Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lssn1969
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-06 17:10
Beste tweakers,

Ik woon in een huis met een gedraaide kap tov de buren waardoor de zon niet overduidelijk aan de zuidkant op het dak valt.

Maar, ik heb ook een plat dakje bovenop dit huis, en een aanbouw en een schuur.
Veel oppervlak maar lang niet allemaal goede plekken voor zonnepanelen.

Ik twijfel al een tijd wat wijsheid is want leveranciers die offreren rekenen wel heel makkelijk met x-aantal panelen en die leveren dan Y op. Maar bij zo atypische situatie zeker niet evident.

Iemand enige ervaring hiermee of goede tip?

Groet,

PatrickAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyPD_Fe66rWWcRyco1bcxe3aCRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TzbtlTi3j9gKs2lm0HKVmqh.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via lssn1969 op 27-04-2025 08:36)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:15
Even voor mijn beeldvorming,
1) Je hebt een schuin dak op west met dakkapel en een dakraam.
a) heeft dit dak last van schaduw / zijn er andere (hogere) daken / bomen in buurt?
b) hoeveel ruimte is er op dit dak? Dit is verreweg het meest kostenefficiënte.

2) Je hebt een plat dak ten westen van je huis. Dit dak zit lager dan je eigen huis, er zijn een aantal buisjes en ramen in dit dak.
a) zijn er andere huizen of bomen, naast je eigen huis, dicht bij dit dak? Werpen die soms schaduw op dit dak, gezien dit dak relatief laag ligt.

3) je hebt een plat dak boven op je huis. Dit ligt relatief hoog, dus geen last van schaduw? Wel staat er een airco-unit op dit dak.
a) Klopt waarneming dat dit dak even hoog is als nok van schuin dak ten zuiden ervan? Of is dit lager dan omliggende daken / bomen?
b) als dit dak hoger ligt dan omliggende daken is dit 2e keuze (na schuin dak west), er past namelijk door de airco niet heel veel...
c) is de airco verplaatsbaar, zou je die aan de noordkant van je dak kunnen plaatsen, zodat er meer ruimte is voor je panelen? Zal niet gratis zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
a) heeft dit dak last van schaduw / zijn er andere (hogere) daken / bomen in buurt?
b) hoeveel ruimte is er op dit dak? Dit is verreweg het meest kostenefficiënte.

2) Je hebt een plat dak ten westen van je huis. Dit dak zit lager dan je eigen huis, er zijn een aantal buisjes en ramen in dit dak.
a) zijn er andere huizen of bomen, naast je eigen huis, dicht bij dit dak? Werpen die soms schaduw op dit dak, gezien dit dak relatief laag ligt.

3) je hebt een plat dak boven op je huis. Dit ligt relatief hoog, dus geen last van schaduw? Wel staat er een airco-unit op dit dak.
a) Klopt waarneming dat dit dak even hoog is als nok van schuin dak ten zuiden ervan? Of is dit lager dan omliggende daken / bomen?
b) als dit dak hoger ligt dan omliggende daken is dit 2e keuze (na schuin dak west), er past namelijk door de airco niet heel veel...
c) is de airco verplaatsbaar, zou je die aan de noordkant van je dak kunnen plaatsen, zodat er meer ruimte is voor je panelen? Zal niet gratis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:13
Lijkt er op dat er per dakvlak maar een 2 of 3 panelen passen.
Dan is het dus een oplossing met micro omvormers.

Hoe belangrijk is het om nauwkeurig te weten wat de opbrengst zal zijn?
Meer dan 0,5 kWh/WP is het in ieder geval

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Opbrengst kan je simpelweg berekenen met pvcalc, als je orrientaties, hellingshoek(en) en schaduw weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lssn1969
Hoi Ruud,

Dank voor je uitgebreide reactie. Mijn antwoorden in italics
99ruud99 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:20:
a) heeft dit dak last van schaduw / zijn er andere (hogere) daken / bomen in buurt? Er is een huis naast dat ongeveer evenhoog is op afstand van 5 meter
b) hoeveel ruimte is er op dit dak? Dit is verreweg het meest kostenefficiënte. Ik moet dit nog precies meten maar het lijkt erop dat je panelen aan de boven en onderkant van de dakkapel en de ramen kwijt kan. Dus 2 rijen van elk rond de 9 meter lang. De bovenste zal zeker geen schaduw krijgen. Onderste deels.

a) zijn er andere huizen of bomen, naast je eigen huis, dicht bij dit dak? Werpen die soms schaduw op dit dak, gezien dit dak relatief laag ligt. Ja op dit dak ligt meer schaduw door hetzelfde huisernaats, maar als de zon tussen zuid-oost en zuid-west staat valt hier wel vol de zon op, en op het uiteinde aan de achterkant valt veel meer zon omdat er 2,5 meter is uitgebouwd tov het huis

a) Klopt waarneming dat dit dak even hoog is als nok van schuin dak ten zuiden ervan? Of is dit lager dan omliggende daken / bomen? Dit dak is het hoogste punt, het schuine dak ten zuiden loopt met een kilgoot schuin af naar beneden.
c) is de airco verplaatsbaar, zou je die aan de noordkant van je dak kunnen plaatsen, zodat er meer ruimte is voor je panelen? Zal niet gratis zijn. Ja deze plek is prima, buren hebben dit ook gedaan en geen enkele schadum mogelijk behalve vd airco maar op noord geplaatst geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lssn1969
Hoi Barry,

Dank je. Ik denk op grote dak dat er wel meer past aan de westkant. Rond de 10 in 2 rijen en misschien heel goed letten op de maatvoering.
Op het plat dak bovenop max 3 denk ik.

De nauwkeurigheid is vooral gerelateerd aan de afweging om deze investering te doen.

Jij bedoelt met je 0,5 kwh/WP dat er in elk geval 50% vd maximale opbrengst wordt behaald toch?
Ik zou zeggen op het plat dak is dit veel meer want er is geen schaduw, de bovenste rij aan de westkant is ook redelijk goed en de onderste rij aan de westkant is zwak.

Wat denk jij?

Groet,

Patrick
BarryH schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:26:
Lijkt er op dat er per dakvlak maar een 2 of 3 panelen passen.
Dan is het dus een oplossing met micro omvormers.

Hoe belangrijk is het om nauwkeurig te weten wat de opbrengst zal zijn?
Meer dan 0,5 kWh/WP is het in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Hoeveel wil je opwekken?
Zit je 1 fase of 3 fase?
Welke apparatuur heb je die stroom verbruikt (kook je elektrisch, heb je een elek auto, warmtepomp etc) dit zegt namelijk iets over je verbruiksprofiel (je kan ook uur gemiddeldes van afgelopen jaar pakken, dat is nog beter).

Want je zou kunnen zeggen ik leg 9 panelen op schuin dak en dan nog +- 6 panelen op plat dak met airco. Dan heb je 17 panelen - ruim voldoende voor meeste huishoudens, en mooi in 2 strings.

Ook ideale windrichtingen, omdat je waarschijnlijk met name na 12u veel energie nodig hebt. (Koken, wassen, auto laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:13
Pvcalc van Thomas Berger.be is handig

Daar kan je simuleren wanneer je hoeveel opwek hebt.

Veeel panelen tegen lage kosten is meestal de winnaar.
Bv de rand op west boven je dakkapel en aan de zuidkant van de dakkapel kan misschien met 4-10 panelen op een eenvoudige string omvormer.

Dan panelen vrij plat op je dakkapellen
Zijn dat er 3 of meer dan kan dat als 2e string (mits alles zelfde oriëntatie en helling ) op de 2e mppt van dezelfde omvormer.

Deze zullen ca 0,75-1kWh per jaar opleveren.

Is dit genoeg? Zo nee, op de rest ook panelen, waarschijnlijk met micro omvormer (hoymiles?). Maar dat is wel duurder

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lssn1969
Hi beste mensen,

Ik heb gedacht ik ga met alle tips aan de slag maar voor mij toch iets te ingewikkeld.
Ik heb een offerte opgevraagd en het advies is om 2 zonnepanelen te plaatsen op het plat dak, 2 stuks op de zijgevel en 8 op de lange zijde.

Verwachte opbrengst is 4600 kwh en belangrijkste producten:
12 stuks Trina Solar 445Wp all black glas-glas mono-kristallijne zonnepanelen
12 stuks Enphase IQ8HC micro-inverters

Prijs is 6900. Klinkt als best veel.

Wat denken jullie?
Pagina: 1