Faraomier in sociale huurwoning?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:00
Ben vorig jaar in een sociale huurwoning komen wonen. Een verder vrij grote woning voor mij alleen, drie slaapkamers, ideaal. Maar er is nu toch een behoorlijk minpuntje: vorig jaar trof ik tien minuten nadat ik de sleutels kreeg al een hoop mieren in de slaapkamer aan. De verhuurder gebeld: "U bent nu de huurder, dus u moet dit voor eigen kosten oplossen."

Beetje spray en het hele nest was dood. Mooi! Maar het wordt mooi en warmer weer buiten en nu lopen er honderden mieren door mijn gang en keuken. Ze zitten graag onder de plinten, kruipen volgens mij onder het laminaat en ze zijn niet van het aanrecht af te slaan (terwijl ik deze elke dag schoonmaak). Er is geen beginnen meer aan. Ik heb met ChatGPT en Nyckel uitgevist wat voor soort mier dit moest zijn. Dit is waarschijnlijk de beruchte faraomier. Ongediertebestrijder ingeschakeld en die vermoedt het ook. Drie mieren zijn opgestuurd naar het KAD voor onderzoek.

Maar nu heb ik een probleempje: mijn buren hebben het ook. En dan bedoel ik: letterlijk het hele blok aan rijtjeshuis heeft het. En ze vertelden me dat het elk jaar rond deze tijd feest is. Ze gebruiken dan kaneel om ze te verdrijven. Dat is symptoombestrijding, geen oplossing.

De ongediertebestrijder komt dinsdag. Ik heb ook contact opgenomen met de woningbouw vanwege het vermoeden van de faraomier en dat dit volgens de Huurwet onder de verantwoordelijkheid van de woningbouw valt (net als kakkerlakken en houtworm). De faraomier is een speciale uitzondering op alle andere mieren.

Helaas komt de woningbouw met nogal een vreemd antwoord: ik maak niet voldoende schoon en nu mijn buren ook last hebben van deze muren, ben ik verantwoordelijk om de overlast te staken en gestaakt te houden. Ik moet de kosten van al mijn buren gaan betalen. Dat terwijl ik hier nog maar een jaar woon en de buren aangeven er al jaren last van te hebben. Dit lijkt me de omgekeerde wereld en ook niet zoals het hoort.

Vraag: wat kan ik doen tegen / met de woningbouw als dit inderdaad - en de kans is erg groot - de faraomier blijkt te zijn. Ik vind kosten dragen niet erg, maar als het voor de hele straat is, wordt het een ander verhaal. Zeker omdat de Huurwet iets anders zegt. Heb wel rechtsbijstand, maar niet voor wonen. Dus ik zal het zelf op moeten nemen tegen de woningbouw. Wat kan ik ze vertellen en hoe kan ik ze ervan overtuigen dat de bal toch echt bij hun ligt?

Ik woon hier pas een jaar en de buren hebben er al jaren last van. Het lijkt me dat de woningbouw dan verzaakt heeft om de woning correct op te leveren? Dat was sowieso al niet het geval, gezien ik zelf van een bouwval een paleis heb moeten maken. Zo'n 8000 euro van mezelf in gestoken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:04
Je zou eens met de andere buren kunnen praten. Als de woningbouwvereniging wettelijk verplicht is om het op te lossen, en ze dit verzuimen, dan kunnen jullie wellicht gezamenlijk een klacht indienen.

Waarschijnlijk heeft de woningbouwvereniging een onafhankelijke geschillencommisie en anders is er geloof ik ook een centraal instituut waar je de klachten neer kan leggen.
Je zou ook gezamenlijk een advocaat kunnen inhuren. Als wat je schrijft klopt dan heeft de woningbouwvereniging geen poot om op te staan dus is het risico dat je zo'n zaak verliest klein.

Maar begin eens bij de buren. Misschien zijn ze wel blij dat er eindelijk iemand het voortouw neemt.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je kan vragen aan buren hoe lang dit al speelt. Zorg dat je dit zwart op wit krijgt.
Hebben je buren dit al eerder gemeld , vraag om die data.

Als het inderdaad de faraomier is valt het onder verantwoordelijkheid verhuurder. Met bovenstaande data samen naar verhuurder stappen voor structurele oplossing. Geef aan dat ongediertebestrijding noodzakelijk is. Je wilt hierin graag meewerken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Ik denk dat de medewerker bij de corporatie de situatie niet goed heeft begrepen. Je zou samen met de buren contact op kunnen nemen. Bij geen gehoor is er ongetwijfeld een klachtencommissie waarbij zij zijn aangesloten. En waarbij jij dus terecht kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Ik kreeg gisteren te horen dat ik een plan van aanpak moet gaan schrijven over hoe ik de mier ga bestrijden en geen overlast voor mijn buren meer veroorzaak, door te beloven de boel beter schoon te houden. Ze zijn hier nog nooit geweest en kunnen zeker niet oordelen. Er wordt elke dag gestofzuigd en gedweild!

De buurvrouw die er het meest last van heeft, woont hier net zo lang als ik. Dus die weet het verder ook niet. De andere buren wonen hier al jaren en hebben er 'elke zomer' last van. Ze willen niet naar de woningbouw stappen, omdat ze bang zijn dat ze kosten moeten maken. Ik heb op zich wel genoeg op m'n spaarrekening staan om dit soort kosten te kunnen maken, maar dat geldt niet voor alle buren. Dus houden ze het bij lapmiddeltjes of pakken ze de gasbrander erbij. Of de verhuurder daar nou zo blij mee is... In ieder geval zal ik dinsdag nog eens aangeven dat veel meer buren er last van hebben en dat dit al speelde voordat ik er kwam wonen.

Nou ken ik deze medewerker en het is altijd al een enorm stug figuur geweest die graag alle schuld bij de huurders legt. Je moet er tegen lullen om wat van hem gedaan te krijgen. Wellicht dat als straks 100% zeker is dat het om de faraomier gaat en ze met mijn bestrijder gaan bellen, dat ze dan draaien. Maar anders wordt het inderdaad stappen naar de huurdersbond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:47
Ik zou me nu nog niet teveel zorgen maken.

Het is jammer dat je tegen 1 stugge medewerker aanloopt, maar klinkt alsof er genoeg bewijslast is om aan te tonen dat het niet door jou veroorzaakt wordt.

Tegen de tijd dat het nodig/opportuun is naar de commissie, of zelf kosten maken voor een advocaat mocht het zover komen. Die krijg je dan waarschijnlijk ook wel terug als je de zaak wint.

Wat een maftoeter met zijn bestrijdings/schoonmaakplan.

En als het die faraomier is en ze doen niets, stoppen met huur betalen tot het opgelost is. Gelukkig sta je als huurder sterk in NL.

[ Voor 13% gewijzigd door KnoxNL op 26-04-2025 21:26 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-09 21:41
Ik zou er met gestrekt been in gaan en de verhuurder schriftelijk aansprakelijk stellen met iets als:
Vanaf <datum> huur ik de woning aan het adres <adres>. Ik ben daarin verrast door overlast van, naar het lijkt, dat faraomier. Er is via de door mij ingeschakelde ongediertebestrijder actie ondernomen omdat het type mier te laten bepalen.
Van de buren in hetzelfde blok heb ik begrepen dat het hele blok hier last van heeft en dat de overlast elk jaar terugkeert.

Dit is overduidelijk een gebrek aan het gehuurde dat u als verhuurder a. bij mij had moeten melden toen u mij de woning verhuurde en b. dat u dient op te lossen.

Daarom vraag ik van u nu actie te ondernemen.

Daarnaast ontvang ik graag van u een voorstel hoeveel huurkorting ik krijg, met terugwerkende kracht vanaf het moment dat ik de woning huur tot het moment dat de overlast, naar objectieve maatstaven, door u opgelost is.

Voor de goede orde merk ik op dat uw stelling dat de overlast veroorzaakt wordt doordat ik de woning niet voldoende schoon zou houden nergens op gegrond is. U hebt deze stelling nota bene betrokken zonder ook maar de situatie ter plekke te beoordelen.

Niet alleen voel ik mij beledigd door deze stellingname, maar ook laat het in mijn ogen zien dat u weinig motitvatie hebt om zich als een goed verhuurder te gedragen.

Uw reactie zie ik graag binnen één week na heden tegemoet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Even een filmpje van waar we het over hebben:

YouTube: 26 april 2025

En van de week was het nog veel erger. Ik woon tijdelijk bij mijn ouders, omdat ik veel open wondjes op m’n lichaam heb en je in geval van faraomier er ziek van wordt. En het is ook gewoon enorm vies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Allard
  • Laatst online: 15:04
Dennisweb schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:18:
Nou ken ik deze medewerker en het is altijd al een enorm stug figuur geweest die graag alle schuld bij de huurders legt. Je moet er tegen lullen om wat van hem gedaan te krijgen. Wellicht dat als straks 100% zeker is dat het om de faraomier gaat en ze met mijn bestrijder gaan bellen, dat ze dan draaien. Maar anders wordt het inderdaad stappen naar de huurdersbond..
Je kan als verdediging best aangeven dat je dit vorig jaar ook al hebt gemeldt, 10 minuten nadat je de woning hebt betrokken.
Kleine kosten zelf maar betalen om gezeik met verhuurder te voorkomen begrijp ik wel, maar gezien hun antwoorden zou het bij mij dan een principekwestie worden.
Daarnaast, als je een beetje toegeeft loop je het risico dat ze het hele probleem in jouw schoenen schuiven.

Wellicht is het verstandig om toekomstige gesprekken met de woningbouwvereniging op te gaan nemen. Als ik lees hoe je behandelt bent lijkt mij dit niet de meest klantvriendelijke organisatie en dan is het wellicht nodig dat je een dossier gaat opbouwen, te beginnen met jouw allereeste klacht hiervoer, toen je nog geen 10min. huurder was.

Wanneer je zeker bent dat het om de faraomier gaat, dan zou je dat netjes kunnen aangeven en vriendelijk doch schriftelijk vragen op welke termijn ze dit gaan oplossen. Als ze je telefonisch proberen af te schepen kan je vragen of zij dit schriftelijk willen bevestigen.

Het is jammer dat je blijkbaar niet echt op bijval van je buren kan rekenen. Van wat ik heb gelezen is de faraomeer alleen te bestrijden door dit op grote schaal te doen. Het heeft geen zin om louter jouw eigen woning vrij te maken, dan zitten ze er volgend jaar weer. Huismiddeltjes of strooigif werkt niet bij deze mieren, en kan zelfs averechts werken.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Allard schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:47:
[...]

Het is jammer dat je blijkbaar niet echt op bijval van je buren kan rekenen. Van wat ik heb gelezen is de faraomeer alleen te bestrijden door dit op grote schaal te doen. Het heeft geen zin om louter jouw eigen woning vrij te maken, dan zitten ze er volgend jaar weer. Huismiddeltjes of strooigif werkt niet bij deze mieren, en kan zelfs averechts werken.
Dit is de reden dat de bestrijding door de verhuurder georganiseerd dient te worden.

Soort bevestigen en afschuiven. Alles zwart op wit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
@Allard @Wippie1234 Ik heb er zelf ook veel over gelezen en weet dat in het geval van de faraomier, deze bestreden moeten worden door een professional.

Mijn buurvrouw vertelde vanavond ook dat het aantal mieren in haar huis rap verdubbelt. Zij heeft dezelfde mieren lopen als ik. Ik heb buikpijn van deze kwestie, omdat ik hydradinitis heb. Ik heb veel open wondjes en als die beestjes daaraan gaan zitten vreten, kun je daar serieus ziek van worden.

De buurvrouw geeft aan dat ze peper neerlegt en dat ze de mieren zo verjaagt. En ze drukt ze dood met haar vinger. Ik heb haar verteld dat ik dit niet meer mag doen van de bestrijder, omdat dit de bestrijding moeilijker maakt. Ze lachte en zei: “gelukkig mag ik dat wel!” Leuk, maar zo werkt ze het hele proces tegen.

Een buurman verderop in het blok werkt zelf met gif en dat is nou precies wat mij verboden is. De andere buren hebben er ook veel last van, maar willen niet meewerken omdat ze boven aan het verbouwen zijn.

Ze denken er te licht over. Die beestjes moeten goed aangepakt worden, zodat ze niet steeds weer terugkomen. Er is wel één lichtpuntje: de bestrijders willen met de verhuurder gaan praten als dit inderdaad de faraomier is. Alle huizen in het blok moeten dan behandeld worden en het blok moet worden geobserveerd. Dat willen zij dan regelen mer de verhuurder.

De verhuurder wil wel met ze in gesprek, maar alleen als ik daarin ‘mijn verantwoordelijkheid neem’. En dat is dus leuk bedacht, maar ik ben niet verantwoordelijk voor dit probleem. Dit probleem was er al toen ik er kwam wonen en dan zijn er twee dingen mogelijk:

A) Ze wisten het wel en hebben het verzwegen
B) Ze wisten het niet omdat de buren nooit iets gezegd hebben, uit angst voor extra kosten.

In ieder geval ga ik me er voor inzetten om het zo goed mogelijk op te lossen. Is het de faraomier, dan moet de woningbouw dit op gaan lossen. Desnoods met dwang van mijn kant. Er is vast wel een advocaat die er wat aan wil gaan doen.

Is het een ander soort mier (ik hoop het van harte, maar ik vrees het ergste), dan betaal ik graag de kosten om er van af te komen. Ik heb maar één doel: fijn wonen zonder overlast van beestjes.

Moet ik er wel bij zeggen dat mijn huis sowieso al vanaf het begin een trekpleister voor beestjes was, meteen al toen ik de sleutels had. Een nest aan lieveheersbeestjes, een mierennest in de slaapkamer boven, behoorlijke bruine spinnen in de badkamer en de wc beneden. Daarvan bleek de tuin van de buurvrouw de oorzaak. Die hebben ze nadat de huurder weg was ontruimd en dat scheelde een slok op een borrel. Maar nu zitten we dus met deze mieren.

Ik heb lang op een huis moeten wachten en het heeft me mentaal geknakt toen ik geen toekomst meer zag, omdat er maar geen huis voor me was. Dat ik dit huis kreeg toegewezen, was een grote overwinning voor mij. Dat ik nu last heb van deze beesten die mijn woongenot volledig verknald hebben, daar baal ik van. Ik kan wel janken.

Lang verhaal, maar het helpt wel om het van me af te schrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Denk dat dat wel goed gaat komen, het is een wat vervelende weg maar je zet de juiste stappen. Zorg dat je je documentatie bij houd en idealiter op schrift communiceert. Dan heb je munitie mochten de hakken in het zand gaan. Volhouden, je bent goed op weg en een woning is het waard om moeite in te steken, ook als je tegenwind ervaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
GoldenSample schreef op zondag 27 april 2025 @ 00:35:
Denk dat dat wel goed gaat komen, het is een wat vervelende weg maar je zet de juiste stappen. Zorg dat je je documentatie bij houd en idealiter op schrift communiceert. Dan heb je munitie mochten de hakken in het zand gaan. Volhouden, je bent goed op weg en een woning is het waard om moeite in te steken, ook als je tegenwind ervaart!
Zeker! Ik las een verhaal over nieuwbouwwoningen die gebouwd waren boven een restaurant. Vijf jaar oud en toen al mierenoverlast door het restaurant eronder. Het kan bij elk huis gebeuren. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:37
Misschien de goedkoopste methode is om online naar wespen poeder te zoeken dit is hetzelfde als mierenpoeder maar dan 10 keer sterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTGX7aeMiDeP0w3cBGBJQqxen3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TyPjXl5tOYfekWCnzCikX1l5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 22:37
Even de uitkomst afwachten van het onderzoek, en op basis daarvan de verhuurder verder opdracht geven tot bestrijding.

Wat je zelf kan doen is een gif in gel vorm als lokaas op de plekken doen waar ze veel lopen, en langs kieren, naden, randen van plinten, onder de keuken, in de voorraadkast e.d. Dan zou het met een paar weken een stuk beter moeten zijn naarmate het nest gedood wordt omdat ze elkaar dat gif gaan voeden. Uiteraard die gel niet weer opdweilen...

Heb het zelf ook al eens gehad in één van m'n eerste gehuurde kamer. D'r is tegen mieren, met name die tropische, maar één middel toegestaan, en dat is zo'n gel. Zoeken op gel/lokaas tropische mieren. Helaas kun je er weinig aan doen als ze weer komen door je buren, dan weer gel leggen en bijhouden. Met name oudere huizen hebben veel plekken waar ze zich lekker kunnen verschuilen en waar je nooit gaat bijkomen.

Soms heb je, ondank dat je alles schoonhoud, gewoon pech met zulke dingen. Heb 10 jaar in een appartement gewoond zonder ook maar één beestje, en nu in een nieuwe woning al meerdere keren gif moeten gebruiken omdat ongedierte hier tussenruimtes heeft waar je niet bij komt. Dus één keer een kruimeltje of een dag niet stofzuigen, en ze hebben direct genoeg om een nest mee te voeden.

[ Voor 18% gewijzigd door barbarbar op 27-04-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:06
Ik weet niet of je it al gedaan heb.
Maar ik zou zo snel mogelijk formeel (schriftelijk) ontkennen dat je de oorzaak van het probleem bent.
evt met getuigenissen van buren, maar voor je het weet gaat dit verhaal een eigen leven leiden, en kom je veel moeilijker af van de "schuld".
Ik heb zo het gevoel dat ze op zoek zijn naar een schuldige

[ Voor 9% gewijzigd door xmen op 27-04-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Edje44magnum schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:16:
Misschien de goedkoopste methode is om online naar wespen poeder te zoeken dit is hetzelfde als mierenpoeder maar dan 10 keer sterker
Je weet zeker niet wat faraomieren zijn? Daar is speciaal lokmiddel voor nodig, dat vlees bevat (en dat is de reden dat je dit gif niet zelf kunt kopen). Zie de verpakking van alle mierengif: "werkt tegen alle mieren BEHALVE faraomieren".
Dennisweb schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:27:
Even een filmpje van waar we het over hebben:

YouTube: 26 april 2025

En van de week was het nog veel erger. Ik woon tijdelijk bij mijn ouders, omdat ik veel open wondjes op m’n lichaam heb en je in geval van faraomier er ziek van wordt. En het is ook gewoon enorm vies.
Hmm lastig te zien, maar ik zie daar zo gauw geen faraomieren in. Ik heb ze zelf 2x moeten bestrijden in huis, en ik heb ze gezien bij diverse dierenwinkels en in het tuincentrum waar ik een bijbaantje had. Faraomieren zijn heel klein, en rood, en agressief/bijterig. Alleen helaas niet territoriaal, dus een nest tussen 2 a4tjes in je printpapier kan een buurnest hebben een paar velletjes verder... En ja, mijn printer zat ONDER die krengen. Niet iets wat "normale" mieren doen".

Het gif dat je nodig hebt voor faraomieren bevat vlees en kun je alleen per volle doos kopen. Het zijn plastic vierkantjes met een ronde plastic lage "silo" erop.
Al zie ik dat er nu ook bij oa Bol BSI mierengel te koop is die ook zou moeten werken tegen faraomieren, prijs valt mee (15 euro voor 3).

En algeheel tegen mieren en veilig: kijk waar ze vandaan komen lopen, kun je niet bij het nest/koningin dan stuif flink rond met fijne kristalsoda (baksoda kan denk ik ook). Zelfde werking maar minder veilig en NIET laten opstoffen is diatomeenaarde, maar dat zou ik niet gebruiken binnenshuis.

" behoorlijke bruine spinnen in de badkamer en de wc beneden. Daarvan bleek de tuin van de buurvrouw de oorzaak. Die hebben ze nadat de huurder weg was ontruimd en dat scheelde een slok op een borrel. "

Sorry, maar dat is onzin. Spinnen binnen komen niet vanaf een tuin (OK afgezien van een enkel klein springspinnetje ofzo). Dat je een periode meer spinnen ziet in je huis ligt aan het jaargetijde. In een gemiddeld (en schoon) huis in NL lopen zo'n 1500 spinnen rond. Dat ligt niet aan de buren, dat is gewoon natuur. En wees er blij mee, meer spinnen = minder ongedierte 😊 Dus wees daar niet panisch over, ze doen je niks hoor, en ze helpen je (oa met mieren, steekmuggen enz).

[ Voor 14% gewijzigd door dragon2 op 27-04-2025 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
ALLES vastleggen!
Bij voorkeur op schrift, maar daarnaast ook alle (telefoon)gesprekken opnemen, mocht het ooit bij de rechter komen. Binnen het civiel recht is dat toegestaan zonder medeweten van de andere partij op voorwaarde dat je zelf deelneemt aan het gesprek en je het met niemand anders deelt dan met de rechter. De rechter beslist dan of het ingebracht mag worden als bewijs (aldus de jurist in de familie). Maar alleen al laten weten dat dit bewijs er is, kan wonderen verrichten.

Heel ander conflict, maar ik zou kansloos geweest zijn als het woord tegen woord was van een financieel adviseur (een expert met een jarenlange onberispelijke staat van dienst) en ik (oud besje dat het allemaal niet goed snapt) met gevolg dat ik mijn hypotheek niet rond kreeg.
Last minute klacht ingediend bij de directie.
"Mevrouwtje, mevrouwtje, als de klant het niet goed begrijpt, heeft de adviseur het niet goed uitgelegd. Ik ga dit onmiddellijk voor u regelen".
Ik zei: "Ik had een geluidsopname KUNNEN maken van het laatste gesprek. Die zou ik u dan niet mogen laten horen. Maar ik zou wel op papier kunnen zetten wat letterlijk gezegd is. Dat zou KUNNEN op basis van een geluidsopname, maar u kunt niet bewijzen dat die er is. Het zou net zo goed kunnen dat ik een olifantengeheugen heb". Toen was in klap duidelijk dat mevrouwtje het maar al te goed begreep. Het was overduidelijk de directeur die het niet begrepen had, omdat de adviseur het niet goed had uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
@dragon2 Het zou een enorme opluchting zijn als het geen faraomieren zijn. Dan is het een kwestie van bestrijden en is het sneller opgelost. Maar tot nu hebben de middeltjes die ik zelf geprobeerd heb, niet gewerkt. Met het sprayen ben ik opgehouden, omdat het van de bestrijder niet meer mocht.

Verder heb ik alles al eens grondig schoongemaakt, mierenlokdoosjes neergezet.. het helpt allemaal niets. Hopelijk komt er snel een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Dennisweb schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:05:
@dragon2 Het zou een enorme opluchting zijn als het geen faraomieren zijn. Dan is het een kwestie van bestrijden en is het sneller opgelost. Maar tot nu hebben de middeltjes die ik zelf geprobeerd heb, niet gewerkt. Met het sprayen ben ik opgehouden, omdat het van de bestrijder niet meer mocht.

Verder heb ik alles al eens grondig schoongemaakt, mierenlokdoosjes neergezet.. het helpt allemaal niets. Hopelijk komt er snel een oplossing.
Als het gewone mieren zijn dan helpt bestrijden niet, dan komen ze van buiten aangewandeld. Dat betekent: ieder spoor volgen waar ze vandaan komen en dan daar iedere kier dichtmaken. Kit, of prop het vol met soda dat heb ik ook weleens gedaan bij een houten vloer vol gaten.
Dan houdt het snel op met naar binnen wandelen.
Maar je moet dan wel het werk doen. En gif gaat je daar niet bij helpen. Hooguit een poosje binnen alle mieren doe je ziet doodmaken (of soda strooien), zodat het nest doorkrijgt dat het gevaarlijk is binnen. Maar lokdoosjes doen juist dat: eerst mieren lokken en dan die mieren terug laten gaan naar hun nest. En bij mieren van buiten is dat juist wat je niet wil. En mieren buiten bestrijden heeft toch geen zin dat wil je niet en met je ook niet willen, dus de clou is ze buiten te HOUDEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:03

Jrz

––––––––––––

Bespaar jezelf de ellende en ga direct naar de huurcommissie. Je verhuurder gaat anders niet bewegen.
Letterlijk elk verzoek / oproep voor verantwoordelijkheid kan tegenwoordig via de rechter. Welkom in Nederland

Dus brief schrijven, daarna of direct, naar de huurcommissie.

[ Voor 15% gewijzigd door Jrz op 27-04-2025 11:18 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Dennisweb schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:05:
@dragon2

Mij is verteld dat je geen lokdozen mag plaatsen. Zoals de naam al zegt: je lokt ze (in dit geval naar binnen). Bij mij kwamen in de zomer grote aantallen via de voordeur naar binnen. Buiten naast de deur een lokdoos. Binnen meel strooien op de plek waar ze naar binnen komen. Voor hen de Mount Everest met een berg sneeuw erop. Maar dat waren dan wel gewone ordinaire mieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
alles vast leggen!
bij een telefoon gesprek vraag specifiek aan de verhurende partij om een gedetailleerd verslag van het gesprek op papier.
en zorg dat je deze zelf ook kan maken!... want woorden verdraaien zijn ze uitermate goed in! waardoor ze hun verantwoordelijkheden eigenlijk weten om te draaien zodat jij het in je schoenen krijgt..

mijn ervaring is dat ze nogal een selectief geheugen hebben als het om klachten gaat... waar ze echt moeite voor moeten doen vergeten ze op de een of andere manier...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Jrz schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:14:
Bespaar jezelf de ellende en ga direct naar de huurcommissie.
De Huurcommissie schrijft op haar website geen uitspraken te doen over ongedierte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:03

Jrz

––––––––––––

saviour schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:35:
[...]
De Huurcommissie schrijft op haar website geen uitspraken te doen over ongedierte.
Wel als het komt door een bouwkundig gebrek, (gaten in de muren), OF wanneer het hoge kosten met zich mee brengt. In dit geval dus het hele blok. Daarnaast is het ook voor de verhuurder als de mieren er al waren voordat hij er ging wonen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jrz op 27-04-2025 11:44 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12:07

MasterCypher25

Miss Patriotic

Als het om kosten gaat, meldt het aan bij de rijdende rechter, dat kost naar mijn weten geen astronomische bedragen en kan je alle buren meenemen, danwel een ondertekende brief van hun overleggen als bewijs.
Ik zou dan wel bij Mr. Frank Visser gaan, die maakt snel korte metten met dit soort figuren, alleen even afwachten of het inderdaad faraomieren zijn, dan zal Mr. Visser ze op hun verantwoordelijkheden wijzen en eventueel een boete aan de uitspraak koppelen als ze nog steeds weigeren iets te ondernemen.

Is nooit Politiek Correct geweest, is het nog steeds niet en zal het ook nooit worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmb66
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-09 10:22
Toevallig is in ons appartementencomplex een mierenplaag 'geweest'.
https://antipestcontrol.nl/ uit Almere is specialist op dit gebied.
Wij hebben thuis geen mieren, maar blijkbaar verderop wel.
Faraomieren kun je niet zelf bestrijden.
Woonstichting heeft de plicht tot bestrijden van ongedierte.
Antipestcontrol is drie zaterdagen met bestrijden bezig geweest, voor zover ik het weet zijn de faraomieren, niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
saviour schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:35:
[...]
Normaal ongedierte niet, maar faraomieren vallen onder verantwoording van de verhuurder, daar kun je volgens mij gewoon contact voor opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 18:53
Naar geschillen advies commissie of huurcommissie gaan.
Vastleggen hoe de medewerker met je om gaat en buren vragen mee te doen.
Eventueelmkan nog wel eens helpen om de directeur/bestuurder een bericht te sturen zodat er aandacht voor komt. DIe “beste” medewerker z’n leidinggevende kent jou casus waarschijnlijk niet eens…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Wat bij ons goed helpt tegen mieren is een bepaald soort krijt. Als je op ome Ali zoekt op iets als "cockroach killer chalk" kom je erop uit. Ook wel eens op Bol.com voorbij zien komen.

*knip*
Met het krijt een rondje om openingen tekenen. Als ze erdoor lopen, raken ze verward door een reactie op de stof, en gaan ze uiteindelijk dood.

Maar beste is als de verhuurder het gewoon goed aanpakt. Succes/sterkte in ieder geval!

Laat gezien, maar we staan alleen legale bestrijdings / verdelgingsmiddelen en methodes toe.

[ Voor 34% gewijzigd door tweakduke op 22-05-2025 12:23 ]

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
PeacekeeperNL schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:23:
Wat bij ons goed helpt tegen mieren is een bepaald soort krijt. Als je op ome Ali zoekt op iets als "cockroach killer chalk" kom je erop uit. Ook wel eens op Bol.com voorbij zien komen.

*knip*

Met het krijt een rondje om openingen tekenen. Als ze erdoor lopen, raken ze verward door een reactie op de stof, en gaan ze uiteindelijk dood.

Maar beste is als de verhuurder het gewoon goed aanpakt. Succes/sterkte in ieder geval!
Jij durft, pesticiden uit China 👀
En hopelijk heb je geen huisdieren, vooral giftig voor vissen en katten.

"Toxicity
One of the primary concerns with cockroach chalk is its toxicity. These chalks contain toxic chemicals, such as deltamethrin or cypermethrin, which are harmful not only to cockroaches but also to humans and pets. Accidental contact with the skin, inhalation, or ingestion can lead to adverse health effects. This makes it essential to handle cockroach chalk with caution, especially in homes with children and animals."

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 07-06-2025 11:51 . Reden: quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

dragon2 schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:32:
[...]

Jij durft, pesticiden uit China 👀
En hopelijk heb je geen huisdieren, vooral giftig voor vissen en katten.

"Toxicity
One of the primary concerns with cockroach chalk is its toxicity. These chalks contain toxic chemicals, such as deltamethrin or cypermethrin, which are harmful not only to cockroaches but also to humans and pets. Accidental contact with the skin, inhalation, or ingestion can lead to adverse health effects. This makes it essential to handle cockroach chalk with caution, especially in homes with children and animals."
Geen idee wat de thuissituatie van TS is. Hier geen huisdieren meer (op dit moment). We gebruiken het zo af en toe bij de achterdeur, omdat de mieren daar telkens weer een nest maken.

Het zal ongetwijfeld troep zijn, en daarom zal het niet meer (standaard) in NL verkocht worden, gok ik zo. Het werkt wel als een tiet, en zeker als je de mieren binnen in huis hebt.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89qepezvhKSbCkf4Enfrf0xyUYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfRZufE1Q8tQ69YAP5LXYNpW.jpg?f=fotoalbum_large
@dragon2 Hierbij een close-up van de mier. AI geeft aan dat het een faraomier is.

Overigens weet ik nu dat ik mogelijk te maken heb met twee miersoorten: het spookdraaigatje en de faraomier. Dat is ook goed te zien: de een is langzamer dan de ander en ze zien er ook niet hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Dennisweb schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:45:
[Afbeelding]
@dragon2 Hierbij een close-up van de mier. AI geeft aan dat het een faraomier is.

Overigens weet ik nu dat ik mogelijk te maken heb met twee miersoorten: het spookdraaigatje en de faraomier. Dat is ook goed te zien: de een is langzamer dan de ander en ze zien er ook niet hetzelfde uit.
Drie mieren zijn opgestuurd naar het KAD, maar na dagen nog geen resultaat? Alleen AI?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
Chaki schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:24:
[...]

Drie mieren zijn opgestuurd naar het KAD, maar na dagen nog geen resultaat? Alleen AI?
Dat klopt. Het duurt een week totdat de uitslag er is, is mij verteld. De bestrijder is wel geweest en heeft gel gedruppeld tussen alle plinten, kieren en gaten. Ik heb wat lijkjes opgeruimd en sindsdien geen mier meer gezien.

Wel zat er een mierennest in de achtertuin en deze kreeg dezelfde behandeling. Benieuwd naar de uitslag en of de mieren nu eerst wegblijven.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dennisweb
De uitslag is binnen. Er is hier geen sprake van de faraomier. Er is hier sprake van een beestje dat er qua uiterlijk op lijkt: een rode boommier.

De bestrijder heeft dinsdag gel neergelegd en sindsdien heb ik geen mieren meer gezien. Dat is goed nieuws en het zijn mij de kosten wel waard. Ik zal de woningbouw op de hoogte stellen van de uitslag, want er is wel een klein probleempje.

Volgens het huurcontract moet ik de schade herstellen die door mij veroorzaakt wordt. Boommuren vreten hout weg en dus kunnen ze me daarvoor aansprakelijk stellen, vrees ik.

Er is ook nog iets anders: de boommieren zitten graag in kruipruimtes, zo staat in het rapport. Ik weet dat mijn buurvrouw last heeft van water in de kruipruimte. Daarvoor is een pomp geïnstalleerd. Vermoeden van de bestrijder is dat daar een nest zit. Zij wil de kosten van bestrijding niet dragen. Dus als ze terugkomen, zal ik haar kosten erbij moeten nemen of haar aansprakelijk stellen.

Maar dat zien we dan wel weer. Voor nu ga ik genieten van een miervrij huis. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
https://www.kad.nl/kennisbank/dierplagen/mieren/boommier/

Deze bedoel je? Dan moet idd goed naar de kruipruimte gekeken gaan worden zeker als je een houten vloer hebt), daar zal de wb niet om staan te springen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
dragon2 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:01:
https://www.kad.nl/kennisbank/dierplagen/mieren/boommier/

Deze bedoel je? Dan moet idd goed naar de kruipruimte gekeken gaan worden zeker als je een houten vloer hebt), daar zal de wb niet om staan te springen...
Yep. Deze. Ik zal dinsdag eens met de woningbouw overleggen. Niet dat ik straks overal de schuld van krijg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-09 17:40

Theo

moederbord

@Dennisweb Een paar jaar geleden had ik ook last van een nare mierenplaag in huis. Koophuis, dus helaas alles zelf moeten oplossen. (zie ook Theo in "Mieren bestrijden")

Mijn allergrootste tip die ik je kan geven is zelf die mierengel aan te schaffen op basis van Imidacloprid. Het spul in Nederland heeft een gehalte van max 0.1%, maar via Aliexpress kun je gerust tubetjes en poeders krijgen die meer dan 5% Imidacloprid bevatten. Dat spul werkt geniaal tegen mieren, maar heeft één klein nadeel (wat tevens ook het werkzame voordeel is), het is giftig. Die gelletjes die je in NL kunt kopen zijn daarom zó verdund dat ze nog net werken op mieren, maar dat dit voor overige insecten en dieren geen gevaar is. Het gif via Ali is dus echt gif en werkt daarom akelig goed. Maar! Gebruik het niet buiten omdat het giftig is en andere dieren er ook last van kunnen krijgen (met name bijen) . Zorg dat binnen huisdieren er ook niet bij kunnen.

Het voelt een beetje alsof ik je waarschuw dat een scherp keukenmes echt scherp is :P Maar in analogie met het keukenmes zijn er helaas te veel personen die hun keukenmessen aan kinderen en huisdieren geven waardoor de keukenmessen zó bot zijn gemaakt dat ze nog nét door een komkommer komen zodat ze niet gevaarlijk zijn in de verkeerde handen :P Voor mieregel op basis van Imidacloprid hetzelfde; het is supergoed spul, maar het is geen speelgoed :P

Ik heb in het verleden heel veel last gehad van de boommier in huis, een plaag die elk voorjaar terugkeerde. De mieren zaten ook in de spouw van het huis waarmee ze dus overal in huis konden komen, en dus ook overal in huis aanwezig waren. Wat ik ook probeerde, niks werkte.(huismiddeltjes, en zo'n beetje alle poeders en middeltjes uit de supermarkt en bouwmarkt heb ik geprobeerd, en daarmee heb ik een paar honderd euro verspild aan sul dat amper/niet werkt) Totdat ik de poedertjes en tubetjes met een goede hoeveelheid Imidacloprid ben gaan gebruiken. Sindsdien zijn ze weg en blijven ze weg. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Theo op 05-05-2025 06:11 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rluitjes
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-06 20:26
In de tuin strooi ik, bij droog weer, een kleine hoeveelheid, 'Arm & Hammer Pure Baking Soda' op de gaatjes waar mieren vandaan komen.
Ook binnen heb ik dit een keer gebuikt.

Dit is goedkoop, makkelijk verkrijgbaar (supermarkt) en milieuvriendelijk.
Werkt echt super!
Ik combineer dit NIET met poedersuiker.
Wil ze niet lokken en herhaal het liever een keer.

[ Voor 14% gewijzigd door rluitjes op 04-05-2025 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
PeacekeeperNL schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:17:
[...]

Geen idee wat de thuissituatie van TS is. Hier geen huisdieren meer (op dit moment). We gebruiken het zo af en toe bij de achterdeur, omdat de mieren daar telkens weer een nest maken.

Het zal ongetwijfeld troep zijn, en daarom zal het niet meer (standaard) in NL verkocht worden, gok ik zo. Het werkt wel als een tiet, en zeker als je de mieren binnen in huis hebt.
Binnen in jouw huis bij de achterdeur, mag ik hopen! Het gaat niet alleen om huisdieren, maar om heel veel nuttige beestjes buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Misschien heb ik het gemist, maar is het farao @Dennisweb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Chaki schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:26:
Misschien heb ik het gemist, maar is het farao @Dennisweb ?
Dennisweb in "Faraomier in sociale huurwoning?"

Gelukkig niet, maar houtrot is ook niet alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Chaki schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:25:
[...]

Binnen in jouw huis bij de achterdeur, mag ik hopen! Het gaat niet alleen om huisdieren, maar om heel veel nuttige beestjes buiten
De volgende keer laat ik gewoon de ongediertebestrijder weer komen, maar dan wel nadat er onder de grond is gekeken. Voor nu is het verholpen.
Pagina: 1