Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastamasta
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-05 09:53
Ik heb een Gira 55 wissel wisselschakelaar welke ik wil installeren. Nu heb ik geprobeerd de situatie zoals die van de oude schakelaar was na te bootsen, maar dat werkt niet.

Er komen 2 zwarte en 1 bruine draad uit de muur. Uiteindelijk moet er als de ene helft van de schakelaar ingedrukt wordt een lampje gaan branden en als de andere helft van de schakelaar ingedrukt wordt dan moet een ander lampje gaan branden.

Hoe moet ik deze draden bevestigen?

Er zitten 2x2 aansluitingen aan de bovenkant en ook 2x2 aansluitingen aan de onderkant.
Ook zitten er in het midden een paar aansluitpunten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Vsk_3E2K2B-iKkQ6d8p9RieU5A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JouZpFpeWLBXjN33zHgsogF2.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via mastamasta op 10-05-2025 09:53)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Dat kan ook, maar zonder lasklem is net zo makkelijk en scheelt weer ruimte in de inbouwdoos.

Gewoon een kort stukje bruine draad tussen beide L-contacten steken dus zoals al gezegd.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-06 08:45
je schrijft wisselschakelaar, maar uit je verhaal lees ik dat je een schakelaar hebt met 2 wipjes, en elk moet een lamp schakelen. bestelnummer van Gira?

Als ik moet gokken moet de bruine aan de middelste rode contacten, en de twee zwarte elk aan een bovenste contact, bv de meeste linkse en rechtse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastamasta
Bedankt voor je snelle reactie. Die bruine draad op het middelste rode contact heb ik nog niet geprobeerd.

Nummer is: 10A - 250V 012803

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:38
Vergeet niet om de bruine draad met een kort stukje draad door te lussen, want je hebt 2 onafhankelijke schakelaars ondanks dat ze in 1 behuizing zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:17
Een serie schakelaar had toch ook gekund?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

natural colour schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:50:
Een serie schakelaar had toch ook gekund?
Bedoel je in serie met een lamp? Een wissel doet niets anders als je een van de 2 contacten niet gebruikt. Zover ik weet heeft GIRA niet eens meer iets anders dan wissel en kruis.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:22
DukeBox schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:56:
[...]

Bedoel je in serie met een lamp? Een wissel doet niets anders als je een van de 2 contacten niet gebruikt. Zover ik weet heeft GIRA niet eens meer iets anders dan wissel en kruis.
Wissel, kruis, drukvlakschakelaar (wissel), druk-maak contact (pulsschalelaar), serie en wissel-wissel. Waarschijnlijk ook nog wel een dubbel druk-maakcontact en dubbele drukvlakschakelaar (serie en wissel-wissel).

Een serieschakelaar was hier de eenvoudigste oplossing geweest, een wissel-wissel kan ook werken mits juist aangesloten.

[ Voor 10% gewijzigd door Ivow85 op 26-04-2025 17:15 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ivow85 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:14:
Een serieschakelaar was hier de eenvoudigste oplossing geweest, een wissel-wissel kan ook werken mits juist aangesloten.
Ik begrijp je reactie niet helemaal, gira heeft geen serie schakelaar (meer) zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
DukeBox schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:17:
[...]

Ik begrijp je reactie niet helemaal, gira heeft geen serie schakelaar (meer) zover ik weet.
Als je zoekt op Gira serieschakelaar is die gewoon bij elke relevante webshop te vinden, te bestellen en binnen 1-3 werkdagen leverbaar.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ivow85 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:51:
Als je zoekt op Gira serieschakelaar is die gewoon bij elke relevante webshop te vinden, te bestellen en binnen 1-3 werkdagen leverbaar.
Linkje/artikel nummer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Gira artikelnummer 381500
EAN 4010337038863

In plaats van die vraag hier te stellen had je ook even kunnen Googelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ivow85 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:16:
[...]

Gira artikelnummer 381500
EAN 4010337038863

In plaats van die vraag hier te stellen had je ook even kunnen Googelen.
Die had ik ook gezien, maar blijkbaar te snel gekeken naar het schema. Ik dacht dat het een wissel was, maar het is dus een dubbele serie.

edit: ik zit er dus helemaal naast qua naam, zie de reacties van @Xander .

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 26-04-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Groningerkoek schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 00:48:
Vergeet niet om de bruine draad met een kort stukje draad door te lussen, want je hebt 2 onafhankelijke schakelaars ondanks dat ze in 1 behuizing zitten.
Dat dus, wissel-wissel kun je uiteindelijk met 4 zwarte en 2 bruine draden aan de slag, maar als je 2 lampen onafhankelijk wil schakelen moet je bruin doorverbinden en 1 zwarte draad aan de bovenkant en 1 zwarte aan de onderkant gebruiken.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
DukeBox schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:20:
[...]

Die had ik ook gezien, maar blijkbaar te snel gekeken naar het schema. Ik dacht dat het een wissel was, maar het is dus een dubbele serie.
"Serieschakelaar" is gewoon de gangbare naam voor een dubbele enkelpolige schakelaar. Wikipedia: Serieschakelaar. Iedere fabrikant heeft deze in het assortiment. Wat een "dubbele" serieschakelaar zou moeten zijn weet ik niet. ;)

Een wissel/wisselschakelaar kun je als alternatief gebruiken. Maar die was in dit geval niet nodig geweest en ze zijn wel duurder...

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 26-04-2025 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Xander schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:26:
[Wat een "dubbele" serieschakelaar zou moeten zijn weet ik niet. ;)
Gewoon 2 serie schakelaars naast elkaar met gedeelde fase :?
Zoals die in de post erboven.

Ik keek niet goed en dacht dat het een wissel was a.d.h.v. het schema:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/204443/files/462980993/750x2000x3/gira-serieschakelaar-met-klauwbevestiging-310500.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
DukeBox schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:47:
[...]

Gewoon 2 serie schakelaars naast elkaar met gedeelde fase :?
Zoals die in de post erboven.
Dat is dus één serieschakelaar.

Dit is een serieschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZrqnLbcpv7jGfW-xwDXXg4YiU8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/r6WiU7szZXPRuYB9VaKk7bMm.webp?f=user_large

Dit zijn twee serieschakelaars naast elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZrqnLbcpv7jGfW-xwDXXg4YiU8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/r6WiU7szZXPRuYB9VaKk7bMm.webp?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZrqnLbcpv7jGfW-xwDXXg4YiU8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/r6WiU7szZXPRuYB9VaKk7bMm.webp?f=user_large
Maar daar heeft niemand het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Xander schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:57:
Dat is dus één serieschakelaar.
En waarom staan er dan 2 in het schema?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
DukeBox schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:15:
[...]

En waarom staan er dan 2 in het schema?
Er staan twee enkelpolige schakelaars in het schema. Samen is dat een serieschakelaar.

Lees anders het Wikipedia artikel eens: Wikipedia: Serieschakelaar

Maar ik hou op met dit topic. ;) TS is al lang geholpen en ik heb er geen last van dat jij niet weet wat een serieschakelaar is. Het is een verwarrende naam voor iets wat feitelijk 2 schakelaars parallel zijn maar zo noemt men het ding in Nederland (en Duitsland) nou eenmaal...

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 26-04-2025 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Xander schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:28:
Er staan twee enkelpolige schakelaars in het schema. Samen is dat een serieschakelaar.
Hmm.. nooit geweten wat een onlogische naam. Al die jaren dus verkeerd gezegd. Ik zou verwachten dat de naam serie is omdat deze in serie met bijv. een lamp staat. Je zet de schakelaars zelf niet in serie (gezien ze eigenlijk parallel zijn).

Hoe heet dan een met een enkele 'knop' ?

edit: lol, zie net je edit.. je bent het qua naam dus wel met mij eens O-)
Toch bedankt voor je uitleg, ik was echt van mijzelf overtuigd dat ik het goed had |:(

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 26-04-2025 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
DukeBox schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:35:
[...]

Hmm.. nooit geweten wat een onlogische naam. Ik zou verwachten dat de naam serie is omdat deze in serie met bijv. een lamp staat. Je zet de schakelaars zelf niet in serie (gezien ze eigenlijk parallel zijn).

Hoe heet dan een met een enkele 'knop' ?

edit: lol, zie net je edit.. je bent het qua naam dus wel met mij eens O-)
Toch bedankt voor je uitleg, ik was echt van mijzelf overtuigd dat ik het goed had |:(
Het Duitse wikipedia artikel heeft een uitleg over de naam die wel eens zou kunnen kloppen:
Der Begriff Serienschaltung stammt aus der Zeit, in der Schalter nur in Form von Drehschaltern hergestellt wurden.
[...]
Da man diese vier Schaltzustände nicht direkt, sondern nur nacheinander (seriell) einstellen konnte, nannte man diese Schalter Serienschalter.
Eigenlijk hebben we in het Nederlands ook geen goede naam voor een enkele schakelaar zonder wisselcontact. Wikipedia en diverse andere bronnen maken daar "enkelpolige schakelaar" van, maar dat dekt de lading ook niet echt. Het aantal polen zegt namelijk niet direct iets over het soort schakelcontact. Zo zijn er bijvoorbeeld tweepolige wisselschakelaars in de handel dus met die logica zou je een normale wisselschakelaar ook een enkelpolige wisselschakelaar kunnen noemen.

Dit doen de Duitsers wel logischer met de term "Ausschaltung", maar ik denk niet dat de term "uitschakelaar" snel geadopteerd gaat worden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@Xander haha, wel heel compleet zo.

Vind het wel interessant en blijkbaar heb ik met mijn vraag toch iets getriggerd ;)

De draai schakelaars ken ik wel, die hadden we ook in ons huisje (uit ~1870) in Duitsland toen ik nog heel jong was.

Zo zagen ze er ongeveer uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.thpg.de/media/catalog/product/cache/1260e5f4b7388b5fd07039c51cd60339/1/0/100832_image_100832_2.webp

Ik kan mij niet herinneren dat die tweevoudig bestonden, alleen van die kleine tuimelschakelaars, die kwamen later toen inbouw meer voorkwam, het zal mij ook niet verbazen dat ik al uit die tijd al de verkeerde naam ben gaan gebruiken.
Ik kwam ze toevallig hier allemaal tegen, grappig dat dat gewoon nog te koop is (in modernere uitvoering); https://www.thpg.de/schalterserien/schalterserie-bakelit/

Oorspronkelijk bedoelde ik ook dat ik geen enkelvoudige serieschakelaar ken (als dat de juiste benaming zou kunnen zijn), volgens mij bestaan er alleen enkelvoudige wisselschakelaars. Ik was er dus ook vanuit gegaan dat een dub.. (oeps, schreef bijna weer dubbel) serieschakelaar ook niet veel toevoegt naast een tweevoudige wisselschakelaar.

Gaat wel lastig worden dat dubbele er uit te krijgen..

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 26-04-2025 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:38
DukeBox schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:42:
@Xander
Ik kan mij niet herinneren dat die tweevoudig bestonden, alleen van die kleine tuimelschakelaars, die kwamen later toen inbouw meer voorkwam,
Ja hoor die waren er, draaischakelaars kun je krijgen in heel veel opties. De serieschakelaar had 4 standen.

1 - Beide lampen uit.
2 - Lamp 1 aan.
3.- Lamp 2 aan
4.- Lamp 1 & 2 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@Groningerkoek Ah.. wekte het zo, tnx voor de aanvulling.

Ik zat al naar de afbeelding met de koperen draaischijven te kijken waarom er 4 'standen' op leken te staan.
Dan begint de naam ook wel iets logischer te worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mastamasta
Ik zie dat mijn vraag heel wat heeft losgemaakt gezien alle reacties en de discussie die is ontstaan. Bedankt voor de reacties. Het is gelukt. Het antwoord van Pauldaytona was de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastamasta
Ik dacht naar aanleiding van mijn eerste vraag waarmee ik dit topic opende alles opgelost te hebben, omdat 1 lamp het al deed, maar niets is minder waar blijkt.

Na het aansluiten van beide lampen heb ik alleen maar de optie om met 1 van de 2 schakelaars beide lampen tegelijk aan en uit te zetten. Het lukt mij niet om de draden zo te plaatsen dat beide lampen gekoppeld zijn aan een aparte schakelaar. Het lijkt ermee te maken te hebben dat er maar 1 bruine draad uit de muur komt. De helft waar ik de bruine draad aan verbindt die lamp doet het (mits de zwarte draad ook aan die helft is aangesloten.
Ik heb nu (zie foto) beide zwarte draden aan 1 kant zitten, omdat anders een van de 2 lampen het niet doet.

Hoe kan ik beide lampen koppelen aan een eigen schakelaar? En zou het een optie zijn om de bruin draad op een of andere manier te verdelen in 2 bruine draden?
Alvast bedankt voor de hulp weer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3G8zetlfVA-tW566gl09qbq9pPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXiOQe3GHdsAvh3DZQeiPZwH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:17
Een stukje elektra draad van de ene bruine naar de andere helft van de schakelaar <L> maken, vervolgens één zwarte van de lamp naar de andere kant zetten (<6>)
Per aansluiting kun je 2 draden insteken die inwendig met elkaar verbonden zijn, een dubbele wisselschakelaar heeft totaal 3 + 3 aansluitingen.

Een ander Tweaker mag het wel even intekenen :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastamasta
Bedankt voor je reactie. Kan ik die splitsing maken door middel van een 3 voudige Wago lasklem en dan de ene bruine draad die nu uit de muur komt erin steken en dan 2 extra bruine draden naar die 2 aansluitpunten in de schakelaar plaatsen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Dat kan ook, maar zonder lasklem is net zo makkelijk en scheelt weer ruimte in de inbouwdoos.

Gewoon een kort stukje bruine draad tussen beide L-contacten steken dus zoals al gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastamasta
Het is gelukt Xander. Oplossing was inderdaad erg eenvoudig. Bedankt voor de hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door mastamasta op 10-05-2025 09:53 ]

Pagina: 1