Nieuwe 1440p game pc + OLED scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-11 14:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen in 2k, games zoals Clair Obscur / Oblivion Remastered, Kingdom Come Deliverance 2

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2650-, inclusief een 27" OLED scherm. Zelfbouw

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen rand apparatuur zoals muis/toetsenboard/headset

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben nu gegaan voor een AMD/Radeon build omdat ik het idee dat ik hierdoor zoveel mogelijk performance per euro krijg.
Ik sta eventueel ook open voor een intel/nvidia build.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
]Ik wil een systeem dat er mooi uit ziet, het liefst helemaal zwart inclusief RGB.
Ik wil een kast die aan de zijkant en voorkant transparant is.
Doordat de kast met zijn rechterzijkant tegen een muur komt te staan heb ik deze kast gekozen.
Ik wil geen waterkoeling, maar wel een systeem dat zo stil mogelijk is

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Passen alle onderdelen bij/in elkaar?
Zijn er andere opties die wellicht meer performance voor hetzelfde geld geven?
Zijn er opties die wellicht hetzelfde qua performance voor minder geld geven?

Copy was mijn wishlist:

https://tweakers.net/gallery/657508/wenslijst/

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 405,99€ 405,99
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 167,-€ 167,-
1VideokaartenXFX Mercury AMD Radeon RX 9070 XT OC Gaming Edition (RX-97TRGBBB9)€ 840,87€ 840,87
1BehuizingenNZXT H6 Flow Zwart€ 102,85€ 102,85
1MonitorsGigabyte AORUS FO27Q3 Zwart€ 668,34€ 668,34
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 A-RGB (Black)€ 38,27€ 38,27
1VentilatorsNZXT F140 RGB Duo, Single Pack, Zwart, 140mm€ 28,29€ 28,29
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 124,14€ 124,14
1VoedingenMSI MAG A850GL PCIE5 Zwart€ 115,99€ 115,99
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 159,-€ 159,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.650,74

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:33
Enkele besparingen/alternatieven:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 405,99€ 405,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 9070 XT OC€ 869,-€ 869,-
1BehuizingenPhanteks XT Pro Ultra D-RGB Zwart€ 78,85€ 78,85
1MonitorsAlienware AW2725DF Zwart€ 649,-€ 649,-
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C30BBEAK2-32€ 120,45€ 120,45
1VoedingenThermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart€ 95,01€ 95,01
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 141,90€ 141,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.574,10
Het ASUS moederbord heeft 3 gekoelde M2 sloten en luxere ALC1200 audiochip.
Goedkopere ASUS videokaart.
Phanteks behuizing met standaard 4x 14cm ARGB pwm fans https://phanteks.com/product/xt-pro-ultra-black/
Goedkopere Alienware 10-bit QD-OLED 360Hz monitor
Nog iets betere Thermalright cpu-koeler.
Goedkoper Kingston memory (ook 6000CL30) en SSD (ook met cache).
Goedkopere Thermaltake ATX3.1 voeding.
Je kunt nog kijken of je de Tray uitvoering van de cpu goedkoper bij een acceptabele webshop wilt kopen.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:45
Eens met @Woezik over de CPU koeler. De 7800X3D is een heethoofd. Die kan de uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 140 Black of Phantom Spirit wel gebruiken.

uitvoering: Lexar NM710 2TB is mijn alternatief als SSD. Voor gaming is die identiek in prestaties.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• So_Surreal
Dekar schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:09:
Eens met @Woezik over de CPU koeler. De 7800X3D is een heethoofd. Die kan de uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 140 Black of Phantom Spirit wel gebruiken.

uitvoering: Lexar NM710 2TB is mijn alternatief als SSD. Voor gaming is die identiek in prestaties.
Zal de Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB geen issues geven met de hoogte van het RGB-ram geheugen?

• Dekar
Misschien wel. Maar je kan altijd de ventilator iets hoger plaatsen, of de fans in een pull/pull configuratie doen.

Wat ook nog kan is een AIO

• So_Surreal
Dekar schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:27:
Misschien wel. Maar je kan altijd de ventilator iets hoger plaatsen, of de fans in een pull/pull configuratie doen.

Wat ook nog kan is een AIO
Hmm dat ziet er helemaal tof uit.
Ik heb me alleen totaal niet verdiept in watercooling.

Scheelt dat veel qua geluid?
En hoe zit het met onderhoud?

• Dekar
Geen onderhoud nodig. De ene AIO is stiller dan de andere. Arctic maakt hele goede en betaalbare, maar die zijn wat lastiger leverbaar momenteel. Montech doet het best goed ook: https://www.tomshardware....hyperflow-argb-aio-review
En met 6 jaar garantie zit dat wel snor.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mijn phantom spirit op een 7800X3D hoor je echt niet. En ja ik weet dat ene gevoeliger ervoor is dan de ander, maar hij is gewoon echt stil. Een AIO is een optie, maar ik zou dat primair kiezen als je het er mooier uit vindt zien met je glazen zijkant.

• Woezik
So_Surreal schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:14:
[...]

Zal de Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB geen issues geven met de hoogte van het RGB-ram geheugen?
Het Kingston geheugen is 42,2mm hoog. Tom's Hardware vermeld in de review dat de clearance 42mm is en daarboven de fan een finnetje hoger gezet moet worden.
De uitvoering zonder RGB is maar 35mm hoog en goedkoper: https://tweakers.net/pric...30bbek2-32/specificaties/

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Je moet inderdaad wel opletten met een aio, ik had er een en die motor hoor je echt wel draaien, moest zelfs 2 coolers vervangen want het leek soms wel dat er een vliegtuig opsteeg. Dat was een Corsair.
Nu er een luchtgekoelde Noctua inzit is hij fluisterstil.

• So_Surreal
Ik ga dan toch voor de luchtkoeling hoe hij nu op mijn wenslijst staat:

Nog een vraagje.
De videokaart die ik geselecteerd heb is 339mm lang.
Bij mijn kast staat: Grafische kaart maximum lengte: 365mm

Stel dat ik een vertical mounting kit neem.
Blijft die maximale gpu lengte dan 365mm, of wordt dit minder omdat de vertical mounting kit ook ruimte in neemt?
En hoe kan ik zien of de hoogte van mijn videokaart dan past qua cpu cooler?
Ik had deze op het oog:

uitvoering: Cooler Master Vertical GPU Holder Kit V3 Zwart

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Nooit vertical mounten, gevaar van slechte airflow en koelpasta lekkage.
Daarnaast als je dan RGB wil , kies dan voor 1 vendor bijvoorbeeld alleen Lian-Li of Corsair.
Corsair heeft mooie en goedkope AIO's: uitvoering: Corsair Nautilus 360 RS ARGB Zwart

Hiermee kun je dan alles middels 1 software ''tool'' regelen. Hou rekening met je moederbord en CPU combo.
Als je gaat gamen zou ik altijd AMD adviseren en misschien zelfs een 9800X3D als het budget er is.
Qua GPU kies je AMD, dat kan. Een 5070 TI is rond de 900 euro, misshien een 2e optie: uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G

Monitor is top, goede keuze. Gebruik hem zelf ook! Er is ook een mooie 32 inch variant met DP 2.1. Wel duurder: uitvoering: Gigabyte AORUS FO32U2P

• wvkreg
  • Nu online
Arjantje72 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:57:
Je moet inderdaad wel opletten met een aio, ik had er een en die motor hoor je echt wel draaien, moest zelfs 2 coolers vervangen want het leek soms wel dat er een vliegtuig opsteeg. Dat was een Corsair.
Nu er een luchtgekoelde Noctua inzit is hij fluisterstil.
Dan moet je middels de software Icue de profielen goed instellen, dan is de AIO stil.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
wvkreg schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:55:
[...]

Dan moet je middels de software Icue de profielen goed instellen, dan is de AIO stil.
Dan zal hij inderdaad minder geluid maken, maar je hoort de motor standaard al draaien. Het was ook een oud beestje :)

• So_Surreal
wvkreg schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:53:
Nooit vertical mounten, gevaar van slechte airflow en koelpasta lekkage.
Daarnaast als je dan RGB wil , kies dan voor 1 vendor bijvoorbeeld alleen Lian-Li of Corsair.
Corsair heeft mooie en goedkope AIO's: uitvoering: Corsair Nautilus 360 RS ARGB Zwart

Hiermee kun je dan alles middels 1 software ''tool'' regelen. Hou rekening met je moederbord en CPU combo.
Als je gaat gamen zou ik altijd AMD adviseren en misschien zelfs een 9800X3D als het budget er is.
Qua GPU kies je AMD, dat kan. Een 5070 TI is rond de 900 euro, misshien een 2e optie: uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G

Monitor is top, goede keuze. Gebruik hem zelf ook! Er is ook een mooie 32 inch variant met DP 2.1. Wel duurder: uitvoering: Gigabyte AORUS FO32U2P
is vertical mounten echt een probleem qua temperatuur als je een mount kit neemt waarbij je je gpu verder van het glas van je case kan schuiven?
En bedoel je qua lekkende cooling paste de pasta die gebruikt wordt bij de cpu, of wordt die ook gebruikt in de gpu?
Mijn huidige pc is ook self built en daar hoefde ik geen cooling pasta tussen de gpu te plaatsen.
Of bedoel je de gpu cooling paste die er in zit vanuit de fabriek?

En bedoel je met het merk van rgb dat echt alles hetzelfde moet zijn om het goed aan te kunnen sturen?
Dus cpu cooler (lucht gekoeld), ram (eventueel rgb), gpu rgb?

• wvkreg
  • Nu online
So_Surreal schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:39:
[...]

is vertical mounten echt een probleem qua temperatuur als je een mount kit neemt waarbij je je gpu verder van het glas van je case kan schuiven?
En bedoel je qua lekkende cooling paste de pasta die gebruikt wordt bij de cpu, of wordt die ook gebruikt in de gpu?
Mijn huidige pc is ook self built en daar hoefde ik geen cooling pasta tussen de gpu te plaatsen.
Of bedoel je de gpu cooling paste die er in zit vanuit de fabriek?

En bedoel je met het merk van rgb dat echt alles hetzelfde moet zijn om het goed aan te kunnen sturen?
Dus cpu cooler (lucht gekoeld), ram (eventueel rgb), gpu rgb?
Vertical is echt NO voor mij.

GPU heeft ook thermal pasta af fabriek: https://www.reddit.com/r/...g_thermal_gel_leakage_on/

Qua RGB: Ja, als je 1 tool wil gebruiken of je moet gaan werken met SignalRGB.
Ik gebruik dat wel eens, maar is veel config werk en niet alles werkt vooral niet moderne moederborden en GPU's zoals de 50xx series.

• Woezik
So_Surreal schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:47:
Ik ga dan toch voor de luchtkoeling hoe hij nu op mijn wenslijst staat:

Nog een vraagje.
De videokaart die ik geselecteerd heb is 339mm lang.
Bij mijn kast staat: Grafische kaart maximum lengte: 365mm

Stel dat ik een vertical mounting kit neem.
Blijft die maximale gpu lengte dan 365mm, of wordt dit minder omdat de vertical mounting kit ook ruimte in neemt?
En hoe kan ik zien of de hoogte van mijn videokaart dan past qua cpu cooler?
Ik had deze op het oog:

uitvoering: Cooler Master Vertical GPU Holder Kit V3 Zwart
Als je je videokaart verticaal wilt monteren neem dan een behuizing, waarvoor je een merk en type specieke verticale montagekit kunt kopen. Dat voorkomt dat je met een dremel en een boor aan de slag moet. Het ziet er ook gewoon mooier uit.
Bij sommige behuizingen kun je de PCI-slots een kwart slag draaien, dat is vaak een goedkope oplossing, waardoor je alleen nog maar een PCIe kabel nodig hebt. Zie bijvoorbeeld: https://www.antec.com/product/case/c7-argb of https://www.thermaltake.c...gb-mid-tower-chassis.html

[ Voor 5% gewijzigd door Woezik op 30-04-2025 18:57 ]

• Kubusia
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-10 14:12
Kies in plaats van de boxed variant voor je CPU de tray variant, dat scheelt je €30

uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Tray
Pagina: 1