Scheuren in de muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-09 17:02
Gisteren de sleutels gekregen van mijn "nieuwe" sociale huurwoning. Bezig met de voorbereidingen voor het schilderwerk. Plan was om een wand tussen woon- en slaapkamer die nu antraciet is een andere kleur te geven. Nu had ik al wel wat scheuren gezien maar bij nadere inspectie lijkt die scheur van onderaan de ene muur via het plafond door te lopen naar onderaan de andere muur. Tussen de muur en de buitenmuur kan ik er mijn vinger in steken. Het lijkt ooit opgevuld met pur en daarna dicht gesmeerd met plamuur.
Appartementencomplex is 11 jaar oud. Ik zit op de tweede (bovenste) verdieping.
Inmiddels reparatieverzoek gestuurd aan de woningbouwcorporatie. Geen idee nog of en zo ja wat ze eraan doen maar ik vermoed niet veel meer dan opnieuw dichtsmeren met plamuur. Is er iets zinnigs over te zeggen hoelang dat goed blijft? Stel dat ik er nu dure verf op smeer dan zou ik het wat zonde vinden als het er over een paar maanden of jaar weer niet uitziet.
De vorige bewoner was de eerste huurder.
De scheur is aan beide kanten zichtbaar maar aan de kant van de slaapkamer veel meer. De foto's zijn dan ook van de zijde van de slaapkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzOnLAdxafvaAjvLCrSZ7bcXrhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjWIoSWcO3B76LGV5qp4ra4z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-gCiDostGc8GM8M_xwwLKwM3uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PO5kXHrNXOXHau3zTDZGK9eH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBbWpTd3_GbzvL0H9wA7zOuTOjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLbQhah61YAM7Ji2NHnmvG8E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2ERikVxl7yNTh6Yrostp2VWxyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Id7J48cdgPuXe7YFNGK1XBI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beh3VW3Bv22TohVjFpvsdrLzi0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHwWT169b3DG2BEkziXAMCTz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
GJ uit Brabant schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:21:
[...]
Appartementencomplex is 11 jaar oud. Ik zit op de tweede (bovenste) verdieping.
[...]
De vorige bewoner was de eerste huurder.
[...]
De kans is groot dat deze scheuren er sinds kort na de bouw in zitten. Binnenwanden scheuren vaak na de bouw, zeker op hogere verdiepingen. De wanden gaan dan werken, daardoor ontstaan deze scheuren. Als de verhuurder het nu netjes afwerkt (plamuur, gips, o.i.d.), is de kans klein dat het nogmaals zo gaat werken. Ik zou dat reparatieverzoek afwachten en daarna sauzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:05
Lijkt mij handiger om de verhuurder hierover aan te spreken (wat je al gedaan hebt) en het antwoord of actie eerst af te wachten.
Straks zit je hier met een aantal antwoorden waar je nu eigenlijk niks aan hebt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat zijn geen scheuren, dat zijn stucgoten, of hoe je het ook wil noemen. Cellenbetonprofiel worden ze ook genoemd. 5cm breedt met een 2,5cm opstaant randje waar de gipsblokken/bygoblokken in zitten. Volkomen normaal. Het is gaan werken, en de latex is gebroken/gescheurt.

Niks aan de hand, gewoon verfen, zie je niks van straks ;)

Die grote wakken is wat anders, maar de bovenste zijn geen scheuren in de muur bij het plafond

[ Voor 19% gewijzigd door RaZ op 25-04-2025 17:39 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
RaZ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:34:
Dat zijn geen scheuren, dat zijn stucgoten, of hoe je het ook wil noemen. Cellenbetonprofiel worden ze ook genoemd. 5cm breedt met een 2,5cm opstaant randje waar de gipsblokken/bygoblokken in zitten. Volkomen normaal. Het is gaan werken, en de latex is gebroken/gescheurt.

Niks aan de hand, gewoon verfen, zie je niks van straks ;)

Die grote wakken is wat anders, maar de bovenste zijn geen scheuren in de muur bij het plafond
Die grote wakken waren ook van die scheurtjes. Tot ik wat loszittende kalk verwijderde en die grote wakken tevoorschijn kwamen waar ik zo mijn vinger in kan steken. Eronder en erboven voelt het nogal zacht dus ik vermoed dat het van boven tot onder grote wakken zijn die opgevuld zijn met pur. Dat lijkt me nogal een beunhazenreparatie maar ik ben geen bouwkundige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Yaksa schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:28:
Lijkt mij handiger om de verhuurder hierover aan te spreken (wat je al gedaan hebt) en het antwoord of actie eerst af te wachten.
Straks zit je hier met een aantal antwoorden waar je nu eigenlijk niks aan hebt.
Dat wacht ik ook af maar ik ben geen bouwkundige. Hoop hier misschien ietsje wijzer te worden voordat ik de bouwkundige van de verhuurder spreek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
De buren in het appartementencomplex zitten met soortgelijke scheuren. Die wachten al weken op de woningbouwcorporatie. Zolang ga ik niet wachten. Dan toch maar proberen om de boel zelf te repareren.
Mijn idee is nu:
1. De losse rommel weghalen met een plamuurmes
2. De scheuren en gaten opvullen.
Zag dat Knauf ook kant en klare reparatiepasta heeft. Of is er iets beters te krijgen voor dit doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:05
Dit gaat altijd scheuren of je het nu leuk vind of niet. Aan de bovenkant pur laag van een goede cm is heel normaal. Aan de zijkanten zou het gewoon strak moeten zitten, en vaak zit het daar ook in een soort plastic goot verwerkt.

Persoonlijk zou ik het gewoon schilderen en dan een afwerk lat rondom maken en met een elastische kit afwerken. Anders heb je binnen een jaar weer die scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gladstucen en dan in de binnenhoek insnijden. Vervolgens anti-crack kit erin.

Muren en wanden werken tov elkaar en gaan altijd scheuren. Als je de boel dichtsmeert zal het gewoon gaan scheuren en meestal niet op de plek die je wilt.
Pagina: 1