Beste Klussers,
Wie kan mij adviseren. Momenteel ben ik een deel van het huis - dat speelkamer voor de kinderen wordt - op aan 't knappen. Het softboard plafond heb ik inmiddels verwijderd en nu kijk ik op de houten planken en balken, die waarschijnlijk 155 jaar oud zijn. De planken zien er relatief goed uit, maar zijn soms wel wat zachter en hebben op een paar plekken houtrot (zie foto's). Ik wil deze planken en balken gaan behandelen, voordat er een nieuw afwerk-plafond op komt en ik er waarschijnlijk nooit meer aan gaan komen. Dus het is wel de bedoeling dat dit goed blijft.
Ik wil dit als volgt gaan aanpakken:
- het 'rotte' hout op de slechte plekken goed verwijderen.
- op deze plekken Carbolineum strijken (de echte, die niet meer verkocht mag worden)
- het gehele plafond inspuiten met spul (zoals Embasol) tegen houtworm/boktor
Wat zijn jullie gedachten / tips hierover?
Ik heb nog in gedachten om mogelijk ook nog het gehele plafond nog in te strijken/spuiten met carbolineum-achtig spul, dat verdere achteruitgang van het hout vertraagd.
Verder nog een aanvulling: tussen de houten balken zat nog een 'decoratieve welving' van zand/klei/takken met een dun laagje stuc erop:strip_exif()/f/image/9V98nGIuM8mGrh4OixNkn3c9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9LZDsuwNeEtAx3DylqbdxNhK.jpg?f=fotoalbum_large)
, zoals ze dat 150 jaar geleden kennelijk deden. Dit heb ik recent verwijderd. Er komt nu dus zuurstof bij het hout, iets dat eerder dus niet was.
Ik hoor het graag. Enorm bedankt voor de tips
Wie kan mij adviseren. Momenteel ben ik een deel van het huis - dat speelkamer voor de kinderen wordt - op aan 't knappen. Het softboard plafond heb ik inmiddels verwijderd en nu kijk ik op de houten planken en balken, die waarschijnlijk 155 jaar oud zijn. De planken zien er relatief goed uit, maar zijn soms wel wat zachter en hebben op een paar plekken houtrot (zie foto's). Ik wil deze planken en balken gaan behandelen, voordat er een nieuw afwerk-plafond op komt en ik er waarschijnlijk nooit meer aan gaan komen. Dus het is wel de bedoeling dat dit goed blijft.
Ik wil dit als volgt gaan aanpakken:
- het 'rotte' hout op de slechte plekken goed verwijderen.
- op deze plekken Carbolineum strijken (de echte, die niet meer verkocht mag worden)
- het gehele plafond inspuiten met spul (zoals Embasol) tegen houtworm/boktor
Wat zijn jullie gedachten / tips hierover?
Ik heb nog in gedachten om mogelijk ook nog het gehele plafond nog in te strijken/spuiten met carbolineum-achtig spul, dat verdere achteruitgang van het hout vertraagd.
Verder nog een aanvulling: tussen de houten balken zat nog een 'decoratieve welving' van zand/klei/takken met een dun laagje stuc erop
:strip_exif()/f/image/9V98nGIuM8mGrh4OixNkn3c9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9LZDsuwNeEtAx3DylqbdxNhK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mQo8WAmtUfDvTncVGJOMgBWA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoor het graag. Enorm bedankt voor de tips