Huurwoning Vloerverwarming icm Stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilyRose
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 26-04 22:14
Beste Tweakers,

Ik heb jullie hulp echt nodig, want moet bijna 1000 euro dit jaar bijbetalen, terwijl ik al 100 euro per maand betaalde, alleen aan Eneco voor de verwarming en warm water (zonder stroom) 😳dit is toch niet normaal!
Ben alleenstaand, heb een hoekappartement van 75 m2, waarvan de hoofdverwarming dus vloerverwarming icm met stadsverwarming is. Die ik alleen kan afnemen bij Eneco
Heb de verwarming gemiddeld op 19,5 graden staan en douche kort met normaal verbruik, 1 x per dag.

Vorig jaar hoefde ik maar 60 euro bij te betalen op de jaarnota, met een maandelijks termijnbedrag van 110 euro, maar was het huis ook wel meer koud dan warm.
Heb meerdere keren woningbouw hierover gebeld en er zijn verschillende monteurs langsgeweest van Comfort Partners, maar soms kreeg ik het idee dat ze geen idee hadden hoe de installatie in elkaar zat.
Maar goed, ik weet het zelf al helemaal niet, behalve dat mijn rekening nu abnormaal hoog is. Terwijl ik geen Sahara warmte in huis had.

Kunnen jullie mij a.u.b. helpen met meekijken, denken of wie ik nu nog kan inschakelen? Mijn dank is zeer groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:43
Dus je hebt hem continue aan staan? Logisch dat je hoog bedrag mag betalen.

Welk energielabel heeft je woning?
Verwarm je de volledige woning?
Wat dacht je dat je betaald als je gewoon gas verbruikt? Dan heb je ook 100 euro per maand, maar dan ook nog afschrijving cv.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:35

Bezulba

Formerly known as Eendje

Om een eerlijke vergelijking te maken moet je het verbruik vergelijken, niet de prijs die jij moet betalen. Dan kan je een bepaalde kant op zoeken. Stel je verbruikt opeens 10x zoveel, dan kan het ergens lekken of iets in die geest. Maar als de prijs per kuub 10x omhoog is gegaan en je verbruik hetzelfde is gebleven dan is het duidelijk.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nu bijbetalen heb je het over de periode april 2024 t/m maart 2025, en vorige jaar niet over april 2023 t/m maart 2024 niet (waar in 2023 een prijsplafond was).

Dat is opzich niet raar ;)

Dus wat was je verbruik nu en wat was je verbruik in de periode daarvoor?

Ik vermoed dat je dat prijsplafond vergeten bent wat maar 1 jaar was (en in 2022 kregen we ook nog 190 euro in november een 190 euro in december). Voor de peiode april 2022 t/m maart 2023.

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 25-04-2025 08:48 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilyRose
Okay, hier wat meer informatie; mijn verbruik is dus inderdaad meer toegenomen. Op mijn jaarnota van vorig jaar had ik een verbruik van ongeveer 15 GJ en nu dus 28 GJ.

Maar ik heb niet iets heel veel anders gedaan, behalve dat op aanraden en samen met monteur, de temperatuur op 30 graden gezet van water dat schijnbaar in de vloer gaat. Die stond lager.
Maar 30 graden moet normaal zijn.

Ik heb geen idee wat een normaal verbruik is, maar ik weet dat dit niet normaal is. Een vloerverwarming kan je niet aan en uitzetten, dus ja hij staat dag en nacht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilyRose
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvxYhhlMvEoE49QPdDOz9Y_Ptp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfvEMbdN8oNOgdWOPe8rqlGo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1PxEjEuWMkViU2VMPKSueyWgvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGAFlB1dl1HXST60HhE8AYZh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_95OB-oXffk-Fk7ilVvh2znrj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qinSqUmqSmgwoyqrpSS9i52.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:56
Begin eerst met alle tarieven te vergelijken;
Dus vorig jaar heb je 15 GJ tegen X (44,28?) = €664,20
Dit jaar heb je 28 GJ tegen X (43,79?) = €1.226,12
Daarnaast heb je water afgenomen wat X kost
En heb je huur voor de warmte afleverset.

Wat kost dat allemaal volgens de rekeningen en waardoor heb je dus nu zo'n verschil.

En even voor jezelf ook neerzetten wat je exact aan jaar bedrag hebt betaald. Zoals het nu staat:
2024 €1.380 2025 €2.200. Dan zou je nu €820 meer hebben betaald. Verschil in gebruik is geschat al €671,92

Eerst even alles op een rijtje, dan kan je pas echt kijken waar het verschil in zit en wat je kunt doen om of het aan te vechten of om het vanaf nu anders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilyRose
Misschien verwoord ik het verkeerd; ik snap dat ik nu moet bijbetalen, omdat mijn verbruik omhoog is gegaan. Wat ik niet snap is, hoe dat verbruik tot stand is gekomen. Ik denk dus dat de installatie op een verkeerde manier is ingesteld. Maar ik krijg via woningbouw alleen maar monteurs toegewezen die er niet zoveel verstand van hebben. Hoe kan ik de installatie juist instellen of weten dat hij juist staat ingesteld en wat kan ik aanschaffen om het verbruik in te perken, moet ik bijvoorbeeld een warmtepompschakelaar plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
@EmilyRose op welke manier kun je je verbruik in de gaten houden?

Dit soort systemen hebben soms absurde stilstand verliezen. Aan de linkerkant heb je (als ik me niet vergis) de aanvoer van warmte, die kun je ook dichtzetten.
Je hebt dan geen warm water meer, maar je verbruik gaat ook naar nul (als het goed is).

Dus gewoon een keer na het douchen die kranen dichtzetten en pas de volgende keer bij het douchen weer (even) aanzetten. In de tussentijd zou je verbruik nul moeten zijn.

Dat is echt stap 1: Bij geen verbruik ook geen verbruik meten.

Daarna kun je hetzelfde trucje doen met je vloerverwarming. Je kunt prima de vloerverwarming pomp een dag of zelfs een weekje uitzetten.

Ps. Het is ook wel heel makkelijk van de installateur om je vloerverwarming continu te laten draaien. Hij betaalt de electriciteitsrekening niet.
Je kunt ook de hele periode zonder verwarming je vloerverwarming geheel uitzetten, als er iets stuk gaat, bel je gewoon dat hij 'het niet doet'.
(Moreel ook verwerpelijk, maar het kan je verhuurder wel laten inzien dat €20 voor een pomp regeling economisch ook voor hem gunstiger is dan elke paar jaar een monteur voor een vastzittende pomp moeten sturen)

Maar ga eens 'spelen' met de installatie, want meten = weten.
Een vakantie? Gooi alles uit, het verbruik zou echt 0,0 moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoi @EmilyRose ; ongetwijfeld zijn jouw en mijn woning anders qua energielabel en inrichting maar jouw verbruik van 28GJ klinkt niet heel raar maar snap dat het rauw op je dak valt.

Even ter illustratie: ik heb een gloednieuwe tussenwoning (geen appartement) met vloerverwarming enkel op de begane grond. Mijn thermostaat (en dus gewenste temperatuur beneden) staat op 19.5 graden echter deze draai ik wel dicht of ver omlaag zodra het buiten met enige regelmaat boven de 17 graden komt. Als ik naar mijn verbruik kijk, ga ik dus pas half september tot ongeveer half maart stoken en staat de vloerverwarming inderdaad aan.

Ik woon ook alleen; verbruik geen warm water voor de (af)was of andere huishoudelijke taken. Enkel de douche die ik (gewoon lekker) 10 minuten per dag gebruik met de thermostaatkraan op 38 graden. Mijn huis is verder zeer goed geisoleerd; misschien dat dat in mijn voordeel werkt (ten opzichte van jouw appartement) en verder heb ik op de tweede etage nooit de radiator in gebruik, bijvoorbeeld.

Resultaat: ik verbruik de afgelopen jaar gemiddeld 12GJ op jaarbasis en dat is dus bij ongeveer 6 maanden wel vloerverwarming.

Zodra anderen ook aangeven: ga meten. Ga dingen dichtzetten. Ga, indien je dat nog niet doet, handmatig elke 2 weken je meterstanden eens opnemen en "nadenken" of & wwaarom je dan ineens een hoger verbruik hebt dan de 2 weken ervoor. Neem aan dat je dat wel kan beredenen of je heel lang gedoucht hebt of misschien lekker elke dag 2x de vaat hebt gedaan in het aanrecht.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Er gaat niemand dood. (Al kan ik me voorstellen dat je met zo'n verhoging je doodgeschrokken bent.) Maar heb dus HELP! even uit de titel gehaald.

[ Voor 41% gewijzigd door rens-br op 25-04-2025 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 18:30
Ik betaalde elke maand 180 euro aan eneco voor stadverwarming, voor een 87m2 appartement in Rotterdam. En vervolgens nog 60 euro per maand voor stroom aan een andere partij.
En wij hadden alleen de kachel aan in de wintermaanden en dan alleen in de woonkamer. Dus klinkt niet raar dat je nu moet bijbetalen.
Pagina: 1