Energieverbruik meten bij gebruik Signergy Backup Gateway

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroegeltje66
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-05 18:51
Ik heb sinds enkele weken een Sigenergy thuisbatterij met een backup voorziening via de Backup Gateway. Voordat de thuisbatterij er was had ik via de Homewizard P1-meter exact inzicht in wat mijn verbruik en teruglevering was.

Nu de Backup Gateway.tussen de netaansluiting en de meterkast is gekomen, geeft de P1-meter alleen maar weer wat ik inkoop en wat er wordt teruggeleverd. Ik wil graag in de HW app inzichtelijk krijgen:

* Wat mijn verbruik in huis is
* Hoeveel van mijn zonne-energie wordt opgeslagen in de batterij
* Hoeveel stroom ik uit de batterij zelf verbruik
* Hoeveel stroom ik uit de batterij wordt teruggeleverd aan het net

Ik weet dat al deze informatie ook terug is te vinden in de Sigenergy app, alleen vind ik dit niet overzichtelijk wordt weergegeven.

Mijn idee is om gebruik te maken van 2 HW kWh-meters en er een te plaatsen tussen de gateway en de batterij (meten wat de batterij in en uit gaat) en de andere tussen de gateway en de meterkast.(meten wat ik verbruik en wat mijn zonnepanelen terugleveren).

Daarnaast maak ik ook gebruik van de HW Enphase energiemeter om de opbrengst van de zonnepanelen te tonen. Het Enphase systeem is 1-fase en is in de meterkast aangesloten op fase L1.

Ik ben benieuwd of mijn idee gaat werken met wat ik voor ogen heb. Ik zie jullie reacties tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:05

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je weet dat je dus eerst ook niet je eigen verbruik zag in HW? Toen miste daar dus ook je eigen verbruik van de PV.

Maar even voor mijn beeldvorming omdat ik de Sigenergy Gateway niet ken, dat is feitelijk een transfer switch waar het hele huis achter hangt? Dus drie aansluitingen: net, batterij en huis (incl PV)?

Maar waarom dan niet een meter tussen de gateway en verbruikers (dus het huis excl PV)?

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 26-04-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroegeltje66
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-05 18:51
Dat kon ik wel zien. Ik heb mijn Enphase gekoppeld aan HW als energiemeter. Hiermee kan ik zien hoeveel zonne-energie ik opwek. Via de P1 meter kon ik zien hoeveel van de opgewekte zonne-energie terug ging naar het net. Het verschil was dan wat ikzelf had verbruikt.