Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-05 07:34
Ik zoek een?
UGREEN NASync DXP4800 Plus
Maar da's niet spannend. Echter heb ik ongeveer een budget over van €1000 voor de overige componenten.
Nu is de vraag, wat is het beste om te doen?
RAM upgrade?
SSD cache?
Meer / grotere HDDs?

Wat is je budget?
~€1000

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, wel NAS specifiek spul ala Seagate Ironwolf (erg goede ervaring mee in mijn huidige NAS)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige NAS Synology DS1520+ is bijna 5 jaar oud
Pool 1: 3x 8TB Seagate Ironwolf - SHR - data
Pool 2: 1x 6TB WDC - backup
Pool 3: 1x 1TB SSD - downloads / swap

Pool 2 gebruik ik als backup van de belangrijkste data zoals foto's die in pool 1 staan,
Pool 3 gebruik ik als tijdelijke opslag van de bestanden die via torrents / nieuwsgroepen binnen komen / unpacken etc. zodat de SHR niet overbelast wordt ... unpacken lijkt me geen feest voor een raid. (was toen mijn gedachte, geen idee of hier enige kern van waarheid in zit)

Anyway, de Synology wordt oud, kans op gebreken begint toe te nemen, opslag (effectief 16TB) begint een beetje krap te worden en daarbij kan Plex die er op draait gewoon niet om gaan met 4K content op mijn Apple TV. Dat hapert en stottert en buffert te veel.
De rest is uitbesteed aan een raspberry pi met 256GB SSD upload op de NAS middels NFS share naar de SSD van de NAS.

Wij maken veel foto's en video's (4K) die ook met regelmaat bewerkt worden tot VLOG achtige video's. Dit bewerken doen we op de laptop, maar ook die van mijn vrouw begint behoorlijk vol te raken.
Bij elk project moet alles gewist worden om voldoende ruimte te houden. Zou de NAS hiervoor ingezet kunnen worden? (laptop werkt enkel via WiFi dus waarschijnlijk niet ideaal)

Ik ben opzoek naar een nieuwe NAS. de UGREEN NASync DXP4800 Plus leek mij uitermate geschikt om met name 4K content te transcoden.
Echter vraag ik me af wat de volgende handige beslissingen zijn. Waaraan moet het budget uitgegeven worden om hetgeen wat ik allemaal doe op de NAS goed te laten lopen.
Meer geheugen? zit standaard 8GB in, is uit te breiden tot 32GB (DDR5, maar welk type/merk?)
SSD cache? of SSD opslag voor download swapdrive zoals ik nu gebruik? (M.2 kon niet vinden welke 'maat' maar gok 2280?)
4x HDD voor hoofdopslag.
De Synology zal vervolgens worden herbouwd zodat er een backup van vitale data wordt gemaakt als secundaire backup

Wat is wijsheid en jullie advies?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-05 19:04
Allereerst... 5 jaar, vind ik nog niet oud.
Mijn backup NAS is een DS414 uit 2014. Dus 11 jaar oud en werkt nog prima.

2. een backup maken op hetzelfde apparaat.... dat vind ik niet zo slim en bijna geen backup te noemen.
Je beschermt wel tegen disk falen (maar dat doet de SHR van pool 1 ook al), maar als het apparaat faalt om een software bug vernietigt al je data, dan ben je de sjaak.

Voor meer geheugen of niet... 8GB is op zich niet niks om te starten.
Als je veel applicaties op je NAS draait, kan het wellicht slim te zijn om erbij te prikken.
Dit kan je ook nog later doen.
Je kan beginnen met de standaard 8GB en het geheugen gebruik in de gaten te houden.
Alleen bijprikken als je tekort komt.

SSDs voor cache.... Ook hier geldt dat dit afhankelijk is van je gebruik.
Is je NAS alleen een Network Attached Storage (file share), dan heb je SSD niet nodig.
Ga je bestanden actief indexeren (fotos ofzo) kan het wellicht wel winst opleveren.
Ook dit is iets wat je ook later kan beslissen.

Overigens, ik ben persoonlijk geen fan van het gebruiken van je NAS voor actieve transcoding.
Dit soort grappen laat ik liever over aan mijn Nvidia Shield, die veel meer CPU power heeft hiervoor.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthys70
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:03
Ik zat ook te kijken naar de DXP4800 Plus, maar waar ik nu net achter gekomen ben is dat Hybride RAID (SHR) ontbreekt. Dus als je RAID wilt vergroten, moet je meteen alle disks vervangen. Juist bij SHR kun je dit stap voor stap doen. Ik begreep (maar misschien heb ik het verkeerd) dat je de SSD cache als read only gebruikt, je maar 1 M.2 slot hoeft te gebruiken. Maar bij read/write je beter 2x M.2 in RAID 1 kunt gebruiken. Overigens staat voor de DXP4800 Plus in de M.2 SSD Compatibility (Product Compatibility List): M.2 interface NVMe 2280 SSD. (dus inderdaad 2280). Ik heb hier trouwens nog een DS916+, ook al aardig wat jaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:34
@Zilverdael80 - hieronder mijn 0,500 Euro.

Functioneel komen die Ugreen NAS-en niet eens in de buurt van een Synology NAS.
Dus lekker door laten draaien - in ieder geval tot die geen nieuwe DSM versies meer krijgt.

Moesten het mijn centen zijn dan...
(1) - de diskcapaciteit in de laptop(s) minimaal verdubbelen - qua performance kan een NAS hier nooit tegenop.
(2) - de Synology eventueel een geheugenuitbreiding geven zodat er minder ge-swap-ed wordt
(3) - bij chronisch capaciteitsgebrek de disken upgraden naar 3x 16 TBytes (of meer)
(4) - backup disk "verhuizen" naar een USB disk met 18-TBytes of meer en voorzien van ntfs of ext4

Wat je ook doet - met 1000 Euro ga je het hoe dan ook niet redden... alleen (3) is al meer dan 1000 Euro!
Dit met de aanname dat je een voorkeur hebt voor disken uit de Synology compatibility list.

Inzake (1):
Ik gok dat je hier op de korte termijn de meeste lol aan gaat hebben - het voorkomt dat je steeds de zaak leeg moet maken. Maar vroeg of laat ga je weer tegen hetzelfde "dingetje" aanlopen... :+

Inzake (4):
Dit zorgt er voor dat als je NAS de geest geeft je de USB disk op een laptop kan aansluiten. En langs die weg in ieder geval weer iets van toegang hebt tot je gegevens.

makes it run like clockwork