sinds een paar dagen een soundbar aan mijn tv gekoppeld en deze geeft problemen.

de tv blijft het geluid overschakelen naar de soundbar ook al staat deze in standby stand. Hierdoor moet ik elke keer in de tv intellingen de audio uitgang omzetten naar tv ipv audiosysteem. Na een aantal minuten gebeurd dit weer. hdmi 3 van de soundbar er maar uitgetrokken zodat dit niet meer gebeurd...

tv en soundbar zonder spanning gezet voor het aansluiten
soundbar zit alleen met een hdmi kabel gekoppeld aan de televisie.

tv: sony bravia k-55xr80
soundbar: creative stage V2

hdmi 1: ps5
hdmi 2: nintendo switch
hdmi 3 eARC: soundbar
hdmi 4: ziggo next box

instelligen audiouitgang met aangesloten hdmi 3:

algemene intellingen

speakers : audio syteem

suboptie: intellingen voor audiosysteem:

acoustic center sync: aan
prioriteit van audiosysteem: aan
A/V-synchronisatie: auto (standaard)
Digitale audio-uitgang: PCM (anders helemaal geen geluid uit soundbar)
eARC- instellingen: aan

suboptie: intellingen voor optische digitale audio-uitgang

optische digitale audio-uitgang: aan
Digitale audio-uitgang: PCM
optisch volume digitale audio-uitgang: max

volgens mij kan ik ook per hdmi kanaal instelligen veranderen maar daar heb ik niet aangezeten

wat doe ik verkeerd?

hopelijk heb ik genoeg informatie neergezet zodat iemand mijn kan uitleggen waar ik verkeerd zit.

alvast bedankt

Beste antwoord (via Dinges012 op 29-04-2025 19:07)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:34

FeaR

In GoT we trust

Dinges012 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:29:
in mijn ogen is het een "simpel" instellings dingetje wat verkeerd staat...
HDMI CEC gooit roet in het eten. TV ziet de soundbar waardoor de TV overschakelt naar een andere output. Het is alleen de vraag of je die specifieke functie uit kan zetten of dat je HDMI CEC geheel moet disablen (en daarmee ook andere, wel werkende functies mist). Handleiding van Sony is mij ook niet geheel duidelijk, aangezien je opties mist die Sony wel noemt is de Creative mogelijk niet compatibel met Sony?

Andere boeg: HDMI tussen TV en Soundbar weg en optisch aansluiten? Qua audio ga je er niets op achteruit. Je bent de connectie die roet in het eten gooit kwijt omdat optisch geen HDMI CEC ondersteunt. Echter zal volume aanpassen met een andere remote dan ook niet meer werken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik vermoed dat hdmi-CEC iets doet?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinges012
ehhh ik heb geen idee wat dat betekent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Dinges012 dit gaat niet ober aankoopadvies dus ik verplaats je topic naar een geschikter deel van het forum.

HDMI CEC is een protocol dat twee of meer apparaten nauwer laat samenwerken bijv door automatisch mee aan/uit te gaan; inputkanaal te wisselen; of door volume van het ene apparaat te bedienen met de afstandsbediening van het andere apparaat. Het kan fantastisch werken, maar ook hobbels veroorzaken. Check allebei je apparaten en zet in beide CEC uit om te zien of je problemen dan weg zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinges012
ik weet wel dat ik met de afstandsbediening van de ziggobox de tv bedien en ook het geluid van de soundbar hoger en lager kan zetten. Dat heb ik wel getest. Gok dat je dat bedoeld met CEC.

Maar waar kan ik dat vinden dan? Ben die optie nergens tegen gekomen in de instellingen... of ik kijk er gewoon overheen natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dinges012 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:30:
ik weet wel dat ik met de afstandsbediening van de ziggobox de tv bedien en ook het geluid van de soundbar hoger en lager kan zetten.
Afhankelijk hoe specifiek je HDMI CEC uit kan schakelen ga je bovenstaande functie missen. Bij sommige merken is het alles of niets, HDMI CEC aan of uit. Er zijn ook merken die per functie in- dan wel uit laten schakelen.
Maar waar kan ik dat vinden dan? Ben die optie nergens tegen gekomen in de instellingen... of ik kijk er gewoon overheen natuurlijk...
HDMI CEC is de generieke naam. Sony noemt het "BRAVIA Sync", mogelijk levert die term meer op in de instellingen van de TV. Of anders Google, https://www.sony.com/electronics/support/articles/00161073.
Dinges012 schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:36:
Digitale audio-uitgang: PCM (anders helemaal geen geluid uit soundbar)
De andere optie, "passthrough" of "bitstream", zal een compressed Dolby track naar de Creative Stage V2 sturen. Creative heeft hier niet de juiste codecs voor, kan het geluid niet decoderen waardoor het stil blijft. Door de TV op "PCM" te zetten maakt de TV 2.0 van de output. Het niet overweg kunnen met compressed surround sound mis je overigens niets aan met een 2.1 set.

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 27-04-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinges012
mijn elektronische kennis is vrij basic... oftewel... stekker aansluiten en het moet werken... de simpele basis instellingen kom ik wel uit met een beetje zoeken en proberen.

HDMI CEC uitschakelen:
gok dat je hiermee bedoeld dat ik voor alle rand apparatuur een aparte afstandsbediening moet gaan gebruiken voor in en uitschakelen...

ziggo ab schakelt alleen de tv en ziggo box in en uit. En bediend volume van soundbar als deze aanstaat, in en uitschakelen van soundbar alleen met bijgeleverde ab.

BRAVIA SYNC:
bedankt voor de weblink...
deze heb ik gevonden... ik kan de soundbar daar in vinden maar krijg verder geen intellingsopties...

PASSTHROUGH/BITTSTREAM:
ehmmmm ja geen idee... gok dat het iets te maken met het type signaal wat dan word doorgestuurd

probleem blijft hetzelfde...
geluid tv werkt
geluid soundbar werkt
automatisch overschakelen van tv naar soundbar als deze aangezet word werkt
automatisch overschakelen van soundbar naar tv als de soundbar uitgezet word werkt
tv schakelt automatisch na 1 of 2 minuten weer terug naar soundbar terwijl deze uit staat en kijk ik dus tv zonder geluid.

dit laatste is mijn probleem...

ik wil de soundbar niet gebruiken als "hoofdspeaker" voor de tv maar alleen gebruiken voor radio, films kijken of gamen (als de grote baas en kids er niet zijn)

in mijn ogen is het een "simpel" instellings dingetje wat verkeerd staat... want ik vind het een beetje nutteloos om elke keer de hdmi eruit te moeten trekken als ik de soundbar niet wil gebruiken

[ Voor 4% gewijzigd door Dinges012 op 28-04-2025 11:32 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dinges012 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:29:
in mijn ogen is het een "simpel" instellings dingetje wat verkeerd staat...
HDMI CEC gooit roet in het eten. TV ziet de soundbar waardoor de TV overschakelt naar een andere output. Het is alleen de vraag of je die specifieke functie uit kan zetten of dat je HDMI CEC geheel moet disablen (en daarmee ook andere, wel werkende functies mist). Handleiding van Sony is mij ook niet geheel duidelijk, aangezien je opties mist die Sony wel noemt is de Creative mogelijk niet compatibel met Sony?

Andere boeg: HDMI tussen TV en Soundbar weg en optisch aansluiten? Qua audio ga je er niets op achteruit. Je bent de connectie die roet in het eten gooit kwijt omdat optisch geen HDMI CEC ondersteunt. Echter zal volume aanpassen met een andere remote dan ook niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:21

odan

The dark side is within all!

Snap niet helemaal waarom je een soundbar koopt en hem niet altijd zou willen gebruiken.

Als ik de documentatie van sony bekijk lijkt het erop dat de CEC instellingen erg beperkt zijn. dus waarschijnlijk is via optisch aansluiten de beste optie.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinges012
Heb de sounbar nu optisch aangesloten. Dit werkt perfekt en geeft niet de eerder genoemde problemen.

Bedankt @FeaR
Pagina: 1