Het laden van een elektrische auto als zonnepanelen vol produceren wordt aangemoedigd. Om netcongestie te verminderen en om minder fossiele elektriciteit te gebruiken. Maar is er nog een voordeel? Want op zonnige middagen kan het voltage op het net dankzij zonnepanelen stijgen van 230 Volt tot 253 Volt. Klopt het dat de accu's dan ook sneller laden?
Blijkbaar heb ik geen gelijk en begrenzen veel on-board laders de stroom, en kan je dus idd sneller laden als het voltage een beetje hoger is.
[ Voor 125% gewijzigd door Wilke op 25-04-2025 22:01 ]
Uhm. Mijn Tesla laad wel degelijk met een hoger vermorgen als voltage hoger is. Lijkt me ook logisch.Wilke schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:19:
Nee. Hooguit zal er een iets lagere stroom door de kabels gaan, waardoor deze iets minder warm worden.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Grappig, begrenzen die echt op stroom aan de AC-kant?Inspired schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:20:
Uhm. Mijn Tesla laad wel degelijk met een hoger vermorgen als voltage hoger is. Lijkt me ook logisch.
Nee wat het vaste gegeven is 16A bij een ideale 230 volt is dat inderdaad ~11kW. Maar als je voltage hoger wordt maar je 16A gelijk blijft, dan krijg je uiteraard een hoger wattage binnenWilke schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:26:
[...]
Grappig, begrenzen die echt op stroom aan de AC-kant?
Eén ding is zeker. Snel laden geschiedt met een hoger voltage.
Volgens mij is dat ook onderdeel van de standaard. De OBC laad op een bepaald amperage. Exaxte vermogen is dan afhankelijk van voltage. Zal bij elke EV zo werken lijkt me.Wilke schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:26:
[...]
Grappig, begrenzen die echt op stroom aan de AC-kant?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Pagina: 1