Winkel leveringsproblemen - wil bed niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-09 15:02
Begin januari bij *knip* Naam winkel in de winkel een bed besteld, verwachtte levering 28 Februari. Een dag van tevoren kregen we telefoon dat het hoofdbord er niet bij zat. Ik alleen een volledig en correct bed wil en dus geen halve levering.

De levering werd verplaatst naar gister (24 april). Ze kwamen maar er bleek een gat te zitten een deel van het onderstel. Ze wilde het toch in elkaar zetten maar daar ben ik niet mee akkoord gegaan. Ik heb gezegd dat ik het hele bed niet meer hoef, ik ben er klaar mee en heb geen vetrouwen meer in Winkel. Ze vertrokken maar belden een minuut later aan de deur voor annuleringskosten. Ik heb aangegeven dat ik daar ook niet mee akkoord ga.

Nu vraag ik me af moet ik nog iets doen? Moet ik schriftelijk wat doen? En heb ik gelijk?

Als ik de (bijgevoegde) CBW-erkende voorwaarden lees, in artikel 6 dan zou ik het recht hebben om de koop te ontbinden, er staat namelijk:
2. Als de vermoedelijke levertijd niet wordt gehaald, krijgt de
ondernemer een extra termijn om alsnog te leveren. De extra termijn
is maximaal een maand maar nooit langer dan de oorspronkelijke
levertijd. Eventuele prijsverhoging binnen deze termijn mogen niet
worden doorberekend.

3. Bij overschrijding van de extra termijn of de vast afgesproken
levertijd mag de afnemer de overeenkomst zonder ingebrekestelling
of rechterlijke tussenkomst ontbinden en/of schadevergoeding vragen
https://www.inretail.nl/w...22_WONEN_onlineversie.pdf

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 25-04-2025 10:15 . Reden: Naam winkel weggehaald zoals in het SF Beleid staat ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 18:25
Ik denk niet dat je gelijk hebt. Want dan had je direct bij het horen van de nieuwe termijn moeten anuleren. Maar daar ben je mee akkoord gegaan. Dus kan de winkel leveren op de nieuwe termijn.

In mijn ogen kan je 2 dingen doen.

Die annulerings kosten betalen en een andere winkel uitzoeken.

Of de winkel opbellen en vragen hoe jullie dit als nog kunnen oplossen zodat beide partijen tevreden zij.

Zoals bv het defecte onderstel tijdelijk alsnog gebruiken en later alsnog laten vervangen.

Ik heb ook wel eens een maandje met een beschadigde kast deur gezeten. En die is later door de winkel vervangen. Dat had de winkel ook kunnen doen in jou geval.

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 25-04-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
De genoemde nieuwe levertermijn gister was ergens in juni dus sowieso meer dan 30 dagen vanaf gisteren

[ Voor 0% gewijzigd door rexmedorum op 25-04-2025 12:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
Je hebt de koop niet ontbonden, maar je hebt gezegd dat je het bed niet meer wilde hebben. Dus is het in hun ogen een annulering. Ook al ben je akkoord gegaan met de nieuwe levering, toen ook daar niet voldoende goed geleverd hebt, kun je wel de koop ontbinden.

Als je rechtsbijstandsverzekering hebt: gelijk contact opnemen, die hebben wel voorbeeldbrieven waarmee je de koop op de juiste manier kan ontbinden. Ik denk dat je er niet onderuit komt om de winkel nog een redelijke termijn te geven het bed compleet en correct te leveren.

Zelf iets soortgelijks meegemaakt waarbij ik aangaf dat ik niet akkoord ging met een langere levertijd dan afgesproken - ging bij mij om 4 maanden extra, wat ik hoorde de avond voordat de oorspronkelijke levering was afgesproken. Op advies van de verkoper een mail gestuurd en dit aangegeven, waarop ze de aanbetaling wilden houden vanwege annulering - hoop getouwtrek met o.a. rechtsbijstand waarbij ze uiteindelijk inbonden en uit 'coulance' de aanbetaling terug hebben gestort. Coulance, coulance, ze zagen de bui al hangen en probeerden hun gezicht te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Pat911 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:41:
Als je rechtsbijstandsverzekering hebt: gelijk contact opnemen, die hebben wel voorbeeldbrieven waarmee je de koop op de juiste manier kan ontbinden.
Als je een RBV hebt hoef je niet alsnog zelf brieven te sturen, lijkt me? Je betaalt voor die rechtsbijstand dus ik neem aan dat die de gehele afhandeling voor je doen (maar ik heb er geen ervaring mee, dus corrigeer me als dat niet zo is). Voorbeeldbrieven kun je ook wel bij de consumentenbond of gewoon wat gratis generieke voorbeeldwebsites halen.

Dit is geen annulering van de vorm "ik heb me bedacht, ik hoef toch geen bed meer" maar een annulering van de vorm "jullie komen de overeenkomst niet na". Als je een beetje lief bent kun je ze een definitieve termijn geven voor wanneer je een conform bed in je slaapkamer wil hebben staan, bijvoorbeeld binnen een week of twee, dan kunnen ze het misschien escaleren en het alsnog in die termijn gefixt krijgen. Als dat alsnog niet lukt is het overduidelijk dat ze hun verplichtingen niet nakomen.

Op zich zou ik het na twee mislukte leveringen ook wel genoeg vinden, en zou ik zeggen dat je in je recht staat als je de koop nu al ontbindt, maar het is een grijs gebied hoe vaak een afleverpoging mag mislukken, en hoe lang het mag duren. Dus als ze hun poot stijf houden kan dat een juridische discussie worden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
bwerg schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:41:
[...]

Als je een RBV hebt hoef je niet alsnog zelf brieven te sturen, lijkt me? Je betaalt voor die rechtsbijstand dus ik neem aan dat die de gehele afhandeling voor je doen (maar ik heb er geen ervaring mee, dus corrigeer me als dat niet zo is). Voorbeeldbrieven kun je ook wel bij de consumentenbond of gewoon wat gratis generieke voorbeeldwebsites halen.

Dit is geen annulering van de vorm "ik heb me bedacht, ik hoef toch geen bed meer" maar een annulering van de vorm "jullie komen de overeenkomst niet na". Als je een beetje lief bent kun je ze een definitieve termijn geven voor wanneer je een conform bed in je slaapkamer wil hebben staan, bijvoorbeeld binnen een week of twee, dan kunnen ze het misschien escaleren en het alsnog in die termijn gefixt krijgen. Als dat alsnog niet lukt is het overduidelijk dat ze hun verplichtingen niet nakomen.

Op zich zou ik het na twee mislukte leveringen ook wel genoeg vinden, en zou ik zeggen dat je in je recht staat als je de koop nu al ontbindt, maar het is een grijs gebied hoe vaak een afleverpoging mag mislukken, en hoe lang het mag duren. Dus als ze hun poot stijf houden kan dat een juridische discussie worden.
Precies wat ik zeg.

Een RVB kan brieven sturen maar, in mijn ervaring, laten ze dat liever over aan de klant zelf. In sommige gevallen kan dat ook echt wel beter zijn. Anders zet je de boel gelijk op scherp. Soms is dat nodig en dan zal de RVB dat heus wel gaan doen. Conclusie is: overleg met je RVB....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
rexmedorum schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:49:
Begin januari bij [Mbr]*knip* Naam winkel[/] in de winkel een bed besteld, verwachtte levering 28 Februari. Een dag van tevoren kregen we telefoon dat het hoofdbord er niet bij zat. Ik alleen een volledig en correct bed wil en dus geen halve levering.

De levering werd verplaatst naar gister (24 april). Ze kwamen maar er bleek een gat te zitten een deel van het onderstel. Ze wilde het toch in elkaar zetten maar daar ben ik niet mee akkoord gegaan. Ik heb gezegd dat ik het hele bed niet meer hoef, ik ben er klaar mee en heb geen vetrouwen meer in [Mbr]Winkel[/]. Ze vertrokken maar belden een minuut later aan de deur voor annuleringskosten. Ik heb aangegeven dat ik daar ook niet mee akkoord ga.

Nu vraag ik me af moet ik nog iets doen? Moet ik schriftelijk wat doen? En heb ik gelijk?

Als ik de (bijgevoegde) CBW-erkende voorwaarden lees, in artikel 6 dan zou ik het recht hebben om de koop te ontbinden, er staat namelijk:

[...]

https://www.inretail.nl/w...22_WONEN_onlineversie.pdf
Ze hebben het bed geleverd, dus ik betwijfel of je koop nog kunt annuleren.

Volgens mij zul je de winkel eerst de kans moeten geven om het gebrek binnen redelijke termijn te herstellen. Doen ze dat niet, dan zou je de koop (uiteindelijk) kunnen ontbinden.

Ik ben bang dat je heel zwak staat.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:49:
[...]

Volgens mij zul je de winkel eerst de kans moeten geven om het gebrek binnen redelijke termijn te herstellen. Doen ze dat niet, dan zou je de koop (uiteindelijk) kunnen ontbinden.

Als ze het bed weer hebben meegenomen na de constatering dat er wederom gebreken waren dan kun je denk ik nog niet spreken van een levering. In juridische zin dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:31
Joris748 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:49:
[...]

Ze hebben niet het bede geleverd wat TS heeft besteld (hij bestelde een bed zonder gebreken).
Daarnaast staat in de AV van de winkel dus gewoon:
rexmedorum schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:49:

3. Bij overschrijding van de extra termijn of de vast afgesproken
levertijd mag de afnemer de overeenkomst zonder ingebrekestelling
of rechterlijke tussenkomst ontbinden en/of schadevergoeding vragen
Ben daarom best benieuwd waarom hij zwak staat.
Ik zou er wel op hameren om te ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Gadgeteer schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:16:
Ben daarom best benieuwd waarom hij zwak staat.
Ik zou er wel op hameren om te ontbinden.
Nadat het bedrijf nog een redelijke termijn heeft gekregen om het bed te repareren/herstellen/vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Pat911 schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:36:
[...]

Nadat het bedrijf nog een redelijke termijn heeft gekregen om het bed te repareren/herstellen/vervangen.
Verwachtte levering was 28 februari, nu nog niet geleverd na 2 mislukte pogingen (eerst was het bed niet compleet en zijn ze niet daadwerkelijk geweest, daarna waren ze er met een defect bed)
Hoe lang moet je ze de kans dan blijven geven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat911
Gadgeteer schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:43:
[...]

Verwachtte levering was 28 februari, nu nog niet geleverd na 2 mislukte pogingen (eerst was het bed niet compleet en zijn ze niet daadwerkelijk geweest, daarna waren ze er met een defect bed)
Hoe lang moet je ze de kans dan blijven geven?
Zie https://www.rijksoverheid...oopovereenkomst-ontbinden

Is wel een grijs gebied. Maar koper is akkoord gegaan met latere levering, dus in principe is de eerste levering 24 april geweest, met dat defect. Dus koper kan simpelweg een redelijke termijn van herstel eisen, en daarna ontbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
Pat911 schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:18:
[...]

Zie https://www.rijksoverheid...oopovereenkomst-ontbinden

Is wel een grijs gebied. Maar koper is akkoord gegaan met latere levering, dus in principe is de eerste levering 24 april geweest, met dat defect. Dus koper kan simpelweg een redelijke termijn van herstel eisen, en daarna ontbinden.
Grijze gebieden zijn in ons land meer regel dan uitzondering helaas.

Feit blijft dat de winkel er wel een beetje een rommeltje van maakt. Ik snap TS dat hij van de koop wil afzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik zie niet in wat er grijs is aan heel dit verhaal. De voorwaarden stellen duidelijk dat de nieuwe levertermijn niet meer dan 1 maand na de originele mag liggen. Zelfs aanzie je de datum van vorige week als originele leverdatum, dan ben je met een nieuwe levering in juni altijd te laat en heeft de consument dus recht om van de aankoop af te zien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Blokker_1999 schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:56:
Ik zie niet in wat er grijs is aan heel dit verhaal. De voorwaarden stellen duidelijk dat de nieuwe levertermijn niet meer dan 1 maand na de originele mag liggen. Zelfs aanzie je de datum van vorige week als originele leverdatum, dan ben je met een nieuwe levering in juni altijd te laat en heeft de consument dus recht om van de aankoop af te zien.
Ik lees het ook zo.
Bovendien heeft TS tot 2x toe een ondeugdelijk product aangeboden gekregen (eerst zonder hoofdbord en bij de 2'de poging -2 maand later!- zit er een gat waar er geen hoort te zitten).

...Maar meningen, meningen... TS kan best 's horen bij rechtsbijstand/ombudsdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
TS had naar alle redelijkheid het bed kunnen accepteren met de toezegging dat binnen een redelijke termijn het onderdeel met het gat erin vervangen zou worden. Mits het gebruik niet beperkt wordt door het gat.

Wie heeft voorgesteld/gevraagd om het bed weer mee te nemen? Lag het initiatief bij TS of bij de bezorgers?

Maar goed, ik ben geen jurist.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 28-04-2025 18:48 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:04
Joris748 schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:48:
TS had naar alle redelijkheid het bed kunnen accepteren met de toezegging dat binnen een redelijke termijn het onderdeel met het gat erin vervangen zou worden. Mits het gebruik niet beperkt wordt door het gat.

Wie heeft voorgesteld/gevraagd om het bed weer mee te nemen? Lag het initiatief bij TS of bij de bezorgers?

Maar goed, ik ben geen jurist.
Mja, dan kan je later de koop niet meer ontbinden want hij is "gebruikt". Als het onderdeel toch niet blijkt te komen of dat het lang duurt.

[ Voor 5% gewijzigd door ZpAz op 28-04-2025 23:19 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 15:08
@rexmedorum Heb je al formeel de koop ontbonden? Ik ben benieuwd of de winkel nog een reactie heeft gegeven mbt het 'annuleren'? Is er een reden opgegeven tot het heffen van deze annuleringskosten?

Enige valide reden die ik mij kan indenken is als er spake is van maatwerk. Is dat zo? Verder vind ik de levertijden wel behoorlijk lang. Althans, voor een bed als geheel valt het denk ik wel mee, maar voor een defect of ontbrekend onderdeel niet. Ze schieten zichzelf daar behoorlijk mee in de voet vind ik, en bovendien is het dus in strijd met de CBW voorwaarden. Is deze winkel daarbij aangesloten trouwens?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rexmedorum
Ik heb inderdaad een reactie gehad van de winkel, nadat ik zel een bericht had gestuurd of ze konden bevestigen dat ik zonder kosten van de order af kon.

Het komt er op nee dat:
De bestelling is in dit geval kosteloos geannuleerd
Dus wijn gaan verder kijken
Pagina: 1