SNLLR met Unifi pro en Fritz! sfp xgs-pon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvandersteen
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 23-06 14:08
Hallo,

ik heb sinds kort een glasvezel aansluiting van SNLLR. Deze werkt met de modem van SNLLR op 1Gb/s (iets lager), maar de verbinding zou 2,5 Gb zikjn.
Inmiddels heb ik begrepen dat de LAN aansluiting 1GB is en daar het knelpunt zit.

Aangezien ik een Unifi UDM-Pro gebruik heb ik een SFP van Fritz! aangeschaft, de AVM FRITZ!SFP XGS-PON - SFP+ transceivermodule 10 Gbit/s.

Ik heb het serienummer aan SNLLR doorgegeven, echter krijg ik geen verbinding. Als ik de door SNLLR geleverd modem gebruik, dan werkt de aansluiting wel.

Moet ik nog meer instellen? Bij SNLLR krijg ik standaard de melding dat zij geen ondersteuning bieden.

In de Unifi heb ik de WAN-poort omgezet van de lan aansluiting naar SFP en VLAN 6 met ppoe ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je een 2,5Gb/s aansluiting hebt krijg je volgens mij ook een Huawei modem / router met daarop een 2,5Gb/s LAN poort. Dus je moet met een geschikte PC / laptop daarop dan sowieso de snelheid kunnen halen. Als je een modem met enkel gigabit aansluitingen hebt vraag ik me af of je wel echt een 2,5Gb/s abonnement hebt.

Daarnaast de vraag wat er niet werkt met je SFP, krijgt deze geen link of kun je enkel geen PPPoE sessie opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvandersteen
Ik krijg geen link. PPOE werkt wel via de modem en LAN, dus de instellingen lijken wel ok te zijn, of er zou nog iets anders ingesteld moeten worden als ik de glasvezel via de SFP in de UDM pro aansluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:53
pvandersteen schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:35:
Bij SNLLR krijg ik standaard de melding dat zij geen ondersteuning bieden.
Ze hoeven je niet te helpen met het configureren van je eigen apparatuur, maar het verschaffen van de gegevens om je verbinding werkend te krijgen is gewoon onderdeel van de regels rondom vrije-modem-keuze en dus verplicht.

Via welk netwerk levert SNLLR? Want mogelijk kun je de instellingen bij een andere ISP op dat netwerk afkijken.

Edit: Ik zie dat alle gegevens gewoon op https://snllr.nl/vrije-modemkeuze/ staan.

[ Voor 20% gewijzigd door jurri@n op 25-04-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:15
@pvandersteen Welk type ONT heb je? Als je een 2,5Gbps abonnement hebt dan zou dit waarschijnlijk een HN8012Ts-20 moeten zijn. Deze heeft een 10Gbps RJ45 poort, maar dan moet je eigen apparatuur deze ook ondersteunen, anders krijg je automatisch een lagere snelheid.

Heb je aan SNLLR ook doorgeven dat je een eigen ONT wil aansluiten op basis van de vrijemodemkeuze? Zij moeten deze ONT namelijk wel registreren voor jouw abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvandersteen
De ONT zal waarschijnlijk wel ok zijn, maar de Unifi Pro heeft 1 GB LAn poorten. Dat is ook de reden voor de SFP+.
De instellingen heb ik ook per mail ontvangen, echter nog geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-06 23:53
Ik lees het ff snel, maar mij valt op dat je typt serienummer, terwijl je volgens mij een mac adres door moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
pvandersteen schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:31:
De instellingen heb ik ook per mail ontvangen, echter nog geen verbinding.
Weet je zeker dat SNLLR jouw ONT ook heeft geconfigureerd? Als zij deze niet toevoegen aan hun netwerk dan zal je eigen ONT nooit gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvandersteen
Zij zeggen van wel. De reactie van de helpdesk gisteren: Meneer, wij doen ons werk, u moet geduld hebben". op mijn vraag of ik het macadres moet doorgeven kreeg ik het antwoord, dat weet ik niet, het is uw apparatuur.

Ik heb inderdaad eerder het serienummer doorgegeven, niet het MAC-nummer. Ik kan in de UDM Pro een Mac adres meegeven, echter bij Mac adres op de ONT van snllr staat een nummer dat niet in het formaat van een mac adres is. een deel tussen haakjes, en nog een streep tussen 2 getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Het PON-serienummer wijkt vaak af van het MAC-adres of serienummer. Bij Huawei zijn dit meestal 16 hexadecimale karakters en start met 485754. Bij AVM start deze meestal met 41564D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvandersteen
Opgelost! Net teruggebeld door iemand van snllr. Simpel, de Fritz! Sfp werkt alleen in apparatuur van Fritz! Dus niet in mijn Unifi ufm pro.
Zal een andere sfp moeten kopen die 2,5gb ondersteunt.

Iemand een aanbeveling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-06 21:36
Kijk eens naar de SFP+ modules hier: https://schenkict.nl/collections/sfp-modules

Deze werken voor KPN/Delta, en zouden mogelijk ook voor SNLLR kunnen werken. Ik ga er van uit dat de verbinding via XGS-PON gaat? Neem eventueel contact op met de winkel om te kijken wat ze voor je kunnen doen.
Pagina: 1