Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-08 17:36
Ik gebruik al 2 jaar de volgende laptop:

Lenovo Legion Pro 5
GPU: RTX 4070
CPU: 13th gen Intel i7-13700HX, 2100mhz
RAM: 16gb

En speel geen eens tripple A games, maar simpelere games zoals Path of Exile 2 die de volgende specs vereisen:

GPU: NVIDIA GeForce GTX 960 (3GB) / AMD Radeon RX 4770 / Intel Arc A380
CPU: Intel Core i7-7700 / AMD Ryzen 5 2500X.
RAM 8gb

Ik gebruik de laptop altijd op "silent" mode anders maakt het teveel lawaai. Ook voor anderen in de woonkamer. Dus gaming mode is geen optie voor mij.

Maar door de silent mode draait de game rond de 60 fps met veel vastlopers. Ookal zet ik de resolutie van de laptop lager en alle settings van de game op low.

Als ik een beter spec laptop zou kopen en ook op silent mode zou gamen...zou dat de FPS wel boosten? Ik wil zulke games kunnen gamen boven de 100 FPS terwijl het op silent mode draait.

Of kan ik mijn huidige laptop dusdanig instellen dat het op silent mode ook meer FPS krijgt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:01
Probleem is dat je in silent mode de gpu / cpu gaat throttelen om niet warm te worden. Als je echter betere ervaring in gamen wil moet je dat juist niet doen. Een andere laptop kopen zal dat dus ook niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:00

Major_ton

Shoot!

Grote kans zelfs dat in silent mode de laptop niet meer gebruik maakt van de dedicated GPU, maar van de iGPU. Heb je het wel even in geprobeerd in game mode ondanks het geluid? Als dat wel soepel draait en zonder vastlopers, dan weet je in ieder geval waar het vandaan komt. Silent mode en game mode zijn trouwens twee uitersten, vaak is er ook nog zoiets als een balanced mode. Probeer dat eens? Er zijn laptops die stiller zijn, maar daarvoor mag je ook behoorlijk wat betalen.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:04

Umbrah

The Incredible MapMan

Ah... De wondere wereld van gaming laptops, waar:

- Gpu naamgeving gek is, een laptop 4070 is tot 60% trager dan een desktop versie
- de meeste laptops twee gpus hebben
- cpu tdp en gpu tgp kunnen fluctueren

En zelfs met lager wattage performance/watt niet beter is en laptops zo dun moeten zijn en toch ~150W moeten koelen.

Ik adviseer benchmark (trek 3dmark even van steam), en verken wat je gpu doet met nvidia-smi in de command line.

Persoonlijk denk ik dat je game handmatig toewijzen aan de 4070 en je stroomprofiel naar performance trekken je problemen oplost. Game laptops zijn luid. Je kan kiezen tussen stil en traag, of luid en performance.

Mocht je een desktop pc hebben zou je kunnen overwegen te game streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
en vergeet niet een laptop 4070 is veel trager als de desktop variant,dus verkijk je nite op het feit dat er een 4070 mobile in zit

verder zal de silent mode ook net wat minder performance geven vermoedelijk,maar check b v met met 3d mark wat vergelijkbare systemen doen qua score en of die van jou in de buurt zit daarbij

Plus is er geen bios update beschikbaar misschien voor die stabiltiets problemen,daar zou ik naar kijken
Maar ook belangrijk wat voor vast lopers krijg je?

[ Voor 57% gewijzigd door freaky35 op 27-04-2025 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-09 23:14
Ja op Silent Mode, zoals gezegd, hoef je niet veel te verwachten. Tuurlijk gaat dat haperen. Tegenwoordig zijn laptops (onnodig) erg dun, wat koeling en geluidsproductie niet helpt.

Als ik op https://www.techpowerup.c...rce-rtx-4070-mobile.c3944 kijk dan is de AD106 chip van nvidia de drijfkracht van een.. "4070". Dat is een desktop RTX4060: https://www.techpowerup.com/gpu-specs/nvidia-ad106.g1014
En zelfs dan spreken we niet van gelijkwaardig want de base en de boost clocks zijn aanzienlijk lager in de laptop kaarten dan de desktop kaarten.

Helaas merk ik dat de dikte/hoogte filter in de pricewatch niet zo goed werkt voor laptops..
Als je een "4070" laptop kan vinden die zo "dik" is (letterlijk): uitvoering: Erazer Beast X40 MD62613 NL

Dan zal je veel stiller meer prestaties halen, omdat de fans voor evenveel RPM veel meer luchtverplaatsing, en dus meer koeling hebben.

Zelf had ik zo eentje: uitvoering: Medion Erazer X7835 (430018480, Qwerty) en deze was wel "te happen" op maximale performance.
Was niet zo luid als een jet engine zoals die dunne laptops.

Hier heb je iig 1 filter om vanuit te werken:
categorie: Laptops
:)

[ Voor 22% gewijzigd door grasmanek94 op 28-04-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Ik zou trouwens Path of Exile 2 geen simpele game noemen qua hardware. Deze is nog best wel lastig te runnen net zoals zijn voorganger Path of Exile. Naar mijn mening zijn die vereisten nooit helemaal correct.

Net zoals anderen aangeven limiteer je het systeem enorm door op silent mode te spelen. Laptops worden nu inmiddels veel warmer dan bijvoorbeeld een desktop en hebben simpelweg de airflow nodig om het allemaal koel te houden.

Nu weet ik niet of je met gaming laptops kunt undervolten, maar dit is iets wat je zou kunnen onderzoeken. Hiermee kun je de temperaturen van je laptop aanzienlijk naar beneden halen, waardoor je de fan curve lager kunt instellen. Als dit niet iets is waar je je comfortabel bij voelt o.i.d. dan misschien toch de gaming optie gebruiken.

Of het zo in te stellen is dat je meer FPS krijgt en dat je laptop stiller blijft is lastig te zeggen. Ik heb namelijk geen idee welke settings je momenteel in de game gebruikt en dit zijn er best wel wat. Deel deze eens en misschien kunnen we aan de hand hiervan een aantal tips geven.

Een nieuwe laptop met betere specs zal je betere FPS geven, maar of deze dan minder luid zal zijn is dan nog de vraag. Echt 95% als niet 100% van de gaming laptops zijn luid naar mijn ervaring.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
Het is lawaai met prestaties of silent mode en geen prestaties.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:31
Je vergelijkt de verkeerde hardware specs ( mobile vs desktop ) waarbij mobile laptop varianten vaak de helft trager zijn en je halveert ze nog eens door op silent mode te draaien.
Pagina: 1