Kano buiten schutting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Govinda108
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 27-04 07:56
Ergens ooit had ik gelezen dat je zonder toestemming een aantal cm buiten je hek mag gebruiken. Onze kano leunt nu aan zijn zijde aan de buitenkant van onze schutting, Mag mijn kano daar blijven? Daarna volgen meer dan 1 meter struiken, bijna zo hoog als de kano, een stoep, een groene streep en een sloot.
De regel die ik ooit heb gelezen, kan ik op geen enkele manier terug vinden. Kan iemand mij helpen om het te vinden? Bestaat het (nog)?
Een paar straten verder zie ik kano's liggen op de groene strip voor het water. Mag dat zo maar? Als dat mag, kan ik dan verlijden dat wat ik doe ook mag? Want het neemt minder plek en belemmert het onderhoud van het graas bijvoorbeeld niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:17
Geen direct antwoord op je vraag naar, als ik hier eens een rondje door de wijk fiets zie ik heel veel woningen waar zelfs haardhout, fietsen, containers op die manier gestald worden buiten de tuin. En dat lijkt soms ook wel op eerder op een stortplaats door restanten tuintegels, berg zwarte grond.

En dat is zelfs in aan een doorgaande weg, voetpad, gemeente groenstrook (2m) en dan schutting.

Nu zal t misschien wel verschillen per gemeente, maar als je niemand hindert en je maakt er geen zootje van. Waarom niet.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:00
Je mag geen openbare ruimte gebruiken als privé opslag. Vandaar dat je dit ook niet terug kunt vinden.

Het kan zijn dat de gemeente geen capaciteit heeft om te handhaven of andere prioriteiten heeft.

Mocht je het wel een goed idee vinden laat dan even weten waar je woont, dan kom ik mijn spullen tegen jouw schutting aan opslaan 8)7

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Onbegrijpelijk dat mensen denken dat de openbare ruimte gebruikt mag worden als opslag, ik zag in onze oude buurt fietsen, kinderwagens, kliko’s en zelfs tuinsets. Dat was het begin van de verloedering van de wijk.

Houd je spullen gewoon op je eigen terrein en als je geen plaats hebt, denk dan na vóór de aanschaf ervan.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:20

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Gaat het om Belgie of om Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14
nee mag niet maar ja, soms doen mensen t toch heh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:04
Nee het mag niet. Officieel mag zelfs de heg die je als erfafscheiding hebt geplaatst niet uitsteken boven het openbaar terrein.

Helaas is de praktijk zo dat er best veel plaatsen zijn waar de heg zo ver over de stoep heen hangt (50+cm) dat je er niet meer fatsoenlijk langs kunt met een rolstoel of tweeling-kinderwagen langs kunt

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Is de stoep van de gemeente of gedeeld eigendom?

Zolang niemand het meld kun je met een boel wegkomen (zie de posts hierboven). Zelf zou ik mij eerder zorgen maken om diefstal met de kano in het zicht. Paar pubers die hem losmaken en een uurtje gaan ronddobberen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Ivow85 schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:19:
Nee het mag niet...
Helaas is de praktijk zo dat er best veel plaatsen zijn waar de heg zo ver over de stoep heen hangt (50+cm) dat je er niet meer fatsoenlijk langs kunt met een rolstoel of tweeling-kinderwagen langs kunt
Dit herken ik, op diverse plaatsen groeit er een heg een halve meter of meer over het fietspad. Handhaving hiervan is zo goed als niet bestaand. Verkeersboa's zijn overigens wel ijverig genoeg om waarschuwingen over geparkeerde auto's uit te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:01
Doorgangen, in het bijzonder die als toegang voor hulpdiensten of als vluchtweg tijdens brand gebruikt worden, moeten altijd vrij blijven. Je hebt jezelf en je buren er mee als er wel wat gebeurd en de ambulancebroeders komen er niet langs met een brancard, of je kunt er niet langs tijdens brand.

Zit je op de hoek en heb je een schutting/heg aan een plantsoen waar niemand ooit bij hoeft, dan ligt het aan de gemeente en je buren of dat acceptabel is. Maar goed, die schutting staat er niet voor niks, dat is je erfgrens. Opslag doe je natuurlijk binnen je eigen grenzen.

Aan de andere kant wordt er vaak oogluikend wel wat dingen toegestaan. Zo staan bij ons en de buren de kliko's achter de schuurtjes. In goed overleg besloten dat niemand dat een bezwaar vond, en die liever daar zette dan dat je die stinkbakken in je tuin moet zetten.

Fietsen en auto's staan ook vrij vaak in de openbare ruimte, dus dat je niks mag gebruiken is ook wat kortzichtig. Kano's is wel een grensgeval denk ik, als je in waterrijk stuk woont waar iedereen er één heeft zal het wat anders zijn dan de buurman bij ons die drie maanden per jaar z'n boot op een aanhanger laat staan voor de deur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:09
Mijn 5ct, er mag zoveel niet, zolang het niet in de weg ligt en je er geen klachten over krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

fastedje schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:54:
[...]

Dit herken ik, op diverse plaatsen groeit er een heg een halve meter of meer over het fietspad. Handhaving hiervan is zo goed als niet bestaand. Verkeersboa's zijn overigens wel ijverig genoeg om waarschuwingen over geparkeerde auto's uit te delen.
Als de beschikbare stoep nog minimaal een meter breed is, dan wordt er weinig probleem van gemaakt. Zodra het smaller is, dan kan je klachten indienen bij de gemeente die uiteindelijk een verzoek doen bij de eigenaar om de heg te snoeien.

Terug op die kano: Als het mensen verder niet hindert, dan wordt dat wel gedoogd. Maar als het echt in de weg ligt, dan mag het niet. (Sowieso zou ik vanwege criminaliteit nooit iets buiten mijn terrein willen leggen.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 13:16
THE_BASE schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:23:
Onbegrijpelijk dat mensen denken dat de openbare ruimte gebruikt mag worden als opslag, ik zag in onze oude buurt fietsen, kinderwagens, kliko’s en zelfs tuinsets. Dat was het begin van de verloedering van de wijk.

Houd je spullen gewoon op je eigen terrein en als je geen plaats hebt, denk dan na vóór de aanschaf ervan.
Een blok verderop loopt een pad achter de huizen langs, daar hebben bewoners hele tuinhuisjes aan de andere kant van het pad gezet. Als je het pad afloopt heb je echt het idee dat je bij mensen de tuin binnenloopt en op een gegeven moment loop je zelfs tegen een schutting aan....

Nu zijn dit natuurlijk uitwassen en van een compleet andere orde dan een kano aan de schutting buiten je eigen terrein, maar het principe blijft hetzelfde: je stalt je privé spullen buiten je eigen terrein. Als deze regel er is (of wordt toegestaan), dan zul je dat denk ik in het APV van je gemeente kunnen vinden.

Die kano van de buren op het groenstrookje laten liggen mag dus ook niet. Volgens mij mag je zelfs een beukenhaag niet zodanig planten dat deze over de erfscheiding groeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Officieel zal het niet mogen, maar zolang als de boel wat netjes blijft zal er geen haan naar kraaien..

en als er wel een haan begint te kraaien, neem je verlies en zoek een andere plek welke dan wel volgens de regels is..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-05 17:11
Govinda108 schreef op zondag 27 april 2025 @ 07:56:
Ergens ooit had ik gelezen dat je zonder toestemming een aantal cm buiten je hek mag gebruiken. Onze kano leunt nu aan zijn zijde aan de buitenkant van onze schutting, Mag mijn kano daar blijven? Daarna volgen meer dan 1 meter struiken, bijna zo hoog als de kano, een stoep, een groene streep en een sloot.
De regel die ik ooit heb gelezen, kan ik op geen enkele manier terug vinden. Kan iemand mij helpen om het te vinden? Bestaat het (nog)?
Een paar straten verder zie ik kano's liggen op de groene strip voor het water. Mag dat zo maar? Als dat mag, kan ik dan verlijden dat wat ik doe ook mag? Want het neemt minder plek en belemmert het onderhoud van het graas bijvoorbeeld niet.
In tegenstelling tot die kleine 50 (!) mensen hierboven die vinden dat dit echt niet kan en dat de gemeente-grond geen opslag is zou ik zelf zeggen: doe het gewoon, en als iemand er iets van vindt merk je het wel. Een boete zal je sowieso niet krijgen voordat er een waarschuwing gegeven wordt, en of dat laatste gebeurt hangt vooral van je buren af. Met die struiken ervoor is het ook niet alsof de kano “in de loop” hangt, dus je moet wel echt azijnpissers om je heen hebben wil dat tot gedoe leiden.

Hier in Utrecht zijn ook zat huizen zonder “achterom”, daar staan kliko’s en fietsen simpelweg op de stoep tegen de gevel, op stoepen die sowieso maar 180cm breed zijn (en waarvan dan als snel 60cm geblokkeert is). Dat is veel storender dan jouw voorbeeld maar wordt ook gewoon gedoogd.

Maar goed, dit topic bewijst dat er veeeeeeel meer mensen zijn die hier wakker van liggen als het in hun buurt gebeurt, dus hou maar vast rekening met buren die er wat van vinden ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:19
Opslag van prive goederen in de openbare ruimte vinden we eigenlijk alleen normaal als het om een automobiel gaat. Bij gebrek aan ruimte kun je dus een extra auto kopen en daar je kano op binden. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:23
weekend warrior schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:03:
Opslag van prive goederen in de openbare ruimte vinden we eigenlijk alleen normaal als het om een automobiel gaat.
Daar betaal je dan als autobezitter ook een maandelijkse vergoeding voor, in de volksmond bekend als "wegenbelasting" ;)

"Fiets" past hier beter: die kan je zonder problemen achterlaten bij een boom, lantaarnpaal of hek.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Onze kano leunt nu aan zijn zijde aan de buitenkant van onze schutting, Mag mijn kano daar blijven?
Staat die schutting op de erfgrens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Of dit mag ligt helemaal aan de APV ( Algemene Plaatselijke Verordening ) van jou gemeente en dat kan je alleen bij de gemeente zelf navragen. Zo ook b.v. wat betreft hoogtes van heggen en schuttingen, dat kan van gemeente tot gemeente verschillen en is dus vastgelegd in de APV van de betreffende gemeente.

Maar ja zoals anderen al schrijven, of het nu wel zo netjes uit ziet als dan iedereen van alles aan de buitenkant tegen hun schutting of heg aan gaat zetten, tja. Bij jou is het dan een kano maar als anderen dat zien dan denken ze van ah, dan kan ik mijn bankstel ook even tegen de schutting zetten en zo is het hek van de dam lijkt mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:20

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

S-te-fan schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:05:
heel veel woningen waar zelfs haardhout, fietsen, containers op die manier gestald worden buiten de tuin. En dat lijkt soms ook wel op eerder op een stortplaats door restanten tuintegels, berg zwarte grond.
Hang d'r een papiertje aan met "gratis meenemen" :+

Om TS te beantwoorden, niet jouw tuin, niet jouw kano.
Als die kano buiten jouw schutting ligt, is het voortaan mijn kano :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:19
FredvZ schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:22:
[...]

Daar betaal je dan als autobezitter ook een maandelijkse vergoeding voor, in de volksmond bekend als "wegenbelasting" ;)

"Fiets" past hier beter: die kan je zonder problemen achterlaten bij een boom, lantaarnpaal of hek.
De TS zocht een oplossing om zijn kano te stallen buiten zijn of haar tuin. Hoe je een kano op een fiets knoopt zie ik nog niet helemaal voor me. Met de aanschaf van een budget auto, wegenbelasting en verzekering heb je een goedkope stalling gerealiseerd. Eentje die je kano ook nog eens naar een ander watertje kan brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
weekend warrior schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:20:
De TS zocht een oplossing om zijn kano te stallen buiten zijn of haar tuin. Hoe je een kano op een fiets knoopt zie ik nog niet helemaal voor me.
Ik interpreteerde je post dat het ging om de opslag van de auto zelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:05

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Heeft niemand last van lijkt mij dus zou hem lekker laten hangen. Mochten er wel klachten of handhaving langs komen haal je hem weg.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03:31
FredvZ schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:22:
[...]

Fietsen mag je meestal niet buiten een stalling of rek zomaar neerzetten.

De wegenbelasting is natuurlijk niet voor het stallen, hooguit voor het aanleggen/onderhouden van de stenen onder de parkeerplaats. Hier in Eindhoven kost een parkeervergunning €12/€24 per maand voor de eerste/tweede. Dat geld zou ik met alle liefde betalen voor 12m² opslagruimte direct voor mijn huis, maar ik heb het idee dat ik dat niet mag gebruiken voor kanos. Misschien toch maar een brommerplaatje op je kano plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-05 01:27
fastedje schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:54:
Verkeersboa's zijn overigens wel ijverig genoeg om waarschuwingen over geparkeerde auto's uit te delen.
En terecht. Van een kano tegen een schutting in een groenstrook heeft niemand last.
Een geparkeerde auto, zeker op de stoep of andere plaatsen waar die (vaak met gegronde reden) niet mag staan, zorgt niet alleen voor hinder, maar vormt ook gevaar.

Dat we dat genormaliseerd hebben maakt het niet ineens goed ofzo.

Wat mij betreft gaan we onze privéspullen gewoon weer op eigen grond houden. Geldt dus niet alleen voor kano's, maar ook voor die auto.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:10
kakanox schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:42:
[...]

En terecht. Van een kano tegen een schutting in een groenstrook heeft niemand last.
Een geparkeerde auto, zeker op de stoep of andere plaatsen waar die (vaak met gegronde reden) niet mag staan, zorgt niet alleen voor hinder, maar vormt ook gevaar.

Dat we dat genormaliseerd hebben maakt het niet ineens goed ofzo.
Volgens mij is er niets genormaliseerd aan fout geparkeerde auto's. Dat mag niet en daar wordt ook op gehandhaafd

De situatie is volgens mij eenvoudig. Auto's mag je niet fout parkeren. En de openbare ruimte is geen opslagplaats voor prive bezit

En het staat een ieder vrij te stemmen op een partij die het anders wil of een politieke partij op te richten met de gewenste standpunten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
kakanox schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:42:
[...]

Wat mij betreft gaan we onze privéspullen gewoon weer op eigen grond houden. Geldt dus niet alleen voor kano's, maar ook voor die auto.
Auto op eigen grond...? Vraag me toch af hoe je dat voor je ziet bij huizen zonder oprit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-05 16:01
Bij ons staat al maanden, zo niet een jaar een scooter ongebruikt in het pad van ‘de achterom’. Ik kan de zijkant van mijn tuin er slecht door onderhouden, want hij staat bijna tegen onze schutting. Scooter verloedert waar je bij staat.

Meermaals aangegeven bij de gemeente maar wordt niet verwijderd. Handhavers zijn 2 keer wezen kijken. Scooter is verzekerd en niks geks mee dus hij mag daar ‘geparkeerd’ blijven staan. Je kan het pad niet voor de volle breedte gebruiken. Ik vind het ook gewoon opslag van iemand die m niet in zn tuin wil hebben.

Dus nee, zelfs met dergelijke zaken wordt in sommige gemeentes niks gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door CarpeVentum op 05-05-2025 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:01
CarpeVentum schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:36:
Bij ons staat al maanden, zo niet een jaar een scooter ongebruikt in het pad van ‘de achterom’. Ik kan de zijkant van mijn tuin er slecht door onderhouden, want hij staat bijna tegen onze schutting. Scooter verloedert waar je bij staat.

Meermaals aangegeven bij de gemeente maar wordt niet verwijderd. Handhavers zijn 2 keer wezen kijken. Scooter is verzekerd en niks geks mee dus hij mag daar ‘geparkeerd’ blijven staan. Je kan het pad niet voor de volle breedte gebruiken. Ik vind het ook gewoon opslag van iemand die m niet in zn tuin wil hebben.

Dus nee, zelfs met dergelijke zaken wordt in sommige gemeentes niks gedaan.
Even aan je buur doorgeven?

En mocht je niet weten van wie die is dan verplaats je hem toch even?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-05 16:01
President schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:49:
[...]

Even aan je buur doorgeven?

En mocht je niet weten van wie die is dan verplaats je hem toch even?
Ja buren al gevraagd, maar ik moet toch maar eens een briefje door wat bussen gaan doen. Zit helaas met slot aan de lantaarnpaal. Maar ik zal als Tweaker toch mezelf maar weer even uitdagen om mensen aan te gaan spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ergens ooit had ik gelezen dat je zonder toestemming een aantal cm buiten je hek mag gebruiken. Onze kano leunt nu aan zijn zijde aan de buitenkant van onze schutting, Mag mijn kano daar blijven?
Ik probeer me een voorstelling te maken van wat je schrijft, want je had even een foto of tekening moeten toevoegen. Dat kan uiteraard nog steeds.

Zoals ik je begrijp staat de kano op een punt op de grond die niet van jou is en leunt met een zijkant tegen de buitenzijde van je schutting,

Als je kano op of boven de grond van de gemeente of een andere partij staat/hangt en je hebt daarvoor geen toestemming, dan is het antwoord 'nee'. Het is immers niet jouw grond. De vraag is dan weer wat de gemeente ermee gaat doen, maar de kans is zeker aanwezig dat de gemeente wil dat jij de kano op of boven je eigen grond stalt. In theorie kan er sprake zijn van bevrijdende verjaring, maar dat duurt 20 jaar en daarna kan de vorige eigenaar nog 20 jaar een schadevergoeding in natura vorderen (=grond teruggeven).

Een 'aantal cm' regel staat niet in de wet en ik verwacht ook niet dat er gemeenten zijn die zoiets in een verordening opnemen voor wat betreft gemeentegrond.

[ Voor 8% gewijzigd door Real op 05-05-2025 21:44 ]

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Pagina: 1