Isolatie vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 100tibor
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:43
Hoi allemaal,

Na maanden hier puur uit interesse meegelezen te hebben over verschillende onderwerpen nu zelf een vraag. Mijn vriendin en ik hebben een tussenwoning gekocht uit 1985, we krijgen 12 juni de sleutel en er moet wel het een en ander gebeuren voor we er in kunnen.

Een van deze dingen is dat we graag vloerverwarming willen op de benedenverdieping, de benedenverdieping is ongeveer 50 m2, de badkamer (5m2) willen we ook aanpakken en zouden we ook graag vloerverwarming willen. Omdat we de open trap in de woonkamer toch dicht willen maken leek het mij de beste plek om daar de verdeler onder te plaatsen, hier zit al een koof richting de badkamer. Zou de badkamer vloerverwarming op dezelfde verdeler kunnen? Internet is hier wat verdeeld onder.

Ik heb de bouwtekeningen opgevraagd en hieronder een stukje waar de vloer en muuropbouw te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_50sAxIvSn8N_CvWlxcQk6dmkhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AhHUDPa7d7SE0yzlo6mR0r2.jpg?f=fotoalbum_large

In het huis is geen kruipkelder en we zitten op zandgrond.

Nu had ik het volgende plan:
1. huidige tegelvloer er uit
2. vloerverwarming laten infrezen
3. zelf vloerverwarming aanleggen
4. sleuven dichtsmeren
5. zelf nieuwe tegelvloer leggen

Zo ver ik kan terugvinden is 5cm tempex een Rd van ongeveer 1,3, dit is niet veel, gaan we er spijt van krijgen dat ik niet de hele vloer er uit haal en goed isoleer met eps of schuimbeton?
Ook als ik naar de muurisolatie kijk is er maar 35mm muurisolatie gebruikt, moet/kan daar iets aan verbeterd worden kun je dat alleen doen door voorzetwanden aan de binnen- of buitenkant te plaatsen?

Alvast bedankt voor het advies!

[ Voor 7% gewijzigd door 100tibor op 25-04-2025 13:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:04
Je kunt vanuit de kruipruimte je vloerisolatie verbeteren zonder je hele vloer eruit te halen. Een minimale Rd van 3.5 wordt voor vloerverwarming aangehouden.\Je spouwisolatie kun je waarschijnlijk niet verbeteren, er is waarschijnlijk te kort ruimte in de spouw om bij te vullen. Dan is binnen of buitengevel isolatie de enige oplossing als je die gevel wil verbeteren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 100tibor
No Hands schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:08:
Je kunt vanuit de kruipruimte je vloerisolatie verbeteren zonder je hele vloer eruit te halen. Een minimale Rd van 3.5 wordt voor vloerverwarming aangehouden.\Je spouwisolatie kun je waarschijnlijk niet verbeteren, er is waarschijnlijk te kort ruimte in de spouw om bij te vullen. Dan is binnen of buitengevel isolatie de enige oplossing als je die gevel wil verbeteren.
Er is helaas geen kruipkelder aanwezig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:51
Wij hebben dezelfde opbouw vloer, en hebben besloten om alles eruit te slopen, afgraven tot +-60cm diepte en vervolgens schuimbeton erin, vloerverwarming erop en tenslotte een afwerkvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
kieskes schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:31:
Wij hebben dezelfde opbouw vloer, en hebben besloten om alles eruit te slopen, afgraven tot +-60cm diepte en vervolgens schuimbeton erin, vloerverwarming erop en tenslotte een afwerkvloer.
^, maar dan betopor ipv schuimbeton. O ja, met een betonplaat onder de isolatie, voorgeschreven door architect.
Je kan netjes randisolatie toepassen, en de uitzetvoegen uitpassen op de voegen van de tegels. Vloerverwarming prik je zelf zo in de isolatie, klein weekendje werk wat best gemakkelijk gaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Rd van 1.3 is niet niets, maar ideaal is het ook niet. Je kan uitrekenen hoeveel extra warmteverlies je hebt per jaar ( uitgaande van gemiddelde winter ) en dan kijken of je het waard vind om de hele vloer er uit te slopen. Evt kan ik je wel helpen met die berekeningen mocht je interesse hebben.

Verdubbeling van je isolatiewaarde is een halvering van je warmteverlies.

Bij een Rd van 1.3 en een gemiddelde temperatuur van 35 graden in je vloer en 14 graden grondtemperatuur is je warmteverlies 808W. Dus elke seconde verlies je 808Joule. Een stookseizoen is ongeveer 140 dagen. In die 140 dagen verlies je 9800MJ aan energie = +/- 310m3 aardgas.

Gesteld je gaat naar een Rd van 3.5 dan zakt je warmteverlies naar 300W bij gelijkblijvende vloertemperatuur en grondtemperatuur. 300J elke seconde voor 140 dagen = 3600MJ = +/- 115m3 aardgas equivalent.

Dus bespaar je met extra isolatie, zonder twijfel. Is het aangenamer? Ja. In het voor en naseizoen ( september/oktober en maart/april ) voelt je vloer warmer als de verwarming niet aan staat.

Is het het waard? Da's een keuze die je moet maken. Nu je je woning in gaat heb je de kans om het aan te pakken. Als je er eenmaal in woont wordt zo'n verbouwing een stuk lastiger.

Wat ook een optie is: nadruk leggen op andere isolatie in je woning en je layout van je vloerverwarming maximaliseren. Als in: Als je huis goed is geisoleerd kan de aanvoertemperatuur naar beneden en bij een lagere aanvoer / retour in je vloer gaat ook je warmteverlies daar naar beneden.

Gesteld je kan naar gemiddeld 30 graden in je vloer met een Rd van 1.3 dan zakt je warmteverlies naar 615W, en dat is weer omgerekend 235m3 equivalent aan gas.

Mocht je vragen hebben laat 't weten. Ik ben zelf van label C naar A+++ gegaan met mijn woning. Ik had alleen het geluk dat ik wel een begaanbare kruipruimte had.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mkleinman schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:41:
Bij een Rd van 1.3 en een gemiddelde temperatuur van 35 graden in je vloer en 14 graden grondtemperatuur is je warmteverlies 808W. Dus elke seconde verlies je 808Joule. Een stookseizoen is ongeveer 140 dagen. In die 140 dagen verlies je 9800MJ aan energie = +/- 310m3 aardgas.
Hierbij overschat je wel flink.
De grond temperatuur gaat natuurlijk omhoog, dus je verlies gaat teruglopen. Bij een buitenmuur met lucht zou je wel gelijk hebben.
Het zand werkt uiteindelijk ook als isolatie.

Ik ga niet beweren dat meer isolatie niet beter is, maar een Rd van 1.3 is prima om je stookkosten niet te laten ontploffen.

Daarnaast, als je het energieverbruik van de woning omlaag krijgt, daalt de vloer temperatuur mee. (Minder warmte nodig).
Dus ipv zeg €10.000 uitgeven aan de vloer kun je hetzelfde bedrag uitgeven aan triple glas met WTW en waarschijnlijk vergelijkbare resultaten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 100tibor
mkleinman schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:41:
Rd van 1.3 is niet niets, maar ideaal is het ook niet. Je kan uitrekenen hoeveel extra warmteverlies je hebt per jaar ( uitgaande van gemiddelde winter ) en dan kijken of je het waard vind om de hele vloer er uit te slopen. Evt kan ik je wel helpen met die berekeningen mocht je interesse hebben.

Verdubbeling van je isolatiewaarde is een halvering van je warmteverlies.

Gesteld je gaat naar een Rd van 3.5 dan zakt je warmteverlies naar 300W bij gelijkblijvende vloertemperatuur en grondtemperatuur. 300J elke seconde voor 140 dagen = 3600MJ = +/- 115m3 aardgas equivalent.

Dus bespaar je met extra isolatie, zonder twijfel. Is het aangenamer? Ja. In het voor en naseizoen ( september/oktober en maart/april ) voelt je vloer warmer als de verwarming niet aan staat.

Is het het waard? Da's een keuze die je moet maken. Nu je je woning in gaat heb je de kans om het aan te pakken. Als je er eenmaal in woont wordt zo'n verbouwing een stuk lastiger.

Wat ook een optie is: nadruk leggen op andere isolatie in je woning en je layout van je vloerverwarming maximaliseren. Als in: Als je huis goed is geisoleerd kan de aanvoertemperatuur naar beneden en bij een lagere aanvoer / retour in je vloer gaat ook je warmteverlies daar naar beneden.

Gesteld je kan naar gemiddeld 30 graden in je vloer met een Rd van 1.3 dan zakt je warmteverlies naar 615W, en dat is weer omgerekend 235m3 equivalent aan gas.

Mocht je vragen hebben laat 't weten. Ik ben zelf van label C naar A+++ gegaan met mijn woning. Ik had alleen het geluk dat ik wel een begaanbare kruipruimte had.
Ik hou wel van cijfers om enigszins houvast te hebben, even een vraagje, hoe kom je aan de 808w verlies?

Naast dat het natuurlijk goed is om minder gas te verbruiken moet ik ook realistisch naar mijn portemonnee kijken.

even er vanuit gaande dat met een Rd van 1,3 310m3 aardgas verlies betekend en Rd 3,5 115m3 aardgas verlies, scheelt dat "maar" 196 m3 aardgas. 196 x €1.40 = €274.4 per jaar.

Ik denk dat ik dit niet zo snel terug zal verdienen hiermee, naast de tijd zijn de kosten voor schuimbeton of andere isolatie ook enorm. Klopt het als ik zo reken of zeg ik iets geks?

We hebben wel het plan om het glas en waarschijnlijk ook de kozijnen boven en beneden te vervangen door kunststof en nieuw glas.
Pagina: 1