Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:19
Goedemorgen,

ik heb een moederbord gekocht van een mede-tweaker voor een desktop voor mijn schoonouders: Fatal1ty B450 Gaming K4.

Met daarop:
- AMD Ryzen 5 1600X (uit een oude computer)
- MSI GTX 960 GAMING 4G LE (van mede-tweaker) via 2x molex verloop aangesloten
- Corsair Vengeance LPX DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB (nieuw)
- Gelid Solutions BLACKFRORE koeler (nieuw)
- Kingston SSD (die ik nog had liggen, niet geformateerd)
- Ik had nog een oude kast met redelijk oude voeding (destijds top ding)

Na het opstarten krijg ik een zwart scherm. Ik kom niet in de bios. Wat ik zie:
- Fan van processor draait
- Fans en lichtjes van videokaart draaien
- Lampjes moederbord (onder de heatsink) gaan uit en aan. Ik denk (?!) dat het mobo een foutmelding aangeeft, echter weet ik dus niet welke.
- Ik hoor geen piepjes

Wat ik al geprobeerd heb:
- De computer een middag aangehad (had ergens gelezen dat het geheugen ingelezen moest worden)
- Batterij van moederbord is vervangen (misschien dat deze leeg was, meteen een reset)
- Twee monitoren geprobeerd (hdmi van videokaart)
- CPU zou compatible moeten zijn: https://www.asrock.com/mb...gaming%20k4/index.asp#CPU
- Andere geheugen geprobeerd (van mijn eigen pc)

Iemand een tip/idee wat ik nog kan doen?

[ Voor 6% gewijzigd door BasZer op 27-04-2025 09:23 . Reden: beter leesbaar maken / typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:20
Staat het geheugen bij de QVL? Even helemaal kaal buiten de behuizing testen met zo min mogelijk onderdelen.

Alle kabels correct aangesloten?

Weet je zeker dat het moederbord en de videokaart werkend zijn?

Volledige CMOS reset gedaan met de jumpers? Dus niet alleen batterij er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:15
-Je beeldscherm zit op je videokaart aangesloten en niet op het moederbord?
-1 reepje geheugen erin en zodra je je pc aanzet op de f10 en delete toetsen drukken, dan zou je er normaal wel in moeten komen.
-Je moederbord was wel goed toen je hem kocht, heb je die werkend gezien?
- Corsair geheugen icm met een Am4 systeem is geen gelukkig huwelijk, maar dat hoeft voor nu nog geen probleem te zijn.
-heb je wel een speakertje aangesloten op je moederbord, anders kun je de piepjes ook niet horen.

[ Voor 10% gewijzigd door JappieR op 27-04-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
Acid Vendetta schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:40:
Staat het geheugen bij de QVL? Even helemaal kaal buiten de behuizing testen met zo min mogelijk onderdelen.

Alle kabels correct aangesloten?

Weet je zeker dat het moederbord en de videokaart werkend zijn? Nee, op de blauwe ogen van de mede-tweakers (met overigens goede reviews)

Volledige CMOS reset gedaan met de jumpers?
Ja, staat er tussen: https://www.asrock.com/mb...g%20k4/index.asp#MemoryRN

99% zeker van wel. Ik twijfel aan de USB in de behuizing. Ik zal die niet aansluiten

Dus niet alleen batterij er uit. Met de jumpers niet, alleen batterij vervangen. Ga ik dus nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:30
Wat is het merk en type van de voeding? Als deze al een PCIe stekker mist dan is die of heel licht, of heel oud of heel brak en als al deze drie van toepassing zijn dan is het helemaal een gevaarlijk ding om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
JappieR schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:53:
-Je beeldscherm zit op je videokaart aangesloten en niet op het moederbord?
-1 reepje geheugen erin en zodra je je pc aanzet op de f10 en delete toetsen drukken, dan zou je er normaal wel in moeten komen.
-Je moederbord was wel goed toen je hem kocht, heb je die werkend gezien?
- Corsair geheugen icm met een Am4 systeem is geen gelukkig huwelijk, maar dat hoeft voor nu nog geen probleem te zijn.
-heb je wel een speakertje aangesloten op je moederbord, anders kun je de piepjes ook niet horen.
- ja op de videokaart (overigens ook het moederbord geprobeerd :D )

- nee, niet werkend gezien

- oei, das een goede! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
Uszka schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:06:
Wat is het merk en type van de voeding? Als deze al een PCIe stekker mist dan is die of heel licht, of heel oud of heel brak en als al deze drie van toepassing zijn dan is het helemaal een gevaarlijk ding om te gebruiken.
Seasonic SS-430 HB Active PFC F3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
BasZer schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:08:
[...]

Seasonic SS-430 HB Active PFC F3
Heel oud maar heeft PCIe stekkers. Waarom heb je de viedokaart op molex aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
Uszka schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:10:
[...]

Heel oud maar heeft PCIe stekkers. Waarom heb je de viedokaart op molex aangesloten?
zat geen 8 pins videokaart aansluiting op, ik las dat je 2x molex icm verloop de videokaart kan aansluiten. Videokaart start op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:20
BasZer schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:06:
[...]
Ik twijfel aan de USB in de behuizing. Ik zal die niet aansluiten
Het moederbord heeft al zichtbare afwijkingen begrijp ik? Wat is met de USB aan de hand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:50
Het moederbord ondersteunt geen 1e generatie Ryzen. De cpu is dus te oud.

De B450 is uitgekomen met de 2e generatie en er is niet altijd support voor de 1e generatie ingebouwd (vaak door te weinig plek in de bios-chip).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:48

3DDude

I void warranty's

White Feather schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:10:
Het moederbord ondersteunt geen 1e generatie Ryzen. De cpu is dus te oud.

De B450 is uitgekomen met de 2e generatie en er is niet altijd support voor de 1e generatie ingebouwd (vaak door te weinig plek in de bios-chip).
https://www.asrock.com/mb...g%20k4/index.asp#Overview

zie je ook als je linkje volgt eerste regel:
Supports AMD AM4 Socket Ryzen™ 2000, 3000, 4000 G-Series, 5000 and 5000 G-Series Desktop Processors

Buiten de CPU zou ik ook naar de voeding kijken ivm de 8 pin op je gpu.

v&a aangeboden: AMD Ryzen 5 3600 Boxed
Bied hier 30 euro op zou ik zeggen zijn vraagprijs is wat hoog gezien de prijs voor een nieuwe :+

[ Voor 14% gewijzigd door 3DDude op 27-04-2025 11:16 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Sowieso is een 1e generatie Ryzen nu bijna afvalbakvoer, want je kunt er zonder omwegen geeneens officieel Windows 11 op draaien, dus daar hebben je schoonouders ook niet echt plezier van.

Met een Ryzen 3600 of 5600 gaat dat nog wel lang goed ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
Het moederbord ondersteund weldegelijk de eerste generatie Ryzen cpu, dat deed het al vanaf de eerste bios versie. Wel is er later pas de 2de generatie 1600 12nm toegevoegd(bios versie 3,9 volgens mij)
Zie de cpu supportlist

Kijk even goed welke 1600 je hebt want daar zijn twee uitvoeringen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:50
JappieR schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:32:
Het moederbord ondersteund weldegelijk de eerste generatie Ryzen cpu, dat deed het al vanaf de eerste bios versie.
Dat deed het blijkbaar (gezien de memory QVL voor Summit Ridge). Maar sinds 2019 wordt er bij iedere bios aangegeven dat je die niet moet gebruiken als je Summit Ridge hebt, dus waarschijnlijk is de bios al lang overschreven met een bios die de 1e generatie niet meer ondersteunt. En meestal kun je niet terug.

AMD is ook gestopt met ondersteuning in AMD AGESA ComboAM4v2 (2020) en meestal ondersteunden de fabrikanten het dan ook niet meer.

Raar, hier staat wel Summit Ridge bij:

https://www.asrock.com/MB...Gaming%20K4/index.asp#CPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
Inderdaad, het is verwarrend. Maar volgens deze lijst word de 1ste generatie door alle bios-en ondersteund, wat ik zelf dan niet raar vind want het is een b450 chipset en niet de b550 of x570 die echt een paar jaar later kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Vanaf BIOS 3.50 geen officiële ondersteuning meer voor Summit Ridge. Het kan, kan met stabiliteitsproblemen of kan helemaal niet werken. Het is een gok.

Beste oplossing voor @BasZer is minimaal een Ryzen 2xxx (geen 2xxxG) kopen. Heeft ie meteen een voor Windows 11 gevalideerde cpu want Ryzen 1xxx is dat officieel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasZer
Dank voor alle antwoorden. Gisteren een Ryzen 5 3600 gekocht. Morgenavond proberen. Ik laat het weten als dit het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:12
Die R5 3600 nog geprobeerd?

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
Goedemorgen, ja waardeloos.

- 3600 geprobeerd
- nieuwe ssd m2 gekocht
- nieuwe kast geprobeerd
- voeding van mn eigen pc geprobeerd

Ik lijk alleen in de bios te kunnen als er geen hardeschijf aan gekoppeld is. Echter kan ik dan de boot volgorde niet instellen. Misschien toch de mobo kapot...

[ Voor 3% gewijzigd door BasZer op 06-05-2025 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
BasZer schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 06:46:
Ik lijk alleen in de bios te kunnen als er geen hardeschijf aan gekoppeld is. Echter kan ik dan de boot volgorde niet instellen. Misschien toch de mobo kapot...
Start het systeem wel met/vanaf alleen een USB?
Ik heb ook wel eens een laptop gehad waarin ik niet in bios kon komen zonder bootable/OS SSD.
Je kan eens een SSD plaatsen met een geïnstalleerde Windows erop?
Vanuit UEFI Windows kan je dan ook weer direct naar BIOS gaan.
The_Doman schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:40:
Lastig inderdaad, die Optiplex 7090 heeft blijkbaar geen bios reset jumper zoals wel andere in die serie:
YT: Dell optiplex 7070 bios pass reset

Maar in de situaties dat je alleen van HDD/SSD kan booten ben je nog niet kansloos natuurlijk:

Een SSD met al geïnstalleerde Windows in de PC plaatsen, normaal werkt dat gewoon en wordt de andere hardware gedetecteerd en geïnstalleerd.
Beter nog Windows normaal installeren op een ander systeem en op het moment dat deze voor het eerst gaat herstarten het systeem uitzetten en de SSD/HDD in de PC plaatsen.

Of gebruik het programma WinNTSetup om Windows op een HDD/SSD te installeren.

[ Voor 10% gewijzigd door The_Doman op 06-05-2025 09:28 ]

Pagina: 1