Diverse devices verliezen verbinding met Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:37
Ik heb een vervelend probleem, en heb wat hulp nodig bij het vinden van het probleem, want ik heb geen idee meer... m'n home assistant werkte een hele tijd gewoon prima.. tot ongeveer een week (anderhalf?) geleden. Nu verliezen een aantal van mijn apparaten (ik merk het vooral bij m'n HomeWizard water meter, maar ook een hele zooi Shelly's) de hele tijd verbinding met m'n Home Assistant. Lijkt alsof elke minuut of 2 minuten ofzo de verbinding er weer even is, en dan weer wegvalt. M'n devices zijn dus steeds unavailable. Het gekke is dat er het niet alle shelly's beïnvloedt, want veel zijn gewoon altijd beschikbaar.

Ik weet niet zeker of het aan Home Assistant ligt... het kan ook aan mijn Unifi netwerk liggen, want ik gebruik meerdere accesspoints door m'n huis heen. Het lijkt alsof de meeste problemen op m'n beneden verdieping zijn. Unifi is allemaal up to date. Home Assistant is een oDroid N2, Home Assistant Blue. Wifi werkt allemaal prima overal. Ik zie in Unifi ook dat de desbetreffende apparaten allemaal de hele tijd verbonden zijn.

Mijn vraag
Wat moet ik doen om uit te vinden waar mijn probleem zit? Ligt het aan de devices dat de verbinding wordt verbroken (kan ik me niet voorstellen, want teveel apparaten zo maar opeens)? Ligt het aan Home Assistant? Ligt het aan m'n unifi netwerk?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Home Assistant Blue (ODroid N2+)
Unifi 6+ en UDM Pro SE
Alles up to date met nieuwste versies

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Van alles in de Analyzer bekeken van Unifi, maar kan niks echt geks vinden. Ook gezocht of er problemen zijn met nieuwere versies van Unifi en/of Home Assistant.

Ik heb m'n Home Assistant al meerdere malen opnieuw opgestart, en ook Unifi meerdere malen opnieuw opgestart.

[ Voor 3% gewijzigd door ChrisM op 26-04-2025 20:40 ]

Beste antwoord (via ChrisM op 28-04-2025 06:30)

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Mijn U6 heeft vorige week een firmware update gekregen. Ik vermoed dat jouw U6 na een firmware update automatisch een nieuw wi-fi kanaal heeft gekozen waar jouw IoT wi-fi devices niet blij mee zijn. Je zou de U6 wi-fi kanaal keuze op een vast kanaal kunnen zetten en kijken of je een er eentje vindt waar alles weer werkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Het hoeft niet aan je eigen installatie te liggen het kan ook dat een van je buren heel hard staat te toeteren op hetzelfde kanaal als waar jij je wifi op hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
synoniem schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:03:
Het hoeft niet aan je eigen installatie te liggen het kan ook dat een van je buren heel hard staat te toeteren op hetzelfde kanaal als waar jij je wifi op hebt staan.
Volgens mij kijkt Unifi daar automatisch naar... en past de channels aan waar nodig. Op het channel waar ik nu zit, lijkt ook geen interventie te zitten. Goede suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Maak je hele Unifi eens spanningsloos en start het opnieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
MarkyB schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:57:
Maak je hele Unifi eens spanningsloos en start het opnieuw op.
Gedaan... mocht ook niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Hier zie je een screenshot van 1 van de Shelly's die steeds verbinding verliest met Home Assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aulLMZc-3U7Kg3ap7fRsFa0Gv4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aYZz5tM5HRC0kWjAtUzYJ1PO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Is het niet je Home Assistant die de verbinding verliest met je netwerk? Heb je al in je Unifi network app gekeken?

Of loopt de database/memory/cpu van je HA vol?

[ Voor 17% gewijzigd door MarkyB op 26-04-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ChrisM schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:51:
m'n home assistant werkte een hele tijd gewoon prima.. tot ongeveer een week (anderhalf?) geleden.
(...)
Unifi 6+ en UDM Pro SE
Alles up to date met nieuwste versies
Heb je anderhalve week geleden firmware geüpdatet van je Unifi spullen? Zo ja, doe dan eens een rollback naar de vorige firmware waarmee je geen problemen had.

Bij sommige firmware van Unifi werken IoT devices echt brak. Continu de verbinding kwijt. Heb daar met mijn U7-pro ook veel last van gehad.

Omdat Unifi bekend staat om soms gaar gedrag met IoT en omdat je specifiek problemen hebt met je WiFi apparaatjes (zowel je HW meter als je Shelly's zijn allemaal gebaseerd op ESP microcontrollers met 2.4Ghz wifi) zou ik het probleem in de eerste instantie in de Unifi-hoek zoeken.

Zoek maar eens op unifi iot problems en je komt op verschillende fora honderden posts tegen van mensen die last hebben van disconnects. Daar worden vaak ook allerlei tips aangedragen door anderen; soms helpen die.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 26-04-2025 21:14 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Mijn U6 heeft vorige week een firmware update gekregen. Ik vermoed dat jouw U6 na een firmware update automatisch een nieuw wi-fi kanaal heeft gekozen waar jouw IoT wi-fi devices niet blij mee zijn. Je zou de U6 wi-fi kanaal keuze op een vast kanaal kunnen zetten en kijken of je een er eentje vindt waar alles weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Ik zal eens kijken of een channel wijziging wat doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
Het lijkt er op, bijna 24u later, dat het kanaal wijzigen heeft gewerkt! Dank voor de suggestie @ATOR !
Pagina: 1