RTX 2060 fans blijven aan en uitgaan onder het gamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 14:18
Ik heb in de corona tijd een aantal pc's van Acer besteld voor de kinderen. Was toen niets te krijgen, dus voor pre-builds moeten kiezen.
Het zijn Acer N50-610 modellen met een RTX 2060 er in.
Nu spelen ze samen hetzelfde spel (Anno 1800) en bij de een hoor ik de fans gewoon continu blazen, de ander heeft telkens dat hij blaast en weer uitgaat, dan weer gaat blazen en weer uit. De temperatuur schommelt de hele tijd van rond de 82 naar 72 en terug.

Zijn dit instellingen die ik aan kan passen, of is dit een bekend issue met deze kaarten?
Want het lijkt me niet helemaal de bedoeling, maar ik heb van dit soort zaken simpelweg geen verstand.
Als het een issue met de kaart is, zou ik hem de mijne kunnen geven en zijne in mijn pc duwen, ik game een stuk minder, dus dat lijkt me ook een optie dan.

Graag jullie advies, welke tool dit in te stellen. Zijn redelijke standaard systemen zoals Acer dat installeert.
Alleen geheugen is uitgebreid van 16 > 32 en een ssd bijgeplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:54

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

MSI Afterburner, of FanControl, zijn beide goede tools die dit kunnen.
Afhankelijk van de fanchip op de videokaart kan het zijn dat maar een van deze 2 werkt, is dus even proberen.

Mijn suggestie: stel de lage kant van de fancurve van de videokaart in op het minimale percentage waarop de fans draaien, en kijk of het lawaai minder wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door Militia Pilot op 26-04-2025 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:43

Emiel1984

Made in NL

Zijn beide pc's stof vrij aan de binnenkant en gebruiken ze dezelfde instellingen in de games ?
In deze beide gevallen is het namelijk niet raar dat ze beide anders presteren.

Je zou ook is een benchmark op beide pc's kunnen draaien om te zien of ze daarin beide ongeveer hetzelfde presteren. Bij een game kan het namelijk ook zo simpel zijn als het aantal items wat op het scherm weergegeven moet worden de prestaties\temperatuur GPU\geluid van ventilator flink beïnvloeden.
Bij een game als Anno lijkt het mij niet raar als je op een volle map je PC het wat lastiger gaat krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Emiel1984 op 26-04-2025 20:14 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pOZOR jED
Militia Pilot schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:59:
MSI Afterburner, of FanControl, zijn beide goede tools die dit kunnen.
Afhankelijk van de fanchip op de videokaart kan het zijn dat maar een van deze 2 werkt, is dus even proberen.

Mijn suggestie: stel de lage kant van de fancurve van de videokaart in op het minimale percentage waarop de fans draaien, en kijk of het lawaai minder wordt.
Ik ga deze tools eens proberen!
Emiel1984 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:12:
Zijn beide pc's stof vrij aan de binnenkant en gebruiken ze dezelfde instellingen in de games ?

Je zou ook is een benchmark op beide pc's kunnen draaien om te zien of ze daarin beide ongeveer hetzelfde presteren. Bij een game kan het namelijk ook zo simpel zijn als het aantal items wat op het scherm weergegeven moet worden de prestaties\temperatuur GPU\geluid van ventilator flink beïnvloeden.
Bij een game als Anno lijkt het mij niet raar als je op een volle map je PC het wat lastiger gaat krijgen.
Instellingen heb ik nog niet naar gekeken, ze waren immers midden in het potje met vrienden, pubers ;)
De pc's heb ik onlangs nog open gehad om geheugen uit te breiden en toen stofvrij gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bij mijn (rtx2070) had ik hier ook last van. Uiteindelijk de koelpasta vervangen en sindsdien geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:59
Wat gebeurd er als je de videokaarten wisselt van PC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pOZOR jED
De pc nog maar eens op de werkbank gezet, nu de kap van de GPU er ook eens afgehaald, het probleem was snel gevonden. De heatsink zat behoorlijk vol stof. Dus de puber een stofzuiger gegeven en zelf de gpu onder handen genomen. Schone pc, schone kamer, het geblaas is over en de puber weer een beetje opgevoed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Emiel1984 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:12:

pOZOR jED schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:28:
De pc's heb ik onlangs nog open gehad om geheugen uit te breiden en toen stofvrij gemaakt.
Blijkbaar had je zelf ook beide pc's dus toch niet zo goed schoon gemaakt 'onlangs' .
Wellicht lijk je toch iets teveel op je pubers :+ .

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pOZOR jED
Emiel1984 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:06:
[...]

Blijkbaar had je zelf ook beide pc's dus toch niet zo goed schoon gemaakt 'onlangs' .
Wellicht lijk je toch iets teveel op je pubers :+ .
Onder de kap van de GPU had ik inderdaad niet gekeken. Wel de fan van de gpu, maar dat er onder de kap een enorm koelblok zat vol met gleufjes waar zich een perfecte deken had opgebouwd had ik toen nog niet door nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

pOZOR jED schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:49:
[...]

Onder de kap van de GPU had ik inderdaad niet gekeken. Wel de fan van de gpu, maar dat er onder de kap een enorm koelblok zat vol met gleufjes waar zich een perfecte deken had opgebouwd had ik toen nog niet door nee...
Nooit een puber een stofzuiger geven om een pc mee te reinigen.
Ivm statische elektriciteit.
Altijd met perslucht of kwastje werken.
En dan nog zit er een handleiding aan vast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:27
HugoBoss1985 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:36:
[...]

Nooit een puber een stofzuiger geven om een pc mee te reinigen.
Ivm statische elektriciteit.
Altijd met perslucht of kwastje werken.
En dan nog zit er een handleiding aan vast.
Ik kan het mis hebben, maar voor zover ik het begrijp heeft 't kind in kwestie zijn kamer onder handen genomen terwijl z'n vader met een tandenborstel heatsinks aan het doorploegen was.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Korvaag schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:54:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar voor zover ik het begrijp heeft 't kind in kwestie zijn kamer onder handen genomen terwijl z'n vader met een tandenborstel heatsinks aan het doorploegen was.
Ik neem z.s.m. een bak koffie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:27
HugoBoss1985 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:11:
[...]

Ik neem z.s.m. een bak koffie.
Ik doe mee uit solidariteit.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pOZOR jED
Laten we het onderwerp inderdaad afsluiten met koffie! ☕
Ik laat de pubers de pc niet eens openschroeven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

pOZOR jED schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:32:
Laten we het onderwerp inderdaad afsluiten met koffie! ☕
Ik laat de pubers de pc niet eens openschroeven :+
Ach jammer, ik denk: nou komt die plot twist... de pc was inderdaad met stofzuiger aangepakt :P :+
Wel leerzaam en misschien ook leuk voor ze om ze eens aan een (oude) pc te laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pOZOR jED
HugoBoss1985 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:33:
[...]

Ach jammer, ik denk: nou komt die plot twist... de pc was inderdaad met stofzuiger aangepakt :P :+
Wel leerzaam en misschien ook leuk voor ze om ze eens aan een (oude) pc te laten werken.
Dat zeker, maar de interesse in hardware mist geloof ik bij ze.
Even meekijken is leuk, dan snel weer verder gaan met gamen.
Geloof dat ik anders was toen ik op 7 jarige leeftijd leerde "programmeren" op de MSX en op hun leeftijd bouwde ik web en mailservers en firewalls op linux 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

pOZOR jED schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:39:
[...]

Dat zeker, maar de interesse in hardware mist geloof ik bij ze.
Even meekijken is leuk, dan snel weer verder gaan met gamen.
Geloof dat ik anders was toen ik op 7 jarige leeftijd leerde "programmeren" op de MSX en op hun leeftijd bouwde ik web en mailservers en firewalls op linux 8)7
De MSX was ook mijn eerste 'computer'.
Had ook de boekjes erbij waarin letterlijk code stond om handmatig te kopieren.

Heb zelfs nog 2 orginele games en een schoenendoos vol tapes liggen met van alles erop . Ook een stapel boeken met letterlijk code en uitleg voor grafische programmas en spelletjes.
De MSX is helaas een jaar of 6 geleden kapot gegaan tijdens een verhuizing en heb ik niet meer. Leuk om toch meegemaakt te hebben. Zonder was ik wellicht iets heel anders gaan studeren.

[LTS][MTS][HTS]

Pagina: 1