Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWVV
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 14:49
Hallo,

Ik heb onlangs een Arctic Freezer 36 CPU cooler aangeschaft, omdat deze goed naar voren kwam in een Tweakers round up.

Bij installatie op mijn AM4 (msi b450 mortar max mobo) kwam ik er achter dat de koeler te roteren is wanneer deze is gemonteerd. De montage klem heeft wat speling ten opzichte van het cold block, wat dit verklaart.

Volgens Arctic support niet de bedoeling, dus defect.

Ik had een nieuw exemplaar besteld en deze vertoont zelfde resultaat.

Ik vraag me af hoe mensen hier erover denken. Ik heb niet volledig vertrouwen in dat Arctic support helemaal op de hoogte is van hun eigen ontwerp.

Mijn thermals waren overigens helemaal prima met de koeler geïnstalleerd, ondanks dat je deze met de hand wat kan roteren als die vastgeschroefd zit.

Ik vind het een beetje zonde de koelers als defect terug te sturen wat waarschijnlijk leidt tot weggooien. Wellicht onterecht.

Hieronder links naar filmpjes van de geïnstalleerde koeler en de nieuwe koeler om te laten zien hoe de clamp daarvan niet gefixeerd is.

Groet!

https://drive.google.com/...M00yF1w/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/...vHViQUX/view?usp=drivesdk

Beste antwoord (via RWVV op 28-04-2025 08:24)

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 15:50
Dat is normaal en zoals je merkt aan de temperatuur ook helemaal niet erg.

Alle koeler met zo'n systeem hebben dat 'probleem.' In principe een enkele pen op het koelblok en een beugel die er overheen valt. Het gaat er om dat de druk hoog genoeg is en dat is het. Wil je met alleen druk het draaien volledig voorkomen, dan heb je of een kapot moederbord of een kapotte CPU.

In mijn ervaring is het meest extreme voorbeeld de uitvoering: Zalman CNPS9500 AM2
Je kunt de beugel tussen de heatpipes steken en dan kan de koele een beetje draaien of je kunt hem voor-achter steken en de koeler kan bijna 45 graden draaien. Maakt helemaal niet uit voor de werking. (Praktisch, theoretisch zal er wel een verschil zijn.)

Addicted to silent computing

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 15:50
Dat is normaal en zoals je merkt aan de temperatuur ook helemaal niet erg.

Alle koeler met zo'n systeem hebben dat 'probleem.' In principe een enkele pen op het koelblok en een beugel die er overheen valt. Het gaat er om dat de druk hoog genoeg is en dat is het. Wil je met alleen druk het draaien volledig voorkomen, dan heb je of een kapot moederbord of een kapotte CPU.

In mijn ervaring is het meest extreme voorbeeld de uitvoering: Zalman CNPS9500 AM2
Je kunt de beugel tussen de heatpipes steken en dan kan de koele een beetje draaien of je kunt hem voor-achter steken en de koeler kan bijna 45 graden draaien. Maakt helemaal niet uit voor de werking. (Praktisch, theoretisch zal er wel een verschil zijn.)

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YeroonL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 17:33
Het is niet normaal dat de cooler los zit.
Bij de Arctic Freezer 36 worden alleen de schroeven voor de montage op een Intel bord meegeleverd.

Voor montage op AM4 dien je de originele schroeven te gebruiken. (zitten bij je stock cooler of mainboard)

Maar uit jouw beschrijving lijkt het dat jouw cooler op een andere plaats niet goed vast zit, ik heb daar bij mijn Arctic freezer geen problemen mee gehad.

[ Voor 24% gewijzigd door YeroonL op 21-05-2025 17:32 ]