Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hama900
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-05 13:02
Hallo mede-Tweakers,

Ik zit met een defect Asus ROG STRIX Crosshair VIII (AM4) moederbord waarop ik een RAID 0-configuratie had met twee NVMe-schijven, geconfigureerd via ASUS RAIDXpert 2.0.

De NVMe-schijven zijn nog intact, maar door het defecte moederbord kan ik mijn pc niet meer opstarten. Ik vroeg me af of het mogelijk is om een ander AM4-moederbord met RAID 0-functionaliteit te kopen, de schijven daar opnieuw in te plaatsen en de RAID 0-configuratie te herstellen zonder dataverlies.

In hoeverre is dat mogelijk? Moet het een moederbord van hetzelfde merk (Asus) of type (Crosshair VIII) zijn?

Ik weet even niet wat het beste is, maar ik ben vast niet de eerste met dit probleem! O-)

Ik hoor graag jullie feedback en input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het merk van je moederbord maakt niet uit. Het gaat om de controller die je hebt. Als die hetzelfde is, dan is de kans groot dat je RAIDconfig weer opgepakt wordt.

Staat er belangrijke data op (wat nooit handig is op een RAID0), dan zou ik eerst een kopie maken van die disks, zodat je niet per ongeluk je data wegmikt tijdens een initialisatie.

Wat je ook nog kan doen is met een tooltje als RAID reconstructor (https://www.runtime.org/raid.htm) de data weer terughalen. Dat is mij wel eens gelukt op een RAID0 config zonder al teveel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hama900
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-05 13:02
TERW_DAN schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:48:
Het merk van je moederbord maakt niet uit. Het gaat om de controller die je hebt. Als die hetzelfde is, dan is de kans groot dat je RAIDconfig weer opgepakt wordt.

Staat er belangrijke data op (wat nooit handig is op een RAID0), dan zou ik eerst een kopie maken van die disks, zodat je niet per ongeluk je data wegmikt tijdens een initialisatie.

Wat je ook nog kan doen is met een tooltje als RAID reconstructor (https://www.runtime.org/raid.htm) de data weer terughalen. Dat is mij wel eens gelukt op een RAID0 config zonder al teveel gedoe.
Ik heb gepoogd dat te achterhalen maar kan niet zo gauw vinden welk RAID controller er gebruikt wordt. Overigens klinkt dat RAID software rebuilter interessant, hoe heb jij dat destijds gedaan, wellicht dmv een externe enclosure? Aangezien ik geen toegang meer heb tot mijn PC moet ik de schijven dus eerst ergens op/in installeren om het dan pas te connecteren voor de raid rebuilder software, zit even te denken hoe ik dat het best kan aanvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op dat bord is dat hoogstwaarschijnlijk de AMD X570 die dat aanstuurt. Grote kans dat een ander bord met eenzelfde chipset er ook nog wat mee kan. Al ben ik niet zo heel erg bekend met de huidige RAIDopties omdat ik 't eigenlijk nooit meer gebruik.

Die schijven zul je in een andere PC moeten hangen als je een RAIDreconstructor wil gebruiken. Ik heb het destijds gedaan door ze er gewoon bij te prikken (maar dat waren SATAdisks, en die poorten heb je vaak wat meer dan M.2s). Maar een externe behuizing zou ook moeten werken, zolang je maar niets aan die schijven aanpast.