Managed Netwerk Switch met optie uitzetten EEE Power Saving

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostiphone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:39
Met het gebruik van een unmanaged switch kwam ik erachter dat gedeeltes van mijn netwerk offline gingen omdat de switch blijkbaar uit zichzelf bepaald of er een poort in standby modus wordt gezet om power te besparen. Wat een schijt functie, ik heb me de pleures gezocht. Maar goed, ik wil gewoon dat alle poort altijd aan staan.

Ik heb toen een managed switch gekocht waarvan ik dacht dat het de functionaliteit zou hebben om EEE uit te schakelen. De TP-Link SG108E, versie 6.0. Maar ook die lijkt in de interface (ook na een firmware upgrade) geen optie aan te bieden (grrrrrrrrr).

Vraag ik nou zoveel?

Kan iemand mij a.u.b. helpen en een managed switch aanwijzen (max. 8 poorten) die EEE uit kan schakelen (uit ervaring aub)?

PS: even een stukje ventileren: ik snap echt niet dat fabrikanten dit standaard aan hebben staan bij managed en unmanaged switches. En dan niet de optie aanbieden om het uit te zetten. Man man, ik krijg hier hoofdpijn van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:46

FreakNL

Well do ya punk?

Maar als je een apparaat insteekt gaat de poort toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:13
Ik heb hier ook EEE aanstaan en ondervind geen enkel probleem.
Zo gauw er een poging gedaan wordt om dat over zo'n poort te sturen wordt hij gewoon weer actief.

Overigens kan ik het wel gewoon uitzetten, zelfs per poort.

Wat bedoel je precies als je zegt dat een deel van je netwerk offline gaat?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:35
EEE spaart pakketjes op om ze dan in bursts te versturen. De hele kleine vertraging die je kan ondervinden is soms merkbaar met diensten die erg gevoelig zijn voor hickups zoals realtime audio/video of aansturing van bewegingen die op de microseconde precies gedaan moeten worden. Niet iets wat je thuis gaat merken, het is alsof je ping tijdens gamen van 10 naar 10.5ms gaat.
Als je wel onderbrekingen ondervindt die secondes duren ligt het niet aan EEE en zal je verder moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostiphone
Ben(V) schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:57:
Ik heb hier ook EEE aanstaan en ondervind geen enkel probleem.
Zo gauw er een poging gedaan wordt om dat over zo'n poort te sturen wordt hij gewoon weer actief.

Overigens kan ik het wel gewoon uitzetten, zelfs per poort.

Wat bedoel je precies als je zegt dat een deel van je netwerk offline gaat?
Ik zoek dus een manier om deze per poort uit te zetten. Welke switch gebruik je?

Ik verloor de verbinding met verschillende devices die via ethernet waren aangesloten op de vorige switches (waren unmanaged ). Als ik dan de stekker eruit haalde en er weer indeed, deed alles het weer. De router van Odido inmiddels ook vervangen. Heb nu de T54. En toen had ik het probleem nog steeds. Dus het moet wel aan de switch liggen. Vandaar een managed switch gekocht met het idee dat EEE uit te zetten is. Maar dat is dus niet zo.

[ Voor 30% gewijzigd door joostiphone op 26-04-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Verkeerde switch gekocht blijkbaar, een beetje switch heeft zoiets instelbaar.

Maar zeg je nu dat je iets dat via een EEE poort aangesloten is onbereikbaar wordt?
Weet je zeker dat het aan EEE ligt, want dat heb ik hier nog nooit ondervonden en ik heb hier twee switches waar EEE in gebruik is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
jadjong schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:32:
EEE spaart pakketjes op om ze dan in bursts te versturen. De hele kleine vertraging die je kan ondervinden is soms merkbaar met diensten die erg gevoelig zijn voor hickups zoals realtime audio/video of aansturing van bewegingen die op de microseconde precies gedaan moeten worden. Niet iets wat je thuis gaat merken, het is alsof je ping tijdens gamen van 10 naar 10.5ms gaat.
Als je wel onderbrekingen ondervindt die secondes duren ligt het niet aan EEE en zal je verder moeten zoeken.
EEE spaart helemaal geen pakketjes op.
Als er een bepaalde tijd geen data door de poort komt wordt die poort uitgezet, maar die timeout is dusdanig dat het alleen gebeurd als er echt geen dataverkeer is, dus audio, video en games hebben daar helemaal geen last van, dan blijft die poort gewoon actief.
Als er dan weer data aankomt wordt de poort weer aangezet en dat veroorzaakt een kleine vertraging voor alleen het eerste pakketje, (mijn switch zegt dat het 17 ms vertraging opleverde).

Als een poort niet meer aangezet wordt is er denk ik iets anders aan de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 26-04-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:35
Packet coalescing is onderdeel van 802.3az.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostiphone
Ben(V) schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:31:
Verkeerde switch gekocht blijkbaar, een beetje switch heeft zoiets instelbaar.

Maar zeg je nu dat je iets dat via een EEE poort aangesloten is onbereikbaar wordt?
Weet je zeker dat het aan EEE ligt, want dat heb ik hier nog nooit ondervonden en ik heb hier twee switches waar EEE in gebruik is.
Dat is het inderdaad. Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden met de managed switch. Maar wel met 3 unmanaged switches. Dat vind ik wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:39
EEE heet ook wel eens 'Green Ethernet' in sommige switches. Wat je ook kan proberen is het uitschakelen aan de device kant als de switch de optie niet heeft.

Maar zoals anderen ook al aangeven, check wel dit ook inderdaad de oorzaak is. Want afgezien van wat audio puristen die ik wel eens heb horen roepen dat EEE hun audiokwaliteit zou beïnvloeden bij digitale overdracht (lijkt me heel vreemd) heb ik eigenlijk als iemand die vanwege zijn werk vrij veel met netwerken bezig is, nog nooit gezien dat door EEE delen van netwerken niet meer bereikbaar zouden worden.

[ Voor 56% gewijzigd door Dennism op 26-04-2025 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Volgens mij worden bij unmanged switches de poorten enkel uitgezet als er geen netwerk link is ofwel als er niets is aangesloten of als het aangesloten device uit staat.

Maar ik ken natuurlijk niet de specs van alle switches die er zijn.

Pagina: 1