Zonnepanelen uitbreiden: hele dak vol! maar welke omvormers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:04
Hallo forumleden,

TLDR: hoe zal ik deze geplande zonnepanelen eens over omvormers verdelen?

Ik ben een uitbreiding van mijn zonnestroom-opstelling aan het plannen en wil jullie vragen om mee te denken over de opties die ik uitgedacht heb.

Ik heb in 2017 24 zonnepanelen van 280Wp gelegd, op 12 op ZO en 12 op ZW. Deze strings hangen op een SMA Sunny Boy 5.0-AV40, welke op L1 van mijn inmiddels 3x25A aansluiting hangt.

Electrisch rijden lijkt deze zomer realiteit te worden, de panelen zijn erg goedkoop, perfect moment om uit te breiden. Het idee dat alle opgewekte energie goed te verkopen is laat ik hierbij los, ik wil vooral meer opwekken buiten de piekmomenten. Meer is beter, als ik toch bezig ben dan knal ik de boel ook helemaal vol.

Ik heb op een satellietfoto een impressie gemaakt van de panelen die ik kwijt kan, uitgaande van 176 x 114 cm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dq5fBNvejk9Q6fX6WRjUtjV4O58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wx4GTOwlx5PwbRxHA0lCUTf1.png?f=fotoalbum_large
  • De gele panelen liggen op NW bij 35gr dakhoek. De schoorsteen werpt schaduw over de bovenste panelen als de zon laag staat. Ik ga er even vanuit dat Shadefix daar wel mee om weet te gaan?
  • De rode panelen hebben geen schaduw, ook NW en 35gr.
  • De groene panelen liggen ZW bij 52gr en pakken wat schaduw omdat de buren een gigantische boom hebben laten groeien. No problemo, maar wel schaduw als de boom in blad staat dus. Geldt ook voor de 3 bestaande panelen er net boven.
  • Als optie zou ik de 3 bestaande panelen boven de groene kunnen vervangen en van deze 6 een string kunnen maken als dat de verdeling ten goede komt, en misschien doet de bestaande string op ZW het ook beter zo.
Mijn vraag is nu: Hoe ga ik deze panelen verdelen over bestaande en/of nieuw aan te schaffen omvormers? Ik heb een voorkeur voor SMA, vanwege degelijkheid en relatief goed 2ehands te krijgen, maar dat is niet heilig.

Waar ik mee heb zitten spelen is:

Optie 1:
Sunny Boy 5.0
string 1: 12x 280Wp ZO
string 2: 12x 280Wp ZW
Sunny Boy 4.0
string 1: 14x 440Wp (10 geel + 4 rood, max 14 panelen ivm voltage)
string 2: - (3x groen, te lage stringspanning)
nadeel: 3 panelen minder
nadeel: max 14 panelen in een string voor de sunny boy

Optie 2:
Sunny Boy 5.0
string 2: 9x 280Wp ZW
Sunny Boy 5.0
string 1: 14x 440Wp (10 geel + 4 rood, max 14 panelen ivm voltage)
string 2: (6x groen 440Wp)
nadeel: max 14 panelen in een string voor de sunny boy.

Optie 3:
Sunny Boy 5.0
string 2: (6x groen 440Wp) ZW
Sunny Tripower x.x
string 1: 15x 440Wp (geel + rood) NW
string 2: 9x 280Wp ZW
string 3: -
nadeel: tripowers zijn duur |:(
Sunny boy 5.0 + tripower betekent uitkijken voor meer dan 25A teruglevering op een fase

Ik ben even door mijn inspiratie heen, iemand suggesties?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:26
Tripowers tweedehands op 2ehands.be. heb ik er twee vandaan. Perfect. In België gaan ze al meer op hybride dus die omvormers komen vrij.

Bijvoorbeeld SMA Sunny Tripower 6Kw
€ 400,00
https://link.2dehands.be/...tm_campaign=socialbuttons

[ Voor 40% gewijzigd door timpel_800 op 25-04-2025 21:08 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Goede tip, thanks!
Als ik over ga op tripowers zal ik wel alles moeten vervangen, een sunny boy 5.0 combineren met een tripower dat gaat problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:26
Je bedoelt dat je dan teveel op je zekeringen krijgt? Het is denk ik wel zo dat als de voorkant in de zon ligt, de nieuwe panelen niet volle zon krijgen. Dus als je Sb5.0 vol opwekt (hoeveel watt lever je maximaal op met die set? Inderdaad 5kw?). Zodra de tripower gaat leveren zal de piek van de SB al lager liggen. Toch?

Misschien kun je iets met een rem automaat? Maar dat moet je dan even in een ander topic vragen daar heb ik geen verstand van.

[ Voor 9% gewijzigd door timpel_800 op 26-04-2025 09:28 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik lever inderdaad nu de volle 5kw als de zon op zuid staat, topt af als het koud genoeg is. 5kW is wat dst betreft de goede maat omvormer voor de bestaande ZO en ZW opstelling. Dat is ongeveer 22A op 1 fase, dus is er nog ruimte om 3Ax3fx230V=2kW terug te leveren voor de tripower. Dat zou misschien wel goed gaan, maar als het mis gaat springt potentieel de hoofdzekering eruit en zit ik in het donker. Voelt tricky.

Momenteel is de sunny boy individueel afgezekerd met een B25A alamat om te beschermen tegen kortsluiting, dus dat is ook niet perfect.

Ik zal vanmiddag eens aan de slag gaan in sunny design met 2 tripowers ter vervanging.