Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol_b
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-05 20:00
We hebben een bron, waarvan het water in een betonnen vat terecht komt.
Een "gewone" waterfilter (sediment) zorgt ervoor dat aarde en zo gefilterd wordt voor huishoudelijk gebruik.

Maar dat water zou ook drinkbaar moeten zijn, en dus dacht ik aan een UV lamp.

Ik heb wel een UV lamp liggen, die eigenlijk gebruikt wordt voor aquariums, en duidelijk effect heeft, op de vissen en al.
Ik bekeek ook de UV sterilizers die te koop zijn. Een buis met een lamp in waar het water door loopt.
Die dingen vind ik best prijzig voor een inox buis met een lamp. En die lamp blijft branden, wat ik wat nutteloos vind.

Zijn er mensen die zelf iets in elkaar geknutseld hebben ? En die daar goede resultaten mee behalen ?
Ik wilde met die aquarium lamp wat doen, maar dan zou dat best na de filter gebeuren, en ik weet niet goed hoe groot het vermogen van de lamp ifv van de doorstroming van het water zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Kweenie, maar volgens mij is het veiliger om bronwater (of pompwater zoals ze het vroeger noemden) gewoon een paar minuten te koken en dan af te laten koelen.
Voor douchen en toiletspoeling is dat niet nodig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:53
Heb je het water laten testen in een laboratorium?

Hier een engelse video met een uitleg en praktijk voorbeeld. Dat het helder is betekend niet dat het veilig is om te drinken
YouTube: I dug a SHALLOW WELL and was told I can't use it...

Ik twijfel of een betonnen tank hiervoor geschikt is. Beton is porous wat zowel een risico is op bacteriën en dat er delen uit het beton in het water trekken.

Vervuilt drinkwater is een groot probleem. Diaree is nog het kleinste risico. Doe het zelf oplossingen met onderdelen die daar niet voor bedoeld zijn gaat fout.

In de video vonden ze alleen een UV lamp of ozone te hoog risico. Ze hebben beide geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 22:59
Pol_b schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:26:
Een buis met een lamp in waar het water door loopt.
Simpel gezegd klopt dat maar er komt iets meer bij kijken. Wij gebruiken deze op het werk waar we ons eigen drinkwater maken vnauit zeewater (zowel dmv een vacuumverdamper en omgekeerde osmose) Zo is de buis waar de lamp in zit van quartz ipv "gewoon" glas omdat dit minder UV tegenhoud. Verder zit er een wiper mechaniek in om de buitenkant van de buis daags schoon te maken, ondanks alle voorfiltratie komt er toch nog vrij snel een aanslag op.

Houd er verder ook rekening mee dat UV chloor (bijvoorbeeld hadex) afbreekt mocht je dat eerder in het systeem al injecteren. Op onze laatste locatie hebben we de steralizer hierom buiten werking gezet, totaal & vrije chlorides zijn voor ons (samen met temperatuur) de belangrijkste parameters. Een UV steralizer kan wel maar heeft bij ons pas zin indien deze bij de eindgebruiker / tappunt geinstalleerd wordt (en dat is bij ons geen doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:56

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Pol_b schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:26:
Maar dat water zou ook drinkbaar moeten zijn, en dus dacht ik aan een UV lamp.
Waarom zou je dat willen? 1000 liter schoon drinkwater kost ~€ 1,25.

(tenzij je geen enkele wateraansluiting hebt, maar dat gegeven staat niet in je topicstart).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Question Mark schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:25:
[...]

Waarom zou je dat willen? 1000 liter schoon drinkwater kost ~€ 1,25.

(tenzij je geen enkele wateraansluiting hebt, maar dat gegeven staat niet in je topicstart).
of je moet je gefilterde water en UV-C behandeld water gaan opslaan, (en nog het risico op bacterie groei..)
of je moet de lamp pas doen na de opslagbuffer.. en dan zit je ook dat die of 24/7 moet branden..
of je moet met terugslag kleppen etc gaan werken om 100% zeker te zijn dat het "schone" water nooit in contact komt met het nog "vuile" te behandelen water.. dan zou de lamp weer uit kunnen, maar moet je hem wel weer starten voor je water kan gebruiken..

ohja en zo`n UV-C lamp heeft ook maar een beperkte levensduur.. dan brand ze nog wel maar geeft amper nog UV-C af..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:31

fcs

Ik heb in mijn huis ook soortgelijke situatie.
Sediment filters voor het grofere spul.
En dan een UV lamp.
je hebt 2 uitvoeringen, een voor de tap kraan alleen.
En een andere uitvoering voor het hele huis.

Amazon link

Heb het net aangesloten kan dus geen ervaringen mee delen.
Lamp moet altijd aan staan, en trekt iets van 56w. Water wordt rondom de 180gr opgewarmd.
Komende weken ben ik daar en dan zal ik kijken hoe en wat.
het water wordt ook getest voordat ik het ga gebuiken, voor de zekerheid.

De lamp moet om het jaar vervangen worden.
De filters zoals je waarschijnlijk weet om de 6 maanden +/-.

[ Voor 7% gewijzigd door fcs op 27-04-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol_b
Ik ben benieuwd naar je ervaring.
Er staat inderdaad een sedimentfilter, met van die vervangbare filters van hetzelfde merk als de lamp die je aangeeft.
Ik ben wel van plan om die te vervangen door een vaste filter die je kan spoelen, om die telkens aan te kopen filters uit te sparen.

Die lamp zag ik ook staan, wel 10 euro duurder in België.

Het betonnen vat stond er al, de vorige eigenares gebruikte dat water ongefilterd, zelfs geen sedimentfilter, en heeft daar geen problemen meer gehad. Hoewel de wormen in de kranen zaten, en ik dus die filter wel heel snel geplaatst heb.
Dat vat is aan renovatie toe, en ik ben aan het denken om die groter te maken of te vervangen door iets groter.

Je kan aangeven dat dat water maar 1,25l kost. Maar die 1000 l is er zo door. En wat de hoofdreden is: Het leidingwater is veel slechter dan het bronwater.

De filter staat achter het vat, en voorziet verder het ganse domein.

Er wordt geen chloor o.d. toegevoegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Pol_b op 02-05-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:56

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Pol_b schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:23:
En wat de hoofdreden is: Het leidingwater is veel slechter dan het bronwater.
Ah, vandaar dat je op zoek gaat naar apparatuur om dat veel betere bronwater (noodzakelijk) te zuiveren... :P (ik ga ervan uit dat je in Nederland/België woont, en niet in Zuid-Europa oid).

Serieus, kun je iets meer vertellen over je usecase? Wat is je geschatte waterverbruik per jaar?

Een gemiddeld gezin gebruikt zo'n 200 m3 water op jaarbasis. Dat is 250 euro. Zet dat uit tegens de afschrijving van de investering en de variabele kosten van het vervangen van lampen en filters, en kosten voor het periodiek testen van de kwaliteit van je bronwater. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 02-05-2025 16:13 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol_b
Nee, idd. Het is in het zuiden van Frankrijk.

Alles meegerekend, en zonder de abonnementskost is de prijs van het water hier 2,74 euro per m3

Stel dat je aan die 200 m3 zit zoals je aangeeft, dan heb je dus een verbruikskost van 548 euro per jaar. We weten niet niet hoeveel het zou zijn omdat we nu al bronwater gebruiken zonder het te drinken.
Het vervelende is dat de bron bijna stopt in augustus. Die maand moeten we dus terugvallen op leidingwater.

Je moet ook rekening houden met gasten.

Het leidingwater hier is niet zo betrouwbaar :). En het kan knap ruiken als het een tijdje in de leiding zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Pol_b op 03-05-2025 17:25 ]

Pagina: 1