Ik heb een woning, waarbij de volledige benedenverdieping voorzien is van vloerverwarming. De bovenverdieping heeft gewoon radiatoren. Nu wordt de badkamer grondig gerenoveerd en ook voorzien van vloerverwarmig. Dit is de situatie:
:strip_exif()/f/image/HonW4pbtUGfUTIjjd7Dtj36m.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn eerste vraag is of dit wel juist is aangesloten. Ik zie rode en blauwe kranen en ik zou verwachten dat het rode deel de plek is waar het warme CV water aangevoerd wordt.
Er zijn ook 3 thermostaten op de benedenverdieping::strip_exif()/f/image/3i8g7mSlPCHWTjU8HlkJJS4h.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat kastje met enkel het draaiknopje zit ook in de berging.
Ik vind dit nogal een vreemde set-up, want als je de vloerverwarming thermostaat in de woonkamer omlaag draait, maar de CV flink omhoog dan blijft de ketel de bovenverdieping opstoken.
Ik overweeg om de thermostaat in de woonkamer te vervangen door een pompschakelaar die rechtstreeks de pomp aanstuurt. Als de CV dan besluit dat er een warmtevraag is, dan zal de pomp vanzelf aan gaan. Dan vervalt dus de thermostaat in de woonkamer (ben ik ook een lelijk kastje kwijt). De thermostaat in de berging is wel nuttig, want die kan ik die iets lager (of zelfs uit) zetten.
De slaapkamers behouden de radiatoren, maar elke slaapkamer heeft ook airconditioning dus individueel een kamer koelen/verwarmen zal makkelijker gaan met de airco.
Voor de korte termijn heb ik enkel deze vraag:
Liefst zou ik modules hebben waarmee ik de CV, pomp en kranen kan aansturen en dit allemaal regelen vanuit software (bijv. Home Assistent). Is dat mogelijk en wat zou ik daarvoor moeten doen?
Benedenverdieping
Er zit een verdeler onder de trap waarin alle leidingen zitten. Er zit best een flink verschil in de lengte van de leidingen.:strip_exif()/f/image/HonW4pbtUGfUTIjjd7Dtj36m.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn eerste vraag is of dit wel juist is aangesloten. Ik zie rode en blauwe kranen en ik zou verwachten dat het rode deel de plek is waar het warme CV water aangevoerd wordt.
Er zijn ook 3 thermostaten op de benedenverdieping:
- Nefit thermostaat (woonkamer) die de CV ketel aanstuurt.
- Vloerverwarming thermostaat (woonkamer) die de pomp bij de verdeler lijkt aan te sturen.
- Vloerverwarming thermostaat (berging) die de kranen van de berging/bijkeuken aanstuurt.
:strip_exif()/f/image/3i8g7mSlPCHWTjU8HlkJJS4h.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat kastje met enkel het draaiknopje zit ook in de berging.
Ik vind dit nogal een vreemde set-up, want als je de vloerverwarming thermostaat in de woonkamer omlaag draait, maar de CV flink omhoog dan blijft de ketel de bovenverdieping opstoken.
Ik overweeg om de thermostaat in de woonkamer te vervangen door een pompschakelaar die rechtstreeks de pomp aanstuurt. Als de CV dan besluit dat er een warmtevraag is, dan zal de pomp vanzelf aan gaan. Dan vervalt dus de thermostaat in de woonkamer (ben ik ook een lelijk kastje kwijt). De thermostaat in de berging is wel nuttig, want die kan ik die iets lager (of zelfs uit) zetten.
Bovenverdieping
Alle ruimtes waren uitgerust met radiatoren, maar ik heb de radiator in de badkamers verwijderd en hierop wordt straks een verdeler met pomp aangesloten. Er zijn twee badkamers en de installateur plaatst een verdeler met 3 groepen, waar er 2 voor de grote badkamer zijn en 1 voor de kleine badkamer. Deze worden statisch ingeregeld en er komen (voorlopig) geen automatische kranen op.De slaapkamers behouden de radiatoren, maar elke slaapkamer heeft ook airconditioning dus individueel een kamer koelen/verwarmen zal makkelijker gaan met de airco.
Voor de korte termijn heb ik enkel deze vraag:
- Kan ik de vloerthermostaat in de woonkamer afkoppelen en de pomp rechtstreeks aansturen met een pompschakelaar?
- Moet ik nog speciaal ergens op letten m.b.t. de aanleg van de vloerverwarming in de badkamers?
Liefst zou ik modules hebben waarmee ik de CV, pomp en kranen kan aansturen en dit allemaal regelen vanuit software (bijv. Home Assistent). Is dat mogelijk en wat zou ik daarvoor moeten doen?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.